Altto ja Singstar?
Kiinostais kovasti kyseinen peli, mutta mitä olen kokeillut, niin biisit on useimmat liian korkealta. Itse kun olen altto, on vaikea muutenkin muiden ihmisten kanssa laulaa (useimmat kai sopraanoja, siis naisista). Mitä kokemuksia tai ratkaisuehdotuksia muilla altoilla?
Kommentit (10)
Sitte vaan tuntuu korkealta, kun on äänihuulet totaalisen "ruosteessa". Mulla on vaan laulamisessa ollu tosi pitkä tauko, nuorempana lauloin kuoroissa. Ajattelin, että toi SingStar olisi mukava tapa ruveta uudelleen treenaa ääntä, mukavampi kuin vaan itsekseesn hoilottaa.
-ap
Eihän kukaan laula niitä kaikkia biisejä, kyllä sieltä löytyy altollekin paljon sopivia kappaleita. Minullakin on piiiiiitkä tauko laulamisessa, ja Singstarin myötä olen saanut äänen taas hallintaan ja äänialakin tuntuu kasvaneen. Ainoa "vika" on se että mies valittaa minun olevan liian perfektionisti laulamiseni kanssa, kaikki pitää hioa täydellisyyteen asti, mutta niinhän se on esiintyvillä taiteilijoillakin, kyllä nekin harjottelee niitä biisejä moneen kertaan ennen kuin lähtevät lavalle :)
ne korkeimmalle menevät biisit. Tyhmää tosiaan että sävellajia ei voi valita...
mutta sujuvasti kyllä laulan SingStaria. Jos en pääse niin ylös, niin laulan oktaavia matalammalta. Hyvin saa silti pisteitä. Sama juttu matalissa biiseissä. Esim. Denigraten Mombasa on aivan liian matala minulle sellaisenaan, mutta vedän sen oktaavia korkeammalta. Kuulostaa aluksi omaan korvaan vähän hassulta, mutta siihen tottuu.
Olen myös kehittynyt hurjasti kolmen vuoden aikana mitä meillä SingStaria on laulettu. Ääniala on kasvanutkin. Pääsen korkeammalle kuin ennen, mutta myös matalammalle. Tekniikka kehittyy kun treenaa.
Täytynee vielä testailla kavereilla vähän enemmän ennen ostopäätöstä.
Eli ne biisit menee ihan alkuperäisiltä korkeuksiltaan, eli siitä mistä alkuperäinen esitys. Jotkut korkeemmalta, jotkut matalammalta. Esim. Eppu normaalin biisit menee niin omituiselta korkeudelta aina, että ei oikein tiedä mistä oktaavista laulais kun mikään ei sovi. Jotkut taas ovat just sopivia. Altto olen itse.
ei kyllä tasan ylä D & E kuulu alton äänialaan, itse asiassa harva melodia edes menee noin ylös, paitsi jos esim. miehen laulettavaksi tarkoitettu ja sitä myöten "oikeasti" vähintään oktaavia alempaa laulettavaksi tarkoitettu.
Alton ylä-ääniksi lasketaan jo A ja H (b), harvoin on kirjoitettu altoille edes ylä C:tä, vaan jätetään esim. A:han melodian mennessä C:n tai ylemmäs.
En ole vielä sellaista alttoa tavannut, joka ne kovin korkeiksi luokittelisi.
http://www.e-concerthouse.com/fi/kirjasto/soitintaulukko/103
Ja vaihtaa kesken biisin lennossa. Vaatii pientä treenaamista, mutta mulla onnistuu jo hyvin. :)
Pop-biisien ambitus kun on yleensä tosi rajoitettu ja suhteellisen matala, ellei ole kyse jostain Mariah Careystä tai Whitney Houstonista. En nopeesti keksi mitään, missä mentäisiin yli kaksiviivaisen d:n tai e:n, ja molemmat noista kuuluvat kyllä altonkin laulualueeseen.
Kuinka hyvin osaat transponoida lennosta? Pystyisitkö vetämään esim. terssiä matalammalta? Tää tosin taitaa sekoittaa sen pelin systeemit.
Mä olen itse laulaja enkä ole hirveästi syttynyt SingStarille. Siinähän lähinnä mitataan, kuinka hyvin osaa biisin levytetyn version niekkuineen kaikkineen. Biisit pystyy vetämään pelkällä örinällä, kunhan muistaa vaihtaa korkeutta oikeaan aikaan :)