Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva-lehden juttu köyhästä ja rikkaasta perheestä

Vierailija
09.01.2011 |

Tuntui jotenkin lähes koomiselta lukea sitä juttua köyhästä perheestä. Ei näy rahan puute ainakaan ulkonäössä.. ei kovin köyhä ihminen voi olla jos on varaa syödä itsensä tuohon kuntoon.. ei millään pahalla, mutta pisti vaan silmään.

Kommentit (199)

Vierailija
21/199 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tämä asenne ainakin omalla kohdalla kumpuaa siitä, että on mielestäni epäreilua että pienipalkkaiset perheet esim. elävät ahtaammin mitä tukien varassa elävät perheet(oli taannoin juttua lehdissä). Ja kun omassa lähipiirissä on muka yh joka asuu isossa vuokra-asunnossa ja saa asumis- ja muita tukia n. 1500€/kk niin se risoo. Lisäksi hänellä on se työssäkäyvä mies joka äidillään kirjoilla, eli esim. minä pienestä palkastani maksan noiden pummien elämää! Se on minusta väärin. Maksan mielelläni veroja koska hyödyn niistä itsekin. Mutta en voi olla miettimättä, että kuinka paljon valuu joka vuosi tukipummien asumistukiin ja muihin. Jos 100 ihmistä jotka muka yh:ta ja nostavat esim. 500€/kk asumistukea, se tekee vuodessa 60´000euroa...! Tuon maksan minä ja muut työssäkäyvät veronmaksajat, ja samaan aikaan terveyskeskuksien jonot kasvavat, mummot makaavat kakkavaipoissa, ja lasten päiväkotiryhmät ovat jättisuuria. Loisista pitää päästä eroon!

Juuri tämä minuakin risoo! Tukien keinottelu on törkeää, kiva maksella pienipalkkaisena tollaista loisimista. Mullakin yksi tällainen tuttu joka tienaa tuilla enemmän kuin itse saan palkkaa, siis oikeasti pöyristyin kuin kuulin paljonko hän ssaa tukia/kk, itsellä pienempi palkka ja siihen päälle päivähoitomaksut ja työmatkakulut joita hänellä ei ole. Toki oma valintahan on käydä töissä, helpompi ois jättää työt ja pyytää mies muuttamaan "leikisti" muualle :/

Ja kyseinen ihminen jaksaa koko ajan valittaa, kun saa niin vähän rahaa, ja sitten itkee kun kaiken maailman neekereille maksetaan sitä ja tätä.

Itse makaa päivät kotona tai käy laitattamassa rakennekynsiä, ja valittaa, kun on niin raskasta viedä ja hakea lapsia hoidosta.

Kyllä se vituttaa, kun itse vie lapset pakon edessä päiväkotiin ja maksaa hoitomaksuja lähes 600ekk siksi että sitä hoitoa tarvitsee. ja sitten toinen saa sen saman hoidon lapsilleen ilmaiseksi ilman että sitä tarvitsisi ollenkaan.

Noh, onneksi ei tule tuo meininki ikuisesti jatkumaan, vaikka kait ne nostavat kohta tuollaisten ressukoiden kansaneläkkeitäkin, kun eihän se ole mitenkään oma vika, ettei ole päivääkään työtä tehnyt...

Vierailija
22/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot siis eivät ole kovin isot. Tupakkaa en polta ja olen absolutisti.

Mutta tämä on taas niin tätä. Pari päivää on ämmät huutaneet toisten tisseistä ja häppäreistä. Tänään näkyy aiheena olevan pienituloiset ja köyhät.

Huomenna sitten varmaan taas imetys ja pullot.

Kunhan aina vain pääsee haukkumaan toisia.

No, suomalaisillahan tuntuu olevan noita mielenterveysongelmia ja masennusta ihan huippupaljon. Jonnekinhan se paha olo pitää purkaa kun mielenterveyspuolta on purettu.

Sehän siinä just koomiselta tuntuukin, että "hyvinvoivan" näköiset ihmiset valittaa köyhyyttä. Kun valittivat siinä jutussa, että suunnilleen ei ole varaa ruokaa ostaa. Näyttää olevan. Suomessa ei tosiaankaan köyhät nälkään näänny.

mahtaa johtua, että köyhyys ja ylipaino kulkee käsi kädessä? jakaisitko hieman näkemyksiäsi?

