kuinka paljon teidän 2 v:t katsoo televisiota, dvd:tä, yleareenaa?
Miten olette rajoittaneet? Entä miten homma toimii televisiottomissa perheissä joissa kuitenkin on tietokoneet joilta voi katsoa areenan lastenohjelmia.
Kinuamista on, enkä haluaisi antaa periksi jatkuvaan tölläämiseen.
Kommentit (34)
Myönnän, olen laiska tämän asian suhteen. Meillä lapsi katsoo aamulla tunnin-puolitoista. Saattaa välillä tulla keittiöön minun seurakseni tai leikkiä leluilla tv:n ääressä. Illalla kun tulee hoidosta kotiin niin tv on päällä koko illan. Välilä istun sohvalle lapsen kanssa katsomaan esim. pikkukakkosta ja välillä lapsi leikkii jotain muuta vaikka tv on päällä ja välillä kun esim. subjuniorilta tulee selvästi pienille sopimatonta ohjelmaa, niin käännän päälle jonkun sisustus/kokkausohjelman jota itse katselen puolella silmällä, mutta lapsi on siis siinä olohuoneessa touhuamassa koko ajan ja välillä hänkin jää katsomaan esim. ruuanlaittoa. Tiedän, että pitäisi ryhdistäytyä nyt kun lapsi on vielä niin pieni, ettei osaa itse laittaa tv:tä päälle ja aikuiset voisivat helpommin asiaa kontrolloida.... muttamutta...
Kaksivuotiaan ei tarvitse katsoa telkkaria ollenkaan!
Televisio on hyvin passivoiva ja koukuttava väline.
Erot lapsissa näkyvät aika hyvin nyt kouluaikana.
Lapset, joiden kotona pyöri dvd/telkkari non-stoppina alle kaksivuotiaasta lähtien, ovat nyt niitä, joiden on vaikea keskittyä yhtään mihinkään. Eivät pysty pitkäkestoiseen leikkiin, eivät pysty luovaan leikkiin, eivät keksi leikkejä itse. Haluaisivat vain katsoa telkkaria tai pelata pleikkaa. Ovat aloitekyvyttömiä, eivät innostu juuri mistään.
Tottakai telkkarilla saa lapsen hetkeksi ihanan hiljaiseksi, se on helppo lastenvahti. MUTTA on ymmärrettävä se vastuunsa vanhempana.
Minusta on yllättävää, miten paljon esim. adhd/si-integraatiohäiriö/levoton -lapsia juoksutetaan terapioissa ja muissa eikä suoraan neuvota, että ensimmäiseksi pankaa se televisio kiinni.
Tästä asiasta on PALJON luotettavaa tutkimusta, jonka mukaan alle 3 v ei hyödy televisiosta mitenkään.
Olen rajoittanut aika paljon.
Esikoinen katsoi ekan kerran dvd:tä 3,5-vuotiaana, kuopus 2-vuotiaana.
Tein itse sellaisen aika kätevän periaatepäätöksen, että lapsi saa katsoa telkkaria yhtä kauan päivässä, kuin minä tai hänen isänsä lukee hänelle normaalin lukemisen lisäksi. Eli jos katsoo puoli tuntia muumeja, minä "joudun" lukemaan hänelle lisää puoli tuntia. Sekin rajoittaa aika hyvin.
Tällä tavalla säilyy hyvä tasapaino.
Juuri tv:n katseluun ja tietokonepeleihin liittyvät riippuvuudet saavat alkunsa alle kouluiässä. Aivot ovat silloin herkimmillään jumiuttumaan ja kehittämään riippuvuuksia. Viehän lapsi vaikka ulos, kirjastoon tai leiki hänen kanssaan. Miksei lapsella ole riittävästi muuta tekemistä?
Olen yh, ja meillä valiettavasti tv on nyt esim lomalla ollut paljon päällä, koska on itsekseen pystyttävä tekemään siivoukset.
Muuten katsoo 1h aamuisin lastenohjelmia vkonloppuisin muttei arkena, ja iltaisin arkena sen 17-18 tv2, vkonloppuisin tunnin jotain dvd:tä tai nauhoitusta boksilta.
Poika on 2v 3kk ja vasta nyt malttaa joskus katsoa tuomas veturia sen yhden jakson verran (14min.) satunnaisesti. Muuten ei kyllä katso telkkaria yhtään.
isommat lapset katsoo tai pelaa tietoneella päivässä 1-2 h, siis kaikki samaan aikaan, jokaisella lapsella oma vuoro yhtenä päivänä valita mitä tekee. Toi 2½ v yleensä malttaa katsoa sitä mitä muut katsoo (vaikka olisi hänen valitsemansa dvd) ehkä 5 min, sitten menee leikkimään, saattaa palata katsomaan jossain vaiheessa taas pikkuhetkeksi, kerran tai kaksi.
Ei siis ole kovin kiinnostunut katsomaan. Leikkii mielummin ja hyvä niin.
Ei ole hirveän kiinnostunut telkkarista, mutta tietokone kiinnostaa. Niin, ja Pikku Kakkosen nettisivuilta katsoo joskus Mansikkalaa. Tietokone kiinnostaa muutenkin enemmän, kun ollaan miehenkin kanssa ehkä enemmän tietokone- kuin tv-suuntautuneita.
Meillä kanssa kinutaan ja katottaisiin enemmänki mut nyt oon päättäny rajoittaa. Ei katottu eilen illlalla ollenkaan eikä tänään, koko päivänä. Kyllä pyys ja vähän kiukkus ku ei katottu, mut sit aika pian rauhoittu. Ja meil on leikitty tänään enemmän ku muina päivinä.
On siis aiemmin katottu ehkä noin max 1,5 tuntia päivässä, siis jos aamulla jotain ja sit pikkukakkosta ja sit joku dvd. Yksi muumijaksokin on jo 30 min eli nopeasti tulee täyteen.
Nyt ajattelin, et pidettäis rajana 30 min mut katotaan, voi olla, et ei katota lainkaan. Telkkari ei siis oo päällä jos ei katota lasten ohjelmia, netistä ei oo kattonu mitään.
yhtäkkiä kieltää katsomisen kokonaan, vaikka aikaisemmin on saanut katsoa ja tahtonsa läpi. Nyt tuo kinuaminen ärsyttää. Ja ärsyttää, että 2 v tuntee jo niin monta ohjelma brändiä nimeltä...
Meillä 2v2kk poika. Ei katso ollenkaan, oon aina pitänyt telkkarin päivät kiinni niin ei oo tottunut. Mies sen avaa aina ku tulee illalla 6-7 aikaan töistä.
Ei osoita minkäänlaista mielenkiintoa koko laitteeseen, ei vaikka oon joskus lastenohjelmien aikaan avannut ja sanonut että katotaanko. Luonto-ohjelmia kattoo joskus, max pari minuuttia, jos on vaikka lintuja tms, tai sitten jos näkee jossain ohjelmassa traktorin tai jotain.
Tietokonetta tykkäis räplätä, painella nappeja jne, mutta ei tietenkään anneta. Sieltä näytän joskus kaivurin kuvia tai kuunnellaan lintujen ääniä.
Ei kai siinä auta kun pitää kiinni se vaikka mikä kiukku tulis. Onko teillä lasten ulottuvilla tv? Meillä nostettiin se seinälle niin korkealle ettei pääse painelemaan. Kun oli alempana niin poika paineli kyllä nappeja ja silloin katsoikin kyllä enemmän sitä ja tietysti naama kiinni ruudussa. Siks nostettiin heti seinälle.
mutta meillä samantapainen ongelma. Telkkaria ei ole, mutta tietokoneelta/netistä on oppinut tuntemaan lastenohjelmat ja haluaisi katsoa koko ajan jotakin. Ahdistaa se että on koko ajan kysymässä saako katsoa sitä ja saako katsoa tätä....
Tekisi mieli vaan laittaa koko vehje pannaan!
välillä toivoisin, että lapsi (2v2kk) kattois joskus hetken tv:tä. Esim. kipeenä, jos herää tosi aikasin tai ei nuku päikkäreitä. Tähän mennessä ei ole ollut lainkaan kiinnostunut. Aamulla tv on päällä ja saattaa vilkaista hetken, mutta ei jää katsomaan. Päikkäreiltä herättyään pyytää välillä Titi-nallea tietokoneelta. Jaksaa katsoa pari laulua, eli viitisen minuuttia. Maisaa katsoi nyt DVD:ltä muutaman jakson (ehkä vartin verran), kun piti noina pakkaspäivinä keksiä erilaista sisäpuuhaa.
Ei kai lastenohjelmista mtn vahinkoa ole, päinvastoin, nehän ovat useasti opettavaisia. Jos 2 vee keskittyy satua katsomaan ja kuuntelemaan, niin sehän on hienoa! Sadun kautta lapsille opetetaan monenlaista elämästä, esimerkiksi oppii vaikka tunnistamaan eläimet nopeammin kuin jos joka elukka pitää kohdata oikeasti. Riippuu tietty, mitä katsoo. Katsottavien ohjelmien laadusta vastaa vanhemmat. Nykyään on kyllä paljon huonojakin, kun vertaa omaan lapsuuteen (nykyään ihme animet, japanit ja taistelut)...
Toi on musta vähän yksipuolinen näkemys, että lastenohjelmat olis hyviä tai että niistä ei olis vahinkoa. Jos siis verrataan siihen, että lapsi leikkis omia leikkejään 30 min tai kattois saman ajan telkkaa, niin eiköhän se leikkiminen ole kehittävämpää kuin paikallaan istuminen.
Tässä jotain mielipiteitä, tosin musta aika ehdottomia eli taaperolle ei telkkaa lainkaan http://olotila.yle.fi/perhe/lasten-kasvatus/lastenpsykiatri-vastaa/laps…
mut jos telkkariohjelmat olis hyväksi, niin miksi mä en muista, että päiväkodista hakiessa olis koskaan sanottu, et katottiin telkkaa/dvd:tä?
Nyt kohta 4-vuotiaana tuijottaisi vaikka päivän just Yle Areenaa tai telkkuohjelmia iPadilta. Mies antaisi katsoakin ja onkin nyt katsonut joululomalla aika paljon. Kun pk alkaa maanantaina, aion rajoittaa touhua. Aamuisin saa katsoa sillä aikaa, kun laitan aamupalaa. Illalla ehkä puolisen tuntia.
Sitten kipittää touhuamaan jotain muuta.
Ei kai lastenohjelmista mtn vahinkoa ole, päinvastoin, nehän ovat useasti opettavaisia. Jos 2 vee keskittyy satua katsomaan ja kuuntelemaan, niin sehän on hienoa! Sadun kautta lapsille opetetaan monenlaista elämästä, esimerkiksi oppii vaikka tunnistamaan eläimet nopeammin kuin jos joka elukka pitää kohdata oikeasti.
Riippuu tietty, mitä katsoo. Katsottavien ohjelmien laadusta vastaa vanhemmat. Nykyään on kyllä paljon huonojakin, kun vertaa omaan lapsuuteen (nykyään ihme animet, japanit ja taistelut)...
2v katsoo joskus puoli tuntia ja joskus pysähtyy minuutiksi katsomaan ennen kuin jatkaa leikkejä. Tänään katsoi 10min muumeja aamulla. Seuraavaksi varmaan tunnin yhteensä joskus illan puolella on telkkari auki.