Paljastan tyhmyyteni: minulle selvisi eilen, että suomessakin on ollut sisällissota!
Katsoin eilen tv1:den Käsky elokuvan, joka sijoittui vuoteen 1918 ja tajusin sitä katsoessani että suomessa on ollut tuolloin sisällissota. Jos asiaa olisi kysytty eilen iltapäivällä, olisin vastannut että suomessa ei ole koskaan sodittu sisällissotaa. Ikää minulla on kuitenkin 31v, olen käynyt lukion sekä suorittanut amk-tutkinnon eli vaikka av:n mittapuulla olenkin kouluttamaton, niin olen kuitenkin koulua käynyt ja minun olisi kaiken järjen mukaan pitänyt tämä asia tietää. Lienee sanomattakin selvää, että historia ei ollut koskaan mieliaineeni ja muistan vain hämärästi kerrotun jostain punaisista ja valkoisista, mutta tieto on mennyt samantien toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Minua HÄVETTÄÄ, että en tiedä omasta historiastani tämän vertaa. Järkytys oli niin suuri, että aion selvittää perustiedot suomen historiasta ensi tilassa. Edes miehelleni en kehdannut tätä asiaa eilen sanoa kun tuota elokuvaa katsottiin. Ainoastaan täällä voin anonyyminä paljastaa tietämättömyyteni.
Kiitos että sain keventää mieltäni, jään odottamaan haukkumisianne.
Kommentit (62)
on myös hyvin mielenkiintoinen ja kertoo sisällissodasta hyvin lukijaystävällisesti. Eli ei teoriaa vaan kuvausta, joka uppoaa varmasti myös ex-missiin.
Itse lähentelen neljääkymppiä ja kyllä tuo kansalais/vapaussota oli aika kevyesti koulussa ohitettu. Itse olen myös käynyt peruskoulun lisäksi lukion.
Olisiko vielä tuolloin 70-80luvulla tuo historia ollut hieman "kekkosmaista"?
Itse en tuosta sisällissodasta koulusta muista järin paljon mitään, mutta siihen ei ole voinut olla törmäämättä kirjallisuudessa ja lehdissä. Faktatieto ei muistu niin hyvin mieleen, mutta esim. Väinö Linnan Täällä Pohjantähden Alla jätti tunteisiin vetoavia muistijälkiä.
Meillä ei sodista myöskään kotona puhuttu. Tuo sisällissota oli varmasti häpeäpilkku monessa perheessä ja siitä vaiettiin. Jopa Talvisodasta ja Jatkosodasta oltiin pitkään hiljaa (vaikka siinä oli sentään yhteinen vihollinen), ikinä en kummaltakaan isoisältäni ole niistä kuullut mitään, vaikka kumpikin oli sodassa.
Itselleni historian muistaminen on vaikeata, sillä tiedän olevani enemmän matemaattinen kuin reaaliaineihminen. Yksityiskohtien muistaminen (jota se historian opiskelu jonkin verran aikoinaan oli) on ollut vaikeaa, sitä vastoin yhtälöiden johtaminen oli mukavaa kun pelkkä päättelytaito ja analyyttinen ajattelu riitti.
Varmasti minullakin on aukkoja historiassa, jopa suht isojakin. Toisaalta suomalaisen kirjallisuuden lukeminen hieman paikkaa näitä ainakin Suomea koskevia.
Se oli kapina jonka punikit alkoivat ja lopulta hävisivät laillisen hallituksen joukoille.
mikä ihmeen sisällissota Se oli kapina jonka punikit alkoivat ja lopulta hävisivät laillisen hallituksen joukoille.
Tutustupa tarkemmin tuon ajan historiaan.
mieluummin vapaussodasta lapsille ja lastenlapsille. Luin jo pienenä suojeluskuntien historioita ja katselin kartoista, mistä mikäkin rintama mummolan pihatienoilla kulki.
Kesämökkimme lähellä on paikka, jossa punaiset tappoivat kaksi valkoista. Aluetta kutsutaan Murhanummeksi ja väitetään, että siellä kummittelee.
Siitä sentään aikaa vasta vajaat 100v ja vaikutti kuitenkin melkoisesti yhteiskunnassamme se sota.,
On hyvä että nykynuoretkin saavat selvää vaikkapa siten netin kautta koska kouluissa ei saa mitään tietoa.
Omat omaiseni ovat osallistunnet tähän taisteluun ja osa heistä teloitettu.
Sinä ja kaltaisesi saatte aänestää ja se selittääkin paljon asioita.
Ja sähkö tulee pistorasiasta ja maito tölkistä :D.
olla edes missi. Rumatkin voi olla tyhmiä.
on myös hyvin mielenkiintoinen ja kertoo sisällissodasta hyvin lukijaystävällisesti. Eli ei teoriaa vaan kuvausta, joka uppoaa varmasti myös ex-missiin.