Siitä se johtuu. Limsat ja sipsit taas on tosi usein tarjouksessa. Tupakka ja kalja maistuu. jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai toisinpäin. Mutta kyllä ihan oikeasti jos ei nyt jotain perunoita ja porkkanoita lasketa, niin kasvikset maksaa. Jos vielä haluaa syödä luomua niin sekin maksaa. Kunnon liha maksaa sekä kala.

Silloin kun on rahat vähissä kuten nyt ollut tämän vuoden alun niin joutunut joka sentin laskemaan. Jos on 5e jolla pitää saada ruuat viidelle hengelle niin ei sillä terveysruokia ostella. Kalapuikot iso paketti on 2,50-2,90, halvemmalla pääsee kun vaihtaa sen lihapulliin 0,89. Halvimmat kilon ranskalaiset 1e (toki voisi olla perunaa mutta vaatisi kastikkeen tms.). Kappas vaan, siinä epäterveellinen ateria koko perheelle alle 2e. Lisäksi saa maidon ja kilon satsumia tai porkkanapussin.

Makaroni ja sikanautajauheliha tekee jo päälle 2e (jos jauheliha tarjouksessa), tohon tomaattipyre että saa kastikkeen on 1e lisää.

Silloin kun rahaa enempi kerralla niin kannattaa toki ostaa keittoaineksia tms. melko edullista sekin mutta kertasatsaus suurempi mutta ruoka riittää useammaksi päiväksi.

Jos taas köyhä menee joskus "ulos syömään" tai vaikka kaupungilla tms. reissulla tulee tilanne että pitää käydä syömässä jossain niin viidelle hengelle joista 3 lasta niin halvimmat safkat saa jostain mäkistä.

En ole roskaruuan kannalla, mutta aina ei ole varaa syödä sitä mitä haluaisi. Kun karppasin niin tuli se ruoka paljon kalliimmaksi kuin makaroni ja peruna ym.

Minä en köyhänä lihonut roskaruualla, vaan suklaalla, söin tosi vähän ja lähinnä salaatteja. Mutta ei suklaata ei tarvii kuin pari patukkaa päivässä ja joskus levy niin kyllä se paino siitä nousee.

Vierailija
24/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen nimittäjä on itsekurin puute.

Sika-nautajauheliha on halpaa vrt. paistijauheliha

Ranskanleipä halpaa vrt ruisleipä

koivet halpoja vrt. broilerin rintafile

Lauantaimakkara halpaa vrt keittokinkku

Vierailija
25/199 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi leipoa, kun en tykkää ja tulee sotkua, en viitsi marjastaa, kun ei se taloudellista tilannetta paranna ( kyse oli käsittääkseni terveellisestä syömisestä, eikä siitä, että köyhyydestä nousisi.)

Niin joo ja erähenkisyyden puute on mun mielestäni myös aika ainkea tekosyy.

Vierailija
26/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sekin jo vaikuttaa?

Vierailija
27/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntien ylläpitämät hiihto- ja lenkkeilyreitit on kaikille maksuttomia. Ei siihen liikkumiseen välttämättä tarvita mitään jäsenyyttä kallille fitnesklubille!

Vierailija
28/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntien ylläpitämät hiihto- ja lenkkeilyreitit on kaikille maksuttomia. Ei siihen liikkumiseen välttämättä tarvita mitään jäsenyyttä kallille fitnesklubille!

Se on se kun on tottunut iltansa viettämää sohvalla, ei niitä liikkumaan saa vaikka yrittäisi. Ne on ne köyhöt jotka sinne klubeille haikailee, se on hyvä tekosyy olla liikkumatta kun se muka maksaa! Ei ole varaa harrastaa!

Vierailija
29/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäisenä kiinnittänyt huomiota tuohon heidän ulkonäköönsä (voihan ihminen olla syönyt itsensä vaikka viimeisen 10 vuoden aikana tuohon kuntoon), mutta mua ihmetytti se että miten heillä ei ole ns. varaa ostaa välttämättä itselleen ruokaa ja vaatteita jm, koska on niin vähän rahaa? Sosiaalitoimihan turvaa sen min. noin 1800€ jokaiselle 2hlö+yhden alle 10v lapsen perheelle. Tai uskoisin sen olevan Kangasalla suurinpiirtein samaa luokkaa kuin Tampereelle, vaikkakin varmaan hieman vähemmän koska olettaisin että halvempi kunta asua?

