Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on ollut ylipainoinen ja laihtunut reilusti, niin miten menee loppuelämä? Kaloreja vahtiessa?

Vierailija
03.01.2011 |

Siis onko siinä perää, että jos on kerran ollut reilusti ylipainoinen niin helposti kilot kerääntyvät jatkossakin? Vai tuleeko painonhallinnasta sellainen automaatti, joka toimii ilman sen kummempaa panostusta?

Mietin tätä erään tuttuni takia. Hän laihtui 30 kg aloitettuaan liikunnallisemman elämän, mutta jostakin syystä hän ei halua puhua lainkaan nykyisestä suhtautumisestaan ruokaan. Ihan kuin aiheesta puhuminen olisi tuskallista. Ja miksi mua sitten kiinnostaisi tietää... ehkä olen vain niin utelias?

Kertokaa, te joilla on asiasta vankkaa tietoa, kiitos!

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun laihdutin Painonvartijoiden ohjeiden mukaan 20kg, palasi kaikki kyllä takaisinkin. Omaa vikaakin siinä on. En sitten enää jaksanut vahtia syömisiä kun olin päässyt normimittoihin. Parissa vuodessa kaikki tuli takaisin korkojen kera.

Mulla on taipumusta palkita itseäni ja lohduttautua suklaalla ja muilla herkuilla. Että kun onnistuisin niissä pysymään kohtuuden rajoissa, en usko, että painon pitäminen normilukemissa olisi ongelma. Mä vaan syön ihan liikaa herkkuja. Mun kohdalla kai niistä luopuminen olisi sama kuin se, että jotkut jättää alkoholin pois.

Itse kun en käytä alkoholia, ei sitä voi jättää poiskaan :D mutta siis noi herkut. Miten niistä voi itsensä vieroittaa??? Onnistun kyllä aina jonkin aikaa olemaan erossa, mutta sitten mätän kyllä taas kaksin käsin... Se on mulle varmaan vähän sama kun alkoholistille alkoholi... Olen kai sitten suklaaholisti. Se on joko tai.... Ei ole mitään kultaista keskitietä, minkä oisin onnistunut pitämään...

Vierailija
2/64 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jopa suositeltavaa :)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20978741

"Low GI fruit consumption as part of a low GI diet was associated with lower HbA(1c), blood pressure and CHD risk and supports a role for low GI fruit consumption in the management of type 2 diabetes."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20679559

"A low-carbohydrate diet is associated with favorable changes in cardiovascular disease risk factors at 2 years."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21092228

"No significant changes occurred in lipid panel constituents, but serum insulin and HOMA-IR values decreased in the VLCHP group."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21039004

"The Atkins diet can be considered as a safe and effective alternative therapy for intractable childhood epilepsy. "

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20598586

"Despite the retrospective nature of the study and the inhomogeneous patient sample, we found good long-term effects of the KD on seizure frequency, EEG and neurological development."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20597309

"We describe a developmentally severely disabled man, whose epilepsy settled, autistic features were alleviated, behavioral problems disappeared and whose weight and blood lipid and glucose values have remained normal for one year during a modified Atkins diet."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka: Puhe on sairaista ihmisistä, ei terveistä. Pääpaino on sitäpaitsi matalassa GI:ssä, ei varsinaisessa karppauksessa. Eli pieleen meni tällä kohdin.

Toka: Kyse ylipainoisista, ei normaalipainoisista. Jätit sitten toisen kohdan lainauksesta pois: "There were no differences in weight, body composition, or bone mineral density between the groups at any time point." Eli painon, rasvaprosentin ja luuntiheyden kannalta eroa ei ryhmien välillä ollut. Samoin LDL väheni vähärasvaisella enemmän. HDL tosin nousi enemmän, syytä ainakaan lyhennelmässä ei mainita.

Kolmas: Puhe taas niistä ylipainoisista... Hauskaa muuten, tämä tutkimus on jonkin verran tokan kanssa ristiriidassa :) Ja tuo lainauksessasi mainitsemasi dietti oli vain korkeaproteiininen, ei enempirasvainen, kuten täällä kehutut karppidieetit. Ja taas jätit käteväste lainauksesta pois jotain: "Significant reductions in serum leptin occurred in all caloric restriction + exercise groups after 14 weeks, which were unchanged in other non-diet/non-exercise groups."

