eilinen vauvalehti
Minä olen varmaan ihan hirvittävä ihminen kun lukiessani uusimmasta vauva-lehdestä juttua köyhästä pariskunnasta, tuli ensimmäisenä mieleen, että miten molemmat voivat olla niin lihavia jos rahaa ei kertakaikkiaan ole?
Onko täällä ketään muita samaa miettineitä vai olenko ainoa ajatuksineni?
Kommentit (26)
entisen koulukaverini perhe jonka näin sattumalta kaupassa. Äiti hoitovapaalla, isä työttömänä, joten tulot eivät voi kauhean suuret olla.
Heidän kauppalaskunsa oli paljon suurempi kuin meidän ja pienellä miettimisellä & vaivannäöllä laskusta olisi saanut paljon pienemmän.
Einesten tilalle perusruoka-aineita, esim jauhelihaperunasoselaatikon, perunamuusin ja kalakeiton voi tehdä itse. samoin vaikka pullaa
Jugurttia voi ostaa 1kg tölkeissä edullisemmin
Silti on törkeää että litra cocista maksaa vähemmän kuin litra maitoa
kalsk
Olis ollu kiva tietää, mitä nuo ns. paremmin toimeentulevat tienaa, siitä kun ei ollut mitään juttua vaikka noiden köyhempien tulot eroteltiin moneen otteeseen!
entisen koulukaverini perhe jonka näin sattumalta kaupassa. Äiti hoitovapaalla, isä työttömänä, joten tulot eivät voi kauhean suuret olla.
Heidän kauppalaskunsa oli paljon suurempi kuin meidän ja pienellä miettimisellä & vaivannäöllä laskusta olisi saanut paljon pienemmän.
Einesten tilalle perusruoka-aineita, esim jauhelihaperunasoselaatikon, perunamuusin ja kalakeiton voi tehdä itse. samoin vaikka pullaa
Jugurttia voi ostaa 1kg tölkeissä edullisemmin
Silti on törkeää että litra cocista maksaa vähemmän kuin litra maitoa
kalsk
Näit kerran kaupassa ja analysoit ostokset _yhdeltä_ kauppareissulta ja arvostelet heidän ostoksiensa olleen liian kalliita :D entä jos perheellä oli joku syy poikkeuksellisesti ostaa eineksiä normaalien raaka-aineiden sijaan? On se hyvä että sinä olit siellä poliisina paikalla katsomassa kärryyn ja sain tuomionkin jo langetettua :D
Vaikka nyt emme virallisen määritelmän mukaan olekaan köyhiä, niin ainakin minä pidän terveellistä ruokaa edullisena. Meillä "köyhän" ajan ruokia ovat (siis ihan arkiruoka):
-puurot (ohra-,riisi-, maanna yms.) ja niiden kanssa marjasoppa
-munakkaat erilaisilla kasviksilla ja joskus kinkulla tai makkaralla höystettynä
-keitto- ja laatikkoruoat yms...
Juurekset ovat yleensä edullisia ympärivuoden ja niillä voi täydentää ruokaa kuin ruokaa. Vanukkaita voi tehdä itse (suklaa-, vanilja- tai paahtokiisseliä), leivonnaiset itse, samoin sämpylät ja vaaleat leivät. Näkkärikin on hyvää ja edullista. Ainut mikä mielestäni on kallista on hyvälaatuinen liha.
Ja mulla tuli mieleen ainoastaan, että oikein symppis pariskunta. Jos pitää haukkua, niin he olivat ylipainoisia ja sen takia ehkä ikäistään vanhemmanoloisia kuvassa. Kuvakulma oli huono, vähän alhaalta otettu. Se on satavarma että tossa perheessä just kuluu limua/mehua yms. liikaa, samoin pullaa/vaaleetaleipää... Ja pikkurahalla voi syödä terveellisesti.piste. Se vaatii vaivannäköä ja tarjousten seuraamista, mutta on mahdollista, tiedän koska itsekin niin teen.
Niin rahaa ei monessakaan perheessä ole käytettävissä juuri tota enempää. Ainakin mulla/meillä on ihan normi/keskiluokkaiset tulot ja siltikin saa penniä venyttää. Aina ne kuukaudet kun tipahtaa luukusta vakuutukset ja verot yms, niin saa miettiä missä järjestyksessä ne maksaa. Koskaan ne ei jää maksamatta, mutta tili saattaa olla aika nollilla hetkenaikaa. Eikä mua se ainakaan kauheesti ketuta.
Siinä mä oon samaa mieltä että jokainen on oman onnensa seppä ja sitä yksilön vastuuta penään useinkin. Monasti itketään että yhteiskunta ei tue yms. tarpeeksi. Mutta myöskin on muistettava että jokaisesta meistä ei ole lentokapteeneiksi eikä talousjohtajiksi. Se vähän yksinkertaisempi ja säälittävämpi voi oikeesti elää paljonkin mielekkäämmän elämän. Niiden stressin aiheet voi olla paljonkin pienemmät tai ainakin erilaiset.
Jutussä köyhistä oli otettu erittäin epäedustava kuva vähän mielestäni lapsellisen korttiseinän edessä ja rikkaat leikkivät lapsensa kanssa tyyliin takkatulen edessä kauluspaidat tärkättyinä.
Ja kyllä, minulle tuli mieleen sama asia. Ja edelleen olen sitä mieltä että edes köyhä ei saa itseään tuohon kuntoon pelkällä kotiruualla...