Joka tapauksessa: meidän perheemme ei saa sosiaaliturvatukea/toimeentuloa tukea, koska tulomme ylittävät muutamalla kymmenellä eurolla sen rajan. Toisin sanoen meillä on rahaa käytössä noin 1800€/kk, koska minä äitiyslomalla ja mieheni opiskelemassa. Meillä on vauva-ikäinen lapsi. Vuokrammekin on 200€ kalliimpi kuin tällä ko. lehden perheellä ja meillä on myös auto. Lapsemme on myös hyvin allerginen, joten joudumme ostamaan lähes joka kuukausi esim. atooppisen ihon voiteita ja allergialääkkeitä (jotka eivät muuten ihan kovinmontaa kymppiä maksa/kk Kela-korvauksen jälkeen). Silti meillä on joka kuukausi varaa ostaa terveellistä ruokaa ilman että meidän täytyy miettiä ostaisimmeko nuudeleita vai makaroonia. Emmekä ole missään vaiheessa kokeneet itseämme mitenkään köyhiksi, vaikka sitä varmaan ollaankin. Meillä on aina varaa käyttää lapsi lääkärissä, maksaa laskut, ostaa tarvittaessa perheelle vaatteita sekä muuta. Luulempa että tässäkin on ihan kyse valinnoista..

Vierailija
30/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläissäni käynyt niin monesti ravitsemusterapeutilla, että osaan dialogit ulkoa. Hehän yrittävät todistella, ettei terveellinen ruoka ole sen kalliimpaa kuin epäterveellinenkään.

Jos sanot, että terveellinen ruoka on kallista, hän toteaa, että kasviksia saa halvalla. Eli pitäisi ryhtyä kasvissyöjäksi? Ei kiitos. Jos sanot, että paistijauheliha on kalliimpaa kuin sika-nauta, hän toteaa, että sitä pitää käyttää vähemmän ja korvata kasviksilla (siis jälleen käännytystä kasvissyöjäksi). Viimeksi totesin, että meetvursti on leikketiskin halvimpia tuotteita, jolloin vastaus oli "sitä voi miettiä haluaako syödä nyt terveellisesti vai myöhemmin kalliita kolestrolilääkkeitä". Tässäkin valehteli, koska diabeteksen vuoksi syön kolestrolilääkkeitä, jotka maksavat melkein euron kuussa. Hirmukalliita!

Mutta kuten jo todettu, kaikki se mitä oikeaoppisesti kuuluisi syödä, on kalliimpaa. Siis rasvainen liha- vähärasvainen, rasvainen leikkele-vähärasvainen, täysjyvä pasta, riisi - "tavallinen", kevytjuusto - tavallinen jne.

Ja minusta on ihan oikein, että yhteiskunta maksaa diabeteksen kulut, koska vaihtoehtoisesti yhteiskunta voisi subventoida terveellisiä ruokia, jolloin ne olisivat halvempia ja köyhätkin automaattisesti ostaisivat niitä. Miksei näin tehdä?

Vierailija
31/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se kun on tottunut iltansa viettämää sohvalla, ei niitä liikkumaan saa vaikka yrittäisi. Ne on ne köyhöt jotka sinne klubeille haikailee, se on hyvä tekosyy olla liikkumatta kun se muka maksaa! Ei ole varaa harrastaa!

Vierailija
32/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahtaa johtua, että köyhyys ja ylipaino kulkee käsi kädessä? jakaisitko hieman näkemyksiäsi?

On ihan tutkimustuloksiakin, joista selviää, että esim. heikompituloiset ja huonostikoulutetut ovat usein ylipainoisia, ja vastaavasti korkeastikoulutetuilla ja hyvätuloisilla on terveemmät elämäntavat. Mistä se johtuu? Ehkä sivistyksen puutteesta ainakin toisinaan. Ehkä tällainen taipumus tiettyihin valintoihin elämässä kulkee "verenperintönä".

