Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi absolutismi herättää negatiivisia tunteita? Varsinkin lähipiirissä?

Vierailija
07.01.2011 |

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen aika monta "absolutistia" eli sellaista, kuka ei ole juonut mitään vuosiin kun ei ole kiinnostanut. Osalla syy esim. että urheilee niin paljon ja ei halua hukata yhtään päivää krapulaan. Oma syy on se, että ei vain vois vähempää kiinnostaa ja toisaalta, en tee mitään toisten painostuksesta. Eli en ota drinksua siksi, että toisella olis helpompi olla.

Koskaan en ole nähnyt abson pitävän meteliä vaan kaikki yrittävät mahdollisimman huomaamattomasti juoda jotain muuta. Aika yleisesti teemme sitä, että otamme sen drinksulasin ja salaa kaadamme sen pois. Harmi vain, että emme siten saa mitään hyvää tarjottavaa, mutta helpompi niin kuin alkaa kuunnella sitä tinkaamista, että "sössön sössön, ota nyt yks ryyppy, et sä vittu voi noin nipo olla2

on yleensä taustalla joku syy olla juomatta. Lapsuuden kokemukset tai se ettei alkoholi sovi tai vastaava. Tai esimerkiksi menneisyyden alkoholiongelmat. Syystä riippuen suhde alkoholiin on eri. Jos alkoholi ei itselle sovi, niin silloin henkilö harvoin saarnaa muille, mutta jos syynä alkoholiongelmat itsella tai lähinpiirissä, niin asenne yleensä aika tuomitseva.

Vierailija
22/67 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yleensä taustalla joku syy olla juomatta. Lapsuuden kokemukset tai se ettei alkoholi sovi tai vastaava. Tai esimerkiksi menneisyyden alkoholiongelmat. Syystä riippuen suhde alkoholiin on eri. Jos alkoholi ei itselle sovi, niin silloin henkilö harvoin saarnaa muille, mutta jos syynä alkoholiongelmat itsella tai lähinpiirissä, niin asenne yleensä aika tuomitseva.

on yksin kertaisesti se että en tykkää viinan mausta. Joo on kotona pakoettu maistamaan, mutta ei kun ei maistu niin ei maistu. Ennemin juon limsan tai vaikka vettä kuin viinaa. Shampanjan voin juoda juhlan kunniaksi, mutta senkin vaihdan mielummin limsaan jos vain mahdollista. Ja tämä on ihan perinnöllistä, koska kaksoissisko on ihan samanlainen.

Mua ei kiinnosta kenenkään juominen tai juomatta jättäminen, kunhan ei rupea riehumaan. Ja jos joku ihmetttelee juomattomuuttani niin toki kerron miksi en juo, mutta en muuten sitä korosta. Ja koska en juo olen aina autolla liikkellä ja aika monesti olen ollut kuskina muille, mikä sekin ihan oma valinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran tupaantuliaisissa. Emäntä kutsui minut ja vartavasten sanoin olevani autolla.

Ensin minulle tarjottiin pirtuun tehtyä boolia. Sanoin, että olen autolla. No etkö voi jättää autoa ja mennä kotiin taksilla. No en.

Sitten odottelin, että tarjotaanko minulle mitään. Ei tarjottu. Otin vettä hanasta. Sitten näin limsapulloja eteisessä. Kysyin emännältä, saanko ottaa limsaa. En saanut, koska ne oli lantrinkia.

Parin tunnin päästä kysyin varovasti, että olisiko heillä kahvia. Emäntä tiuskaisi, että keitä ite kahvis jos ei boolit kelpaa.

Siinä vaiheessa lähtin juhlista pois. Olin ollut siellä 3 tuntia ja olin saanut lasillisen hanavettä,minkä kävin itse ottamassa.

Vierailija
24/67 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yleisesti teemme sitä, että otamme sen drinksulasin ja salaa kaadamme sen pois.

aina holitonta. Olen sen verran sinut itseni kanssa, että ei tarvitse esittää yhtään mitään yhtään kellekään ei edes sille humalaiselle sössöttäjälle.

Vierailija
25/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen drinksulasin ja kaataa sen sitten pois. Ei aina jaksa kuunnella sitä sönkötystä.

Aika yleisesti teemme sitä, että otamme sen drinksulasin ja salaa kaadamme sen pois.

aina holitonta. Olen sen verran sinut itseni kanssa, että ei tarvitse esittää yhtään mitään yhtään kellekään ei edes sille humalaiselle sössöttäjälle.

Vierailija
26/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se tuntuu olevan kovin ongelmallista mm. vanhoille kavereilleni jotka ovat pian 40 v...en vaan jaksa kuunnella sitä alkuillan mesoomista ja sitä samaa loppuillan tappelua,mitä on siis käyty jo yli 20 v tiettyjen parien kesken.sori!Siispä olikin hyvä juttu kun 10 v sit tulin uskoon,niin kukaan ei enää pyydä mua riekkumaan baariin.Mieluummin matkustan sillä rahalla-ja paljon,selvinpäin!

