Tilaus USA:sta ja tulli
Hei! Onko kukaan tilannut USA:sta tavaraa? Millaiset ovat tullimaksut? Minkä hintaisista tuotteista tulleja pitää maksaa ja voiko niitä mitenkään kiertää? Itse olisin tilaamassa 150 euron takkia ja pelottaa, että tulee tosi kalliiksi tullien jälkeen.
Kommentit (13)
Ja lisään vielä aiempaan vastaukseeni toiseen kysymykseen, että alv. lienee kai alle 10 euroa, jota ei siis peritä, kun tilaus alle tuon 45 euroa.
Myös nettikaupat osaavat ostaa palveluja ja huolintaliikkeet osaavat niitä myydä. Eräät kaupat, kuten J.Crew, ostavat tämän palvelun alihankkijalta. Alihankkija tuntee tullimaksut ja verot niin Suomeen kuin Turkkiinkin ja huolehtii, että J.Crew osaa laskuttaa kaikkia oikein. Tullit ja alvit lasketaan valmiiksi tuotteen hintaan, kun asiakas ilmoittaa, mistä maasta hän on.
24%:iin.
eli jos tilaan 40€ ja siinä on mahd. postikulut niin tavara menee tulliin ja sen sieltä saamiseksi minun pitää maksaa alv 24%? Näinkö se menee, vai jos alv ylittää sen 10€ niin sen joutuu maksamaan? Tajuaakohan kukaan?
Lähtien alaraja laski 5e, eli kaikki sitä suuremmat maksut joutuu maksamaan (ennen oli raja se 10e..)
ja tuon hintaiseen taitaa tulla myös tulli, joka on jotain 15% luokkaa vähän tavarasta riippuen
mistä tilaat, jotkut liikkeet laskevat hintaan valmiiksi tullit, ja kaikki paketit eivät mene tulliin jos hyvä tuuri käy.
yhteen postikulut vaikkapa 20e
yhteensä siis 170e
tähän lisätään tulli 15% (riippuu materiaalista, tämä mm. puuvillakangastakille, keinokuiduille on 12%) eli tulee 15%*170e=25,50e
Ja tämä lisätään alkuperäisiin kustannuksiin tulee 170+25,50e=195,50e ja tästä summasta tulee sitten vielä arvonlisävero 23%, joka on
23%*195,50%=44,97e
Eli maksat veroa siis tulli+alv = 25,50e+44,97e=70,57e
Jos tämä maksu jäisi alle 10euron niin silloin sitä ei peritä lainkaan.
Laskelmasi kannattaa tehdä uudestaan, kun mulla ei ollut tietoa sun postikuluista. Se siis pitää tietää ennenkuin voi sanoa tulleista ja alvista mitään.
Ajatuskin olisi absurdi. Ei nettikauppa voi olla perillä kaikkien eri maiden tullilainsäädännöistä ja niiden muutoksista.
Sen sijaan kuljetus- ja huolintayritykset voivat hoitaa tulli- ja veromuodollisuudet tilaajan puolesta. Jos nettikauppa käyttää kuriiripalveluja, kuten DHL tai FedEx, nämä hoitavat yleensä paperit ja tuovat tuotteen suoraan tilaajalle. He soittavat paketin tultua ja kysyvät tullauksessa tarvittavia tietoja, kuten sosiaaliturvatunnusta. Hintaa tällaisella postituksella on jo alunperinkin 30-40 taalaa ja lisäksi huolintafirma laskuttaa erillisellä laskulla tullit ja verot.
Sen sijaan jos postitusvaihtoehtona on esimerkiksi yksinkertaisesti "air mail", paketti tulee normaalisti postiin. Jos se on jäänyt tullipostiin, se pitään joko noutaa sieltä itse ja maksaa tullit ja verot tai sitten voi ostaa tämän palveluna Itellalta.
Olen saanut maahan ilman tullia ja jopa alvia parikin kertaa paketteja, joista periaatteessa olisi pitänyt maksaa jotain, tavaroiden hinta 100-150 euron luokkaa. Ilmeisesti tulli ei tarkista ihan kaikkea.
Sitten taas eräs lahja (ei mikään nettitilaus siis vaan oikea lahjalähetys) juuttui tulliin, kun lähettejä oli tyhmästi merkinnyt sen arvoksi 50 euroa - lahjoissa tulliton raja on alempi. Sen saaminen tullista ulos oli hankala prosessi.
Arvonlisävero on