Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi absolutismi herättää negatiivisia tunteita? Varsinkin lähipiirissä?

Vierailija
07.01.2011 |

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sen tarvitse olla mitään aatteellista vaan yhden ihmisen päätös.

Vierailija
42/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syylistäminen ja vittuilu. Nostetaan itsenä muiden yläpuolelle. Näillä syy on usein juomattomuuteen vaikea luonne.

Viina onkin viisasten juoma. Aikoinaan Jeesus valmisti viiniä, kun se yllättäen pääsi loppumaan juhlissa. Hän joi viiniä aterioillaan ja kehoitti juomaan sitä muistokseen. Hän siis pyhitti viinin:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyä lähipiiriltään.

Mä en vierasta raittiutta, mutta absolutismi-sana herättää mussa assosiaatioita jostakin ongelmasta. Absolutisti on fanaattinen, raitis ei. Absolle viina voi olla yhtä tärkeä asia elämässä kuin alkoholistille.

Ystäville on meillä aina tarjolla erilaisia juomavaihtoehtoja juhlissa, alkoholipitoisia ja alkoholittomia. On jokaisen ihan oma asia mitä juo ja miksi juo sitä mitä juo.

kaikki fanaattisuus on hämmentävää, ja outoa..

kaikki mun tuntemat absolutistit on jollain tavalla outoja, ja heillä on omat paheensa..

Vierailija
44/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syylistäminen ja vittuilu. Nostetaan itsenä muiden yläpuolelle. Näillä syy on usein juomattomuuteen vaikea luonne.

Viina onkin viisasten juoma. Aikoinaan Jeesus valmisti viiniä, kun se yllättäen pääsi loppumaan juhlissa. Hän joi viiniä aterioillaan ja kehoitti juomaan sitä muistokseen. Hän siis pyhitti viinin:)

niin, että en ole vielä tavannut hankalaa absolutistia? Voisiko olla myös niin, että jotkut provosoituu todella helposti muiden ihmisten käytöksestä? Ei mua vaan haittaa yhtään jos joku ei juo - se on hänen oma valintansa. Mulla on yksi tuttu, joka oli opiskeluaikana aina ensimmäisenä lähtemässä baariin, vaikka ei ollut elämänsä aikana juonut tippaakaan.

Ja turha vetää tähän Jeesusta, mulle ihan sama, mitä Jeesus sanoo tässäkin asiassa.

Vierailija
45/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseni suhteen. En pidä mölyä absolutismistani, yritän pitää asiat sellaisina ettei se edes koskaan tulisi ilmi, koska en halua kuunnella kyselyitä miksi. Mutta syy siis on se että olen niin kontrollifriikki itseni suhteen, että en pysty kuvitellakaan että menettäisin itseni hallinnan juomalla alkoholia. Isäni myös joi lapsuudessani joskus liikaa, varmasti sekin vaikuttaa.

En ole siis eläissäni juonut ikinä alkoholia, ja vielä en ole joutunut kenellekään sitä selittelemään, koska olen vasta 21v, ja tulin raskaaksi 17-vuotiaana, ja äitinä olo tietysti selittää osaltaan juomattomuutta eikä siksi kysellä. Mutta en myöskään käy baareissa jolloin joutuisin tilanteeseen että pitäisi kieltäytyä tarjottavista. Myöskään mieheni ei juo, hänen syynsä taas taitavat olla siinä että pitää isäänsä esikuvanaan eikä isänsä ole koskaan juonut.

