En tiedä Suomen sodista juuri mitään
En ole lukenut yhtäkään sota-aiheistä kirjaa tai nähnyt elokuvaa, esim Tuntematonta sotilasta. EI kiinnosta ja itse asiassa mua ahdistaa ajatuskin sodasta. En halua lukea/nähdä/kuulla mitään sotiin liittyvää. Isoisäni on ehkä ollut sodassa, en tiedä. Ei koskaan sanallakaan maininnut asiasta. Mummolassa muistan että sinne tuli Neuvostoliitto-niminen aikakauslehti. Mitäköhän se tarkoittaa?
Ihmetyttää ihmset jotka lukee ihan ahmimalla sota-aiheisia kirjoja, ihme mässäilyä kauhealla aiheella.
Kommentit (31)
Kun se itsenäisyys saatiin silloin vuonna 18 -niin mies katsoi vähän pitkään..
Nyt se varmaan jättää mut kun oon niiin tyhmä! :D
Pakko alkaa lukemaan aiheesta jotain, ei se ole mässäilyä. Joka vuosi ostan isälleni jouluksi ja isänpäiväksi jonkun teoksen, mutta ei tekisi pahaksi itse joskus jotain lukasta..
oli kuinka junttia tai sivistymätöntä tahansa. Olen koulussa aina inhonnut historiaa, ja suurin osa siitä mitä historiasta on jäänyt päähän, on luettu Aku Ankoista :DD
Ja uskoi palsta tai ei, on yleissivistykseni historiaa (ja maantietoa) lukuunottamatta keskimääräistä kattavampi.
En ole lukenut yhtäkään sota-aiheistä kirjaa tai nähnyt elokuvaa, esim Tuntematonta sotilasta. EI kiinnosta ja itse asiassa mua ahdistaa ajatuskin sodasta. En halua lukea/nähdä/kuulla mitään sotiin liittyvää. Isoisäni on ehkä ollut sodassa, en tiedä. Ei koskaan sanallakaan maininnut asiasta. Mummolassa muistan että sinne tuli Neuvostoliitto-niminen aikakauslehti. Mitäköhän se tarkoittaa?
Ihmetyttää ihmset jotka lukee ihan ahmimalla sota-aiheisia kirjoja, ihme mässäilyä kauhealla aiheella.
Hmm... Ehkä sitten ei kannata aloittaa keskustelupalstoilla keskusteluja sodista. Kerrot ettet ole lukenut yhtään kirjaa sodista tai nähnyt elokuvaa. Ja kerrot myös että sota-aiheiset kirjat ovat mässäilyä kauhealla aiheella. Kysyisinkin nyt, että oletko lukenut yhtään sota-aiheista kirjaa? Minä olen. Mässäilyä tai ei, minä ainakin tiedän mitä ne kirjat pitävät sisällään.
isovanhempieni elämänvaiheet, joihin sota olennaisena osana kuuluu. Pappani uhrasi nuoruudestaan monta vuotta tälle maalle. Mummi on pienenä paennut ilmapommituksia.
Heidän kertomansa kautta historia kiinnostaa ja aion kertoa siitä myös lapsilleni.
Toivottavasti sotaa ei enää tänne tule, se on ihmisen järjettömimpiä keksintöjä.
isovanhempani olivat kommareita?
ap.
Mutta en tosiaankaan lue sotakirjoja enkä katsele sotaelokuvia. Minusta sota on kauhea asia, enkä näe siksi esim. sotaveteraaneissa mitään glooriaa.
Säälin heitä kyllä, kun ovat helvettiin joutuneet, mutta nämä jokavuotiset isänmaapaatokset suoraansanottuna kyrpii.
niin oltais samassa asemessa kuin Baltian maat.
Neuvostoliiton/Venäjän ikeen alla oltais oltu, itsenäistytty vasta 90-luvun alussa.
Ei ihmisen ole pakko palvoa sotaa. Eikä edes isänmaata.
Kiitti kun tappelitte itsenäisyyden, papat, mutta en jaksa asiaa enempää ajatella. On siitä jo aika kauan aikaa.
ap.
oliko heillä oikeasti vaihtoehtoja, tekivät mitä käskettiin ja piti. Kuka hyvin ja ja kuka vähemmän hyvin.
Vähän siltä vaikuttaa =)
ap.
miten se olisi voinut näkyä esim arkielämässä tms. En muista että olisi koskaan puhuttu mitään asiaasta.
ap.
oli kuinka junttia tai sivistymätöntä tahansa. Olen koulussa aina inhonnut historiaa, ja suurin osa siitä mitä historiasta on jäänyt päähän, on luettu Aku Ankoista :DD
Ja uskoi palsta tai ei, on yleissivistykseni historiaa (ja maantietoa) lukuunottamatta keskimääräistä kattavampi.
Historian tunteminen ei ole valinta vaan sinun velvollisuutesi on tuntea historiaa, ainakin kotimaasi historia.
Hmm... Ehkä sitten ei kannata aloittaa keskustelupalstoilla keskusteluja sodista. Kerrot ettet ole lukenut yhtään kirjaa sodista tai nähnyt elokuvaa. Ja kerrot myös että sota-aiheiset kirjat ovat mässäilyä kauhealla aiheella. Kysyisinkin nyt, että oletko lukenut yhtään sota-aiheista kirjaa? Minä olen. Mässäilyä tai ei, minä ainakin tiedän mitä ne kirjat pitävät sisällään.
tv:stä tuli joku aika sitten sotalapsista ohjelma, en voinut katsoa, ajatuskin puistattaa miten kamalaa tuommoinen on voinut olla.
Saati rintamalla kuoleminen, vammaituminen, traumat, nälkä, vilu, köyhyys, jne, jne. Ei kovin viihdyttävää.
ap.
oliko heillä oikeasti vaihtoehtoja, tekivät mitä käskettiin ja piti. Kuka hyvin ja ja kuka vähemmän hyvin.
No ei ollut vaihtoehtoja kun kotimaata uhattiin. Oletko ihan päästäsi vialla?
Ja uskoi palsta tai ei, on yleissivistykseni historiaa (ja maantietoa) lukuunottamatta keskimääräistä kattavampi.Historian tunteminen ei ole valinta vaan sinun velvollisuutesi on tuntea historiaa, ainakin kotimaasi historia.
miksi ihmeessä se on sinusta velvollisuus? Minusta ei ainakaan.
olla noin sivistymättömiä moukkia olemassa, ettei oman maan ja kansan vaiheet kiinnosta pätkääkään?
Silloin kun siitä itsenäisyydestä on "tapeltu", niin kuin asian ilmaiset, he eivät ole olleet mitään pappoja, vaan salskeita nuoria miehiä, parhaassa iässä. Et olisi sinäkään pullamössö täällä vinkumassa, jos he ei ois sitä uhrausta tehneet. VÄHÄN enemmän rispektii, kiitos!
rohkeita ja pelkureita, oli reiluja ja epärehellisiä, oli hyvä ja huonoja.
Tuo hirveä sen ajan GLORIFIOINTI ja niiden ihmisten nostaminen jalustalle on se mikä nyppii. Varsinkin niissä sotakirjoissa.
No, Tuntemattoman olen lukenut ja ihan hyvää tekstiähän se on. Mutta mitä muuta joku Vänrikki Stoolin tarinat ja sen arvostus on kuin sodan ja "miehekkyyden" jne. ihailua? Kukaan enää edes muista ko. sotaa. Mutta kirja on muka "klassikko" vaikka on tylsää paskaa. Ja ihailee verenvuodatusta.
Ei ihmisen ole pakko palvoa sotaa. Eikä edes isänmaata.
Kiitti kun tappelitte itsenäisyyden, papat, mutta en jaksa asiaa enempää ajatella. On siitä jo aika kauan aikaa.
Siis mistä sinä heitä kiität?
sellaisia jotka teki jotain vain kun oli pakko.
Ja kiitos, en ole päästäni vialla =)
Et kirjoittelisi siinä jos ei olisi sodittu