Paljastan tyhmyyteni: minulle selvisi eilen, että suomessakin on ollut sisällissota!
Katsoin eilen tv1:den Käsky elokuvan, joka sijoittui vuoteen 1918 ja tajusin sitä katsoessani että suomessa on ollut tuolloin sisällissota. Jos asiaa olisi kysytty eilen iltapäivällä, olisin vastannut että suomessa ei ole koskaan sodittu sisällissotaa. Ikää minulla on kuitenkin 31v, olen käynyt lukion sekä suorittanut amk-tutkinnon eli vaikka av:n mittapuulla olenkin kouluttamaton, niin olen kuitenkin koulua käynyt ja minun olisi kaiken järjen mukaan pitänyt tämä asia tietää. Lienee sanomattakin selvää, että historia ei ollut koskaan mieliaineeni ja muistan vain hämärästi kerrotun jostain punaisista ja valkoisista, mutta tieto on mennyt samantien toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Minua HÄVETTÄÄ, että en tiedä omasta historiastani tämän vertaa. Järkytys oli niin suuri, että aion selvittää perustiedot suomen historiasta ensi tilassa. Edes miehelleni en kehdannut tätä asiaa eilen sanoa kun tuota elokuvaa katsottiin. Ainoastaan täällä voin anonyyminä paljastaa tietämättömyyteni.
Kiitos että sain keventää mieltäni, jään odottamaan haukkumisianne.
Kommentit (62)
, et varmasti ole käynyt muuta kuin peruskoulun? Tai ehkä jonkun amiksen maksimissaan.
Kirjoitit kuitenkin hyvää kieltä, eli et vaikuta kouluttamattomalta ihmiseltä.
Joten mitä ihmettä??
Vai oliko tää provo?
Naapuri oli silloin kyllä Neuvostoliitto...
mutta sama maa, sama valuutta ;)
että Suomessa on autonomian alusta lähtien ollut yli 80% suomenkielisiä, mutta silti suomen kielellä ei ollut noin sataan vuoteen käytännössä mitään asemaa verrattuna ruotsin kieleen.
Ihan käsittämätöntä vähemmistödiktatuuria! Olin aina luullut, että ruotsinkielisiä olisi ollut enemmän.
En muista meillä koskaan puhutun näistä asioista. En tiedä juuri mitään talvisodasta, en jatkosodasta, en lapinsodasta. Ja kun luen teidän kommenttejanne, tunnen itseni todellakin aivan idiootiksi. Menestyin aikoinani koulussa kuitenkin ihan hyvin, jotenkin vain suljin tämän historian, ja yhteiskuntaopin, täysin korvieni ulkopuolelle. Mutta voitte olla varmoja että paikkaan aukkoni. Tämä on niin suuri sisäinen nöyryytys, että melkein itkettää. Luojan kiitos, tietämättömyyteni ei ole koskaan tullut julkisesti ilmi. Tämä on riittävän nöyryyttävää ihan näin av:n kauttakin.
ap
En muista meillä koskaan puhutun näistä asioista. En tiedä juuri mitään talvisodasta, en jatkosodasta, en lapinsodasta. Ja kun luen teidän kommenttejanne, tunnen itseni todellakin aivan idiootiksi. Menestyin aikoinani koulussa kuitenkin ihan hyvin, jotenkin vain suljin tämän historian, ja yhteiskuntaopin, täysin korvieni ulkopuolelle. Mutta voitte olla varmoja että paikkaan aukkoni. Tämä on niin suuri sisäinen nöyryytys, että melkein itkettää. Luojan kiitos, tietämättömyyteni ei ole koskaan tullut julkisesti ilmi. Tämä on riittävän nöyryyttävää ihan näin av:n kauttakin.
ap
Vain nainen voi olla noin tyhmä.
kummalla puolella sodassa meidän sukumme oli ollut. Äiti (vm-44) ei ilahtunut kysymyksestä, oli pöyristynyt että lapsi ei tätä tiedä, ei suostunut edes vastaamaan. Päättelin sitten itsekseni n. 10-vuotiaana, että punaisten puolella, koska isä aina vappukulkuessa kantoi punaisia lippuja. Isovanhempani olivat lapsia sisällissodan aikaan, mutta isoisoisäni olivat mukana sodassa.
Miehellä on iäkkäämmät isovanhemmat kuin minulla. Hänen mummonsa mies oli tapettu valkoisten toimesta perheen pihamaalle, jonka seurauksena mummo hukutti toisen lapsensa ja oli hukuttamassa toista kun kyläläiset ehtivät apuun. Miehen toinen paappa oli punaisena vankileirillä, ja hänet teloitettiin valkoisten toimesta.
puolella "meidän sukumme" tässä sodassa oli? Mulle tuota asiaa paasattiin lapsena, ja siitä jaksetaan puhua edelleen. Tosin, sukumme tuntuu jakaantuneen aika tasan punaisiin ja valkoisiin, kukaan ei vain myösnnä sitä.
me laitettiin teitä nekkuun oikein kunnolla!
