Syylät pois jalkapohjasta?
Päätin uuden vuoden kunniaksi aloittaa taistelun syyliä vastaan, joten kertokaapa parhaat vinkkinne. Minulla on ollut yksi iso syylä jalkapohjassa jo monta vuotta. Jalkahoitaja sanoi aikoinaan, ettei sille kannata tehdä mitään, kuolee itsestään. Mutta mokoma lähetti ympärilleen satelliitteja ja nyt niitä on yhteensä jo viisi. Eli olisi kai aika jo tehdä jotain, ja nyt on lapsikin johon en haluaisi syyliäni tartuttaa.
Kaapissa on jo Verruxinia ja Wartneria, kummalla aloitan vai olisiko joku parempi keino? Ilmastointiteippiä kokeilin joskus mutta se ei pysynyt ollenkaan paikoillaan.
nimim. Kesällä ilman syyliä?
Kommentit (82)
Mä hoidin omat jalkapohjan syylät pois teini-iässä tavallisella taululiidulla. Liitua iltaisin syylän päälle reilusti ja vaikka sukka jalkaan ettei leviä lakanoihin. Lähtivät muutaman viikon hoidon jälkeen, eikä ole tulleet takaisin.
Vaikka ihoteippi on hengittävä, niin se tarttuu lujempaan ja pysyy saunassakin paikoillaan. Alle verruksinia ja teippi päälle.
mennä lääkäriin. Lääkäri poistaa syylät jäädyttämällä. Systeemi on hieman toinen kuin ns. kotikonstit apteekista saatavalla 'jäädytyksellä'. Lääkärin tekemänä syylät kyllä lähtee.
Syylän ja känsän erottaa siinä, että kun syylää
puristaa (esim jalkapohjan alla olevaa), niin se
sattuu vallan vietävästi. Känsää kun puristaa,
niin se ei satu.
Oma lääkäri sanoi suoraan, että Verruxin pitää olla kokeiltuna ennen kuin lääkäri tekee yhtään mitään syylälle. Terveydenhuoltojärjestelmä ei siis auta tässä ongelmassa helpolla. Mut pidetään ylipainoisena, kun ei lääkäri halua tehdä mitään. Liikkuminen nimittäin sattuu aivan saatanasti ja juoksuharrastus on nyt jäänyt, liikkumattomuutta on takana koko syksy, kun on syylähoidot, kotikonstit vielä, menossa.
Jos se syylä olis häppärissä, niin se olis jo terveydenhuoltosysteemion kautta hoidettu, mutta kun s eon kantapäässä...
niistä uusista aineista. Jalkahoitaja voi myös jäädyttää syylän muutamilla käynneillä. ihotautilekurilla on sitten vahvempi jäädytys käytössä, joten hankala tapaus sinne privaatisti. Ne osterivinokkaat ja aamusyljet on ihan turhia tossa vaiheessa ja pitkittää vaan kärsimystä!!!
Syylän ja känsän erottaa siinä, että kun syylää
puristaa (esim jalkapohjan alla olevaa), niin se
sattuu vallan vietävästi. Känsää kun puristaa,
niin se ei satu.
Minulla känsä oli ERITTÄIN kipeä. Ja lääkäri ei siis erottanut sitä syylästä - vasta ihotautilääkäri osasi auttaa.
t. se ylläoleva joka joutui hankkimaan tukipohjalliset
Eli verruxia ja teippiä. Joskus teippi vähän irtosi, mutta verruxiakin kun oli, niin ei haitannut.
Tärkeää olisi rapsuttaa sitä syylää, poistaa kuivaa. Ilmeisesti rapsuttelun yhteudessä syntyy jotain vasta-ainetta, joka on olellista syylien hävittämisessä.
Vaikka ihoteippi on hengittävä, niin se tarttuu lujempaan ja pysyy saunassakin paikoillaan. Alle verruksinia ja teippi päälle.
oli jalkapohjassa syylä se tuli kesän aikana. Syksyllä alotettiin laittamaan Wartneria, jonkin aikaa sitä joutu laittamaan. Muutaman kerran siitä nahka kuoritui pois esim saunan jälkeen mutta se syylän "sydän" jäi edelleen joten jatkettiin hoitoa. Ilmastointiteippiä ei vielä ehditty kokeilla kun muutama vko sitten sauan jälkeen jälleen otettiin nahka pois ja samassa se "sydän" myös lähti. Vielä ei ole tullu takas.
Ruokasoodalla syylät lähti. Lisäsin soodaan hieman vettä ja laitoin seoksen syyliin ja lopuksi päälle muovipintainen laastari. Pari kertaa viikossa jalkoja kylvetettiin n. 30 min lämpimässä vedessä, johon olin lisännyt ruokasoodaa, ja raaputeltiin pehmennyt osa syylästä pois. Syylät alkoivat tavallaan kohota ihosta ylös. Pinseteillä pystyi nyppäsemään "kuivuneen" syylän pois. Tilalle jäi vain reikä eikä sattunut yhtään. Pojalla oli 2 syylää toisen jalan kantapäässä ja 5 syylää toisen jalan isovarpaassa. Poika söi myös osterivinokastabletteja koko syyläkauden ajan.
Hei, minulla oli kauan känsiä ja syyliä. kärsin 10v ja häpesin jalkoja. urheilu teki kipeää.
jäädytykset ja verruxinit, teipit etikat on kokeiltu. menin yksityiselle lääkärille ja virolainen naislääkäri totesi heti että joo mikään noista ei auta vaan hän on tehny omaa tutkimusta visvasyylävoiteesta ALDARA 5% ja määräsi minulle keskussairaalaan lähetteen jalkafysioterapeutille ja sain pohjalliset joihin koverrettiin reikiä syylien ja känsien kohtiin paineen tasaamiseksi. Olen ikuisesti kiitollinen tälle lääkärille. Lääke auttoi 2 kuukaudessa!! työkaverini kärsi samasta vaivasta ja annoin yhden pussin 1 tai 2mg, en muista.hänellä lähti yksi syylä. pussista käytin monena päivänä kun suljin huolellisesti. en muista miten paljon oli noita yksittäispakattuja pusseja. KUN ON KAUAN OLLUT SYYLÄT JA KÄNSÄT EI NE LÄHDE KOTIKONSTEIN:. VASTUSTUSKYKY VAIKUTTAA MYÖS.
lisätäkseni vielä edelliseen. syylät ja känsät eivät ole tulleet takaisin, kerran oli huono vaelluskenkä, hiersi ja teki kovettumaa. heitin ne kengät pois. tarkkana kenkien ja työkenkien kanssa jatkossa. ennen taisin myös ostaa liian pieniä kenkiä.. niissä tarkkana myös. v.2005 hoidatin jalkani ja nyt on nykyään niin hyvät, eikä kuivat, voisin vaikka mennä jalkamalliksi :-) tietysti panostan jalkojen hoitoon nykyään(HUOMIO! SYYLÄT TUO KÄNSIÄ JA KÄNSÄT SYYLIÄ, NIITÄ ON MOLEMPIA YLEENSÄ YHTÄ-AIKAA, JOS ON VUOSIEN KESTÄVÄSTÄ VAIVASTA!) Lääkärin täytyy osata tunnistaa!
minulla oli kipeät molemmat känsät ja syylät. lääkärin oli hyvin vaikea tunnistaa, kun kipu oli tainnuttava. (kivut tosiaan olivat kovat ja minua moititaan liian korkeasta kipukynnyksestä kun en hakeudu ajoissa lääkäriin mistään vaivasta. :) Aina mua torutaan tästä.)
piti siis tiskiltä pyytää erikseen, nimeä en muista , haisee karsealle.
Myös minulla oli jalkapohjassa syylä, jonka lääkäri leikkasi pois. Jalka parani ja syylä unohtui kunnes uusiutui liki kolmen vuosikymmenen jälkeen. Lääkärille oli kuukausien jono ja ainakin ensimmäisellä kerralla toimenpide oli aika kivulias. Tiesin tuon jäädytyshoidon, tyttäreltäni oli saatu sillä syylät kivuttomasti pois. Päästin sisäisen pellepelottomani töihin ja kehitin itse vielä tehokkaamman jäähdytyslaitteen murto-osalla apteekin tuotteen hinnasta. Sen verran paljastan, että jäähdytysaineena käytin butaania, ja niinpä muutaman käyttökerran jälkeen syylä todella oli poissa.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:39"]
vastarannan kiiski täällä pistää testiin VICKSin voiteen, laastari päälle ja placebot sekä itsesuggestiot käyttöön, eiköhän toi lähe pois, ellei lähe nii pitää testaa tota aamusylkeä tai etikkaa tai sitä liitua tai ruokasoodaa, mutta kalliisiin lääkkeisiin en aio koskea
[/quote]
Verruxin geeli tehosi mulla parilla kerralla varpaassa olleeseen isoon syylään. Leikkasin syylästä kuivan kerroksen pois. Geeliä kun laittoi melkein vereslihalla olleeseen syylään niin hetken kirveli vietävästi. Muistaakeseni muutaman päivän sama hoito ja syylä lähti irti. Mitään arpea ei jäänyt ja tuosta on varmaan 15 v eikä takaisin ole tullut. Sain varmaan syylä tartunnan aikoinaan koulun liikuntasalista missä piti olla paljain jaloin.
Minä nimittäin luulin pitkään että minulla on jalkapohjassa syylä. En saanut sitä pois, ja se haittasi kävelyä aika pahasti. Menin yleislääkärille poistattamaan sitä, ja hän tyytyväisenä "kauhoi" sen pois ja antoi vielä toisella käynnillä jäädytyshoitoa. Ei mitään vaikutusta, edes aluksi!
Lopulta ihotautilääkäri sanoi kyseessä olevankin känsän, poisti sen, ja lähetti minut jalkaterapeutille. Asian taustalla oli peräti jalkojen rakennevika, joka vaati tukipohjalliset. Nyt kun käytän niitä, känsä ei enää muodostu uudestaan. Eniten kuitenkin jäi jurppimaan se yleislääkäri, joka ei erottanut syylää känsästä ja pitkitti harmejani antamalla täysin tehotonta hoitoa.