Päivitys toiseen aloittamaani ketjuun, jonka otsikko lyhennettynä vauva isovanhempien hoitoon...
Aloitin täällä eilen ketjun, jossa kyselin oisko kellään kokemuksia siitä, että vauva olisi ollut hoidossa 5-7vuorokautta tai vaihtoehtoisesti pidennetyn viikonlopun, tätä ei kyllä tuossa aloituksessa lukenut.
Tilanteemme on sellainen (lukee useasti edellisessä ketjussa, mutta monikaan ei näytä vaivautuvan lukemaan loppuun asti ennen kun kommentoi), että jos en lähiaikoina saa univelkaa vähennettyä niin minä olen sairaalassa vähintään kuukauden. Minulla alkaa siis olla univelasta johtuvia niin psyykkisiä kuin fyysisiäkin ongelmia ja lääkäri olisi ottanut minut jo sairaalaan sisälle, mutta sain "armonaikaa" sillä ehdolla, että tavalla tai toisella univelan on vähennyttävä. Myös miehelläni on univelkaa ja hänellä on vaativa työ, joten hänenkin pitäisi saada joskus nukuttua enemmän.
Olemme nyt siis päättäneet, että olemme viikon mökillä nukkumassa yöt tai siis lähdemme mökille iltaisin 18-19aikoihin ja tulemme aamulla kotiin 10aikoihin ja olemme päivän lasten kanssa.
Ja kyllä tiedän, ettei tuo ratkaise tätä ongelmaa lopullisesti, mutta jatkossa järjestämme tavalla tai toisella niin, että molemmat saa nukkua viikossa 1-2yötä, kunnes lapset nukkuvat yöt kokonaan tai heräävät enää pari kolme kertaa.
Taapero, joka on toinen heräilijöistä niin menee parin kuukauden päästä leikkaukseen, jonka jälkeen hänen heräilynsä ainakin vähenevät, mahdollisesti loppuvat kokonaan, jos ei heti niin jossain vaiheessa. Vauvan yöheräilyt/itkut ovat vähentyneet hitaasti ja nyt vähän aikaa on pysynyt samana heräilyjen määrä. Tosin odotamme vauvan kanssa vielä muutamia tutkimuksia, jotka saattavat vaikuttaa hänen nukkumiseen/itkuisuuteen.
Tein tämän uuden aloituksen, koska näköään monikaan ei lukenut ketjua loppuun asti, josta olisivat saaneet vastaukset kysymyksiinsä ja kun eivät lukeneet loppuun asti niin väittivät aiheetta huonoksi äidiksi.
En oikein osaa ajatella itseäni huonona äitinä kun yritän välttää vähintään kuukauden sairaalassa olon, minusta ainakin tuo olisi lapsille pahempi tai se, että jatkamme samaan tyyliin ja teen kaiken konemaisesti enkä ole se sama iloinen ja touhukas äiti, joka olen aiemmin ollut.
Meidän lapset siis ovat 7kk, 2v 3kk ja 6v kaksoset. Lapset saavat olla omassa kodissa ja isovanhemmat tulevat meille heitä hoitamaan.
Tässä vielä linkki eilen aloittamaani ketjuun
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1305911/vauva_isovan…
Kommentit (62)
eroahdistusvaihe tulossa jos ei vielä ole. Viikko erossa vauvasta ei tee hyvää kenellekään vaan pahentaa tilannettanne. Itse en olisi tuonikäisestä erossa yötäkään. Vauva alkaa tuossa iässä hahmottaa olevansa itsenäinen yksilö eli aika isoja asioita käsittelyssä pienen ihmisenalun elämässä. Tuo on aikaa jolloin vauva tarvitsee vanhempiaan ja varsinkin äitiään, josta alkaa erottaa itsensä erilliseksi, kaikkein eniten!
Kannattaisi järjestää nukkumisviikon sijaan parin yön unitankkaustauko tässä vaiheessa ja lykätä sitä pidempää taukoa aikaan jolloin vauva on päässyt tämän vaiheen yli. Tai jättää isommat lapset isovanhempien hoiviin ja ottaa vauva mukaan mökille, jossa sitten nukutte vuoroöin.
niin minun kun mieheni on saatava univelkoja pois mahdollisimman pian ja loman ajankohta on ensi viikolla siksikin, että sillon miehen töissä on vähän hiljaisempaa niin ei haittaa, vaikka yks työntekijä on poissa.
ap
Helppohan se loma eriaikaan olisi ollut järjestää, jos mies sen on saanut sen vuoksi, että on väsynyt, ei siksi, että hänellä juuri sillä hetkellä on vuosilomaa.