Onhan teitä parturi-kampaajia ja meikkimimmejä tuhansia ja tuhansia tässä maassa että ei se mikään ihme ole jos ei tiedä. Näyttää nyt kuitenkin sen verran aloittajaa ihmetyttävän ettei muka ole tiennyt ja sekin on ihan positiivinen juttu. Paljon on niitä jotka ovat ihan vain että "whatevö".
on TAAS ketju täynnä tärkeää porukkaa! No jollainhan se turhautuneen av-mammankin pitää yrittää päteä.
Minua ei ole historia koskaan kiinnostanut piirun vertaa. Tiedän juuri pakolliset itsenäisyyspäivät, sotien ajankohdat jne. Silti elämässäni on osa-alueita joista tiedän aivan varmasti enemmän kuin keskiverto av-mamma, jonka pätemisvalmiudet riittävät juuri Trivial Pursuitin taskuversion verran.
on TAAS ketju täynnä tärkeää porukkaa! No jollainhan se turhautuneen av-mammankin pitää yrittää päteä.
Minua ei ole historia koskaan kiinnostanut piirun vertaa. Tiedän juuri pakolliset itsenäisyyspäivät, sotien ajankohdat jne. Silti elämässäni on osa-alueita joista tiedän aivan varmasti enemmän kuin keskiverto av-mamma, jonka pätemisvalmiudet riittävät juuri Trivial Pursuitin taskuversion verran.
Ei ihme jos "sisällissota" oli sulle vieras asia, koska sitä sanaa ei yksinkertaisesti käytetty tuosta sodasta. Koulukirjoissakin käytettiin monia eri termejä, mutta sisällissodasta on alettu yleisemmin puhua vasta 2000-luvulla, nyt kun etäisyyttä tapahtuneeseen on tarpeeksi.
keskimäärin paremmat pisteet historiasta kuin miehet.
Todistaa naisten tyhmyyden.
Olisin jopa valmis ottamaan äänioikeuden pois naisilta. Suurin osa naisista oikeasti yhtä ääliöitä kuin ap
kautta injan vahvasti kallellaan valkoisiin. Mulle kun opetettiin että kyse on ollut vapussodasta. pitäsi päästä koulupenkille uudelleen ja saada kuunnella jonkun puolueettomannan luento asiasta.
että suvun ns. punainen mies on tapettu kansalaissodan aikana.
kauhean korkeassa asemassa yhteiskunnassa.
Joillekin yhteiskunnalliset asiat ovat kiinnostavampia kuin toisille ja tällaiset ihmiset ovat yleensä keskimääräistä älykkäämpiä. Yhteys näiden asioiden välillä löytyy varmuudella.
keskimäärin paremmat pisteet historiasta kuin miehet.
Todistaa naisten tyhmyyden.
Olisin jopa valmis ottamaan äänioikeuden pois naisilta. Suurin osa naisista oikeasti yhtä ääliöitä kuin ap
Siihen se naisten osaaminen sitten jääkin.
Jos mulle sanoisi joku ihan pokkana, että "Suomessa ei koskaan ole käyty sisällissotaa", niin olettaisin automaattisesti, että kyseessä on nomenklatuuriasia, ja tuo ihminen haluaa vuoden 1918 tapahtumia kutsuttavan jollain muulla nimellä. Niitä nimiähän kyllä löytyy. Sisällissotahan se ei ihan puhtaimmassa mielessään ollut, koska molemmat osapuolet saivat apua ulkopuolelta.
Ja nämä, jotka ovat ottamassa naisilta jo äänioikeudenkin pois, voisivat vilkaista vähän peiliin. Kuvitteletteko oikeasti, että miehet ovat jotenkin enemmän perillä asioista?
en yhtään ihmettelis, vaikka hän ei tietäis tuosta sisällissodasta...
Jos mulle sanoisi joku ihan pokkana, että "Suomessa ei koskaan ole käyty sisällissotaa", niin olettaisin automaattisesti, että kyseessä on nomenklatuuriasia, ja tuo ihminen haluaa vuoden 1918 tapahtumia kutsuttavan jollain muulla nimellä. Niitä nimiähän kyllä löytyy. Sisällissotahan se ei ihan puhtaimmassa mielessään ollut, koska molemmat osapuolet saivat apua ulkopuolelta.
Ja nämä, jotka ovat ottamassa naisilta jo äänioikeudenkin pois, voisivat vilkaista vähän peiliin. Kuvitteletteko oikeasti, että miehet ovat jotenkin enemmän perillä asioista?
Ei nuo nykyajan pullamössöpojat joista ei ole edes armeijaa käymään tiedä sitäkään vähää.
nukkua tosi syvää unta koulussa jos et tästä ole kuullut, koska minä pk.n käynyt(nukkunut varsinkin ne historian tunnit) lähihoitaja tiedän paljonkin Suomen sodista.
Toki taisin kiinnostua oikein tosissani vasta huom. lähihoitajaksi lukiessani (meillä oli kurssi jossa käytiin Suomen sodat läpi) Suomen historiasta niin, että luin kaikki faktat ja kertovat kirjallisuudetkin aiheesta mitä käsiini sain.
Mutta onnittelen tuosta jumalattomasta uinumisen määrästä peruskoulussa, jopa minä en näköjään sinulle pärjännyt ;)
Maailma on nykyään niin tulvillaan tietoa, ettei yksi ihminen millään voi tietää/muistaa kaikkea. Olet varmaankin kunnostautunut enemmän jollain muulla alueella kuin historiantuntemuksessa.