Vierailija
46/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syylistäminen ja vittuilu. Nostetaan itsenä muiden yläpuolelle. Näillä syy on usein juomattomuuteen vaikea luonne. Viina onkin viisasten juoma. Aikoinaan Jeesus valmisti viiniä, kun se yllättäen pääsi loppumaan juhlissa. Hän joi viiniä aterioillaan ja kehoitti juomaan sitä muistokseen. Hän siis pyhitti viinin:)

niin, että en ole vielä tavannut hankalaa absolutistia? Voisiko olla myös niin, että jotkut provosoituu todella helposti muiden ihmisten käytöksestä? Ei mua vaan haittaa yhtään jos joku ei juo - se on hänen oma valintansa. Mulla on yksi tuttu, joka oli opiskeluaikana aina ensimmäisenä lähtemässä baariin, vaikka ei ollut elämänsä aikana juonut tippaakaan. Ja turha vetää tähän Jeesusta, mulle ihan sama, mitä Jeesus sanoo tässäkin asiassa.

jos hänestä tuodaan esiin piirteitä jotka sotivat sinun periaatteitasi vastaan.

Tämäkin asia on väänetty sadoin sanainkääntein uskovaisten lahkoissa toiseksi totuudeksi. Juhlissa juodaan viinä lauletaan jopa tanssitaan. Näin tehtiin jo Jeesuksen aikana, eikäpä tuo Jeesusta häirinnyt. Hänen neuvonsa oli "olkaa ihmisiksi kun juotte ottakaa sopivasti että ette juopuisi ja tulisi huonovointisiksi".

Ja kappas hän pyhitti alkoholipitoisen juoman ja sekös uskovaisia kismittää:) Niin ja kyllä sitä viiniä juotiin aterioilla ihan pikarista.

Vierailija
47/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syylistäminen ja vittuilu. Nostetaan itsenä muiden yläpuolelle. Näillä syy on usein juomattomuuteen vaikea luonne. Viina onkin viisasten juoma. Aikoinaan Jeesus valmisti viiniä, kun se yllättäen pääsi loppumaan juhlissa. Hän joi viiniä aterioillaan ja kehoitti juomaan sitä muistokseen. Hän siis pyhitti viinin:)

niin, että en ole vielä tavannut hankalaa absolutistia? Voisiko olla myös niin, että jotkut provosoituu todella helposti muiden ihmisten käytöksestä? Ei mua vaan haittaa yhtään jos joku ei juo - se on hänen oma valintansa. Mulla on yksi tuttu, joka oli opiskeluaikana aina ensimmäisenä lähtemässä baariin, vaikka ei ollut elämänsä aikana juonut tippaakaan. Ja turha vetää tähän Jeesusta, mulle ihan sama, mitä Jeesus sanoo tässäkin asiassa.

jos hänestä tuodaan esiin piirteitä jotka sotivat sinun periaatteitasi vastaan.

Tämäkin asia on väänetty sadoin sanainkääntein uskovaisten lahkoissa toiseksi totuudeksi. Juhlissa juodaan viinä lauletaan jopa tanssitaan. Näin tehtiin jo Jeesuksen aikana, eikäpä tuo Jeesusta häirinnyt. Hänen neuvonsa oli "olkaa ihmisiksi kun juotte ottakaa sopivasti että ette juopuisi ja tulisi huonovointisiksi".

Ja kappas hän pyhitti alkoholipitoisen juoman ja sekös uskovaisia kismittää:) Niin ja kyllä sitä viiniä juotiin aterioilla ihan pikarista.

vastaan, mutta mun mielestä Jeesusta kannattaa tarjota ohjenuoraksi vain niille, jotka häntä vapahtajanaan pitävät, ei mitenkään yleisesti.

Vierailija
48/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla taitaa olla väärä lähipiiri? Tai itsellään jokin taito tehdä asiasta ongelma?

Omassa lähi- tai etäpiirissäni ei ole koskaan ollut mikään ongelma tai ihmetyksen aihe, etten käytä alkoholia. En toisaalta tee asiasta itse mitään numeroa ja oma hauskanpitoni onnistuu ilman alkoholia. Myöskään toisten juominen ei minua häiritse - enkä myöskään hermostu humalaisiin.

Voin olla kuskina jos sellaiselle on tarvetta ja itseäni huvittaa. Marttyyriksi en kuitenkaan ala.

Vierailija
49/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Absolle viina voi olla yhtä tärkeä asia elämässä kuin alkoholistille".