Mutta eipä muuta.
Tuelpa sitten kertomaan miten saitte nukutuksi ja helpottiko teidän arkea yhtään.
Jos lähdemme nukkumaan 18-19 niin vauva on hereillä tuon jälkeen enää maksimissaan 2-3tuntia ja koska vauva valvoo öisin niin hän herää aamulla vasta ysin aikoihin. Eli olemme vauvan kuin myös muiden lasten kanssa suurimman osan heidän hereilläoloajastaan.
Ja jos emme nyt vähennä univelkoja niin minä olen sitten sairaalassa vähintään sen kuukauden ja sekö olisi sitten sinusta parempi lapsille?? Minusta ei ainakaan.
ap
eroahdistusvaihe tulossa jos ei vielä ole. Viikko erossa vauvasta ei tee hyvää kenellekään vaan pahentaa tilannettanne. Itse en olisi tuonikäisestä erossa yötäkään. Vauva alkaa tuossa iässä hahmottaa olevansa itsenäinen yksilö eli aika isoja asioita käsittelyssä pienen ihmisenalun elämässä. Tuo on aikaa jolloin vauva tarvitsee vanhempiaan ja varsinkin äitiään, josta alkaa erottaa itsensä erilliseksi, kaikkein eniten!
Kannattaisi järjestää nukkumisviikon sijaan parin yön unitankkaustauko tässä vaiheessa ja lykätä sitä pidempää taukoa aikaan jolloin vauva on päässyt tämän vaiheen yli. Tai jättää isommat lapset isovanhempien hoiviin ja ottaa vauva mukaan mökille, jossa sitten nukutte vuoroöin.
usko nyt vaan, että kaikki eivät kaikesta sun inttämisestäsi huolimatta tule olemaan sitä mieltä, että tuo on aivan upea järjestely.
Mulle itselleni on ihan sama miten lapsenne hoidatte, me ollaan osattu hoitaa hommat vähän fiksummin, mutta sopiihan noinkin toki tehdä. En usko, että lapsenne siitä kovin traumatisoituvat.
Niin ja muistattehan sitten ehkäisyn? Ettei tarvitse taas vuoden kuluttua itkeä samaa asiaa.
Nimittäin parisuhteen hoito! Joka on todella tärkeää lapsiperheissäkin.
Nyt isä ja äiti pääsevät lepäilemään, nukkumaan univelkojaan pois ja mahdollisesti saavat sitä tärkeää parisuhdeaikaakin, toivottavasti!
Eiköhän tuo tilanne ole ollut melko rankkaa jo parisuhteellekin, joten siinäkin on oma hommansa. Sekään kun ei hoida itse itseään vaan joskus on hyvä siihenkin panostaa.
Edelleenkin, hyviä lepopäiviä ap, nauttikaa levosta, ja jos jaksatte, myös toisistanne! ;)
täällä se on lähes mahdotonta, koska kunnalta ei saa muuta apua kun neuvon, että palkatkaa hoitaja ja siihen meillä ei ollut varaa tuolloin kun sitä oltais kipeimmin tarvittu. Nyt alkaa olla sen verran parempi rahatilanne, että hoitajankin pystyy aika ajoin palkkaamaan, jos on tarvis.
Ja kun täällä on moni sanonut, että valvokaa tai hoitakaa heräilyt vuorotellen niin niin ollaan todellakin tehty, mutta silti sitä univelkaa on kertynyt tässä reilun parin vuoden aikana.
Ehkäisyä ei ole enää tarvetta käyttää, koska minulla ei ole enää kohtua.
ap
usko nyt vaan, että kaikki eivät kaikesta sun inttämisestäsi huolimatta tule olemaan sitä mieltä, että tuo on aivan upea järjestely.
Mulle itselleni on ihan sama miten lapsenne hoidatte, me ollaan osattu hoitaa hommat vähän fiksummin, mutta sopiihan noinkin toki tehdä. En usko, että lapsenne siitä kovin traumatisoituvat.