On suoranaista silmien ummistamista olla näkemättä tällaista. Mutta tietenkään tällaiset suuntaukset eivät ole mitään aukottomia, poikkeuksettomia totuuksia. On ylipainoisia niin rikkaissa kuin köyhissäkin ja tietysti myös laihoja, normaalipainoisia ym.

Ja kaupan kassallakin näkee, että usein ylipainoiset ja vähemmän varakkaan näköiset ihmiset ostavat eineshampurilaisia, makkaroita, isoja määriä limsaa jne. Itse olen aina tuhlannut köyhimpinä kausina ne vähäiset rahani peruselintarvikkeisiin, en suinkaan eineksiin.

Vierailija
33/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. sosiaalityön ja pienituloisten parissa työskentelevä

Vierailija
34/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.slu.fi/lum/20_01/slu-yhteiso/liikunnan_puute_vaikuttaa_entis…

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00…

Esimerkkinä lainaus alemmasta linkistä:

"Suomessa lihavuus on yleisintä vähän koulutusta saaneilla ja alempiin sosiaaliluokkiin kuuluvilla. Vain perusasteen koulutuksen saaneilla lihavuuden esiintyminen on kaksi kertaa niin yleistä kuin ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneilla."

Ei ole pakko uskoa siltikään vaan voi uskotella, että vaikka on itse huonostikoulutettu ja ylipainoinen, se on silkka harvinainen poikkeus.

Vierailija
35/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse erittäin suurituloinen, silti en köyhiä hauku. Olen myös korkeasti koulutettu. Ja lihava.

Vierailija
36/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.slu.fi/lum/20_01/slu-yhteiso/liikunnan_puute_vaikuttaa_entis…" alt="http://www.slu.fi/lum/20_01/slu-yhteiso/liikunnan_puute_vaikuttaa_entis…">http://www.slu.fi/lum/20_01/slu-yhteiso/liikunnan_puute_vaikuttaa_entis…;

<a href="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00…" alt="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00…">http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00…;

Esimerkkinä lainaus alemmasta linkistä:

"Suomessa lihavuus on yleisintä vähän koulutusta saaneilla ja alempiin sosiaaliluokkiin kuuluvilla. Vain perusasteen koulutuksen saaneilla lihavuuden esiintyminen on kaksi kertaa niin yleistä kuin ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneilla."

Ei ole pakko uskoa siltikään vaan voi uskotella, että vaikka on itse huonostikoulutettu ja ylipainoinen, se on silkka harvinainen poikkeus.

mun mielestäni täysin päivänselvä asia, josta on myös kirjoitettu paljon ja julkaistu tutkimustietoa, on niin monelle täysin uutta. Tai asia, josta ei saisi edes keskustella. Tottakai pitäisi asiallinen ja toista kunnioittava olla, mutta tää on hei av, mitä voi odottaa :/

Vierailija
37/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole varaa ostaa suksi-mono-sauva-settiä (aiempia ei ole). Halvimmat lähtevät 200 eurosta, kirppiksilta, divareista ym. kierrätyskeskuksista on turha edes kuvitella löytävänsä mitään alle 80 eurolla. Luistimet löytyy, koska ne ovat paljon halvemmat hankkia kuin sukset. :-)

Käyn töissä, mulla on pieni palkka (1800e brutto). Mies on työtön. Yksi lapsikin löytyy, enempää ei ollut varaa tehdä. Käydään päivittäin koko perheen voimin lenkillä, se ei maksa mitään.

Vierailija
38/199 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi leipoa, kun en tykkää ja tulee sotkua, en viitsi marjastaa, kun ei se taloudellista tilannetta paranna ( kyse oli käsittääkseni terveellisestä syömisestä, eikä siitä, että köyhyydestä nousisi.)

Niin joo ja erähenkisyyden puute on mun mielestäni myös aika ainkea tekosyy.

Terveellisesti voi syödä myös, vaikkei keräisi itse marjoja. Ja miksi leipoa, jos ei tykkää syödä pullaa ja muita leivonnaisia? No sämpylöitä, joo - mutta itse haluan mieluummin ruisleipää myös lapselle. Ei kaupstakaan osteta vaaleaa leipää. Ja ruisleivän teko kotona onkin jo vaikeampaa.

