Osti 30 e lounasseteleillä ruokaa kaupassa, oikein?
Kävin kaupassa ja eräs nainen latoi 30 e edestä lounareita kassaneidille kun oli ostanut kaikenlaista ruokaa.
Eikös nuo ole tarkoitettu työpaikkaruokailuun, ei viikon kotiruokien ostamiseen???
Kommentit (59)
Meidän lähikaupassa lounarit kelpaa maksuksi, joten kerään niitä aina ison nipun (jää yli jos syö joskus eväitä tai jos on asiakaskäynnillä) ja käytän joulu- ja juhannusruokiin. Näin olen tehnyt jo 10 vuotta ja teen edelleen kunnes joku kieltää.
En jaksa enkä ehdi lukea koko ketjua läpi, mutta onko kukaan täällä kiinnittänyt huomiota asiaan työnantajan kannalta? Jos sinä olisit työnantaja, miksi tarjoaisit lounasedun työntekijöillesi? Mihin toivoisit heidän käyttävän lounarinsa? Haluaisitko, että he söisivät ravitsevan lounaan työpäivänsä aikana, jotta jaksaisivat töissä hyvin ja pysyisivät terveinä? Vai olisiko sinulle yhdentekevää se, että työntekijäsi antaisivat lounreita lapsilleen, jotta nämä pääsevät Mäkkäriin tai jäätelökioskille?
Työnantajan on lain mukaan kohdeltava henkilöstöä tasavertaisesti. Se, että joku ei halua syödä kaupungilla kuppilassa vaan pistelee toimistolla eväitä, ei ole pätevä syy jättää häntä ilman henkilöstöetua, joka lounasseteli on.
Ei lounareita ole pakko ottaa. Jos haluaa syödä omia eväitä, voi jättää lounarit ottamatta. Rehellisyys työntantajaa kohtaan voisi joskus kannattaa.
En minä ainakaan tiedä etukäteen, kuinka monena päivänä otan eväät, kuinka monena olen työmatkalla ja miten monta kertaa menen työkavereiden kanssa syömään. Ei voi olla työnantajan etu, että toimistotytöltä menee koko päivä näitä sumpliessa, että kuka nyt ottaa missäkin kuussa kuinkakin monta seteliä.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:01"]
En jaksa enkä ehdi lukea koko ketjua läpi, mutta onko kukaan täällä kiinnittänyt huomiota asiaan työnantajan kannalta? Jos sinä olisit työnantaja, miksi tarjoaisit lounasedun työntekijöillesi? Mihin toivoisit heidän käyttävän lounarinsa? Haluaisitko, että he söisivät ravitsevan lounaan työpäivänsä aikana, jotta jaksaisivat töissä hyvin ja pysyisivät terveinä? Vai olisiko sinulle yhdentekevää se, että työntekijäsi antaisivat lounreita lapsilleen, jotta nämä pääsevät Mäkkäriin tai jäätelökioskille?
[/quote]
Mutta kun niitä jää yli! Esim olet sairaana, tai lapsi on sairaana, tai asiakas tarjoaa lounaan, tai olet koulutuksessa ja sieltä saa lounaan. Tai viikonlopulta jäi niin paljon sisäfilettä, että otat sitä maanantaina evääksi. Mulla jää helposti 4-5 seteliä joka kk yli.
"Lounasseteli on tarkoitettu työaikaisen ruokailun maksuvälineeksi ja sillä voi maksaa ainoastaan aterioita. Lounassetelillä ei voi maksaa hyödykkeitä, alkoholia, tupakkaa, elintarvikkeita, eineksiä tai valmiita teollisesti pakattuja ruokia. "
En tiedä mistä tuon luit ja onko hommat muuttuneet, mutta ainakin omassa lounarissani (voimassa 31.12.2012 asti) lukee seuraavaa:
"Lounasseteliä voidaan käyttää ainoastaa aterioinnin maksamiseen. Lounassetelillä ei voi ostaa alkoholia eikää tupakkaa, eikä sitä vaihdeta rahaksi. Lounassetelillä voi maksaa siihen merkittyyn viimeiseen voimassaolopäivään asti, jonka jälkeen sitä ei vaihdeta tai lunasteta takaisin"
Mielestäni tuo teksti tarkoitta yksiselitteisesti, että seteliä voi käyttää mihin tahansa ruokaan (ei mitään viitteitä annoksista, teollisista ruuista tms.) missä tahansa paikassa, joka lounasseteleitä hyväksyy maksuvälineeksi.
palvelutiskiltä jotain valmista tiskin ruokaa ison satsin koko perheen illalliseksi, ja maksanut sen osuuden lounareilla.
Tuo muuten että ei saa maksaa alkoholia - jotkut ravintolat on tästä tosi nipoja, jotkut katsoo että lasi tai pari viiniä ruoan kanssa menee siihen samaan jos setelit menee muuten hyvin tasan.
Kerran yksi hölmö ravintola (La Famiglia stadissa) taasen ei antanut maksaa lounarilla edes limua ja kahvia ruoan kanssa!! Siinä oli kyllä tarjoilija ymmärtänyt ohjeet väärin ihan taatusti, mutta oli siitä silti äärimmäisen tiukkana.
ruokaostoksensa lounareilla, ihan sen takia että sieltä saa kotiruokaa palvelutiskiltä mukaansa. En vaan ole tajunnut niitä latoa enempää kuin yhden tiskiin, TYHMÄ MINÄ:-)
Ei ole rajoitettu montako "lounasta" saa ostaa kerralla, jos maksaa noilla kupongeilla, ei sitä kysellä ravintoloissa eikä kaupassa.
Jotenkin outo ajatus, että pitäisi juosta joka päivä ostamassa lounas kaupasta, eikä saisi ostaa koko viikon lounaita kerralla. Kaikki eivät halua syödä lounaaksi kaupan valmisruoka-annosta, siksi voi olla ihan oikeat lounasostoksetkin kyseessä vaikka siellä olisi jonkun mielestä väärät ruoat.
kyl mä monesti tiputan märkää lounareilla oikeissa paikoissa se onnistuu.
Lounasseteleitä saa käyttää myös viikonloppuisin ja kesälomalla, vai onko teillä jotain päivämäärällisiä lounasseteleitä, yksi joka päivälle?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:25"]
Ei lounareita ole pakko ottaa. Jos haluaa syödä omia eväitä, voi jättää lounarit ottamatta. Rehellisyys työntantajaa kohtaan voisi joskus kannattaa.
[/quote]
Mikä rehellisyys? Sehän puhdasta bisnestä:D kyllä muutamilla ottaa sitten aivoon, kun jollakin on noinkin hirvittävän mahtava etu.sallikaa nauraa. Mä oon voinu hyvinkin olla tuo nainen lounareineen. Säännöllisesti käytän ylijääneitä lounareita ruokaostoksiin. Teen niistä sitten terveellistä kotiruokaa+ ostan itselle laadukkaita lounastarpeita. Emmekä suinkaan olla köyhiä:D
Minulla on nyt pari kuukautta ollut käytössä sähköiset Eazybreak lounassetelit, eipä tarvitse enää lippujen ja lappusten kanssa sählätä ja käyttämättömät kupongit ovat varmassa tallessa :) Työnantaja on rajoittanut käytön yhteen kuponkiin päivässä joten tulee käytettyä lounaan syöntiin, en ole kyllä tutkinut voiko käyttää ruokakaupassa. Parasta kuitenkin se että voin vapaasti syödä vaikka 4 euron lounaan ja erotus jää säästöön seuraavalle kuulle :)
Pomo tiesi kertoa että Luottokunta tienaa miljoonia vanhentuneista ja hävinneistä lounasseteleistä, ei kuullosta ihan normaalilta... sehän on meidän rahaa!
Mielelläni suosittelen kaikille, katsokaapa tuolta:
www.eazybreak.com
Herätys vanhalle keskustelulle! Eihän se tosiaan Luottokuntaa (tai mikä firma sen nyt ostikaan, myytiin vielä toisenkin kerran) kiinnosta, mihin kukin niitä käyttää; muuten kuin siksi, että verottaja "vaatii", että niitä käytetään vain työpaikan ateriaedun maksamiseen. Siksi on nimelliset säännöt, joita ei hirveästi valvota, ellei mene ihan överiksi. Luottokunta saa rahat pois työnanantajilta (etukäteen ja nimellishinnan mukaan, lisänä vielä toimituskulut!) silloin kun työnanataja ne ostaa, ravintolat tai kaupat sitten oman osansa Luottokunnalta, kun joku on jotakin ravintolasta niillä ostanut. Hyvä bisnes.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 10:29"]
Herätys vanhalle keskustelulle! Eihän se tosiaan Luottokuntaa (tai mikä firma sen nyt ostikaan, myytiin vielä toisenkin kerran) kiinnosta, mihin kukin niitä käyttää; muuten kuin siksi, että verottaja "vaatii", että niitä käytetään vain työpaikan ateriaedun maksamiseen. Siksi on nimelliset säännöt, joita ei hirveästi valvota, ellei mene ihan överiksi. Luottokunta saa rahat pois työnanantajilta (etukäteen ja nimellishinnan mukaan, lisänä vielä toimituskulut!) silloin kun työnanataja ne ostaa, ravintolat tai kaupat sitten oman osansa Luottokunnalta, kun joku on jotakin ravintolasta niillä ostanut. Hyvä bisnes.
[/quote]
Nythän säännöt ovat uudistuneet tai siis säännöt samat, mutta valvontatapa uusi, eli setelit vain ko työntekijän henkilökohtaiseen käyttöön työlounaan maksuksi.
http://www.talouselama.fi/uutiset/lounasseteleilla+ei+kohta+enaa+ruokita+perhetta/a2215600
Justiinsa kysyin asematunnelin s-marketista joltain pomonaiselta joka sanoi, että luottokunnan määrityksen mukaan niillä saa ostaa melkein mitä tahansa palvelutiskiltä, yhden hedelmän tai vihanneksen, alle litran juoman ja jälkiruoan, joka ei saa olla karkkia tai mikää litran jätskipaketti. Kun kassatyyppi kaivoi lounariohjeet esiin, niin ohjeissa luki et jälkkäri max 500g ja esim tuutti. Huh ku tarkkaa o.O eikä kaali mennyt kassalla läpi lounarimaksuun! Mut raa'at kalafileet palvelutiskiltä meni -.- eli töissä saisin paisaa fileeni mut en pilkkoa kaalia. Epäreilua, miten luottokunta saa minun lounaani koostumuksen päättää "kanankoipia saat syödä, kaalia et". Luulis et verottaja suosisi niitä terveellisiä kotimaisia vaihtoehtoja.
Niin, loppui aika äkkiä näiden vasuri verottaja virkamiesten uudet säännöt, kun piti allekirjoittaa lounarit, ettei vaan puoliso saanut lautaselta jonkun mun perunaa.
33, lounarista ei näy päälle, mitä sillä on ostettu. Näin ollen Lounasseteli oy tai muu lounareiden myöntäjä kyllä ihan varmasti lunastaa myös ne setelit, joilla on ostettu pesuainetta tai olutta.