Niin ja muistattehan sitten ehkäisyn? Ettei tarvitse taas vuoden kuluttua itkeä samaa asiaa.
täällä se on lähes mahdotonta, koska kunnalta ei saa muuta apua kun neuvon, että palkatkaa hoitaja ja siihen meillä ei ollut varaa tuolloin kun sitä oltais kipeimmin tarvittu. Nyt alkaa olla sen verran parempi rahatilanne, että hoitajankin pystyy aika ajoin palkkaamaan, jos on tarvis.
Ja kun täällä on moni sanonut, että valvokaa tai hoitakaa heräilyt vuorotellen niin niin ollaan todellakin tehty, mutta silti sitä univelkaa on kertynyt tässä reilun parin vuoden aikana.
ap
useamman pienen heräilevän lapsen äiti.
Tuliko yllätyksenä? Joten jos muut onnistuvat hoitamaan tuollaisen paletin ilman viikon nukkumislomia ja eroja lapsista, niin silloin nämä ihmiset ilmeisesti onnistuvat hoitamaan hommat fiksummin. Kyllä meilläkin vieläkin muksut heräilee saati pari vuotta sitten, jolloin meillä oli 5 v, 2, 5 v ja vauva, ja yöherätyksiä oli vähintään 10 yössä. Ja ajattele, mä tein vielä töitäkin 3pv/vko siitä eteenpäin kun vauva oli 5kk. Ja rakennettiin taloakin. Eikä silti oltu mielenterveyden rajamailla ja sairaalahoidon tarpeessa.
Kuten sanottu, tehkää kuten teette, mutta ihan turha itkeä siellä, kuinka kyseessä on pakkotilanne ja ainoa mahdollisuus ja teillä ihan ainutlaatuinen tilanne.
ap
Tuliko yllätyksenä? Joten jos muut onnistuvat hoitamaan tuollaisen paletin ilman viikon nukkumislomia ja eroja lapsista, niin silloin nämä ihmiset ilmeisesti onnistuvat hoitamaan hommat fiksummin. Kyllä meilläkin vieläkin muksut heräilee saati pari vuotta sitten, jolloin meillä oli 5 v, 2, 5 v ja vauva, ja yöherätyksiä oli vähintään 10 yössä. Ja ajattele, mä tein vielä töitäkin 3pv/vko siitä eteenpäin kun vauva oli 5kk. Ja rakennettiin taloakin. Eikä silti oltu mielenterveyden rajamailla ja sairaalahoidon tarpeessa.
Kuten sanottu, tehkää kuten teette, mutta ihan turha itkeä siellä, kuinka kyseessä on pakkotilanne ja ainoa mahdollisuus ja teillä ihan ainutlaatuinen tilanne.
Että ihmisten voimavarat ovat erilaisia. Jos sinä ja perheesi olette selvinneet hyvin, joku toinen kokee asiat erilailla ja väsyy erilailla. Ihmiset ovat erilaisia!
Meillä en jaksa laskea miten paljon herätyksiä on ollut pahimmillaan yössä, mutta kuten olen kirjoittanut niin unta saan yössä tunnin ja ihan maksimi on 2-3tuntia. Niin ja minulla on tiedätkös oma yritys, joten kyllä minäkin teen töitä ne ihan pakolliset, vaikka olenkin äippälomalla.
Sillon kun lapset herätti pahiten niin meillä oli menossa hometalon korjaus, toisen talon laajennus ja mies teki kahta työtä ym.
Tiedän siis kyllä, että muutkin heräilee pienten lasten kanssa enkä tarkoita väheksyä heidän väsymystä, ihan varmasti väsyttää.
Meillä on tämä tilanne syistä, jotka jo edellä mainitsin kun täällä ei saa kunnalta apua ja jos ei ole rahaa palkata hoitajaa niin aika yksin olet. Tukiverkkoa on, mutta huonoksi onneksi hekään eivät ole erinäisistä syistä kauheasti auttamaan. Nyt isovanhemmat auttavat kun pystyvät, aiemmin hoitivat vapaa-ajalla miehen siskon lapsia kun miehen sisko sairastui vakavasti ja äitini hoiti isääni töiden lisäksi, joka vielä sillon eli, nyt isäni on kuollut.
Ja kuten täällä joku muukin kirjotti, että jos toinen jaksaa esim. tunnin tai parin yöunilla vuosia niin se ei tarkoita, että kaikki jaksaisivat. Ihmiset ovat erilaisia. Minulla on nukkuminen muutenkin välillä ongelmallista, koska olen todella herkkäuninen, vaikka onnekseni nukahdankin lähes heti uusiks. Jatkuvat heräilyt tekee kuitenkin sen, ettei se uni ole niin syvää kun voisi olla, jos saisi nukkua koko yön ilman heräämisiä.
Minulla on siis pahimmat fyysiset vaivat, ei niinkään psyykkiset ja kun univelka kasvaa niin fyysiset vaivat lisääntyy ja pahenee ja pian ollaan siinä pisteessä, että olen sairaalassa, jos univelka ei vähene.
Mutta me olemme joka tapauksessa päätöksemme tehneet, tiedän, ettei täällä tai edes kaikki tuttumme sitä hyväksy, mutta mieluummin edes yritän välttää sairaalaan joutumisen kuin että en tekis mitään asian hyväks.
ap
ap
Muutenkin elämänkatsomuksesi/ajatusmaailmasi näyttää olevan aika suppea. Onko koskaan käynyt mielessäsi, että ihmiset on erilaisia ja jopa ne herättelevät vauvat/lapset on erilaisia. Osa lapsista herää ja nukahtaa uusiks lähes heti, mutta toiset on sellaisia, että heräävät ja saattavat valvoa jopa tunnin tai pari ja sitten nukahtavat uudestaan.
Minulla on kokemusta noista molemmista ja vielä ns. helpoista vauvoista. Kiitän onneani, etten ole herkkäuninen vaan nukahdan heti uusiks ja nukun tosi sikeästi, vaikka saisin vaan vartin nukkua ennen seuraavaa herätystä.
Tiedän äidin, joka on myös pitänyt itseään hyväunisena, mutta nyt hän on pari vuotta heräillyt kuopuksensa kanssa ja hän todellakin näyttää väsyneeltä ja siltä, että hän kaipaisi unta. Minusta ei ulospäin näkynyt, että lapset valvottavat, näin sanoivat tutut ja vieraammatkin kun joskus tuli puhetta miten paljon lapsemme valvottavat. Niin me kuin myös tämä toinen äiti hoitaa puolisonsa kanssa vuoroöin lapsensa heräilyjä, mutta silti hän näyttää väsyneeltä ja minä en näyttänyt vastaavassa tilanteessa.
ap
Näiden "super-äitien", joiden empaattisuuden taso on näköjään kastemadon tasolla, mielestä tämä niin kamalan vaarallisessa eroahdistuvaiheessa oleva vauva kärsii enemmän siitä jos äiti ja isä ovat 5 yötä poissa ja päivät paikalla kuin siitä, että äiti makaa toipilaana kuukauden sairaalassa.
Tuskin sen kuukauden ajan isä pystyy koko ajan olemaan hyssyttelemässä vauvaa vaan on töissä. Ja kun isovanhemmat ovat työelämässä myös, niin sen kuukauden aikana vauva joutuu oikeasti olemaan vieraalla hoidossa välillä. Että kumpiko on haitallisempaa? Miettikääs oikein tarkasti.
Ja tosiaan nämä jeesustelijat, jotka täällä inisee, että "sellaista se on pikkulasten kanssa. minä olen valvonut 15 vuotta putkeen eikä tunnu missään". So what? Sinä olet sinä ja ap on ap. Meistä jokaisella on omat voimavarat ja sitä paitsi on vahvuutta tajuta hakea apua. Vahvuutta ei ole se, että marttyyrinä sinnittelee viimeiseen asti kunnes selkäranka katkeaa lopullisesti. Siitä vasta haittaa koko perheelle onkin.
AP:lle sanoisin, että teette ihan oikean ratkaisun. Toivottavasti saatte sen verran nukuttua ja levättyä, että ainakin vähäksi aikaa riittää virtaa taas. Ja lapset tuskin tulevat kärsimään millään lailla tästä.
Kylläpä täällä on harvinaisen itsepäisen tyhmää porukkaa taas liikkeellä. Näiden "super-äitien", joiden empaattisuuden taso on näköjään kastemadon tasolla, mielestä tämä niin kamalan vaarallisessa eroahdistuvaiheessa oleva vauva kärsii enemmän siitä jos äiti ja isä ovat 5 yötä poissa ja päivät paikalla kuin siitä, että äiti makaa toipilaana kuukauden sairaalassa.