Jahas, en kuulu sitten ollenkaan tähän joukkoon koska en ajattele viinaa muulloin kuin ehkä jossain pikkujouluissa kun siellä on tapana sitä käyttää.

No, veganismi on mulle "se juttu", siinä suhteessa myönnän olevani hieman fanaattinen. Eläinten hyvä kohtelu vaan on minulle hyvin tärkeää. Juomattomuus taas ei ole, kyse on vain mausta josta en pidä, ihan sama kuin en esim. pidä mämmistä joten en syö sitä. Siinä suhteessa olen kyllä kaukana fanaattisesta.

nro 33

Vierailija
50/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitystä tähän: "Juopottelu ei ole tuonut elämääni mitään hyvää. Alkoholi on pahan makuista ja inhoan sekä humalaista pöhnää että aamun krapulaa. Siksi en juo. Ja jos asia jotakuta loukkaa, niin ihan vapaasti. Minusta känniset ovat ääliöitä. Eiköhän siinä ollut perusteluja tarpeeksi. Ai niin ja minulla on perhe. En halua vaarantaa avioliittoani enkä lasteni lapsuutta naurettavalla pelleilyllä viinan kanssa."

Minä olen huolehtivainen, hyväsydäminen, uskollinen ja päättäväinen sekä tasapainoinen. En saa alkoholista mitään lisää elämääni, päin vastoin. Juominen aiheuttaa vain ongelmia.

Iloitsen ja pidän hauskaa mieluiten selvin päin, harrastan kavereiden kanssa, saunon, uin, harrastan liikuntaa, touhuan lasten ja mieheni kanssa.

Mutta minua ärsyttää juomisen puolustelu, sillä kerskuminen ja raittiiden moittiminen, koska raittiit ovat oikeammassa kuin juopot.

Alkoholilla ei ole minulle mitään annettavaa.

Vierailija
51/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on elimistölle vieras aine ja sen käyttö johtaa myrkytystilaan.

Huvittavaa on kuunnella miten ihmiset todella vakuuttavat itselleen ja muille miksi tarvitsevat tätä ainetta.

Miksi jotkut tarvitsevat jotain sellaista mikä ei ole hyväksi?

Vierailija
52/67 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin kirjoittaa kans kun kyseessä oli minulle läheinen aihe.

Olen ollut koko ikäni täysin maistamatta mitään päihteitä ( tarkoitan alkoholia, tupakkaa, huumeita ) Kieltäydyn täysin kaikista energia juomistakin, koska ne on epäterveellisiä.

Mutta niin, olen aina ollut sellainen ihminen, että osaan pitää hauskaa ja on mahtavaa muistaa mitä on edellis iltana tehnyt. En voisi kuvitellakaa että minusta olisi hauskaa ryypätä baarissa ja harrastaa yhden illan juttuja. En tajua mikä maailmaa vaivaa kun ei ihmiset osaa pitää hauskaa, mitä hauskaa on voida huonosti, häpäistä itsensä ja irstailla ympäriinsä. Ymmärrän jos nämä kommentit ärsyttää niitä jotka juo. Syy tähän arbostelevaan äänen sävyyn on: Isäni kuoli erittäin pahalla tavalla, hän paloi taloonsa elävältä, ja hän kerkesi ovelle mutta ei pelastunut koska oli sen verran humalassa ettei ehtinyt ulos ajoissa. Yksi parhaista ystävistäni kuoli ajaessaan humaltuneena puuta päin 23v, eikä ollut siis ikinä aikaisemmin sellaiseen suostunut, toinen ystävistäni tappoi itsensä humaltuneena kun ei muuten uskaltanut, sekä lapsuuteni oli hirveä alkoholin takia. Olen menettänyt lähes kaiken itselleni rakkaan ja joutunut elämään pelossa.