Neljäs: Yritys hyvä, kyse on lapsista, mutta _sairaista_, ei terveistä. Eikä tuokaan niin turvallista ollut, tuon mukaan osa tutkituista (tutkittuja 51) sai harvinaisia komplikaatioita. Sitä ei muuten suositeltu vaan: "-can be considered-"...

Viides: Sama kuin nelonen, kyseessä sairaat lapset, ei terveet. Ja tutkimuksesta: "Despite the retrospective nature of the study and the inhomogeneous patient sample-" eli tutkijat myöntävät itse, että tulokset eivät ole varmoja (tutkittavat, 50 kpl, liian samanlaista porukkaa).

Kuudes: Aika... Otsikon asiasta mainitaan ohimennen arvailuna, kyse on muutoin samasta kuin kohdissa 4 ja 5, siis epilepsiasta. Tutkimuksesta: "Ketogenic diet is worth considering for persons with refractory epilepsy who cannot be helped with conventional means-". En pääse lukemaan itse artikkelia, joten on hankala sanoa muuta. Kuvaus on todella lyhyt, eikä siinä mainita juuri mitään, mikä kertoisi oleellisen.

Ja saisiko vihdoin niitä jotka kertovat että karppaus on paras ruokavalio myös _terveille ja/tai normaalipainoisille? Olen sellaista pyytänyt nyt jo monta kertaa, mutta ei vain tule. Taitaa johtua siitä että terveille siitä ei ole hyötyä...

Vierailija
4/64 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene jo itse etsimään niitä linkkejäsi.

Vierailija
5/64 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene jo itse etsimään niitä linkkejäsi.

Karppivaliolla on useakin, jonka tunnen, eikä heillä ole koskaan ylipainoa ollutkaan. Ja yksi kirjoittaja väitti, että lapsille (kehityksen kannalta) paras ruokavalio on karppaus. Eikä edes vaivautunut todistamaan väitettään pyynnöistä huolimatta.

Vierailija
6/64 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annapa yksikin tieteellinen tutkimus, joka väittää, että ilman viljoja tai perunaa tai riisiä ei pärjää, odotan mielenkiinnolla...

Karppajat eivät koskaan todista _omia_ väitteitään.

Esitäpäs itse nyt se YKSI edes tutkimus jossa kerrotaan, että ilman viljoja tai perunaa tai riisiä ei pärjää!

Olen laittanut näitä tutkimuksia, joissa kerrotaan, että äärimmäinenkin ketokarppaus (ei viljaa, ei perunaa, ei riisiä) on TURVALLINEN ja hyväksi katsottu hoito lapsille (joilla on epilepsia, mutta pyysit tutkimusta jossa se on turvallinen, jos se on turvallinen sairaille, on se sitä terveillekin).

Lisäksi olen laittanut useita esimerkkejä, joissa kerrotaan että sairaille tai lihaville tai lapsille tai kehitysvammaisille karppaus on katsottu edistävän veriarvoja, olevan täysin turvallinen ja suositeltava ruokavalio. JOS se on turvallinen ja sydänriskiä vähentävä sairaille, on se sitä terveillekin.

Näitä tutkimuksia on tuhansia, joten koetapa nyt löytää niitä vastatutkimuksia jossa nämä kumotaan.

Odottelen.

Joooooten... Odotan sitä vasta-artikkelia.

Vierailija
7/64 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen lihoo vain jos syö enemmän kuin kuluttaa joten kun balanssi löytynyt niin ei tietenkään enää liho...itse olen laihduttanut 35kg eikä mun mitään kaloreita tarvi vahtia kun tiedän mikä on normaalia syömistä ja mikä ylensyömistä. eipä ole kilot takas tulleet ja aikaa laihtumisesta 5v

Vierailija
8/64 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja saisiko vihdoin niitä jotka kertovat että karppaus on paras ruokavalio myös _terveille ja/tai normaalipainoisille? Olen sellaista pyytänyt nyt jo monta kertaa, mutta ei vain tule. Taitaa johtua siitä että terveille siitä ei ole hyötyä...

Itse en tiedä mistä ketjusta puhut, vastaan vain omista puheistani. Sinä näköjään meuhkaat ja kumoat kaikki pätevät tiedeartikkelit vaan että jaahas, ei vakuuta, ei vakuuta, missäs on mitä on luvattu... :0

Minä olen luvannut tasan tämän verran:

"Mutta jos heti haluat katsoa niin voit etsiä mm. sen meksikaanitutkimuksen, jossa perinnöllistä hyperkolesterolemiaa sairastavia lapsia parannettiin kananmunadieetillä, tai monet-monet artikkelit lasten epilepsian hoidosta superalhaisilla hiilareilla ilman terveyshaittoja, tai vertailututkimuksia, joissa on katsottu mm. painonvartijoiden, ketokarppaajien ja oliko vielä sekasyöjien dieettien vaikutusta veriarvoihin."

Olen laittanut aika monta vastausta tuohon, vaikka olisi parempaakin tekemistä. Sinä et ole vastannut yhteenkään.

Totuus vaan tekee kipeää, kun on väärässä, niin meuhkaaminenkaan ei sitä toiseksi muuta.

-Perunaa ei tarvita jotta ei masentuisi. Odotan tästäkin vastatutkimusta, kiitos.

-Äärimmäinenkin ketokarppaus on terveellistä. Vastatodisteet?

-Karppaus ei ole haitallista. Vastatodisteet.

Vierailija
9/64 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

tässä viestiketjussa on selvästi joku karppauksen asiantuntija. Kysyisin sinulta, että miten se karppaus määritellään? Silmäilin noita linkkejä ja niissä oli hyvin erilaisia hiilarimääriä eri ruokavalioissa, joita tituleerattiin vähähiilariksi. Millaiset ruokavaliot ovat sitten niitä vähähiilarisia?

Vierailija
10/64 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä olisi vähähiilihydraattista.

Yleensä karppaus tarkoittaa että hiilihydraatteja saadaan selkeästi vähemmän kuin normiruokavaliossa (suositus noin 50–60 %).

Monet ketokarpit pitävät itseään ketokarppina jos pysyvät alle 50 g päivässä, toiset pitävät karppina jos on alle 100 g.

Mielestäni tutkimuksissa on tietoisesti lähestytty erilaisia versioita rasvan, proteiinin ja hiilihydraattien suhteista ja näille tutkimuksille yhteistä on se, että hiilihydraattien laadun parantaminen (esim. viljasta kasviksiin) gi-arvon perusteella sekä niiden kokonaismäärän vähentäminen selkeästi edistää terveyttä.

Terveyden edistymistä sitten voidaan arvioida monilla mittareilla, kuten veriarvoilla (kolesteroli, lähinnä HDL on merkityksellinen, sekä triglyseridiarvo joka kuvaa elimistön tulehdustilaa) tai sytokiineilla, vasta-ainemuodostumisilla, insuliinin määrällä (enempi huonompi), verensokerin määrällä (vähempi parempi) tai esim. insuliinivasteen avulla.

Itse kehoitan jokaista kiinnostunutta kokeilemaan sitä viljojen, riisin ja perunan vähentämistä ja kasvisten osuuden lisäämistä. Vähennä, seuraa oloasi ja veriarvojasi jne. pari kuukautta.

Edes vastamestari ei ole todistanut tätä epäterveelliseksi :)

Vierailija
11/64 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiilihydraattien laadun parantamisella tarkoiteta, sitä, että esim. viljatuotteissa vaihdetaan "pullaleipä" täysjyväleipään? Ei-tärkkelyspitoisten kasvisten GI:n määritys on aika haastavaa, kun ne sisältäävät suhteellisen vähän hiilihydraatteja.