Tuskin sen kuukauden ajan isä pystyy koko ajan olemaan hyssyttelemässä vauvaa vaan on töissä. Ja kun isovanhemmat ovat työelämässä myös, niin sen kuukauden aikana vauva joutuu oikeasti olemaan vieraalla hoidossa välillä. Että kumpiko on haitallisempaa? Miettikääs oikein tarkasti.
Ja tosiaan nämä jeesustelijat, jotka täällä inisee, että "sellaista se on pikkulasten kanssa. minä olen valvonut 15 vuotta putkeen eikä tunnu missään". So what? Sinä olet sinä ja ap on ap. Meistä jokaisella on omat voimavarat ja sitä paitsi on vahvuutta tajuta hakea apua. Vahvuutta ei ole se, että marttyyrinä sinnittelee viimeiseen asti kunnes selkäranka katkeaa lopullisesti. Siitä vasta haittaa koko perheelle onkin.
AP:lle sanoisin, että teette ihan oikean ratkaisun. Toivottavasti saatte sen verran nukuttua ja levättyä, että ainakin vähäksi aikaa riittää virtaa taas. Ja lapset tuskin tulevat kärsimään millään lailla tästä.
Näiden "super-äitien", joiden empaattisuuden taso on näköjään kastemadon tasolla, mielestä tämä niin kamalan vaarallisessa eroahdistuvaiheessa oleva vauva kärsii enemmän siitä jos äiti ja isä ovat 5 yötä poissa ja päivät paikalla kuin siitä, että äiti makaa toipilaana kuukauden sairaalassa.
Ihmiset eivät näköjään osaa hahmottaa kokonaisuuksia. Tartutaan vain tilanteeseen, että vauva 7kk, isä ja äiti pois 5 yötä. Hyi hyi, eroahdistus ja kaikki!
Ei nähdä, että ei se eroahdistu mihinkään ole kadonnut siinä vaiheessa kun äiti sinne sairaalaan joutuu mahdollisesti 30 yöksi JA päiväksi. Silloin ollaan kaikista lapsista erossa enemmän kuin 1kävuosi/yö -suosituksen mukaan. Ja tosiaan päivät mahdollisesti vieraalla hoitajalla.
kyselet ja puolustelet täällä palstalla? Jos teillä todella akuutti tilanne ja olette jo koko perheen kanssa sopineet, mitä teette, niin älä nyt jää tänne ahdistumaan. Mene mielummin nukkumaan, kuin että kirjoittelet täällä sata puolustusviestiä ja pahoitat mielesi.
Ja olen kyllä suurimmaksi osaksi vain kysymyksiin vastannut.
ap
kyselet ja puolustelet täällä palstalla? Jos teillä todella akuutti tilanne ja olette jo koko perheen kanssa sopineet, mitä teette, niin älä nyt jää tänne ahdistumaan. Mene mielummin nukkumaan, kuin että kirjoittelet täällä sata puolustusviestiä ja pahoitat mielesi.
Kylläpä täällä on harvinaisen itsepäisen tyhmää porukkaa taas liikkeellä. Näiden "super-äitien", joiden empaattisuuden taso on näköjään kastemadon tasolla, mielestä tämä niin kamalan vaarallisessa eroahdistuvaiheessa oleva vauva kärsii enemmän siitä jos äiti ja isä ovat 5 yötä poissa ja päivät paikalla kuin siitä, että äiti makaa toipilaana kuukauden sairaalassa. Tuskin sen kuukauden ajan isä pystyy koko ajan olemaan hyssyttelemässä vauvaa vaan on töissä. Ja kun isovanhemmat ovat työelämässä myös, niin sen kuukauden aikana vauva joutuu oikeasti olemaan vieraalla hoidossa välillä. Että kumpiko on haitallisempaa? Miettikääs oikein tarkasti. Ja tosiaan nämä jeesustelijat, jotka täällä inisee, että "sellaista se on pikkulasten kanssa. minä olen valvonut 15 vuotta putkeen eikä tunnu missään". So what? Sinä olet sinä ja ap on ap. Meistä jokaisella on omat voimavarat ja sitä paitsi on vahvuutta tajuta hakea apua. Vahvuutta ei ole se, että marttyyrinä sinnittelee viimeiseen asti kunnes selkäranka katkeaa lopullisesti. Siitä vasta haittaa koko perheelle onkin. AP:lle sanoisin, että teette ihan oikean ratkaisun. Toivottavasti saatte sen verran nukuttua ja levättyä, että ainakin vähäksi aikaa riittää virtaa taas. Ja lapset tuskin tulevat kärsimään millään lailla tästä.
