Mun mielestä lapsilisää saa leikata: joka lapsesta 100 euroa kuussa on ok.
Mun mielestä lapsipisää voisi ihan hyvin leikata. En ole koskaan tajunnut miksi lapsilisä on suurempi toiselta tai kolmannelta lapselta. Ekastahan ne isoimmat kulut on. Lapsilisä voisi ihan hyvin olla joka lapselta tasan 100 eeuroa.
Kommentit (80)
Siis lisääntyykö joku sillä perusteella, että saa lapsesta lapsilisää ja liudasta ison kasan lapsilisiä?!?
Mutta jos tukea tulee vähemmän, syntyvyyttä voidaan hillitä. Tulotaso vaikuttaa kyllä.
... että lapsilisät tasapäistettäisiin. Saataisiin oikeasti lapsimäärää hillittyä. Jos ei vanhemmilla ole riittävästi tuloja, ei kannata hankkia laumaa lapsiakaan.
Ei ole yhteiskunnant ehtävä elättää vanhempien itsekkyyden takia syntyneitä lapsia.
kun olet vanha. Tuskin noita somaleitakaan kiinnostaa vanhan suomalaisämmän vaippojen vaihto.
...100€ on kaukana siitä mitä lapsi kustantaa kuussa.
Maillä ei 1200€ vuodessa edes riitä 8 vuotiaan harrastus maksuihin.Pelkästään jääkiekko vie tuon verran.
Itsehän olette tuollaisen valinneet, ei olisi ollut pakko. Kyllä jokainen saa ihan itse kustantaa tuollaiset vapaaehtoiset menonsa!
lapsilisiä???
Eihän ne ole mitään henkilökohtaisia rahoja niin että ekaan lapseen käytetään se satanen ja 2. ja 3. saavatkin sitten enmmän plus vielä ekan käytetyt kamat. Oletteko te yhden? lapsen äidit ihan daijuja?
Ekan lapsen vauvavuosi on kalliimpi, mutta sen jälkeen ei kierrätys enä ihan toimi (muuta kuin osittain). Mitä vanhemmaksi lapset kasvavat sitä vähemmän voi kierättää.
Ja useamman lapsen perheet tarvitsevat isomman asunnon ja isomman auton. Miten sen tasaat reiluksi? Vai voiko ne asua kaikki saman kokoisessa asunnossa kuin yhden lapsen perheet kun mitäs tekivät useamman?
Ennemminkin se olisi tasa-arvoa jos rikkaat lapset eivät saisi lainkaan lapsilisää. Siis sellaiset jotka säästävät kaikki lapsilisät lapsen tilille ja heidän suurin "ongelmansa" onkin miten se on reilua kun Pekka saa vaan satasen ja Mari saakin 110 €...
Perheitten pitäisi enemmän ottaa vastuutaan taloudellisesta suunnittelusta. Jos lasten määrän lisääntyessä on pakko muuttaa isompaan kämppään, hankkia isompi auto ja rahat ei riitä, pitäisi älytä lopettaa se lasten teko ajoissa.
Ei ole yhteiskunnan tehtävä huolehtia, että kaikki perheet ovat taasa-arvoisia. Toiset tekevät töittä ja elättävät perheensä itse, toiset luottavat kelan ja sossun tukiin.
Ärsyttää ihan sikana, että tiedän itsekin elättäväni verotuloillani noita sosiaalitapauksia.
Monilapsiperheiden mammat ei tykkää, jos niiden takuuvarmaan tuloon puututaan... Joutuis pian töihin.
ihan vaan kun yksi viksu av-mamma antoi siunauksensa. Uhg!
Monilapsiperheiden mammat ei tykkää, jos niiden takuuvarmaan tuloon puututaan... Joutuis pian töihin.
oi tsiisus...
Myös minä kannatan. Toivottavasti joku ottaa idean onkeensa!
ihan vaan kun yksi viksu av-mamma antoi siunauksensa. Uhg!
että tietyn tulotason saavuttaneilta ne lapsilisät poistetaan esim. jos perheen yhteiset nettotulot ovat kuukaudessa yli 5000 euroa, tuntuu järjettömältä maksaa tällaisille perheille lapsilisiä. En sano, etteikö tuota tulorajaa voisi alentaa vaan tarkoitan lähinnä vaan, että mitä ihmettä sellaiset ihmiset tekevät lapsilisillä!