En myöskään tiedä/muista minkään sotien vuosilukuja. On myös lukuisia muita asioita joita en historiasta tiedä. Mulla on myös muutenkin huono yleissivistys. Ja varmasti tässäkin tekstissä on lukuisia kirjoitusvirheitä. Ajattelin vain kertoa.
Suomi puolustautui yhtenä rintamana Venäjää vastaan.
Naapuri oli silloin kyllä Neuvostoliitto...
Et kai tarkoita kansalaissotaa/ kapinaa/ luokkasotaa/ sisällissotaa 1918? Tuolloin Suomi oli jo itsenäistynyt.
Talvi- ja jatkosodassa 1939-45 Suomi taisteli, ja varsin menestyksekkäästi, Neuvostoliittoa vastaan. Ukkinikin oli siellä "jossakin".
Laitan tähän nyt vielä yhden kerran kuulemani viisauden: "se, joka ei ota oppia menneisyydestä on tuomittu toistamaan menneisyyden virheet." Siksi kannattaa opiskella historiaa.
Onhan teitä parturi-kampaajia ja meikkimimmejä tuhansia ja tuhansia tässä maassa että ei se mikään ihme ole jos ei tiedä. Näyttää nyt kuitenkin sen verran aloittajaa ihmetyttävän ettei muka ole tiennyt ja sekin on ihan positiivinen juttu. Paljon on niitä jotka ovat ihan vain että "whatevö".
Teitpä itsestäsi oikein kunnon idiootin tällä kommentilla.
Onhan teitä parturi-kampaajia ja meikkimimmejä tuhansia ja tuhansia tässä maassa että ei se mikään ihme ole jos ei tiedä. Näyttää nyt kuitenkin sen verran aloittajaa ihmetyttävän ettei muka ole tiennyt ja sekin on ihan positiivinen juttu. Paljon on niitä jotka ovat ihan vain että "whatevö".
Teitpä itsestäsi oikein kunnon idiootin tällä kommentilla.
Kyllä ne idiootit ovat juuri nämä jotka eivät tiedä mistä ovat tulleet
...että kaikki muut av:laiset tuntuvat olevan täydellisen selvillä kaikista Suomen historian käänteistä, ainakin kommenteista päätellen.
Itselläni on todella suuria aukkoja sivistyksessä historian osalta. Tiedän sen, häpeän sitä, mutta rehellisesti en voi asialle mitään. Olin peruskoulussa luokkamme parhaita kaikissa muissa aineissa, paitsi historiassa ja yhteiskuntaopissa. Lukiossakaan en tajunnut historiasta yhtään sen enempää kuin peruskoulussa, vaikka kuinka yritin. En yksinkertaisesti pysty hahmottamaan sellaisia kokonaisuuksia, joita historian opettelemiseen vaaditaan. Haukkukaa vaikka kuinka tyhmäksi, olen silti kirjoittanut lukiostakin erittäin hyvin arvosanoin.
Olen itse historiantutkija. En tuon aikakauden, utta kuitenkin. Siksi minä tiedän sisällissodan ja käsitykset sen synnystä ja merkityksestä ja niin edelleen. Ja kyllä, mielestäni se kuuluu yleissivistykseen, siinä kuin muutamat muutkin perusasiat oman kulttuurin ja yhteiskunnan historiasta.
Tiedän kuitenkin myös sen, miksi on oikeastaan aika luontevaa, että se ei ole kaikkien suomalaisten tietoisuudessa. Aine on ollut tabu. Juuri se, että se on ollut yhteiskunnalle ja kulttuurille niin tärkeä ja niin traumaattinen, on estänyt siitä puhumisen. Molemmilla puolilla jotkut ovat olleet ylpeitä perinnöstään, toisaalta monet ovat myös hävenneet sitä, että molemmin puolin sorruttiin terroriin ja oikeusmurhiin. Monet ovat varamsti olleet sitä mieltä, että asia ei kuulu ainakaan lapsille. Omassa perheessäni asiasta ei puhuta, koska sukuun kuuluu molemmilla puolilla olleita ihmisiä, joiden on nyt pysyttävä sovussa. Opettajat kouluissa ovat pitkää nvältelleet asiaa samasta syystä.
Vasta nyt sisällisodasta alkaa olla tarpeeksi kauan, että siitä voi puhua avoimesti.
että noita kunniakkaampia sotia hehkutetaan täysin eri tavalla. Minä järkytyin pari vuotta sitten, kun sain tietää, että kansalaissodassa kuoli enemmän ihmisiä kuin talvisodassa. Hävetti, etten tiennyt.
Tietenkin outoa, että asia on kokonaan mennyt ohi.. Nuo eri nimitykset varmaan ovat sotkeneet. No, aika monella on varmaan monesta asiasta hämmästyttävän huterat tiedot. Opettajana ollessani huomasin opettajienhuoneessa, että opeillakin voi olla heikot tiedot muista aineista. Hissanope hermostui, kun bilsanope kysyi, milloin ne ristiretket olivat, 1800-luvullako? Itse on ymmärtänyt yläasteen seiskaluokan kemiankokeesta tuon taivaallista, koetta valvoessani..
Minua ärsyttää ja karmii, että kansalaissotaa on käsitelty julkisuudessa niin vähän. Lehdissä oli aika vähän juttua sodasta esim.90-vuosipäivän tienoilla, ja jotkut paheksuivat Tarja Halosta, joka osallistui johonkin punaisten muistojuhlaan. "Hehän olivat väärässä ja oikein olikin, että niitä tapettiin", tuntui olevan monen iäkkään mieskolumnistin mielipide. Hyvin harva punaistenkin kärsimyksiä kunnioittava sitä mieltä on, että heidän olisi pitänyt saada suunnitelmansa läpi. Mutta tosiasia on, että valkoisetkin syyllistyivät hirvittäviin raakuuksiin ja ne pitäisi tai olisi pitänyt käsitellä. Talvisota yhdisti kansan, niinhän sitä aina sanotaan ja niinhän se pitkälti oli, mutta tietenkään se ei kaikkia traumoja ja arpia hävittänyt. Onneksi edes kulttuurin puolella käsitellään tätäkin sotaa.
Itse lähentelen neljääkymppiä ja kyllä tuo kansalais/vapaussota oli aika kevyesti koulussa ohitettu. Itse olen myös käynyt peruskoulun lisäksi lukion.
Olisiko vielä tuolloin 70-80luvulla tuo historia ollut hieman "kekkosmaista"?
Itse en tuosta sisällissodasta koulusta muista järin paljon mitään, mutta siihen ei ole voinut olla törmäämättä kirjallisuudessa ja lehdissä.
aihetta todella vähän eikä sanaa sisällissota käytetty ollenkaan. Isoäitini kertoi minulle enemmän.
Jos niistä joskus jotain kysyi, asiasta vaiettiin. Vaarin kuoltua löysin papereita joista selvisi että meidän lähisuku on ollut punaisten puolella.
Sen sijaan mieheni suku on kertonut kertonut sodasta paljonkin. Mieheni isotäti on kertonut kuinka hän on nuorena paennut punikkien hyökkäystä ja hänen ystävänsä sai surmansa ko tilanteessa.
... vielä tänäkään päivänä ei puhuta sisällissodasta, vaan kaunistellen "kansalaissodasta", "kapinasta" tai "veljessodasta". Ei ihme, että nuo historiantunneilla nukkuneet eivät nämä termit kuullessaan käsitä että kyseessä on oikeasti SISÄLLISSOTA.
Tosi on myös että aihe on tabu. Samoin monelle perheelle nuo talvi- jatko- ja lapin sodan tapahtumat ovat tabuja, joista ei edes jotkut 50-luvulla syntynyt sukupolvi halua puhua - he kantavat vanhempiensa traumoja. Liian kipeitä asioita.
Mutta ihan oikeasti joskus näitä juttuja kuullessa ihmettelen että miten ihmiset voivat olla noin sivistymättömiä historian suhteen? Itse keskustelin jo ennen yläkoulua suomen historiasta vanhempieni kanssa ihan sujuvasti. No ehkä olin vain poikkeuksellisen kiinnostunut. Ajan myötä tuo kiinnostus on sitten hiipunutkin, enää ei osaa käsitellä historian hirveyksiä sellaisella keveydellä kuin lapsena/nuorena.
Ne ovat voineet olla hyvinkin kipeitä asioita, joista on vaiettu.
Minun isovanhemmistani vain äidin isä on kertonut jotain (talvi-/jatko-). Omat vanhempanikaan eivät tiedä juuri mitään esim. isovanhemmistaan, ei heitä ole kiinnostanut - juuri esim. puhuin isäni kanssa ja kerroin, että hänen äitinsä setä oli kuollut Tammisaaressa vankileirillä kesällä 1918, ei hänellä ollut aavistustakaan asiasta.
Täältä voi etsiä omia sukulaisia: http://vesta.narc.fi/cgi-bin/db2www/sotasurmahaku/input (Nimet täytyy kirjoittaa isolla kirjaimella! Etunimi-kentässä taas Juh% antaa esim. kaikki, joilla on "Juh" nimessään, eli Heikki Juhot, Juhat, Juhanit jne)