Mihin perustuu usein kuultu väite, että yksityinen tulee julkista halvemmaksi?
Kun minun pieneen järkeeni ei mahdu se, että kun julkinen taho tuottaa palvelun plusmiinusnolla-periaattella ilman velvoitetta tuottaa voittoa, mutta yksityinen taho tarvitsee toimintaan kuluvien rahojen lisäksi omistajille maksettavaa voittoa, niin miten se voisi tulla halvemmaksi?
Kommentit (44)
että ne palvelut jotka ovat julkisia on joillekin "pakko käyttää" palveluita. Esim. kaikkialla ei ole yksityisiä päiväkoteja eikä mahdollisuutta (ei ole olemassa/maksaa liikaa) käyttä yksityisiä lääkäripalveluja.
Minusta homman pitäisi mennä niin kuten Ranskassa menee, että saa ITSE valita ketä lääkäriä käyttää. Eli palvelu on julkinen mutta saa itse valita lääkärinsä jne. Nythän kun monen on pakko käyttää tiettyä lääkäriä (oli se sitten työpaikkalääkäri tai terveyskeskuksen) ja se ottaa päähän jos ko. lääkäri on huono/vaihtuu koko ajan.
Ja samoin minusta julkisella puolella olisi paljon tehostettavaa, esim. en ymmärrä kun jokaisesta pikkuvaivasta pitää jonottaa lääkärille. KYLLÄ, en kiistä lääkärin pätevyyttä jne. mutta esim. itse tiedän kun on poskiontelon- tai virtsaputkentulehdus --> ärsyttää aina jonottaa lääkäriin kun TIETÄÄ mikä vaivaa. Ja tiettyjä reseptejä voisi minusta myös saada vain soittamalla uusittua (toki tiettyjä rajoituksia voisi olla, esim. 2-vuoden välein käytävä lääkärissä tmv.) kuten e-pillerit ja perusvoiteet ymv.
Nyt onneksi on menty vähän eteenpäin, ja sairaanhoitajan todistus kelpaa, koska inhottavaa joka nuhassa jonottaa lääkärille --> parempi kun saa 30min kuluessa sairaanhoitajan todistuksen ja pääsee kotiin nukkumaan vert. 3h odotus lääkärille.
ei tule se on uskomus. Kalliimmaksi tulee. Nimenomaan, sitä voittoa ne tekee.
Tulee edullisemmaksi vielä voitonkin kanssa. Siitä niitä säästöjä nimen omaan tulee.
Terveydenhuollossa yksityinen "poimii rusinat pullasta". Eli heillä ei ole vastuuta jatkuvat ympärivuorokautisesta ja -vuotisesta päivystyksesta (=kallista). He saavat valita esim. helpommat leikkaustapaukset ja potilaat ovat yleensäkin nuorempia ja parempikuntoisia. Mikäli tulee pahoja komlikaatioita tai vakavia sairauksia niin niiden jatkohoito ja kalliit tehohoidot kaatuvat aina julkisen terveydenhuollon maksettavaksi.
se on uskomus. Kalliimmaksi tulee. Nimenomaan, sitä voittoa ne tekee.