Sen sijaan jos perheen tulot ovat hyvin pienet, niin lapsilisät voivat olla merkittävä tulo esim. lasten vaatteiden hankintaan ja ruokaan. (yksinhuoltajaperheet).
Äitiysrahan ja vanhempainrahan saamisellekin pitäisi saada jokin järjellinen katto. En tajua, miksi joillekin maksetaan Kelan tukia melkein 3000 euroa. Kyllä sellaisilla kovapalkkaisilla on varaa laittaa hiukan omastaankin. Esim 2000 euroa Kelaltaon jo mielettömän hyvät tulot ja mielestäni voisi olla katto, mitä Kela maksaisi.
ei luulisi olevan sulta pois jos lapsilisää maksetaan niin kuin tähänkin asti ja sitäpaitsi se on sinun oma ongelma jos lapset on sulle eri arvosia keskenään. Vittu mikä asenne jos eniten "tienaava" lapsi on muita parempi!!! Haloo!!! Sitä jos on syntynyt kultalusikka perseessä ei voi tietää että toisille raha on tarpeen ja meillä ainakin lapsilisä on vanhempien rahaa eikä lasten!! Silloin on ihan sama paljonko sitä tulee kellekkin.
Perheitten pitäisi enemmän ottaa vastuutaan taloudellisesta suunnittelusta. Jos lasten määrän lisääntyessä on pakko muuttaa isompaan kämppään, hankkia isompi auto ja rahat ei riitä, pitäisi älytä lopettaa se lasten teko ajoissa. Ei ole yhteiskunnan tehtävä huolehtia, että kaikki perheet ovat taasa-arvoisia. Toiset tekevät töittä ja elättävät perheensä itse, toiset luottavat kelan ja sossun tukiin. Ärsyttää ihan sikana, että tiedän itsekin elättäväni verotuloillani noita sosiaalitapauksia.
Kyllä se vaan on niin että lapsia saadaan eikä tehdä vai oletko sinä joku kone?
sopii minunkin puolestani, kaikki lapset samaan maksuluokkaan.
Jos tarvitsee isomman asunnon lapsimäärän kasvaessa, niin miettiköön ensin montako lasta on varaa hankkia, ei kai yhteiskunnan tarvitse asuntojakin rahoittaa suurperheille?
Siis lisääntyykö joku sillä perusteella, että saa lapsesta lapsilisää ja liudasta ison kasan lapsilisiä?!?
Mutta jos tukea tulee vähemmän, syntyvyyttä voidaan hillitä. Tulotaso vaikuttaa kyllä.
Itse tiedän perheen, jossa on paljon lapsia, ja laskevat kyllä aika tarkkaan kuinka paljon lapsilisistä rahaa kertyy. (Itseäni ihmetyttää, että kun perheessä on ollut työttömyyttä ja talous muutenkin tiukalla....niin lapsia vaan tehdään, jotta saadaan enemmän tukia.) Ei ole tervettä ainakaan mun mielestä.
Lapsilisähän on tulonsiirto lapsettomilta lapsiperheille ja siinä mielessä mielestäni ihan perusteltu.
Sitä en ymmärrä että viidennestä lapsesta saa jo 182€, ihan hölmö systeemi. Enkä ymmärrä perustelua että useammasta lapsesta joutuu osatamaan isomman asunnon, eihän sitä yhden tai kahden lapsen kanssakaan enää sinkkukämpässä asustella, samalla tavalla tulee lisätilan tarve.
Siis jos puhutaan lasten vaatteista ja muista tarpeellisista tavaroista. Eikä joka kuukausi ole isoja hankintoja. Todella ahdingossa olevat saavat apua muista varoista. Muut voivat oppia tinkimään.
Todella huonoa talousosaamista osoittaa, jos lapsia tehdään yli omien varojen.
... että lapsilisät tasapäistettäisiin. Saataisiin oikeasti lapsimäärää hillittyä. Jos ei vanhemmilla ole riittävästi tuloja, ei kannata hankkia laumaa lapsiakaan.
Ei ole yhteiskunnant ehtävä elättää vanhempien itsekkyyden takia syntyneitä lapsia.