Tekeekö teillä 7-9v lapset itse voileipänsä, laittavat astiansa huuhtelun jälk koneeseen jne?
Vai teetteko ja passaatteko heitä?
Minä teen ja passaan liikaa, myönnän.
Kommentit (27)
kaikki jättää meillä astiat pöydälle, ei haittaa.
Me ei tehdä mitään, kun maha on täynnä.
Pojat osaa tehdä leipänsä itse, mutta eivät viitsi. Passauttavat meitä muutenkin liikaa ja me suostutaan siihen.
mutta myöhemmin iskee se laiskuus ja ei ole taidoista kyse.
Lapset osaavat kyllä tehdä noita asioita, mutta arjessa minä ne teen. Joskus tekevät iltapalaleipänsä itse. Olen pph, joten omat lapset syövät usein muiden lasten kanssa. Eli aamulla teen puuron ja katan pöydä, lapset tulevat valmiiseen pöytään. Astiat nostavat syömisen jälkeen tiskipöydälle. Keittiössä on "ruuhkaa", en halua, että jäävät siihen hyörimään. Välipalalla sama juttu. Päivällisaikaan kone on yleensä täynnä puhtaita astioita, joten se täytyy tyhjentää. Illalla lapset ovat omatoimisia, ellen sitten taas keitä puuroa, jota kyllä teen usein.
8 v. on nyt lomalla myös opetellut keittämään aamukahvit- kiva juttu!
Jos ruokaa jää, kopistelevat ensin tähteen kompostisankoon ja sitten vasta koneeseen. Minäkin olen passannut liikaa, mutta nyt olen viim puolen vuoden aikana vähentänyt passausta ja alkanut vaatia enemmän osallistumista. Hyvin on sujunut:)
Meillä ipanat laittaa välillä ruokaakin, ja siivoaa, joten yhtä hyvin voin tehdä niille välillä voileipiä ja laittaa astiat koneeseen...