Taisin itse kirjoittaa nuo, mihin viitaat, mutta en minä ole täällä omaa köyhyttäni valitellut, yritin vain kertoa syitä, miksi kaikki eivät kyseisiä juttuja harrasta. Itse INHOAN leipomista. Ja leipä ei niin kallista ole kaupassakaan, että kannattaisi rasittaa itseään toiminnalla, josta ei pidä.

En ymmärrä sitä, että jos jossain lehdessä esitellään köyhän perheen taloudellista tilannetta tai vaikka sitä, miten tiukkaa on - niin miksi asenne on heti että "no ei mikään ihme että ootte köyhiä, miks tekin ette keräisi itse marjoja ja pulloja?!"

Täällä on todettu, että moni noita tekee. Ja moni tekee jotain muuta: rupeaa katusoittajaksi, tehtailee kestovaippoja ja myy niitä, ostaa ja myy huutiksessa ja tekee siitä pikku bisnestä. Ihme kun näitä ei ole tyrkytetty samalla lailla syyllistäen. Tajutkaa nyt: nuo ovat ihan hyviä ideoita, mutta kaikki eivät voi tehdä ihan kaikkea.

Ja moni köyhä saattaakin tehdä edellämainittuja juttuja, vaikka kerätä marjoja, mutta ei pidä siitä meteliä lehtien palstoilla. Ja marjoista huolimatta he ovat silti köyhiä! Luuletteko, että köyhät ihmiset vain katsovat telkkaria ja juovat limua? Siloin, kun puhutaan taloudellisista vaikeuksista, ei ihmisen kuitenkaan tarvitse listata kaikkia hyvän ihmisen ominaisuuksiaan.

Ilmeisesti on vanhan agraarikulttuurin perua, että ihmistä pidetään heti laiskana, jos hän ei nimenomaan kalasta, marjasta ja sienestä itse, ompele ja nikkaroi, yms. Kuitenkin nykyihminen voi tehdä monia muitakin asioita sekä ilokseen että hyödyn vuoksi. Näköjään kuvitellaan myös, että muutama marjaretki loppukesästä ja parin ryyppyjuhlan seassa kerätyt pullot ovat avain pois koko vuoden köyhyydestä.

Miten naiivia ja pahantahtoista!

Vierailija
39/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole varaa ostaa suksi-mono-sauva-settiä (aiempia ei ole). Halvimmat lähtevät 200 eurosta, kirppiksilta, divareista ym. kierrätyskeskuksista on turha edes kuvitella löytävänsä mitään alle 80 eurolla. Luistimet löytyy, koska ne ovat paljon halvemmat hankkia kuin sukset. :-)

Käyn töissä, mulla on pieni palkka (1800e brutto). Mies on työtön. Yksi lapsikin löytyy, enempää ei ollut varaa tehdä. Käydään päivittäin koko perheen voimin lenkillä, se ei maksa mitään.

Kirpparit on olemassa, kavereilta voi saada vanhoja suksia, suksia voi myös vuokrata joistain paikoista.

Jos ei silti hiihto innosta tai joku muu halvempi harratus, niin sitten voi vaikka lähteä hölkkäämään. Ainiin, eihän teillä oo tietty juoksuvaatteita?

Ei nyt oikeesti kannata jäädä junnaamaan johonkin esimerkkiin. Tervettä maalaisjärkeä kehiin, kiitoos!

Vierailija
40/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sika-nautajauheliha on halpaa vrt. paistijauheliha

Ranskanleipä halpaa vrt ruisleipä

koivet halpoja vrt. broilerin rintafile

Lauantaimakkara halpaa vrt keittokinkku

[/quote]

Paistijauheliha ei ole kallista ja kannattaa seurata tarjouksia, vink!

Ruisleivissäkin löytyy monen hintaista tai vaaleissakin leivissä muita kuin ranskanleipä (en osta koskaan, teen pullan itse).

Koivista menee ainakin puolet roskiin (viimeksi olen ostanut about v1997).

Leikkeleissäkin löytyy vaihtoehtoja ja tarjouksia.

Se on ihan valinnoista kiinni ja just oli ostoskorivertailu jossain lehdessä ja kevyet+terveelliset vaihtoehdot tuli halvemmiksi ?