Sen vuoksi tahdon rohkaista ihmisiä luopumaan alkoholista. Tiedän että on ihmisiä jotka osaavat ottaa asiallisesti eivätkä tee tyhmyyksiä. Mutta ne jotka eivät niin, heidän tulisi miettiä miten elämänsä haluaa viettää. Täällä eletään vain kerran enkä toivo teistä kenellekään samaa kohtaloa kuin minulle, juuri näiden päihteiden vuoksi.

Ja minusta voi rohkeasti olla omaitsensä. Olen aina harvinaisen selvästi tuonut ilmi mielipiteeni, enkä ole todellisia ystäviä sen vuoksi menettänyt, päinvastoin minua on kunnioitettu. Kukaan ei ikinä edes kysyisi minulta otanko tai lähdenkö ryyppy kuskiksi tai hakisinko kaupasta päihteitä, sillä en suosutuisi siihen ikinä, en tue sitä ikinä millään tavalla. Vaikka minua olisi hyljeksitty sen vuoksi niin ihan sama, mitä väliä jos itse tietää olevansa oikeassa. On hienoa, että voi sanoa rehellisesti mielipiteensä. Päätin etten ikinä juo jo 6 vanhana, ja se päätös piti ja pitää niin kauan kuin täällä vielä ehdin olla. Ihminen on vahvempi, mitä uskookaan. Toivon tämän olevan rohkaisuna niille jotka pelkäävät olla omia itsejään! Kaikkea hyvää ja älkää missään nimessä luovuttako unelmien ja päätösten suhteen. Vaikka olosuhteet olisivat kuinka pahat tahansa niin joskus se aurinko vielä paistaa.

Vierailija
53/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti aikuiset ihmiset haluavat olla lapsia muutaman kerran vuodessa, koska on aika raskasta olla äiti, vaimo, pomo ja aina fiksu, viisas ja pidättyväinen. Joskus harvoin on ihan hauskaa olla ihan teini ja tanssia jalat rikki riehakkaassa porukassa.

Vierailija
54/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten se vaan on totta, että suomalaiset ylipäänsä on sosiaalisesti kyvyttömiä.

Vierailija
55/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin lopettamaan alkoholin nauttimisen terveydellisistä syistä. Tosin en ollu kova käyttämään mutta harvoin bileissä.

Kun ihmiset huomasivat tämän, loppui kutsuminen. Vaikka ihmisen tavat eivät muuttuneet, eli pidin yhtä paljon hauskaa mutta ilman viinaa ei kuulemma kuulu joukkoon. Kertaakaan en puhunut ääneen etukäteen etten juo vaan kieltäydyin drinkeistä.

Tästä syystä ja osan täälläkin mielipiteistä johtuen arvostukseni viinaa käyttäviin laski ja paljon. Eli jos aine lasissa kertoo kuka kutsutaan eikä käytös, pitäköön tunkkinsa.

Vierailija
56/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

naisia. Itse olen urheilullinen ja hoikka. Tykkään lenkkeillä ja pyöräillä ja uida. Olemme kaikki keski-ikäisiä.

Olen kahvipöydässä kuin punainen vaate härälle. En ole koskaan tykännyt pullasta ja se herättää jatkuvaa kätinää ja vittuilua. Olen kuulemma anorektinen, pulla tekis mullekin hyvää. Olenko syömättä pullaa vain siksi, että muille tulisi syyllinen olo. Olenpa tiukkapipo ja mikä luulen olevani.

Hymyilen aina kauniisti ja yritän jotenkin luovia tilanteista ulos. En koskaan itse sano, että kyllä sullakin läskiä on niin paljon, että paree olis jos et tuota pullaa söisi.

Olen monesti miettinyt, että herranen aika jos ne sais tietää, että olen raitis siinä suhteessa, että en ole maistanut alkoholia 15 vuoteen. Siitä se vasta riemu repeäisi kun näillä keski-ikäisillä naisilla maanantaipuheet on sitä, että kuinka tuli viikonloppuna käytyä tyttöjen kans kapakassa ja kuinka oltiin kännissä ja kuinka joku kaupparatsu kehui persettä hyväksi. Tai sitten miehen kanssa oltiin tuttujen tykönä mökillä ja oli kyllä hauskaa kun ei muista viikonlopusta mitään.

