ehkäsykapseli pettää?
Olen käyttänyt ehkäisykapselia (Jadelle, 5v teho) alle vuoden. Oon seurustellut yli kolme vuotta.
Voisinko muka olla alle yksi sadasta jolla pettää ehkäisykapselin teho?
Nännit ollu arkana jo n. viikon. Siis pelkät nännit. Ja tällänen tunne on ollut vaan silloin, ku lopetin ehkäsypillereiden käytön.
Sitten oon huomannu että valitan kokoajan kylmyyttä sisälläkin. Ja nyt vasta on alkanu tulemaan muutenki vatsassa ns. nipistelyä... Tai sitten vaan kuvittelen...
Käyn ostamassa huomenna raskaustestin. Mut en vaan voi uskoa että se vois olla totta.
Kokemuksia muilla????
Ja tosiaan lapsi ei oo tervetullut toisen lapsen elämään. Ikää 17v, mutta asun silti omillani... Opiskelut pahasti kesken.
Kommentit (27)
mulle todella hyvin. Nyt asennettiin Nexaplon ja toivon että sopii myöskin, tai sama ehkäisyhän se on että miksipä ei sopisi.
Mulla kokeiltiin kierukkaa (hormoni) ja se ei sitten sopinut ollenkaan, jatkuvia vuotoja ja kipuja.
Voisinko muka olla alle yksi sadasta jolla pettää ehkäisykapselin teho?
No mietipä sitä! Ainahan se joku on, voi ihan hyvin olla siis sinä. Todennäköistä se ei tietenkään ole, mutta kannattaa toki tehdä testi.
Itsellänikin on Jadellet (ensin yhdet 4 v. ja nyt nykyiset 3 v.) ja nännit ajoittain kipeinä, siihen voi olla vaikka mitä syitä.
(tosin veikkaa että tuohon briteissä tapahtuneeseen liittyy viallinen erä tai taitamaton lääkäri tms)
Tee testi, sillähän se selviää.
Minulla on kolmas Implanon ja joskus on rintojen arkuutta ja mahan nippailua ollut. Olen veikannut että on ollut joku menkka-aika tms.
Miten kävi? teitkö raskaustestin? mulla ollut kapseli 10kk ja nyt raskaustesti näytti positiivista. voiko tuosta kapselista tulla positiivinen jo 2 raskaustestiä?? on ennestään neljä ihanaa lasta 1v,2v,4v ja 7v... tehon pitäisi kestää 5v mutta menkkoja ei ole tullut 2kk aikana ollenkaan. muuten ovat säännölliset. minipillerit olivat ennen ja 2vuotias sai alkunsa kun unohdin 3 pilleriä putkeen..ihmettelin jo silloin voiko kierto palata niin nopeasti? noh nähtävästi kun 2vuotias todisteena :D nyt paniikissa voiko näin käytä? 1v kanssa neuvolaan ens viikolla siellä verikokeissa varmasti selviää mikä juttu tämä on. sanottiin kyllä ettei mikään ehkäsy ole 100% mutta kuitenkin...
Nexplanon 68mg implantaatti
Minulla on ollut Nexplanon ehkäisykapseli kohta kaksi vuotta (ehkäisyteho 3 vuotta) kädessä ja nyt on ilmennyt useampia raskausoireita.
Muunmuassa:
-Nännit todella arat, öisin pitää nukkua selällään muuten ei nukkumisesta tule yhtään mitään, sekä joudun käyttämään isompia rintaliivejä koska muuten sattuu.
-Olen kauhean väsynyt koko ajan vaikka nukkuisin yli 10 tunnin yöunet. Usein joudun nukkumaan myös päiväunet eikä silloinkaan väsymys helpotu.
-Maha on ollut todella outo. Ensin meni ihan kuralle, nykyään todella turvoksissa. Ilmavaivoja yms. Kiristää ja nipistelee melkeinpä koko ajan.
-Selkä kipu (selkäni nyt muutenkin on koko ajan kipeä, muttei yhtäjaksoisesti), nyt koko aikaista varsinkin alaselässä.
-Kuukautisia ei näy eikä kuulu, ei minulla muutenkaan ole säännölliset kuukautiset, kapselin takia muutaman kerran vuodessa.
-Koko ajan nälkä, mutta kun olen syömässä ei ruoka tahdo enää maistua.
Ajattelin huomenna käydä ostamassa raskaustestin, mutta onko tuo totta mitä ylempänä sanottiin, että tulos voi näyttää positiivista vaikkei olisikaan raskaana? Mistä sen sitten voi tietää onko raskaana vaiko ei ole? Ehkäisytehohan kapseleissa ei ole 100%, eli kapselin pettämistäkin on siis tapahtunut. En ole ylipainoinen, painan n.50kg, joten ei ehkäisytehon hiipuminen siitä voi johtua. Lapsi olisi omasta puolestani tervetullut (olen 19 vuotias töissä oleva nuori nainen, asumme omassa kämpässä avopuolisoni kanssa) muttei tuo avokki oikein asiasta innostunut kun asiasta keskustelimme :P Minulla nyt vain on semmonen tunne kuin olisin raskaana. :)
~ Jebba
Minulla on ollut nexplanon nyt vuoden ja välillä tissit turpoaa ja on kipeät. Oikeastaan kokoajan on semmoinen pms/raskausolo tuosta keltarauhashormonista johtuen luulisin. Olo on turvonnut, iho on mennyt huonoksi, PCOS oireet pahentunut (karvoitus jne), menkat on kuukausia poissa ja sitten alkaa vuoto/tuhru jopa yli kuukauden ajaksi.
Ajattelin käydä poistattamassa kapselin vaikka tehoa onkin vielä jäljellä.
Minulla on ollut Jadelle 5v käsivarressa jo viimeiset 4 vuotta eikä ole ollut mitään ongelmia. Joskus kuukautiset ovat tulleet epäsäännöllisinä, ja olen jo panikoinut ja ostanut raskaustestit, mutta negatiivista on näyttänyt ettäei hätää. Kävin nyt kuukaus sten vaihtamassa kapselit uusiin, koska niiden käyttöaika oli menossa umpeen. Tuotteen pitäisi olla sama, mutta olo on ihan erilainen. Ensimmäiset kuukautiset vaihdon jälkeen on nyt myöhässä ja on jonkin verran pahaa oloa ja tissit tuntuu kasvavan ja kokoajan tekee mieli syödä. Voisiko tällainen pikainen kapselin vaihto, joka kestää n. 15 min, vaikuttaa sen tehoon niin että tulenkin ykskaks raskaaksi samalla kuukautiskierrolla? Vai onkohan Jadelle implantaatioihin tehty päivityksiä viimeisen 5 vuoden aikana niin että teho on muuttunut? Aborttisinänsä on aika kamala ajatus, mutta mihin minä sitten voisin tulevaisuudessa luottaa, jos en tähän implanttiin? :(
Mulla ollut nyt olleet menkat puolitoista kuukautta pois , ja nexplanon implantti mullakin ja muutenkin todella epäsäännöliset vuodot ja raskaustestejä tehty ainakin joku 4kpl ja negaa näyttäny ... ihmettelen vaan kun yht äkkiä jäänyt menkat tulematta
Hei mulla on nyt sellainen pelko että voin olla raskaana minullakin explanon ollu jo kauan ja kaksi kertaa olen tehnyt raskaustestin koko aikana ja on hyvin kyllä toiminut tähän asti kun huomasin joku aika kipua kapselissa ihon alla ja tuntui sietämättömältä ja siitä jonkun aikaa myöhemmin tapasin yhden miehen siis rakastajan en omaa miestä siis.Ja harrastimme seksiä ilman kumia.Sitten tuli aivan oudot menkat tuli todella runsas vuoto kivun kera ja loppui seinään yks'kaks.Nyt on ollut nännit arkana ja hellinä,virtsaaminen lisääntynyt, vatsassa tuntunut outoja tuntemuksia monenlaisia sellaisia,sit on ollu ummetusta sekä melkein ripulia,ja selkäkipuja,väsymystä ja valvotusta molempia,vilua ja kuumaa oloa vuorotellen ja en voi olla mahallani kun tuntuu kauhean epämukavalta,pahoinvointia ollu hieman mut oksentamaan en oo joutunu,mielialat vaihtelee ja halut vaihtelee myös,ilmavaivoja on ollu,sitten on ollu että välillä syön ku hevonen ja toisinaan etoo syödä mitään ja pelkkä toisen ihmisen ruokailu silmien edessä ällöttää,etoo,ja maha tuntuu kasvaneen ja turvonneen lisää ja oon ylipainoinen painan melkein lähelle 120kg pituutta 170cm en näytä niin isokokoiselta mutta painan kyllä paljon ja mulla on aina 2v ja puoli vuotta kapseli ja sitten aina vaihto ennen ei oo ollu näin pahoja tuntemuksia ja oloja kuin nyt ja lisäksi en yleensä halua olla lasten kanssa tekemisissä ja en oo halunnu lasta mutta nyt on kauhea vauvakuume ja ihastelen lapsia.Voiko vika olla minun kapselissa ja seksikumppanissa koska en ennen oo pettänyt miestäni ja ei ole ollut mitään näin vahvoja oireita ja tuntemuksia kuin nyt kun petin joku aika miestäni ja harrastin seksiä toisen kanssa ilman kumia ja voiko explanon hajota ja olla siksi kipeä ja upota syvälle niin ettei sitä tunne eikä näe muuten kuin kipuna?oon huolissani että pettikö kapseli ja että oonko nyt yhden hairahduksen jälkeen raskaana toiselle miehelle.Ostan testin kyllä pian tää on jo niin vakavaa että haluan tietää ja selvyyden.
raskaustestin ottaminen ei kannata koska testiin tulee kapselin takia positiivinen tulos. Näin ainakin minulla ja en ollut raskaana.
Kapseli sisältää keltarauhashormonia, joka EI TODELLAKAAN anna positiivista tulosta raskaustestiin. Muutenhan niin kävisi myös mini- ja yhdistelmäpillereiden kanssa :-D
Kannattaisiko ottaa selvää mitä itseensä istuttaa ennen kuin sen tekee.
raskaustestin ottaminen ei kannata koska testiin tulee kapselin takia positiivinen tulos. Näin ainakin minulla ja en ollut raskaana.
Ehkäisykapselista valituksia Isossa-Britanniassa:
Satoja epätoivottuja raskauksia
Keskiviikko 5.1.2011 klo 15.03
Suomessakin myytävä Implanon on aiheuttanut lähes 600 epätoivottua raskautta Isossa-Britanniassa, vaikka lääke lupaa ehkäisytehon kestävän kolmen vuoden ajan.
(KUVA: IMPLANON.CO.UK)
KESKUSTELE
Keskustele ehkäisystä
LUE MYÖS
Osallistu: Onko ehkäisy pettänyt?
Implanon on Isossa-Britanniassa ainoa myytävä ihonsisäinen ehkäisykapseli. Ehkäisytehon pettämisen lisäksi naiset ovat valittaneet sen muitakin haittoja, esimerkiksi arpeutumista, Guardian uutisoi.
Lehden mukaan Implanon-kapselista on tehty yli 1600 ilmoitusta haitallisista vaikutuksista. Lähes 600 naista on ilmoittanut tulleensa raskaaksi kapselista huolimatta, lehti kirjoittaa. Implanonia on käytetty vuodesta 1999, josta lähtien tehtyihin raportteihin uutinen perustuu. Loppuvuodesta 2010 sitä alettiin viranomaisten vaatimusten vuoksi korvaamaan Nexplanonilla, mikä on helpompi asentaa.
Vaikka lääkevalmistaja MSD kertookin, ettei kapseli takaa sadan prosentin suojaa raskaudelta, kapselia mainostetaan erittäin varmaksi ja luotettavaksi. Valmistaja vetoaa haittavaikutusten ja epätoivottujen raskauksien syyksi muun muassa sitä, ettei kapselia ole asennettu tai käytetty oikein.
"Tarkastukseen, jos ongelmia ilmenee"
Naisille epätoivotut raskaudet aiheuttavat stressiä ja surua. Lontoolaisnainen kertoo Channel 4:n haastattelussa, että tuli raskaaksi, koska kapseli oli asetettu väärin. Epätoivottu raskaus pakottaa myös vaikeaan päätökseen tehdä abortti.
- Se oli erittäin raskasta. Laitatin kapselin suojellakseni itseäni, jotta voisin suorittaa opintoni loppuun. En halunnut lasta, raskaus järkytti minua.
- Implanonia käyttävien ei kannata panikoida, ehkäisykapselit ovat yleensä erittäin luotettavia. Naisten on hyvä silti olla varuillaan. Jos kapseli tuntuu ihon alta, ei ole tarvetta mennä lääkärin tarkastukseen. Mutta jos kapselia ei tunne tai muita ongelmia ilmenee, kannattaa mennä tarkistuttamaan asia, lääkäri Ann Fured kommentoi uutista BBC:lle.
Suomessakin reseptilääkkeenä myytävä kapseli asennetaan lääkärikäynnillä ihon alle useimmiten olkavarteen, missä sitä voidaan pitää enintään kolme vuotta. Kapselin vaikuttava aine on etonogestreeli, mitä kapselista vapautuu jatkuvasti verenkiertoon pieniä määriä.
Valitettavasti luin...Ei näytä kovin hyvältä.
Arggh, pakkohan se on mennä ostamaan huomenna testi ja ottaa selvää. Eikai siinä muuta sitten...
Mulla 3v. Tytär ja hänet saatuani laitatutin kapselit. Sen jälkeen ei menkoist tietoakaan.
itse olen tullut 2 kertaa e-pillereillä raskaaksi, nyt on ehkäisykapseli ja vaikuttaa että taas saattaisi olla masuasukki...
mullakin ollu nexpalnon nyt vuoden ja 2 päivää, ja siis kapseli on melkein sama kun minipillerit joillain menkat tulee normaalisti siitä huolimatta, jotkut onnekkaat heillä menkat saattavat jäädä pois kokonaan tai lähes kokonaan vain niin että tulee parit kuukautiset koko vuoden aikana :)
Mulla on itellä Nexplanon-kapseli ollu puoltoista vuotta, oon 90-kilonen ja hyvin on toiminu. Ei oo tullu minkäännäkösiä positiivisia testituloksia, virheellisiä tai virheettömiä. Se mulla vaan on vikana et tiputtelen/menkkaan 24/7 jos satunnaisia ja harvinaisia päiviä ei lasketa. Oon aatellu mennä revityttää tän pois ja vaihtaa takas pillereihin. Puoltoista vuotta ois vielä aikaa tässä kapselissa mut mä oon kyllästyny tähän jatkuvaan menkkaamiseen :D
Mulls on hyös nexplanon implantti. Eka tuli kerran kahessa kuukaudessa menkat nyt on ollu 3-4kk ettei oo ollu menkkoja. Raskaus on kokoajan mielessä mutta odottelen menkkoja. Onko normaalii että noi menkat yhtäkkiä loppuu? On ollu tää implantti yli vuoden kuitenkin
Olen itse käyttänyt Jadelle ehkäisykapselia nyt 3vuotta ja 3kk.(kädessä 5 vuoden) Noin kolme kk sitten minulla todettiin oikeassa munasarjassa kysta (helmikuussa), eikä kuukautisia ole näkynyt sen jälkeen, vaikka kuukautiset tulivat normaalisti kolmen vuoden ajan. Soitin naistenklinikalle ja he sanoivat sieltä, että mun pitäis tehä raskaustesti. Voiko olla mahdollista, että olen raskaana? Vatsassa tuntuu pientä nipistelyä ja olen alkanut syömään paljon. APUA!!! Voiko Jadelle kapseli pettää?