Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljastan tyhmyyteni: minulle selvisi eilen, että suomessakin on ollut sisällissota!

Vierailija
04.01.2011 |

Katsoin eilen tv1:den Käsky elokuvan, joka sijoittui vuoteen 1918 ja tajusin sitä katsoessani että suomessa on ollut tuolloin sisällissota. Jos asiaa olisi kysytty eilen iltapäivällä, olisin vastannut että suomessa ei ole koskaan sodittu sisällissotaa. Ikää minulla on kuitenkin 31v, olen käynyt lukion sekä suorittanut amk-tutkinnon eli vaikka av:n mittapuulla olenkin kouluttamaton, niin olen kuitenkin koulua käynyt ja minun olisi kaiken järjen mukaan pitänyt tämä asia tietää. Lienee sanomattakin selvää, että historia ei ollut koskaan mieliaineeni ja muistan vain hämärästi kerrotun jostain punaisista ja valkoisista, mutta tieto on mennyt samantien toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Minua HÄVETTÄÄ, että en tiedä omasta historiastani tämän vertaa. Järkytys oli niin suuri, että aion selvittää perustiedot suomen historiasta ensi tilassa. Edes miehelleni en kehdannut tätä asiaa eilen sanoa kun tuota elokuvaa katsottiin. Ainoastaan täällä voin anonyyminä paljastaa tietämättömyyteni.

Kiitos että sain keventää mieltäni, jään odottamaan haukkumisianne.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai seurata ajankohtaisia aiheita, jos aihe on jäänyt pimentoon.

Vierailija
2/62 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaissodasta tietäminen kuuluu kyllä mielestäni yleissivistyksen piiriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
4/62 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin olet osannut laistaa historian tunnit.

Vierailija
5/62 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
6/62 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onnistuit täysin välttämään kuulemasta siellä opetetuista asioista?

mites toi biologia, selvisikö koskaan mistä vauvat tulee?

Vierailija
7/62 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet voinut välttyä? :D

Mua hävetti, että kuulin vasta tänä vuonna että sellainenkin oli kuin Mannerheim-linja ja että talvisotaan oli varauduttu etukäteen linnoitustöillä. Ei tätä mielestäni kerrottu koulussa?

Vierailija
8/62 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit tehdä paljon rankemmankin henkilökohtaisen ratkaisun kuin vain häpeäminen.

Miten tuollaisia idiootteja voi olla olemasskaan.

Oikeastaan vanhempasi tässä suurimpia idiootteja on

Vierailija
9/62 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolella "meidän sukumme" tässä sodassa oli? Mulle tuota asiaa paasattiin lapsena, ja siitä jaksetaan puhua edelleen. Tosin, sukumme tuntuu jakaantuneen aika tasan punaisiin ja valkoisiin, kukaan ei vain myösnnä sitä.

Vierailija
10/62 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet voinut välttyä? :D

Mua hävetti, että kuulin vasta tänä vuonna että sellainenkin oli kuin Mannerheim-linja ja että talvisotaan oli varauduttu etukäteen linnoitustöillä. Ei tätä mielestäni kerrottu koulussa?

Olkaa nyt jo lehmät hiljaa, häpäisette koko nais-sukupuolen

Vierailija
11/62 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta sisällissodasta on käytetty yleensä jotain muita nimityksiä, esim kansalaissota tai vapaussota. Minkä ikäinen muuten olet? Ehkä olet niin nuori, etteivät isovanhempasi ole kertoneet sinulle niistä ajoista

Vierailija
12/62 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukuttua historian tunnit?

jo oli aika tietää tuo! :)

Vierailija
13/62 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos että sain keventää mieltäni, jään odottamaan haukkumisianne.

Täytyy myöntää että nauroin. Ja onnittelen sinua vilpittömästi siitä että olet rohkea kun myönnät tällaisen. Mikäs siinä, kyllähän näitä käpyjä sattuu itse kullekin ja joskus on vain myönnettävä että olipas mennyt ohi iso asia. Ei se nyt niin järjettömän iso moka ole siinä valossa että suurin osa suuomalaisista ei osaisi kertoa Suomen sodista juuri muuta kuin ajankohdat. Aika pinnallista se tietämys loppujen lopuksi on mitä meille kouluissa kaadetaan. Ja itse ainakin olen myös unohtanut paljon kaikenlaista mitä koulussa opetettiin.

Älä turhaan häpeile. Tuo on juuri sellainen juttu jolle voi itsekin nauraa, jos on itsetunto kohdillaan.

Vierailija
14/62 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ajattelee, että talvisodassa sitten taas Suomi puolustautui yhtenä rintamana Venäjää vastaan.

Vierailija
15/62 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten on kyllä vaikea ymmärtää. Mitenkäs on uudemman historian laita - onko Paasikiven-Kekkosen linja tuttu?

Vierailija
16/62 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta sisällissodasta on käytetty yleensä jotain muita nimityksiä, esim kansalaissota tai vapaussota. Minkä ikäinen muuten olet? Ehkä olet niin nuori, etteivät isovanhempasi ole kertoneet sinulle niistä ajoista

Vierailija
17/62 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden minäkin (ehkä) etsimään tietoa Suomen sisällissodasta, koska kuulin siitä nyt ensimmäisen kerran.

Vierailija
18/62 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, ettei ap:n kotona, vanhempien ja isovanhempien kanssa puhuttu menneistä ajoista. En nyt tarkoita kansalaissotaa, vaan ylipäätään kertomuksia menneistä ajoista, jotka synnyttävät toisaalta perspektiiviä nykyaikaan ja uteliaisuutta menneisyyttä kohtaan.

Mutta ei kai tästä pitäisi hämmästyä, eikö ole sellaisia missikokelaita ja BB-ihmisiä, jotka luulevat että Suomi itsenäistyi 1945?

Tässä pari lukuvinkkiä ap:lle:

Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla 1-3

Heikki Ylikangas: Tie Tampereelle

Vierailija
19/62 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistaa naisten tyhmyyden.

Olisin jopa valmis ottamaan äänioikeuden pois naisilta. Suurin osa naisista oikeasti yhtä ääliöitä kuin ap

Vierailija
20/62 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri oli silloin kyllä Neuvostoliitto...