Älä välitä näistä negatiivisista kommenteista. Tää AV:n meininki vaan on tämmöistä, että kuraa tulee näiltä fundamentalisiäideiltä niskaan - ja rankasti. Mutta on meitä sydän paikallaan -äitejäkin :-) *jaksuhali*
Kylläpä täällä on harvinaisen itsepäisen tyhmää porukkaa taas liikkeellä. Näiden "super-äitien", joiden empaattisuuden taso on näköjään kastemadon tasolla, mielestä tämä niin kamalan vaarallisessa eroahdistuvaiheessa oleva vauva kärsii enemmän siitä jos äiti ja isä ovat 5 yötä poissa ja päivät paikalla kuin siitä, että äiti makaa toipilaana kuukauden sairaalassa. Tuskin sen kuukauden ajan isä pystyy koko ajan olemaan hyssyttelemässä vauvaa vaan on töissä. Ja kun isovanhemmat ovat työelämässä myös, niin sen kuukauden aikana vauva joutuu oikeasti olemaan vieraalla hoidossa välillä. Että kumpiko on haitallisempaa? Miettikääs oikein tarkasti. Ja tosiaan nämä jeesustelijat, jotka täällä inisee, että "sellaista se on pikkulasten kanssa. minä olen valvonut 15 vuotta putkeen eikä tunnu missään". So what? Sinä olet sinä ja ap on ap. Meistä jokaisella on omat voimavarat ja sitä paitsi on vahvuutta tajuta hakea apua. Vahvuutta ei ole se, että marttyyrinä sinnittelee viimeiseen asti kunnes selkäranka katkeaa lopullisesti. Siitä vasta haittaa koko perheelle onkin. AP:lle sanoisin, että teette ihan oikean ratkaisun. Toivottavasti saatte sen verran nukuttua ja levättyä, että ainakin vähäksi aikaa riittää virtaa taas. Ja lapset tuskin tulevat kärsimään millään lailla tästä.
Älä välitä näistä negatiivisista kommenteista. Tää AV:n meininki vaan on tämmöistä, että kuraa tulee näiltä fundamentalisiäideiltä niskaan - ja rankasti. Mutta on meitä sydän paikallaan -äitejäkin :-) *jaksuhali*
Näiden "super-äitien", joiden empaattisuuden taso on näköjään kastemadon tasolla, mielestä tämä niin kamalan vaarallisessa eroahdistuvaiheessa oleva vauva kärsii enemmän siitä jos äiti ja isä ovat 5 yötä poissa ja päivät paikalla kuin siitä, että äiti makaa toipilaana kuukauden sairaalassa. Tuskin sen kuukauden ajan isä pystyy koko ajan olemaan hyssyttelemässä vauvaa vaan on töissä. Ja kun isovanhemmat ovat työelämässä myös, niin sen kuukauden aikana vauva joutuu oikeasti olemaan vieraalla hoidossa välillä. Että kumpiko on haitallisempaa? Miettikääs oikein tarkasti. Ja tosiaan nämä jeesustelijat, jotka täällä inisee, että "sellaista se on pikkulasten kanssa. minä olen valvonut 15 vuotta putkeen eikä tunnu missään". So what? Sinä olet sinä ja ap on ap. Meistä jokaisella on omat voimavarat ja sitä paitsi on vahvuutta tajuta hakea apua. Vahvuutta ei ole se, että marttyyrinä sinnittelee viimeiseen asti kunnes selkäranka katkeaa lopullisesti. Siitä vasta haittaa koko perheelle onkin. AP:lle sanoisin, että teette ihan oikean ratkaisun. Toivottavasti saatte sen verran nukuttua ja levättyä, että ainakin vähäksi aikaa riittää virtaa taas. Ja lapset tuskin tulevat kärsimään millään lailla tästä.
