Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvokaa hyviä keinoja pienentää ruokalaskua

Vierailija
05.01.2011 |

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[

Miksi ihmeessä pilata hyvä kasvisruoka jollakin tofulla?

Tofu on käsiteltyä soijaa = kasvista.

En minä itsekään tofusta tykkää, mutta ymmärrän hyvin tarpeen tehdä kasvisruuastakin täyttävää ja monipuolista eli huolehdin mukaan esim linssejä ja siemeniä. Mitä sinä laitat kasvisruokaan?

1. tofu haisee kun sitä esim. paistaa

2. se maistuu pahalle.

3. En laske perunalastujakaan kasvikseksi vaikka nekin on vain "käsiteltyä perunaa ja kasviöljyä"

Koska en ole kasvisyöjä niin minun kasvisruoka on yleisesti ottaen erilaisia salaatteja, joista tarvittaessa saa ruokaisan riisillä (joskus harvoin kun muuta ei ole kaapissa niin makaronilla) tai kananmunilla (joka ei tarkalleen ottaen ei ole kasvis). Pähkinät ovat varsin kivoja.

Tietysti jos teen vain "lihatonta" ruokaa niin repertuaari kasvaa melkoisesti (mm. juustot)...

Vierailija
22/46 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahoja teidä ruokiin, tulee kyllä halvaksi.

Toinenn juttu onkin ootteko koko ajan nälissänne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli "kunnon ruoan" tilalla esim. kerran viikossa puuro ja itse keitetty kiisseli (jos pakastimessa ei ole marjoja, niin se moka kannattaa korjata heti ensi kesän aikana). Jos kaipaa siihen jotain proteiinia lisäksi, niin keitä kananmunia.

Keitot ovat tosi halpoja ja niitä on helppo tehdä sen verran, että riittää ainakin pariksi päiväksi: nakkisoppaa, kaalisoppaa, hernekeittoa (joka itse keitettynä on toki vähän aikaa vievä, mutta sitäkin herkullisempi), kalakeittoa, kasvissosekeittoja raejuuston kanssa... Iso kattilallinen maksaa muutaman hassun euron.

Kun teet perunamuusin, tee sitä kerralla iso satsi. Lopuista saa sitten vaikka liha-perunasoselaatikon ja perunalättyjä. Tai perunarieskaa.

Leivo itse. Minä olen onnistunut vieroittamaan meidän perheen melkein sataprosenttisesti kaupan leivonnaisista, jotka nykyään maistuvat lähinnä lisäaineille. Esim. kauralastut on ihan sikahelppo, nopea ja halpa resepti, jos tekee mieli jotain hyvää.

Vierailija
24/46 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että halvimmaksi tulee, kun menen kauppaan samaan aikaan kun myyjä lätkii -50% - lappuja, ja ostan sitten kaiken mahdollisen (=järkevän kotiruuan, ei mitään erikoisjuttuja tai kalliita eineksiä) puoleen hintaan ja pakastan. Esimerkiksi tänään säästin lähes 10€ ihan pelkästään sillä että kaikki oli alennuksessa. Lihat ja maidot on todella usein alennuksessa, ja jos juustoa syö, niin kerralla säästää monta euroa kun ostaa senkin puoleen hintaan.

Vierailija
25/46 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekaan vähän tähteeksi jäänyttä perunaa lohkoina, maun mukaan sipulia ja mausteita ja sitten vaan paistetaan pannulla.

Vierailija
26/46 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hintaseurannan vuoksi. Mieti, mitä yleensä syötte. Laske kauppakuittien avulla ruuan hinta eli koko määrälle ja paljonko annokselle jää hintaa. Jos on mieluinen ruoka, niin mieti, miten siitä saisi reseptiä fiksaamalla halvemman.

