Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

38v liian vanha äidiksi? Vauvakuumetta pukkaa...

Vierailija
06.01.2011 |

Me ollaan tehty lapset ns. nuorina ja tavallaan oltiin päätetty, että meidän lapset ovat tässä (ellei ehkäisy petä) emmekä lisää halua. Meillä on siis 6lasta.

Nyt kuitenkin on jo jonkin aikaa ollut sellainen olo, että yksi käärö olis ihana. Myös mies oli myöntyväinen kun hänelle kerroin haaveestani saada vielä yksi vauva.

Tästä on tullut sitten puhuttua muutamien ystävien sekä myös äitini kanssa ja osa on ollut sitä mieltä, ettei enää tällä iällä kannattaisi lasta hankkia kun vanhemmalla iällä raskaudessa on riskejä ym. Eivät he tietenkään tätä asiaa päätä vaan me, mutta onko todellakin 38v jo liian vanha vauvan äidiksi?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ystäväni on ikäisesi ja sai just vauvan ja hyvin meni kaikki, onnellinen perhe ja kuopus syntyi. Itsekin haaveilen vielä yhdestä. t. 32-v.

Vierailija
2/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan siis että siitä vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on parasta aikaa!

Vierailija
4/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, lue Iltatähti ketju.

Vierailija
5/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hoidettavia, huollettavia on 6. Niin eikö niissä ole tarpeeksi hommaa?

Olin melkein 39v. kun sain kuopuksen ja 35v. sain esikoisen.

Vierailija
6/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi, sillä on kiva kaveri. Itse olin raskaana 38v. ja vauvan synnyttyä olin jo 39v. Sitä ennen oli keskenmeno. Oli energiaa ja hyvin jaksoin vauvan kanssa ja kaikkien kolmen lapseni kanssa, vanhin ei ollut silloin vielä koulussakaan. Kohta synnyttän neljännen ja ikää nyt 42, kohta 43. Toi kolmas on ollut elämäni ilo ja voiman lähde. Neljännestä en tiedä vielä, olen vaan niin varautunut, että ehkä nyt ei ihan niin lykästä.

Tottakai tällä palstalla jotkut vastaa, että olet vanha, mutta itsehän sen määrittelet. Raskaaksi voit hyvinkin tulla ja itse silloin 38v:nä lääkärille puhuin, että taidan olla vanha, niin tämä mitätöi koko asian. Mut pahalta se jotenkin tuntuu tämä palstan ikärasismi, mutta en ole niin pikkumainen, että tuntemattomien ihmisten mielipiteitten tai edes tuttujen jättäisin tekemättä sen, minkä itse koen oikeaksi. Ymmärtääkseni riskit kasvaa jonkin verran, mutta silti todella suurin osa on normaaleja lapsia.

Vierailija
7/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut lapset 27-, 30- ja 36-vuotiaana ja ehdin täyttää 38 ennen kuin neljäs lapsi syntyy. Tämän jälkeen en lapsia kyllä aio hankkia.

Vierailija
8/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään lakikirjaa, jota pitäisi noudattaa. Jokainen toimii haluamallaan tyylillä. Jos tulet raskaaksi, niin onnea vaan. Sehän on ihana asia. :)

Vierailija
9/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna palaa vaan! :)

Vierailija
10/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli esikoinen on siis lähes täysi-ikäinen ja hän asuu opiskelupaikkakunnallaan, kotona on isan viikonlopuista. Viisi lasta asuvat vielä täyspäiväisesti kotona, mutta kukaan heistä ei ole enää paljon hoitoa vaativa.

ap

jos hoidettavia, huollettavia on 6. Niin eikö niissä ole tarpeeksi hommaa?

Olin melkein 39v. kun sain kuopuksen ja 35v. sain esikoisen.

Vierailija
11/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isommista lapsistahan on jo hyvin apua.

Itse oli 17v. kun veljeni syntyi ja hoidin häntä tosi paljon.

Vierailija
12/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotamme toista, jonka syntyessä olen luultavasti täyttänyt 41. Ainakaan tähän mennessä ei ole ollut ongelmia.

Vierailija
13/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei itse koe olevansa liian vanha niin mikä estää. Itse olen kolmekymmentä, mieheni neljäkymmentä. Mieheni pohti olevansa liian vanha isäksi kun saimme esikoisen jokin aika sitten, mutta ei lapsi odota mitään "supervanhempia" kunhan rakkautta ja aikaa saa :)

Vierailija
14/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vauva nyt 4 kk, ikää 41 v ja hienosti on kaikki mennyt. Jaksan valvoa yötkin paremmin kuin silloin 25 veenä.

Vierailija
15/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ollut yhtään liian vanha vauvan äidiksi :). Raskaus sujui hyvin, olin yhtä hyvässä kunnossa kuin aikoinani saadessani esikoisen, eli reilu parikymppisenä.

Vauva-aika sujui mukavasti jne.

Nyt "vauvani" on jo kohta 7-vuotias.

Vierailija
16/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sisarukset jo nin vanhoja, ettei yhteisiä juttuja oikein ole. Toki alkuun varmaan kaikki ok, kun isommat hoitavat ja ovat innoissaan vauvasta. Mutta 16-vuotias ei sitten muutaman vuoden päästä jaksakaan olla enää ihan niin innostunut yksittäisestä pikkusisaresta, jonka vinkuu seuraa. Varmaan jää siinä vaiheessa aika lailla ulkopuolelle, kun koko muu porukka on jo lähes aikuisia ja tämä pikkuinen vasta aloittelee koulua :(

Vierailija
17/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-vuotiaana ja kuopuksen pitkälle yli 35-vuotiaana. 38-vuotias ei ole liian vanha. Ihmisten keskimääräinen elinikä nousee koko ajan.

Vierailija
18/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuudennen. Ehkä seitsemännenkin. :D

Onnellinen olet jos mies tahtoo myös lisää. Olen onnellinen puolestasi! Mää taidan lopettaa tähän tältä illalta netissä kun jäi hyvä mieli alotuksestasi.

Älä kuuntele ketään ulkopuolista, en usko että kukaan hankkii lapsen tai jättää hankkimatta vaan mitä sinä sanot.

Jos lapsi on haluttu, lapsi on haluttu!

Ei isommat sisarukset ole mitään leluautomaatteja, ihan naurettavaa alkaa miettimään miten lapsilla natsaa keskenään. Meidän sisarrusparvesta (siis oma sisareni) on omana itsenään niin rasittava akka ettei sen kanssa tule kukaan toimeen. Ikä ei ole se pointti, vaan se että ihminen syyttää kaikesta muita. On lapsesta saakka ollut vaikea luonne. Se olisi sitä vaikka oltaisiin neloset. :)

Vierailija
19/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sisarukset jo nin vanhoja, ettei yhteisiä juttuja oikein ole. Toki alkuun varmaan kaikki ok, kun isommat hoitavat ja ovat innoissaan vauvasta. Mutta 16-vuotias ei sitten muutaman vuoden päästä jaksakaan olla enää ihan niin innostunut yksittäisestä pikkusisaresta, jonka vinkuu seuraa. Varmaan jää siinä vaiheessa aika lailla ulkopuolelle, kun koko muu porukka on jo lähes aikuisia ja tämä pikkuinen vasta aloittelee koulua :(

Eli mielellään tuohuavat hänen kanssaan, ja 21-vuotias ottaa häntä mielellään esim. yökylään (asuu jo omillaan). Viimeksi oli isosiskolla juuri ennen joulua askartelemassa joulujuttuja (sillä kertaa tosin vain päiväseltään).

Soma 6-vuotias on myös 19-vuotiaan isoveljen silmäterä.

Ei sisarusten välinen side mihinkään katoa pienimmän kasvaessa. Tosin isolla ikäerolla suhde on erilainen kuin pienemmällä ikäerolla, enemmän hoivasuhde kuin kaverisuhde.

Vierailija
20/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin oletan. Meillä on ainakin näillä isommilla lapsilla ollut kavereita jo hyvin pienestä pitäen, joiden kanssa ovat leikkineet ym. En siis usko, ettei tällä kuopuksella yhtäkkiä olisikaan kavereita, varsinkin kun tässä missä asumme on useammallakin pieniä lapsia ja osa raskaana ja osa haaveilevat vauvasta/yrittävät vauvaa.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan