Haluaisin jutella ammattilaiselle, mutta en halua "merkintää".
En haluais papereihini mitään merkintää mistään mentaalipuolen jutuista, mutta taidan olla aika vakavasti masentunut. Beckin testistä sain 33 pistettä... Ja kaikki energia on lopussa, elämä on yhtä epätoivoista selviämistä päivästä toiseen, en halua nähdä ihmisiä, jne jne.
Olen pienen lapsen yh enkä saa nukuttua. En vaan jaksaisi enää olla vahva mutta en haluaisi kellekään tätä tilannettakaan myöntää.
Kommentit (19)
yksityiselle.
Toisaalta, avun hakeminen ei saisi olla mistään merkinnöistä kiinni. Huonompi tilanne on jäädä avun ulkopuolelle sitä tarvitessaan.
sairastanut synnytyksen jälkeisen masennuksen, sain apua terveyskeskuspsykologilta. Olen sairastanut normimasennuksen, kävin masiskoulun. Lapseni on perheneuvolan ja psykologin asiakas. Mua ei haittaa yhtään.
Jokaiselle masikselle oli syy. Lapsen piti kuolla ja olla vammainen. Raskaus meni ihan perseelleen. Masiksen sairastin kun jouduin raskaista johtotehtävistä irtisanotuksi ja lapsi on asiakas koska joutui todistamaan väkivaltaisen onnettomuuden.
Mä olen ylpeä siitä, että hain apua kun oli sen aika. Oikeasti olen keskiluokkainen tätönen, eikä kukaan tiedä mitään...
kunnossa, että jaksaisi ehkä ottaakin yhteyttä johonkin tahoon. En vaan millään jaksaisi ruveta kertomaan elämäni tarinaa, kun toisaalta se on turhaa. Kun luultavasti sillä kuuntelijalla ei ole mitään taikasauvaa, jolla se saa mun elämän kuntoon.
Toisaalta haluaisin puhua ja tulla kuulluksi enkä viitsisi enää kavereitanikaan vaivata :(
Joillain pakkakunnilla on kriisikeskus, jossa voi käydä muutamia kertoja keskustelemassa. Eivät tee papereita, voi käydä vaikka nimettömänä. Se ei siis ole varsinaista hoitoa. Siellä voi käydä, vaikka ei olis edes paikkakuntalainen.
Ei sinun tarvitse kertoa kenellekään käyneesi psykologilla tms. Eikä sitä asiaa tulla toitottamaan mistään sairaalastakaan, kun jonkun kanssa juttelet tai pyrit johonkin kouluun tai töihin.
pelkääviä. Aika moni ihminen on käynyt psykoterapiassa tai mielenterveyststossa eikä se heistä hulluja tee. Mene yksityiselle psykiatrille. Siitä ei kaiketi merkintöjä jää.
Ja mulle vastattiin, että se on pikemminkin hyvä merkki, että on hakenut apua ongelmiinsa.
Ja mihin se ihan oikeasti vaikuttaisi? Mitä näen muita ihmisiä odotusaulassa, niin he ovat täysin tavallisen näköisiä. Joitakin vain elämä potkii päähän niin lujaa, ettei sitä yksin jaksa käsitellä.
itse itsesi. Tapoja ajatella eritavalla, katkaista ajatuskierteitä ja välttää negatiivista ajattelua. Masennuskoulu oli oikeasti se mikä pelasti mun elämän. Ilman, että olisin hahmottanut mitä ja miten teen väärin ja itse heitän tuhkaa päälleni, mä olisin vieläkin ihan onneton.
Minä olin se masis-yh, mutta ilman apua, mä olisin ihan paska mutsi tällä hetkellä. Mä pelastauduin hakemalla apua. Se on aina YH:n velvollisuus. Aina.
Masennus voi syntyä reaktiona vaikeisiin elämäntilanteisiin, joissa yksilö on joutunut umpikujaan ilman ulospääsyä. Toiset ihmiset kuitenkin selviytyvät hyvinkin vaikeista elämäntilanteista masentumatta, kun taas toisilla masennuksen laukaisevat vastoinkäymiset tai erot , jotka eivät ulospäin vaikuta suurilta, mutta masentunut sisäisesti kokee tapahtumat vakavina. Kyse on siitä, että yksilöllä on taipumus psykologisista syistä masentua eli hänen persoonallisuudessaan on alttius masennukseen. Seuraavassa masennuksen syitä etsiskellään sen perusteella, minkälaisia persoonallisuuden rakenteita on ihmisellä, jolla on taipumusta siihen masennuksen muotoon, jolle ovat tyypillisiä masennus ja voimakkaat syyllisyyden tunteet.
Kun joskus on osunut korviin, mitä esim. koulupsykologi saattaa tietää perheestä ja puhua siitä ääneen henkilöille, joille se ei todellakaan kuulun, niin ymmärrän. Minäkään en haluaisi, että minun masennukseni jäisi jotenkin joksikin selittäväksi tekijäksi vaikka mille ikuisiksi ajoiksi. Tässä maassa ei saisi myöntää olevansa heikko tai avun tarpeessa, sillä silloin joutuu vielä pelkäämään lasten huostaanottoa ja sitä, että tästä ap:n tarkoittamasta "merkinnästä" ei pääse koskaan eroon ja siihen palataan aina uudelleen, vaikka olisikin jo kunnossa.
Siitäkin riippuu, vaikuttaako merkinnät elämääsi. Ns. paremmista perheistä olevien merkinnöillä ei ole niin väliä, koska pärjäävät muutenkin, kun on suhteita ja rahaa. Köyhän siivoja-yh:n on sen sijaan syytä välttää merkintöjä, ettei lapsikin tule leimatuksi ja syrjityksi. Varsinkin pienillä paikkakunnilla vaitiolot lentää romukoppaan, kun työntekijät pääsee juoruilussa vauhtiin. Loput keksitään itse.
Siitäkin riippuu, vaikuttaako merkinnät elämääsi. Ns. paremmista perheistä olevien merkinnöillä ei ole niin väliä, koska pärjäävät muutenkin, kun on suhteita ja rahaa. Köyhän siivoja-yh:n on sen sijaan syytä välttää merkintöjä, ettei lapsikin tule leimatuksi ja syrjityksi. Varsinkin pienillä paikkakunnilla vaitiolot lentää romukoppaan, kun työntekijät pääsee juoruilussa vauhtiin. Loput keksitään itse.
Tätä en ole koskaan tajunnut. Koska tahansa voi mielenterveys pettää kenellä tahansa. Siksi vähät välitän mitä ihmiset minusta ajattelevat. Miten se raamatun sanonta meneekään: kuka heittää ensimmäisen kiven tms..?
se on sinun valintasi, mutta masennus kroonistuu helposti.
Minusta on järkevämpää hakea heti apua, kuin viettää lopun ikää onnettomana. Se on kauhein kohtalo mikä olla voi.
aiheesta kiinnostunut jos haet sairaskuluvakuutusta. Ja ymmärrän tuon kanssa että pelkää mielivaltaista sosiaalityöntekijää:)En ole ollut koskaan heidän kanssaan tekemisissä, mutta jotenkin ymmärtää- et on vaikea luottaa siihen et kaikki siellä olis oikeesti viisaita ja oikeudentuntoisia- ja eiväthän olekaan.
Mut ainakin oleyt tosi fiksu kun tajuat sun tilanteen noin- ja loppujenlopuksi kaikkein arvokkainta on hyväksyä itsensä ja elämänsä semmoisena kuin ne on ja kohdata rehellisesti tosi-asiat. Sulla on ihan täys oikeus olla bäsynyt ja masentunut. Osaat ottaa itse vastuun itsestäsi ja lapsestasi ja ymmärrät että kaipaat apua. Ei sun tarvii nkenenkään silmissä yrittää olla sen ihmeellisempi kuin olet- hölmöjä ihmisiä on aina- ei heidän pelossaan kannata sinnitellä.Arvosta itseäsi ja hae vaan apua.
Tässä maassa asiat menevät siihen suuntaan, että uskon tarvitsevani (me kaikki tarvitsemme) sairausvakuutuksen ennen kuin kuolen.
Ikävää, mutta totta.
En ole AP, ja olen käynyt yksityisellä terapiassa ilman mitään merkintöjä..
siksi moni masentunut päättää elämänsä. Hae apua, heti!
Mitä näillä "merkinnöillä" tarkoitetaan? Kyllä jokaisella terveydenhuollon ammattilaisella on velvollisuus pitää rekisteriä potilaistaan. Myös yksityissektorin terapeuteilla ja lääkäreillä.
Pelkään ehkä sitä "tarkkailuun" joutumista; sitä että joku huomaa, etten olekaan tarpeeksi hyvä äiti lapselleni ja että joudun jostain selvityksestä selvitykseen... Absurdia.
Jos haaveenasi on joskus hakeutua poliisiksi tai palomieheksi tms. ammattiin, johon hakijoiden terveydellinen tausta selvitetään todella tarkasti, niin silloin ymmärrän halusi olla saamatta merkintää papereihisi, muuten en. Tarvitset selvästi apua, itsesi ja lapsesi vuoksi! Joten hyvä ihminen nyt hakemaan sitä. Terveyspuolen ihmisillä on vaitiolovelvollisuus, eli ei se lääkäri voi sitä koko kylälle kertoa.