En todellakaan uskalla sanoa, että olen abso kun normaalipainoni ja urheilullisuutenikin herättää jo niin vihamielisyyttä.

absolutismi ei kuitenkaa herätä KAIKISSA ihmisissä närää. Ja sivumennen sanoen, mulla on jäänyt vielä se absolutisti tapaamatta, joka pitää melua juomattomuudestaan.

Itse olen kasvissyöjä, ja sehän on asia, joka myös vihastuttaa joitain ihmisiä. Mä olen miettinyt paljon syitä moiseen ärsyyntymiseen, ja yksi mieleen tullut asia on se, että kasvissyönti - tai absolutismi - on implisiittistä kritiikkiä ns. valtakulttuuria kohtaan, koska kasvissyöjä/absolutisti on valinnut päivittäisissä elämäntavoissaan toimia valtakulttuurin vastaisesti. Eli vaikka et sanoisi (tai edes ajattelisi), että viinan juonti/lihan syönti on typerää tai vastuutonta, joku ihminen saattaa helposti tulkita, että ajattelet näin, ja provosoituu.

Varmasti monia muitakin syitä on, mutta tämä on yksi.

Vierailija
57/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina joku on tivaamassa syitä juomattomuuteeni vaikka en itse asiasta tee mitään numeroa :D mulla ei ole taustalla mitään vakaumusta mutta en vaan näe mitään syytä kaataa kurkkuuni pahaa juomaa mikä ei ole soveliasta elimistölle. Mulle on ihan sama vaikka muut juovat. Itse syön suklaata kun satun tykkäämään siitä mut alkoholi vaan on pahaa. Miksi sitä pitäis juoda ja miksi pitäis kenellekään selitellä?

Vierailija
58/67 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse absolutisti ja sen olen huomannut, että minua ainakin syrjitään. Oma työpaikkani on alalla, jossa palkat/työehdot ovat melko huonot. Kuitenkin, kaikki se raha, mikä ei ole mennyt juomiseen - on mennyt minulla asuntoon ja muihin oikeasti tarpeellisiin asioihin.

Varallisuuteni taso onkin huomattavasti kovempi, kuin työkavereillani - jopa sellainen, että 50% nettopalkasta jäljellä olevan työuran (n. 30 vuotta) aikana säästettynä ei riittäisi monellakaan saavuttamaan sitä, mitä minulla on tällä hetkellä maksettua/velatonta omaisuutta.

En ole koskaan mainostanut olevani absolutisti, tai ikinä tehnyt mitään numeroa asiasta. Voi olla, että kateus, se suomalaisen perussynti aiheuttaa sen, että minuun ei olla yhteyksissä.

Omasta mielestäni absolutistin elämä ei ole tylsää - päinvastoin. Käyn monesti hyvissä ruokapaikoissa ja matkustelen. Myös puolisoni on absolutisti ja hänellä on vastaavia kokemuksia. Ei meillä kuitenkaan ole mitään sitä vastaan, jos joku tuttavistamme ottaa esim. ruuan kanssa lasillisen, jos toisenkin. Kunhan kontrolli säilyy.

Vierailija
59/67 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fanaattisuus asiassa kuin asiassa kielii oman harkinnan ja terveen järjen puutteesta. Sen takia nämä tällaiset ismit herättävät kummastusta.

Vierailija
60/67 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta, jos juhlii että ehtona on viinaa kehissä siis että täytyy olla viinaa ni huono itsetunto, ite osaan juhlia vain vesiselvänä, kännissä ei tuu mittää, ite lopetin sen kokeilun

Yli20v si jo, pysyvästi, ilman pitää paremmin itseasiassa hauskaa, tosiasia oikeastaan..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi