Joku ihmettli miksei somppuja ja muita palkata
http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Uutiset_maakunta/mattoveitsell%C3…
Toinen syy on tietenkin se, että näillä järjen jättiläisillä ei ole mitään koulutusta ja osa tuskin osaa lukea.
Kommentit (34)
Rasistit haluavat ajaa kaikki somalimaahanmuuttajat pois, mutta eivät lainkaan ymmärrä, mitä seurauksia sillä olisi. Jokainen ajatteleva ihminen tajuaa, että somalit ovat suomen talouden selkäranka. Jos somalimaahanmuuttajat muuttaisivat pois suomesta, seurauksena olisi suuri talousromahdus. Somalit tulivat suomeen 90-luvun alussa, kun täällä vallitsi syvä lama. Välittömästi maahantulonsa jälkeen somalit alkoivat johtaa monia suomalaisia suuryrityksiä, jotka olivat ajautuneet konkurssin partaalle suomalaisten käsissä. Suurin näistä yrityksistä on tietysti nokia, jonka somalit pelastivat konkurssilta.
Suomalaiset olivat hoitaneet nokiaa niin huonosti, että konkurssi oli hyvin lähellä. Somalit onnistuivat kuitenkin viime hetkellä estämään nokian ajautumisen konkurssiin. Somaleiden ansiosta nokiasta tuli muutamaa vuotta myöhemmin maailman suurin matkapuhelinvalmistaja.
Tästä suomalaisten pitäisi olla ikuisesti kiitollisia somalimaahanmuuttajille. Valitettavasti kovin harva suomalainen ymmärtää, kuinka paljon he ovat velkaa somaleille. Osittain tämän tietysti voi laittaa tietämättömyyden piikkiin, koska kovin harva suomalainen on tietoinen siitä, että somalit ovat nokian menestyksen takana.
On hyvin tärkeää, että somaleita kohtaan harjoitettu rasismi hävitetään lopullisesti ja somaleita aletaan arvostamaan suomessa tulevaisuudessa paljon enemmän kuin nyt. Muuten emme saa lisää somalimaahanmuuttajia työvoimapulan helpottamiseksi. Näen suvaitsevaisuuskasvatuksen hyväksi keinoksi somaleiden arvostamisen nostamiseksi. Suomalaisille pitää kertoa somaleiden kulttuurista ja suurista saavutuksista suomen hyväksi.
ja työaikojen noudattamisesta kuin työnantajalla. Riittää, kunhan töihin tulee aamupäivän aikana jos ei heti kahdeksaksi ehdi ja jos ei huomenna ehdi, niin tulee sitten ylihuomenna.
itse olen nähnyt näitä siivoustyössä, ja sillä tosiaan on merkitystä tuleeko siivooja töihin kuudeksi vai vasta seuraavanapäivänä kahdeksalta. :) en itse ikinä palkkaisi yhtään mustaa miestä juuri tämän kokemuksen takia, valitettavasti. sen sijaan thaimaalaiset on ihan toista luokkaa!
Ne on nigerilaisia, jotka ei muista että niillä työpaikka ylipäätään oli. Niitten mielestä työnantaja on rasisti, kun vaatii työaikoja noudattamaan!
Rasistit haluavat ajaa kaikki somalimaahanmuuttajat pois, mutta eivät lainkaan ymmärrä, mitä seurauksia sillä olisi. Jokainen ajatteleva ihminen tajuaa, että somalit ovat suomen talouden selkäranka. Jos somalimaahanmuuttajat muuttaisivat pois suomesta, seurauksena olisi suuri talousromahdus. Somalit tulivat suomeen 90-luvun alussa, kun täällä vallitsi syvä lama. Välittömästi maahantulonsa jälkeen somalit alkoivat johtaa monia suomalaisia suuryrityksiä, jotka olivat ajautuneet konkurssin partaalle suomalaisten käsissä. Suurin näistä yrityksistä on tietysti nokia, jonka somalit pelastivat konkurssilta.
Suomalaiset olivat hoitaneet nokiaa niin huonosti, että konkurssi oli hyvin lähellä. Somalit onnistuivat kuitenkin viime hetkellä estämään nokian ajautumisen konkurssiin. Somaleiden ansiosta nokiasta tuli muutamaa vuotta myöhemmin maailman suurin matkapuhelinvalmistaja.Tästä suomalaisten pitäisi olla ikuisesti kiitollisia somalimaahanmuuttajille. Valitettavasti kovin harva suomalainen ymmärtää, kuinka paljon he ovat velkaa somaleille. Osittain tämän tietysti voi laittaa tietämättömyyden piikkiin, koska kovin harva suomalainen on tietoinen siitä, että somalit ovat nokian menestyksen takana.
On hyvin tärkeää, että somaleita kohtaan harjoitettu rasismi hävitetään lopullisesti ja somaleita aletaan arvostamaan suomessa tulevaisuudessa paljon enemmän kuin nyt. Muuten emme saa lisää somalimaahanmuuttajia työvoimapulan helpottamiseksi. Näen suvaitsevaisuuskasvatuksen hyväksi keinoksi somaleiden arvostamisen nostamiseksi. Suomalaisille pitää kertoa somaleiden kulttuurista ja suurista saavutuksista suomen hyväksi.
Koko meidän toimisto nauraa sulle :)
Somalialaiset tulevat ajoissa töihin jos/kun töitä saavat
Ne on nigerilaisia, jotka ei muista että niillä työpaikka ylipäätään oli. Niitten mielestä työnantaja on rasisti, kun vaatii työaikoja noudattamaan!
Kirjoitin yllä kokemuksista somalialaisten kanssa ja korkeintaan tulevat satunnaisesti pikkaisen myöhässä, mutta syy on yleensä normaali, esim. päiväkotiin viemisessä meni pidempään, eli samat syyt kuin meillä muillakin. Meilläkin käy nigerialaisia siivoajia töissä ja niiden kanssa neuvottelu on ihan yhtä tuskaa. Tulevat tosiaan siivoamaan milloin sattuu ja mistään muutoksista on ihan mahdotonta sopia.
Maahan muuttajilla ei ole velvollisuuksia on vaan oikeusia.
Se on tasa-arvoa jos jokin.
Somalialaiset tulevat ajoissa töihin jos/kun töitä saavat
Kirjoitin yllä kokemuksista somalialaisten kanssa ja korkeintaan tulevat satunnaisesti pikkaisen myöhässä, mutta syy on yleensä normaali, esim. päiväkotiin viemisessä meni pidempään, eli samat syyt kuin meillä muillakin. Meilläkin käy nigerialaisia siivoajia töissä ja niiden kanssa neuvottelu on ihan yhtä tuskaa. Tulevat tosiaan siivoamaan milloin sattuu ja mistään muutoksista on ihan mahdotonta sopia.
Mutta mistäpä tavallinen suomitalliainen erottaa sompun ja niksun toisistaan?
Koko meidän toimisto nauraa sulle :)
Mistähän teille palkka maksetaan?
siis kaikista kansallisuuksista/etnisistä ryhmistä.
Itsekin olen törmännyt somaliasta kotoisin olevaan miespuoliseen siivoojaan, joka oli aina ajoissa, teki työnsä hyvin ja oli ihan mukava heppu.
Ja taas toisaalta taas tiedän thaimaalaisen naisen, joka tuli töihin miten sattuu. Siis esim aamulla piti tulla klo 8, niin ilmestyi klo 12 ja sanoi syyksi, että ei jaksa olla hereillä kun suomessa on niin pimeää :0 sanomattakin selvää, että kyseisen henkilön työsuhde purkaantui koeajalla.
eli eiköhän poikkeuksia löydy kaikkeen.
Vika on tukijärjestelmässä, tuet liian hyviä, niitä helppo väärinkäyttää jne.
Kyllä se on systeemi, jonka pitäisi muuttua, muuten on aina niitä, jotka käyttävät etuuksia hyväkseen.
Suomalaiset olivat hoitaneet nokiaa niin huonosti, että konkurssi oli hyvin lähellä. Somalit onnistuivat kuitenkin viime hetkellä estämään nokian ajautumisen konkurssiin. Somaleiden ansiosta nokiasta tuli muutamaa vuotta myöhemmin maailman suurin matkapuhelinvalmistaja.Tästä suomalaisten pitäisi olla ikuisesti kiitollisia somalimaahanmuuttajille. Valitettavasti kovin harva suomalainen ymmärtää, kuinka paljon he ovat velkaa somaleille. Osittain tämän tietysti voi laittaa tietämättömyyden piikkiin, koska kovin harva suomalainen on tietoinen siitä, että somalit ovat nokian menestyksen takana.
Kirjotatko ammatiksesi satukirjoja?!?
Vai kasvatko lasipurkissa?
Kiitos päivän parhaista nauruista! Kiva tietää että joku elää vaaleanpunaisen pilven sisällä tuollaisessa haavemaailmassa!
Somalia kuuluu maailman köyhimpiin maihin, ja se on myös turvattomimpia. Maata vaivaavat myös luonnonkatastrofit ja kuivuus. Pohjois-Somaliassa on kuivaa vuoristometsää, etelässä puolikuivaa savannia. Somalian rannikon pituus on yli 3 000 kilometriä. Rannikon pituuden vuoksi vuoden 2004 tsunami aiheutti Afrikan maista suurinta tuhoa Somaliassa. Sekasortoisen tilan vuoksi rannikolle on tuotu kaatopaikkajätettä ja mereen ongelmajätteitä. Ulkomaisten troolareiden salakalastus on pääosin loppunut Puntmaan alueella riehuvien merirosvojen vuoksi.[4][5]
Joo, kyllä siis periaatteessa olen sitä mieltä, että heikommassa asemassa olevia pitää auttaa, mutta... Olisiko se nyt niin kamalaa osoittaa sitten vaikka ihan vähän kunnioitusta tai jopa KIITOLLISUUTTA näitä auttajia kohtaan??
Siis jos itse olisin tuollaisessa (lähes) toivottomassa tilanteessa ja minut sitten sieltä pelastettaisiin (tai pelastautuisin) Suomen kaltaiseen hyvinvointivaltioon, jossa minulle annettaisiin katto pään päälle, ruokaa, rahaa ja ties mitä sopeutumiskoulutusta, niin kyllä minä sen jälkeen suhtautuisin HYVIN nöyrästi ja kiitollisesti niihin ihmisiin, jotka sen kaiken maksavat. Ja niin tekisi varmasti moni muukin suomalainen. Mutta nämä somaliprinssit ja prinsessat!! Voi sitä ylimielisyyden ja röyhkeyden määrää! Sori nyt vaan, arvoisa somalimaan herra, sitä on vähän turha alkaa siinä vaiheessa enää esittää ylempää ja katsella nenän varttaan pitkin, kun elät minun rahoillani. Ja jos ystävällisesti opettaisit ne lapsesisikin käyttäytymään näiden ihan meidän paikallisten käyttäytymissääntöjen mukaisesti kun ne ovat siellä minun maksamassani leikkipuistossa tai koulussa, tänks!
Minulla on ollut monia somalialaisia työkavereita ja heidän kanssaan on mennyt hienosti. Monella on todella karmeita tarinota takanaan, esim. eräskin minun ikäiseni nainen oli iloinen, puuhaavainen ja todella taitava lasten kanssa. Kun kerran satuin jutelemaan hänen kanssaan vähän syvällisemmin, kävi ilmi että hänellä oli kolme lasta, jotka kaikki olivat kuolleet 1-5 -vuotiaina. :/ Silti hän oli elämää täynnä ja ihana, huolehtiva työkaveri, jolla oli palava halu pysyvästi työelämään mukaan. Sen sijaan eräskin suomalainen nuori kundi kyllä tuli töihin, jaksoi olla viikon ja sitten hävisi kuin maan nielemänä. Kehtasi vielä tulla takaisin parin viikon poissaolon jälkeen ja sanoi, että "oli vähän huono olo, ei ollu saldoo kännykäs". Kiitti ja moi. Toinen suomalainen sai niin helvetilliset riidat kehiteltyä, että piti ihan pomotasolla viikkotolkulla selvitellä. Kolmas suomalainen tuli töihin ja jaksoi koeajan loppuun asti, kunnes ilmoitti ettei työnteko nappaa ja lorvii mieluummin kotona. Että näin. Jos saan valita, niin otan mieluummin somaliasta kotoisin olevan, sillä he ovat oikeasti onnellisia työpaikasta ja haluavat tehdä töitä.
Hirveetä paskaa.
Kun et ilmeisesti asu pk-saudulla, suosittelen että vierailet täällä. Täällä ei voi olla näkemättä somaleita töissä.
Somalia kuuluu maailman köyhimpiin maihin, ja se on myös turvattomimpia. Maata vaivaavat myös luonnonkatastrofit ja kuivuus. Pohjois-Somaliassa on kuivaa vuoristometsää, etelässä puolikuivaa savannia. Somalian rannikon pituus on yli 3 000 kilometriä. Rannikon pituuden vuoksi vuoden 2004 tsunami aiheutti Afrikan maista suurinta tuhoa Somaliassa. Sekasortoisen tilan vuoksi rannikolle on tuotu kaatopaikkajätettä ja mereen ongelmajätteitä. Ulkomaisten troolareiden salakalastus on pääosin loppunut Puntmaan alueella riehuvien merirosvojen vuoksi.[4][5]
Joo, kyllä siis periaatteessa olen sitä mieltä, että heikommassa asemassa olevia pitää auttaa, mutta... Olisiko se nyt niin kamalaa osoittaa sitten vaikka ihan vähän kunnioitusta tai jopa KIITOLLISUUTTA näitä auttajia kohtaan??
Siis jos itse olisin tuollaisessa (lähes) toivottomassa tilanteessa ja minut sitten sieltä pelastettaisiin (tai pelastautuisin) Suomen kaltaiseen hyvinvointivaltioon, jossa minulle annettaisiin katto pään päälle, ruokaa, rahaa ja ties mitä sopeutumiskoulutusta, niin kyllä minä sen jälkeen suhtautuisin HYVIN nöyrästi ja kiitollisesti niihin ihmisiin, jotka sen kaiken maksavat. Ja niin tekisi varmasti moni muukin suomalainen. Mutta nämä somaliprinssit ja prinsessat!! Voi sitä ylimielisyyden ja röyhkeyden määrää! Sori nyt vaan, arvoisa somalimaan herra, sitä on vähän turha alkaa siinä vaiheessa enää esittää ylempää ja katsella nenän varttaan pitkin, kun elät minun rahoillani. Ja jos ystävällisesti opettaisit ne lapsesisikin käyttäytymään näiden ihan meidän paikallisten käyttäytymissääntöjen mukaisesti kun ne ovat siellä minun maksamassani leikkipuistossa tai koulussa, tänks!
enkä tarkoittanut että somalaita pitää palkata töihin (sisäänlukutaito!) vaan sanoin että pitää palkata se paras hakija oli se sitten suomalainen tai somalialainen tai marssilainen. Unohtakaa se kansalaisuus siitä yhtälöstä.