Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elarit nousevat, huomasittehan?

30.12.2010 |

Elarit nousevat 2,38% 1.1.2011 alkaen.

Elareiden säädöksethän muuttuivat tuossa reilu vuosi sitten ja enää ei mennä sillä 5% säännöllä vaan ne nousevat/laskevat elinkustannusten mukaan joka vuosi. Lisäksi enää ei ole väliä, että milloin sopimus on tehty.

Pykälien mukaanhan asia on niin, että elatusvelvollisen pitää itse asia huomata, mutta ainakaan minun maailmankaikkeudessa ei tulisi mieleenkään pistää sen muutaman euron takia ulosottoon. Eiköhän asiasta voi mainita vaikka etälle ihan nätisti, että onhan huomannut tämmöisen, jos elareista korotus puuttuu.

Täysimääräinen elatustuki on siis 1.1. alkaen nyt sitten 142,86.

Ja kun tähänkin ketjuun varmaan tulee niitä, joiden mielestä vaan ahneet exät kustantavat minkkiturkkinsa näillä korotuksilla, niin mainittakoon, ett tuskin kukaan näillä rahoilla pääsee kylpemään, sillä tuo indeksi perustuu ihan aitoon kustannusten nousuun ja lisäksihän vuoden alusta nousevat monet kulut aina asumisesta kulkemiseen ja ruokaan sekä passeihin ja ties mihin. Jos jollain ylimääräistä rahaa jää, niin nehän voi vaikka sitten sijoittaa lapseen - lapsen käyttöönhän ne rahat on kuitenkin tarkoitettuja.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähetin lurjukselle facebookin kautta viestin. Siellä se nyt varmaan kiroilee ja kärvistelee ja puhisee...

Vierailija
2/8 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymys kuuluukin onko tämä oikein, jos maksajan tulot eivät nouse indeksien tahtiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalta siis. Nousee ne taas. Olen elareiden maksaja. Muutama kuukausi ja sitten se on ohi.

Vierailija
4/8 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tuo on ihan hyvä pointti. Voi olla myös, ettei lähinkään tulot nouse indeksin tahtiin ja että lapsilisätkään eivät nouse indeksin tahtiin.

Uskoisin, että tuo on ihan yleinen ongelma myös ydinperheessä, että tulot eivät välttämättä aina nouse samassa suhteessa kuin kulut. Jos katsoo vaikka asuntojen hintoja ja ne ovat nousseet esim. vuodesta 2005 noin 30%, niin ei minun oma palkkani ole noussut 30%:a puhumattakaan, että se olisi noussut nettona niin paljoa.

Vierailija
5/8 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymys kuuluukin onko tämä oikein, jos maksajan tulot eivät nouse indeksien tahtiin?

Minulla ei ole tulot nousseet ja juurikin vuoden alusta tuloni tippuvat.

Vierailija
6/8 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalta siis. Nousee ne taas. Olen elareiden maksaja. Muutama kuukausi ja sitten se on ohi.

Lapsesi täyttää sen 18 vuotta. Etkö aio tukea tai auttaa häntä mitenkään sen jälkeen? Tiedän erään perheen, jossa lapsi opiskeli erikoislukiossa ja neljä vuotta sen perinteisen kolmen sijaan. Kaksi vuotta oli siis käymättä, kun elarit loppuivat. Isän mielestä oli ok olla sponssaamatta mitenkään lapsen koulutusta, lapsi olisi tahtonut eräälle kurssille ja myös pääsykokeet maksoivat, mutta isä ilmoitti, että elarit ovat päättyneet. Äiti sitten maksoi, ja isä ihmettelee nykyään, miksi ihmeessä lapsi ei käy katsomassa tai auttamassa isäänsä, kun tämä on murtanut jalkansa ja on kai aika yksinäinen asunnossaan. Niin makaa kuin petaa.

Niin, ja tässä tapauksessa isä maksoi minimielareita, vaikka oli hyvätuloisessa ammatissa. On vain yksinkertaisesti niin pihi eikä äiti halunnut taistella rahoista. Lapsen haittahan se pidemmällä tähtäimellä on, ja kai se isä jossain vaiheessa sen tajuaa...

Vierailija
7/8 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi täyttää sen 18 vuotta. Etkö aio tukea tai auttaa häntä mitenkään sen jälkeen? Tiedän erään perheen, jossa lapsi opiskeli erikoislukiossa ja neljä vuotta sen perinteisen kolmen sijaan. Kaksi vuotta oli siis käymättä, kun elarit loppuivat. Isän mielestä oli ok olla sponssaamatta mitenkään lapsen koulutusta, lapsi olisi tahtonut eräälle kurssille ja myös pääsykokeet maksoivat, mutta isä ilmoitti, että elarit ovat päättyneet. Äiti sitten maksoi, ja isä ihmettelee nykyään, miksi ihmeessä lapsi ei käy katsomassa tai auttamassa isäänsä, kun tämä on murtanut jalkansa ja on kai aika yksinäinen asunnossaan. Niin makaa kuin petaa. Niin, ja tässä tapauksessa isä maksoi minimielareita, vaikka oli hyvätuloisessa ammatissa. On vain yksinkertaisesti niin pihi eikä äiti halunnut taistella rahoista. Lapsen haittahan se pidemmällä tähtäimellä on, ja kai se isä jossain vaiheessa sen tajuaa...

Lapsi täyttää sen 18v. En ole missään tekemisissä lapsen kanssa. Olen vain se elareiden maksaja.

Vierailija
8/8 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nostaa elatusmaksua itse ihan lapsen tarpeiden mukaan.