GI ja karppaus ovat kaksi eri asiaa! GI on hiilihydraattien on laadun mittari. Sopii siis parhaiten luokittelemaan tärkkelyspitoisia elintarvikkeita, kuten perunoita, leipiä jne. Toki karppaajan ruokavalioon mahtuu pienen GI:n ruokia.

Vierailija
12/64 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä tapauksia on maajusseista lähtien, että "ai kun hienosti laihdutti" ja "taas liho takaisin". Joidenkin tutkimusten mukaan 95% ihmisistä lihoo takaisin, joten 5% on vaan niitä, jotka lopullisesti saavat laihdutettua.

Valitettavasti tietoisuus tästä masentaa ainakin minua sen verran, että jopa laihduttamisen aloittaminenkin on askeleen vaikeampaa. Jojoilukaan kun ei ole elimistölle terveellistä.

Useimmiten ne syyt, jotka aiheuttivat lihomisen tulevat ihmisille takaisinkin.

Vierailija
13/64 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Karppaus ei ole haitallista. Vastatodisteet.

Henk.koht. en usko että karppaus on haitallista, mutta epäilen onko se myöskään sellainen halleleluja-me-pelastumme-ihmekonsti kuin karpit kuvittelevat. Pari karppaukselle epäedullista tutkimusta tulee mieleen, esim. se missä karppaavien laihduttajien mieliala oli lopulta alhaisempi kuin toisella tavalla laihduttavien. Toinen tutkimus oli se, missä hiirillä tietyn proteiinisysteemin puute aiheutti sen että eläinrasvan syönnilä oli katastrofaalisen seuraukset. Ihmisistä 3 prossalla puuttuu kyseinen säätelyjärjestelmä, joten he voivat tehdä itselleen todellisen karhunpalveluksen ryhtymällä käyttämään suuret määrät eläinrasvaa.

Vierailija
14/64 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toteuttaa epilepsiaa sairastavilla, eikä sen turvallisuudesta ole takeita. Lapsellani on vaikeahoitoinen epilepsia ja ketogeenista dieettiä on ehdotettu. En suostunut, johtuen osin siitä, ettei sitä tunneta kovin hyvin.

Seurasin vierestä yhden ketogeenisen dieetin toteuttamista lapsella. Se oli rankkaa ja jouduttiin keskeyttämään.

Annapa yksikin tieteellinen tutkimus, joka väittää, että ilman viljoja tai perunaa tai riisiä ei pärjää, odotan mielenkiinnolla...

Karppajat eivät koskaan todista _omia_ väitteitään.

Esitäpäs itse nyt se YKSI edes tutkimus jossa kerrotaan, että ilman viljoja tai perunaa tai riisiä ei pärjää!

Olen laittanut näitä tutkimuksia, joissa kerrotaan, että äärimmäinenkin ketokarppaus (ei viljaa, ei perunaa, ei riisiä) on TURVALLINEN ja hyväksi katsottu hoito lapsille (joilla on epilepsia, mutta pyysit tutkimusta jossa se on turvallinen, jos se on turvallinen sairaille, on se sitä terveillekin).

Lisäksi olen laittanut useita esimerkkejä, joissa kerrotaan että sairaille tai lihaville tai lapsille tai kehitysvammaisille karppaus on katsottu edistävän veriarvoja, olevan täysin turvallinen ja suositeltava ruokavalio. JOS se on turvallinen ja sydänriskiä vähentävä sairaille, on se sitä terveillekin.

Näitä tutkimuksia on tuhansia, joten koetapa nyt löytää niitä vastatutkimuksia jossa nämä kumotaan.

Odottelen.

Joooooten... Odotan sitä vasta-artikkelia.

Vierailija
15/64 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se valtava kiihkeys, jolla tyypit käyvät asian (ja toistensa) kimppuun. Ovat fundamentalisteja! :)

Mun kimppuun on turha käydä, en tiedä karppaamisesta mitään, eikä muiden karppaaminen tai karppaamattomuus häiritse mun mielenrauhaa.

Mutta asiaan. Monessa laihdutuskeskustelussa tuntuu unohtuvan, että ruoka on myös nautinto. Erilaiset maut, suutuntumat, rakenteet ja tuoksut tuovat puhdasta ja tärkeää mielihyvää. Syödessä ei mun mielestä pitäisi ajatella sitä laihduttamista, luopumista ja "kärsimystä", vaan hyvää ruokaa jota on syömässä.

Olin muistaakseni 14

Joillekin ruoka ei ole nautinto, vaan välttämättömyys, kehon polttoainetta. Nämä tapaukset ovat niitä jotka ovat usein alipainon rajoilla.

Anorektikot ovat asia erikseen, heille ruoka on paha asia, jota he välttävät niin hyvin kuin mahdollista (muista syömishäiriöisistä puhumattakaan).

Vierailija
16/64 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ihan normaalipainoinen. Ruoka ei ole koskaan ollut erittäin nautinto. En liitä ruokaan tunteita. Minulle se on polttoaine ja syön vain kun on nälkä.

Näin sen pitäisi ollakin. Mutta äitini ei kiristänyt minua koskaan ruoalla, eikä käskenyt syödä lautasta tyhjäksi niin tuli ruokaan luonnollinen suhde.

Eli syön siksi, että jaksan. En yleensä enempää, enkä tunteisiin.

on se valtava kiihkeys, jolla tyypit käyvät asian (ja toistensa) kimppuun. Ovat fundamentalisteja! :)

Mun kimppuun on turha käydä, en tiedä karppaamisesta mitään, eikä muiden karppaaminen tai karppaamattomuus häiritse mun mielenrauhaa.

Mutta asiaan. Monessa laihdutuskeskustelussa tuntuu unohtuvan, että ruoka on myös nautinto. Erilaiset maut, suutuntumat, rakenteet ja tuoksut tuovat puhdasta ja tärkeää mielihyvää. Syödessä ei mun mielestä pitäisi ajatella sitä laihduttamista, luopumista ja "kärsimystä", vaan hyvää ruokaa jota on syömässä.

Olin muistaakseni 14

Joillekin ruoka ei ole nautinto, vaan välttämättömyys, kehon polttoainetta. Nämä tapaukset ovat niitä jotka ovat usein alipainon rajoilla.

Anorektikot ovat asia erikseen, heille ruoka on paha asia, jota he välttävät niin hyvin kuin mahdollista (muista syömishäiriöisistä puhumattakaan).

Vierailija
17/64 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ihan normaalipainoinen. Ruoka ei ole koskaan ollut erittäin nautinto. En liitä ruokaan tunteita. Minulle se on polttoaine ja syön vain kun on nälkä.

Näin sen pitäisi ollakin. Mutta äitini ei kiristänyt minua koskaan ruoalla, eikä käskenyt syödä lautasta tyhjäksi niin tuli ruokaan luonnollinen suhde.

Eli syön siksi, että jaksan. En yleensä enempää, enkä tunteisiin.

Olin muistaakseni 14

-peukku ylös-

Vierailija
18/64 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä viljoja, kamalata.... :)

Karppajat eivät koskaan todista _omia_ väitteitään. Olen jo parissa keskustelussa pyytänyt todisteita karppauksen "ylivoimaisuudesta" muihin nähden, sain vain yhden tieteellisen artikkelin (joka myöntää itsekin ettei todista mitään) ja kasan linkkejä joista ei voi edes puhua tieteen kanssa samana päivänä...

Vierailija
19/64 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kaivaa pubmedistä nyt mitään listaa (eikä minulla ole niitä missään dokkarissa valmiina, kun harvoin tulee tapeltua on-line asiasta) :)

Mutta jos heti haluat katsoa niin voit etsiä mm. sen meksikaanitutkimuksen, jossa perinnöllistä hyperkolesterolemiaa sairastavia lapsia parannettiin kananmunadieetillä, tai monet-monet artikkelit lasten epilepsian hoidosta superalhaisilla hiilareilla ilman terveyshaittoja, tai vertailututkimuksia, joissa on katsottu mm. painonvartijoiden, ketokarppaajien ja oliko vielä sekasyöjien dieettien vaikutusta veriarvoihin.

Näillä jo pääsee vähän jyvälle.