Ihmiset eivät näköjään osaa hahmottaa kokonaisuuksia. Tartutaan vain tilanteeseen, että vauva 7kk, isä ja äiti pois 5 yötä. Hyi hyi, eroahdistus ja kaikki! Ei nähdä, että ei se eroahdistu mihinkään ole kadonnut siinä vaiheessa kun äiti sinne sairaalaan joutuu mahdollisesti 30 yöksi JA päiväksi. Silloin ollaan kaikista lapsista erossa enemmän kuin 1kävuosi/yö -suosituksen mukaan. Ja tosiaan päivät mahdollisesti vieraalla hoitajalla.
nii perhe saa vihdoinkin sen avun, minkä tarvitsee eli lastensuojelu tulee avuksi. Ei joku väsymys eikä joku lasten jättäminen isovanhemmille vaan koko tämä kuvio, jossa isä ja äiti ei voi olla erillään. SE on koko kuvion oudoin lenkki ja siihen pitäisi saada apua.
Näiden "super-äitien", joiden empaattisuuden taso on näköjään kastemadon tasolla, mielestä tämä niin kamalan vaarallisessa eroahdistuvaiheessa oleva vauva kärsii enemmän siitä jos äiti ja isä ovat 5 yötä poissa ja päivät paikalla kuin siitä, että äiti makaa toipilaana kuukauden sairaalassa. Tuskin sen kuukauden ajan isä pystyy koko ajan olemaan hyssyttelemässä vauvaa vaan on töissä. Ja kun isovanhemmat ovat työelämässä myös, niin sen kuukauden aikana vauva joutuu oikeasti olemaan vieraalla hoidossa välillä. Että kumpiko on haitallisempaa? Miettikääs oikein tarkasti. Ja tosiaan nämä jeesustelijat, jotka täällä inisee, että "sellaista se on pikkulasten kanssa. minä olen valvonut 15 vuotta putkeen eikä tunnu missään". So what? Sinä olet sinä ja ap on ap. Meistä jokaisella on omat voimavarat ja sitä paitsi on vahvuutta tajuta hakea apua. Vahvuutta ei ole se, että marttyyrinä sinnittelee viimeiseen asti kunnes selkäranka katkeaa lopullisesti. Siitä vasta haittaa koko perheelle onkin. AP:lle sanoisin, että teette ihan oikean ratkaisun. Toivottavasti saatte sen verran nukuttua ja levättyä, että ainakin vähäksi aikaa riittää virtaa taas. Ja lapset tuskin tulevat kärsimään millään lailla tästä.
Ihmiset eivät näköjään osaa hahmottaa kokonaisuuksia. Tartutaan vain tilanteeseen, että vauva 7kk, isä ja äiti pois 5 yötä. Hyi hyi, eroahdistus ja kaikki! Ei nähdä, että ei se eroahdistu mihinkään ole kadonnut siinä vaiheessa kun äiti sinne sairaalaan joutuu mahdollisesti 30 yöksi JA päiväksi. Silloin ollaan kaikista lapsista erossa enemmän kuin 1kävuosi/yö -suosituksen mukaan. Ja tosiaan päivät mahdollisesti vieraalla hoitajalla.
nii perhe saa vihdoinkin sen avun, minkä tarvitsee eli lastensuojelu tulee avuksi. Ei joku väsymys eikä joku lasten jättäminen isovanhemmille vaan koko tämä kuvio, jossa isä ja äiti ei voi olla erillään. SE on koko kuvion oudoin lenkki ja siihen pitäisi saada apua.
äidin ja isän oletettu riippuvuus toisistaan, tämä on siis vain sinun omaa tulkintaasi, niin sulla on kyllä kovasti ongelmia tuossa lukemisen ymmärtämisessä. Mutta toisaalta se ei ole tällä palstalla mikään uusi ilmiö...
Ja sun mielestä on siis parempi, että lastensuojelu tulee ja ottaa lapset huostaan kuin että isovanhemmat hoitaa 5 yötä? Voi hyvää päivää, melkoisen pimeää porukkaa pyörii täällä kommentoimassa näitä :)
Noin voi olla, mutta miksi lapsen kannalta on niin miljoonasti kamalampaa, että sen kanssa nukkuu tuttu isoäiti kuin isä???
AP tsemppiä, suunnitelma kuulostaa hyvältä!
Todella, 5h/yö on luksusta, sitten puhutaan kun viikon unimäärä on lähempänä sitä 5h...