Vierailija
27/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki fanaattisuus on hämmentävää, ja outoa..

kaikki mun tuntemat absolutistit on jollain tavalla outoja, ja heillä on omat paheensa..

Vierailija
28/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinkkuaikoinani juhlinut ihan iloisesti, mutta raskaus vieroitti alkoholista tosi tehokkaasti. Lapsi on kohta kolme, mutta suhteeni alkoholiin on todella etäinen, satunnainen lasi kerran muutamasssa kuukaudessa.

Toleranssini on todella huono, joten jo parin lasin jälkeen alan olla humalassa ja olo alkaa huonontua. En pidä enää tuosta nopeasta noususta. En myöskään halua viettää päiviä kankkusessa, etenkään lapsen kanssa.

Näyttää pikkuhiljaa siltä että luovun alkoholista kokonaan. Ei siinä mitään ihmeellisempää "traumaa" tms ole, ei vain ole enää minun juttuni.

Vierailija
29/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki fanaattisuus on hämmentävää, ja outoa.. kaikki mun tuntemat absolutistit on jollain tavalla outoja, ja heillä on omat paheensa..

itse en koe olevani fanaattinen absolutismini kanssa. Voin hörpätä sen shampanjan (ei kaada maailmaa), mutta nykyisin aina pyydän holitoman ja sanon olevani autolla liikkeellä. En paasaa ko. aiheesta mitenkään, koska asia ei ole minulle mitenkään tärkeä vaan ihan normaalia että osa ihmisistä juo ja osa ei, ja kukin tekee sen omista syistään.

Ja mitä paheisiin tulee niin se on mulla makea. Suklaata, karkkia, kakkua ja keksejä syön ennemin kuin juon alkoholia.

Vierailija
30/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki fanaattisuus on hämmentävää, ja outoa.. kaikki mun tuntemat absolutistit on jollain tavalla outoja, ja heillä on omat paheensa..

ja mä en ymmärrä miksen saa olla juomatta!!Mun puolesta sä saat juoda vaikka aamusta iltaan,kuhan et pyydä multa rahaa!!Suomalaisessa kulttuurissa on jotain tosi pahasti vikaa kun alkoholin käyttöä täytyy aina vatvoa,varsinkin sitä käyttämättömyytt.Kyllä se kertoo jostain,esim.huonosta itsetunnosta,moni kokee huonommuutta koska tarvii sen "känninollauksen"ja harmistuu kun toinen pärjää ihan ilman.

Vierailija
31/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, no itselläni ei ole mitään tiettyä syytä olla juomatta paitsi se etten pidä alkoholin mausta. Niin yksinkertaista se on. Vanhemmat tai lähipiiri eivät ole juoneet eikä mulla myöskään ole koskaan ollut mitään alkoholiongelmaa, (miten voisi ollakaan kun en edes pidä alkoholin mausta :D ;)).

No ehkä mua hävettää suomalainen juomakulttuuri noin ylipäänsä. Olen ollut myös vegaani eettisistä syistä yli 15v (ja tupakoimaton :D) joten ihmettelyä on vuosien varrella riittänyt. Osaan pitää hauskaa ilman alkoholia, rakastan esim. tanssimista.

Vierailija
32/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

absolutismi ei kuitenkaa herätä KAIKISSA ihmisissä närää. Ja sivumennen sanoen, mulla on jäänyt vielä se absolutisti tapaamatta, joka pitää melua juomattomuudestaan.

Itse olen kasvissyöjä, ja sehän on asia, joka myös vihastuttaa joitain ihmisiä. Mä olen miettinyt paljon syitä moiseen ärsyyntymiseen, ja yksi mieleen tullut asia on se, että kasvissyönti - tai absolutismi - on implisiittistä kritiikkiä ns. valtakulttuuria kohtaan, koska kasvissyöjä/absolutisti on valinnut päivittäisissä elämäntavoissaan toimia valtakulttuurin vastaisesti. Eli vaikka et sanoisi (tai edes ajattelisi), että viinan juonti/lihan syönti on typerää tai vastuutonta, joku ihminen saattaa helposti tulkita, että ajattelet näin, ja provosoituu.

Varmasti monia muitakin syitä on, mutta tämä on yksi.

Vierailija
33/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlainen fanatisimi ärsyttää ja myöskin vahingoittaa ihmistä. Usein se otetaan lyömäaseeksi toisia vastaan. "olen parempi kuin muut" Harvapa sanoo että olen juoppo omaa syytäni tai minulla on suuri riski tulla juopoksi vaikean luonteeni vuoksi. Ei vika on aina muissa kuin itsessä. Juopouttaan ei tietenkään tarvitse selitellä. Monet sanovat hienovaraisesti"en pidä viinan mausta, vaikka itseasiassa syyt ovat muut.

