Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu on ohi Nuutinpäivänä 13.1. silloin lähtee kuusi ja koristeet

Vierailija
08.01.2011 |

Ihme touhua nykyään! Monessa perheessä kuusi lähtee Tapaninpäivänä ja joulu on jo joulupäivänä ohi.

Onneksi itse olen saanut erilaisen kasvatuksen ja sen olen myös omille lapsilleni opettanut.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten saisi vielä olla. Muut joulukoristeet saavat vielä jäädä.

Vierailija
2/32 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuusi ei muuten ole mikään vanha tapa Suomessa, maaseudulle se tuli vasta joskus 1900-luvulla.

Joten kai se nyt on kunkin suvun ja perheen OMA asia, millaisen perinteen asiasta luo.

PS: meidän ostokuusi varisi jo niin perhanasti, että vietiin pois 2.1.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähti kuuset, tontut ja valot jo viime torstaina.

Vierailija
4/32 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tänä vuonna kuusi alkoi varisuttaa, ja juuri konttaamaan oppinut vauva sai neulasia käsiin ja polviin, joten kuusi hävitettiin eilen. Tähti ja osa koristeita saa olla vielä ensi viikkoon.

Tjugondag Knut, då körs julen ut! sanotaan meillä päin.

Vierailija
5/32 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska siivooja tulee tiistaina. Mieluusti pitäisin kuusen vaikka pääsiäiseen.

Vierailija
6/32 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo Nuutinpäivän juttu jotain rannikkoruotsalaisten tapoja? Tänä vuonna tosin heivasin joulun heti uuden vuoden jälkeen, koska olin aloittanut jo hyvissä ajoin marraskuun puolella. Alkoi yksinkertaisesti riittää. Onneksi saan omassa kodissani tehdä juuri tasan niin kuin itse haluan.

Vierailija
7/32 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku tekee toisin kuin mihin ap on tottunut! Kyllä maailman pitäisi noudattaa ap:n perheen tapoja. Jotain rajaa!

Vierailija
8/32 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua näitä, jotka tuovat kuusen sisälle ennen jouluaattoa.

Vierailija
9/32 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puhu paskaa. Mun mummon mummolla oli joulukuusi jo 1800-luvun lopulla

Opettele muuten ilmaisemaan mielipiteesi siivosti. Antaa kummasti sivistyneemmän ja uskottavamman vaikutelman sinusta kuin tuollainen paskoittelu.

Kuten sanoin mielestäni selvästi: MAASEUDULLE ja laajemmin... kaupungissa kuusi yleistyi 1800-luvulla, ja saattoi se olla tapana tietyissä maakunnissa maaseudullakin. Mutta mitenkään YLEINEN ja kattava tapa joulukuusi ei ollut maaseudulla ennen 1900-lukua.

Vierailija
10/32 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on ohi Nuutinpäivänä 13.1.

Meillä joulu alkaa ensimmäisestä adventista ja loppuu loppiaiseen. Kuusi ja koristeet lähtee niihin aikoihin. Eilen siivottiin. Pihavalot saa vielä palaa, ne ei ole jouluiset.

Vierailija
11/32 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo Joulukuun alussa, koska se odotus on parasta aikaa. Ja kaikki otetaan pois joulupäivänä, tai viimeistään tapaninpäivänä, koska kukaan ei jaksa niitä enää sillon katsella.

Vierailija
12/32 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämän saman sanoman laitan kyllä omillekin lapsille. Eli tänä viikonloppuna viimeistään kaikki joulukoristeet pois.

Vierailija
13/32 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tulee jatkossakin lähtemään...inhoan varisevia neulasia :D meillä osataan juhlia joulua ilman kuustakin!

Vierailija
14/32 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://fi.wikipedia.org/wiki/Joulukuusi

Tiesittehän senkin, että joulupukki on sitäkin uudempi traditio ja puna-valkoinen asu tulee Coca-Colan mainoksista...?

Että se niistä ikuvanhoista ja vankkumattomista perinteistä...

Vierailija
15/32 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tule cokiksesta vaan kehiteltiin joskus 1800-luvulla Amerikassa. Katsoin juuri asiaa käsittelevän dokkarin missä oli lukuisia söilyneitä piirroksia joulupukista silloiselta ajalta!

Vierailija
16/32 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä todisteena mm 1800-luvun satukirjoja ja mainoksia! Mulla kuulkaa tallessa dokkari aiheesta...

Vierailija
17/32 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oli myös minun isoisoäidillä joulukuusi 1800-luvun lopulla ja ihan Sonkajärvellä savossa asui

Terveisin ap

Vierailija
18/32 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oli myös minun isoisoäidillä joulukuusi 1800-luvun lopulla ja ihan Sonkajärvellä savossa asui Terveisin ap

Lukee vaikka nyt tuon wikipedian linkin, en viitsi alkaa kansanperinnekirjojani sulle referoida. Kuusi ON yleistynyt maaseudulla vasta 1900-luvulla.

Vierailija
19/32 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukit on kulkeneet jo 1800- luvulla, jotta siinä sulle Coca-Colaa!

Joulupukki on vasta 1900-luvun perinne. Nuuttipukki on ihan toinen juttu, ja he a) eivät tuoneet lahjoja, b) liikkuivat vasta nuuttina, ei jouluna ja c) pukeutuivat pelottavasti, eivät punaisiin asuihin.

Hiukan nyt historiantuntemusta kannattaisi joidenkin kehittää. Lukekaa vaikka ajatuksella se lastenne Koiramäen talvi, siitä on hyvä lähteä liikkeelle ;-))

Vierailija
20/32 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kanssa ymmärrä, miksi loppiaisena pitäisi nakata koristeet pois, kun loppiainenhan on iso juhla, itämaan tietäjien päivä, kun tulivat kaukaa tervehtimään seimen lasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme