Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kielten opetus tulevaisuuden peruskouluissa

Vierailija
07.01.2011 |

Koska pakkoruotsi nyt tulee häviämään kouluista lähitulevaisuudessa, niin miten kielten opetus kannattaisi parhaiten järjestää jatkossa?

Itse olen miettinyt, että kannattaisiko 7. alkava B-kieli ja 8-luokalla alkavat kielet yhdistää samaksi kokonaisuudeksi, eli 7. luokalla valittaisiin 1 tai 2 kieltä, joita opiskeltaisiin koko yläasteen ajan. Näin nykyisilläkin resursseilla voitaisiin tarjota ainakin ruotsi, saksa, ranska ja osassa maata venäjä. Miltä kuulostaa?

Eli ala-asteelle (kuten nykyisinkin) yksi pakollinen vieras kieli (yleensä englani), yksi vapaaehtoinen kieli (A2) ja sitten yläasteella yksi pakollinen ja yksi vapaaehtoinen.

Toimiiko?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi mahdollisuus niin myös kiinaa/ japania/ ranskaa/ ...

Vierailija
22/26 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

A arabia, B venäjä, C kiina, D valinnaiskieli suomi/ruotsi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2011 klo 20:27"]

Koska pakkoruotsi nyt tulee häviämään kouluista lähitulevaisuudessa, niin miten kielten opetus kannattaisi parhaiten järjestää jatkossa?

Itse olen miettinyt, että kannattaisiko 7. alkava B-kieli ja 8-luokalla alkavat kielet yhdistää samaksi kokonaisuudeksi, eli 7. luokalla valittaisiin 1 tai 2 kieltä, joita opiskeltaisiin koko yläasteen ajan. Näin nykyisilläkin resursseilla voitaisiin tarjota ainakin ruotsi, saksa, ranska ja osassa maata venäjä. Miltä kuulostaa?

Eli ala-asteelle (kuten nykyisinkin) yksi pakollinen vieras kieli (yleensä englani), yksi vapaaehtoinen kieli (A2) ja sitten yläasteella yksi pakollinen ja yksi vapaaehtoinen.

Toimiiko?

[/quote]

Mielummin oppii yhden kielen kunnolla kuin monta huonosti. Kuinka moni suomalainen ihan oikeasti osaa englantia? Suhteellisen moni ymmärtää aika hyvin perustekstiä ja puhettakin ihan hyvin jos puhuu hitaasti ja selkeästi. Mutta puheen tuottaminen on todella surkeata. Tekstin tuottaminen on viälä surkeampaa. Enkä ole edes maininnut ammattisanastosta ja muusta vaikeammasta englannista

Vierailija
24/26 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="MorreD" time="07.01.2011 klo 20:29"]

Siis kaksi pakollista vierasta kieltä maksimissaan on hyvä niille, jotka eivät ole kielellisesti lahjakkaita.
Neljä kieltä sitten niille, jotka ovat hyviä kielissä, mutta aikaa jää muuhunkin opiskeluun. Lukiossa voinee sitten ottaa vaikka viidennen kielen.

Viisi kieltä? Ellei ihminen ole joku superihminen eikä hän uhraa koko elämäänsä kielten opiskeluun niin ei todellakaan opi normaali ihminen viittä kieltä? Tai voi tietenkin oppia joitain lauseita mutta se ei ole osaamista.

Jos osaat kielen niin pystyt työskentelemään sillä kielellä ja kirjoittaa vaikka kirjan sillä kielellä.

Vierailija
25/26 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän muuten ne harvinaisten kielten opettajat saadaan niitä kieliä opettamaan?

Vierailija
26/26 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä kyllä ottaisin entiseen malliin ruotsin, kun se kaksikielisyys ei vielä ole hävinnyt minnekään. Ruotsia voi tarvita virkamiestyöpaikoissa.