Vierailija
34/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlainen fanatisimi ärsyttää ja myöskin vahingoittaa ihmistä. Usein se otetaan lyömäaseeksi toisia vastaan. "olen parempi kuin muut" Harvapa sanoo että olen juoppo omaa syytäni tai minulla on suuri riski tulla juopoksi vaikean luonteeni vuoksi. Ei vika on aina muissa kuin itsessä. Juopouttaan ei tietenkään tarvitse selitellä. Monet sanovat hienovaraisesti"en pidä viinan mausta, vaikka itseasiassa syyt ovat muut.

että tässä on ihminen, joka kokee toisen absolutismin kritiikkinä. Mulle ei ole tullut koskaan mieleenkään, että absolutisti haluaisi käyttää juomattomuuttaan lyömäaseena toisia kohtaan tai pitäisi itseään parempana kuin muut.

Mun kaveripiirissä syitä absolutismiin (olen aina kysynyt, koska mua kiinnostaa!) on ollut mm. ei pidä siitä tunteesta, jonka alkoholi aiheuttaa, ei pidä alkoholia hyvänä terveydelle, ei koe tarvitsevansa alkoholia mihinkään, ei halua päihtyä. Mulle kelpaa ihan mikä tahansa syy olla juomatta, se on nimittäin jokaisen oma valinta. Miksi pitää juoda, jos ei halua? Ja ennen kaikkea: miksi pitää ottaa itseensä toisen valinnasta?

Vierailija
35/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juopottelu ei ole tuonut elämääni mitään hyvää. Alkoholi on pahan makuista ja inhoan sekä humalaista pöhnää että aamun krapulaa.

Siksi en juo. Ja jos asia jotakuta loukkaa, niin ihan vapaasti. Minusta känniset ovat ääliöitä.

Eiköhän siinä ollut perusteluja tarpeeksi.

Ai niin ja minulla on perhe. En halua vaarantaa avioliittoani enkä lasteni lapsuutta naurettavalla pelleilyllä viinan kanssa.

Vierailija
36/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juomattomat on valitettavasti niitä,jotka alkavat kesken illan kitistä puolisolle kotiinlähdöstä. Siinä vähän kaikkien tunnelmat hetkeksi latistuu,kun yksi tai kaksi lähtee,yleensä vain se abso tai sitten jää marttyyriasenteella.

Vierailija
37/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se tuntuu olevan kovin ongelmallista mm. vanhoille kavereilleni jotka ovat pian 40 v...en vaan jaksa kuunnella sitä alkuillan mesoomista ja sitä samaa loppuillan tappelua,mitä on siis käyty jo yli 20 v tiettyjen parien kesken.sori!Siispä olikin hyvä juttu kun 10 v sit tulin uskoon,niin kukaan ei enää pyydä mua riekkumaan baariin.Mieluummin matkustan sillä rahalla-ja paljon,selvinpäin!

Ihminen on mennyt psykoosiin hihhuloinnista. Ihmisen mielellä leikittely se vasta hauskaa onkin.

Vierailija
38/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höpsistä. Itse otan monesti juhlissa sen shamppanjalasin jonka sitten salaa kaadan menemään ihan sen takia ettei tarvitse selitellä mitään. En pidä mitään meteliä juomattomuudestani enkä siis tosiaankaan käytä sitä minään lyömisaseena, ajatuskin naurattaa.

Siis ihan oikeasti, kaikki eivät kertakaikkiaan pidä viinan mausta, mikä siinä on niin vaikeata käsittää :O? En ymmärrä miten tämä voisi minua vahingoittaa, en pidä itseani mitenkään fanaattisena :D...

nro 33

Vierailija
39/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juopottelu ei ole tuonut elämääni mitään hyvää. Alkoholi on pahan makuista ja inhoan sekä humalaista pöhnää että aamun krapulaa. Siksi en juo. Ja jos asia jotakuta loukkaa, niin ihan vapaasti. Minusta känniset ovat ääliöitä. Eiköhän siinä ollut perusteluja tarpeeksi. Ai niin ja minulla on perhe. En halua vaarantaa avioliittoani enkä lasteni lapsuutta naurettavalla pelleilyllä viinan kanssa.

Vierailija
40/67 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höpsistä. Itse otan monesti juhlissa sen shamppanjalasin jonka sitten salaa kaadan menemään ihan sen takia ettei tarvitse selitellä mitään. En pidä mitään meteliä juomattomuudestani enkä siis tosiaankaan käytä sitä minään lyömisaseena, ajatuskin naurattaa. Siis ihan oikeasti, kaikki eivät kertakaikkiaan pidä viinan mausta, mikä siinä on niin vaikeata käsittää :O? En ymmärrä miten tämä voisi minua vahingoittaa, en pidä itseani mitenkään fanaattisena :D... nro 33

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän