vauvakuume ja määräaikainen työ
Eli olen juuri aloittanut työssä, joka on määräaikainen ensi syksyyn asti. Mulla on kauhea vauvakuume enkä tiedä milloin olisi hyvä aika aloittaa vauvan yrittäminen.
Mietityttää ehkä eniten, kun olemme aloittamassa talon rakentamista, että miten sitä sitten rahallisesti selviää. Enkä niinkään ole huolissani siitä äitiysloma-ajasta, kun varmaankin saisin suht hyvän äitiyspäivärahan. Lähinnä mietityttää, että entäs jos haluan jäädä hoitovapaalle.
Miten helposti pankista saa lyhennysvapaata ja kannattaako sitä käyttää? Varsinkaan jos lainan maksu on siinä vaiheessa alussa.
Kommentit (3)
Joudun sairaslomalle noin viikolla 13 ja loppuraskaudesta olen liikuntakyvytön, eli minua lykitään pyörätuolissa, enkä pääse edes vessaan ilman apua. En ikimaailmassa ottaisi sellaista riskiä, että raskauden aikaan osuisi lisäksi rahahuolia ja joku helvetillinen talonrakennusrumba. :O
En halua maalailla piruja, mutta ota tosiaan huomioon että raskaus on iso juttu. Hyvällä tuurilla olet onnekas ja jäät ihan normaaliin aikaan äitiyslomalle. Huonolla tuurilla saat raskausajan diabeteksen, raskausmyrkytyksen, ennenaikaisen synnytyksen, monikkoraskauden tai muuta suurempaa huolenpitoa vaativaa. Mieti, oletko valmis ottamaan sen riskin, että elämäntilanteeseesi törähtää riskiraskaus kaiken muun pääälle.
Lapsia on ollut "pakko" tehdä määräaikaisten työsuhteiden väleissä.
Meidän alalla määräaikaisia työsuhteita onneksi on aina saatavilla, joten jos tulisi kotona tiukkaa, olisi työpaikka lähes varma kuitenkin. Miehellä päävastuu asuntolainoista yms. Itse yritän elää lasten kanssa kotona mahd. vähän kuluttaen.
Itse en haluaisi esikoisen raskausaikaa ja rakentamista päälekkäin, mut onhan niitäkin joiden mielestä kaikki on mennyt ok. Jos sulla on ikää odottaa, niin rakentakaa talo ja sinä voit samalla säästää etukäteen hoitovapaata varten (mikä on järkevää joka tapauksessa). Äitiyspäiväraha lasketaan edellisen selvän verovuoden tuloista, joten siinä mielessä sulla ei ole hätää - lapsesi voi siis syntyä vuonna 1013 ja päiväraha lasketaan vuoden 2011 tuloista.
On ihan järkevää ennakoida omaa talouttaan, mä ainakin olen ollut tosi tyytyväinen että säästimme hoitovapaata varten ennen lasta. On ollut ihanaa olla kotona ilman sen suurempia taloudellisia huolia.