Joskus köyhempinä aikoina minulla oli tarkka budjetti paljonko kuukaudessa sai mennä kauppaan rahaa. Jaoin summan päivää kohden. Jos kävin perjantaina kaupassa ja arvelin meneväni seuraavan kerran tiistaina, niin neljän päivän ostoksiin sai mennä tietty summa. Suunnittelin ruokalistan, merkkasin ostoslistaan tuotteen perään max.hinnan, mitä sai käyttää. Jos hinta jäi alle, niin sitten sai ostaa jotain listan ulkopuolelta kuten jätskiä lapsille.

Oli hieman työläs systeemi mutta todella tehokas. Yhtenäkään kuukautena ei rahat loppuneet kesken. Ja

Vierailija
27/46 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina sanotaan että leivo itse? Meillä on pieni ruokalasku, ostamme kaiken leivän ja se on aina ruisleipää. Jos vaaleaa tekee mieli niin sitten leivomme sämpylöitä. Leivänkulutus laski heti kun siirryimme vain ruisleipään, sillä itsekin tyydytän nälkäni kahdella leivällä kun aiemmin vaaleaa otti kolme tai neljä viipaletta. Ruokalaskumme on varmaan yhtä suuri kuin puolet pienemmissä perheissä, koska olemme suunnitelmallisia.

Käy kolmasti viikossa kaupassa. Sunnuntaina katsot alkuviikon tarjouksista mitä ostat maanantaina. Keskiviikkona katsot loppuviikon tarjoukset ja ostat torstaina, sitten viikonlopuksi käyt vaikka lauantaina (tai jätät väliin jopa). Tee aina vähintään kahden päivän ruoka, ja osta halpoja tarjoustuotteita enemmän kerralla ja pakasta. Luovu leikkeleistä, juusto ja margariini riittää. Kasviksista älä tingi, mutta hyödynnä niissäkin tarjouksia.

Vierailija
28/46 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki tai tee muutama kangaskassi kauppakassiksi. Itseä ihan hirvittää, kun jotkut lataa ison kasan muovikasseja vaikka ostokset mahtuisi vähempäänkin. Itse en osta koskaan, noita ilmaisia tulee vaatteiden yms mukana enemmän kuin tarvitsemme roskapusseina. Hedelmäpussi riittää meidän sekajäteroskille pariksi päiväksi, joten en osta edes roskapusseja.

Pienistä puroista... Jos ostat n. 2 kassia päivässä kaupasta, niihin menee n. 1,50 viikossa, yli 70 e vuodessa.

Vierailija
29/46 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- osta isoja pakkauksia ja jalostamatonta viljaa- esim kauraryynit 2 kg pussina on edullsempia kuin hunajariisimurot

- osta maidot hylana LIDLIstä( 65 senttiä/ litra- niin ei tarvitse käydä kuin kerran viikossa kaupassa- jää heräteostokset vähemmälle

- laita perusruokaa: kanamunista, jauhelihasta, kaalista, lantusta, porkkanasta, makaronista, perunasta (5-10 kg säkki)

- juokaa aikuiset ruokajuomana vettä

- kalliden juustojen tilalle kalkkitabletit ja vitamiinien tilalle c-vitamiini sanasol - ja lapset sairastelee vähemmän

- ota lapsillekin ilmainen neuvolan flunssarokotus- ei tulee lääkärikuluja niin

- ei ulkonasyo,istä- lapsille voileiät- ei kallita hampurilaisaterioita

- paljon keittoja ja raasteita

Vierailija
30/46 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- näkkileipää isoina pakkauksina

- hedelmät LIDLIstä- ovat jopa 50% edullisempia kuin muissa kaupissa

- hernekeitto (itse tehden tai purkissa) on tosi hyvää!

Vierailija
31/46 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että halvimmaksi tulee, kun menen kauppaan samaan aikaan kun myyjä lätkii -50% - lappuja, ja ostan sitten kaiken mahdollisen (=järkevän kotiruuan, ei mitään erikoisjuttuja tai kalliita eineksiä) puoleen hintaan ja pakastan. Esimerkiksi tänään säästin lähes 10€ ihan pelkästään sillä että kaikki oli alennuksessa. Lihat ja maidot on todella usein alennuksessa, ja jos juustoa syö, niin kerralla säästää monta euroa kun ostaa senkin puoleen hintaan.

Sama täällä, Kävin eilen illalla tarkoituksella S-marketissa katsomassa -50% tuotteita ja olihan niitä. Ja ulkona pakkanen, säilyvät hyvin.

Periaatteessa vois ostaa melkein kaiken puoleen hintaan eli melkein puolittaa ruokalasku!!

Vierailija
32/46 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu jopa kuukauden ruokalista seinällä, niin eipä ole sitten tullu ostettua ihan mitä sattuu vaan sitä mitä tarvii.

Leivät ostan leipomosta ja nekin eilen leivottuja niin saa tosi edullisesti esim. 10 pussia leipää 10€.

Keitot on todella edullisia ruokia. Ja esim. kinkkukiusauksen saa kasaan aika edullisesti.

Kaupassa kannattaa olla tarkkana. Esim. Prismassa on aina joku jogurtti 25c kpl.

Vauva-sivuilla oli ainakin ennen (muistaakseni ruoka-puolelle) semmonen ketju, missä oli vuokaan-ja-uuniin reseptejä. Siellä on tosi helppoja ja halpoja reseptejä (tavisten kehittelemiä, niin ei tarvita mitään hienouksia)

Vierailija
33/46 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-syö vähemmän

-maksata muilla

-syö enemmän joka tapauksessa maksamillasi aterioilla

-syö muiden laskuun

-syö halvempaa ruokaa

-älä pilaannuta ruokaa

Vierailija
34/46 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä käytössä meilläkin:

- leipomoista leivät erikoistarjouksesta, pakkaseen isot määrät kerralla

- keitot ovat halpoja ja ruokaisia, samoin laatikot

- kasvisruuat kannattavat (erityisesti suosin linssejä, papuja ja pähkinöitä)

- kauden kasvisten, marjojen ja hedelmien syöminen on terveellistä, halpaa ja järkevää

- lähitiloilta saa halvalla esim. kananmunia, joita voi ostaa paljon varastoon

- mahdollisimman vähän valmisruokia, pienen harjoittelun jälkeen perusjutut sujuvat rutiinilla ja melkein kaiken voi tehdä itse ja halvalla

- pakasta paljon metsämarjoja

- osta alennuslihaa pakkaseen

Vierailija
35/46 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enää vuosiin nähnyt enää myytävän ruokaa kuin -30 %:n alennuksella. Tämä siis pk-seudulla.

Vierailija
36/46 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oli, mutta ei enää, nykyään on vaan 30 % alennuksia.

Tosin silloin kuin oli alea 50 niin tuli monesti ostettua kaikenlaista sellaistakin, mitä ei oikeen ees tarvinnu. Esim. jugurtteja, erikoisjuustoja jne. oli pakko ostaa kun halvalla sai :D

Vierailija
37/46 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Tee itse (kaikki mitä joku on tehnyt puolestasi myös ottaa siitä hintaa).

Esimerkiksi kaupassa myytävä kokonainen lihaklöntti maksaa oletettavasti enemmän kuin samanpainoinen (marinadin määrä painosta huomioiden) ja samasta lihasta suikaloitu & marinoitu klöntti.

Vierailija
38/46 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina sanotaan että leivo itse?

etenkin kun leipominen lisää samalla (useimmiten) sähkölaskua, joka kaventaa heti säästöä.

Vierailija
39/46 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joista saa todella herkullista ja halpaa ruokaa.

Vierailija
40/46 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myos varmaan miettia missa kaupassa kay? itse kavin aina lidlissa ja ruokaostosten hinta pieneni ainakin puolella, tosin en tieda onko tassa kahdessa vuodessa kyseinen pulju taas hiljalleen nostanut hintoja? tarjoukset tietysti kaytat hyvaksesi? ja itse ostin myos oranssilla tarralla olevia lihoja jne pakkaseen. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme