Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako lapsi laittaa Steiner kouluun, kun jo 5v lukee ja kirjoittaa tod.hyvin?

Vierailija
03.01.2011 |

Turhautuisiko? Vai olisiko taval.koulu hänelle parempi?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisin lukemaan oppineiden lasten vanhemmilla tuntuu olevan joku pakkomielle, että meidän lapsi on nero kun oppi jo lukemaan.

T: ope

Vierailija
22/31 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin lapsi saisi kehittää vaikkapa kädentaitoja tai luovuutta. Tavallisissa kouluissa opettajilla ei useinkaan ole aikaa eriyttää opetusta.

Menee paljon resursseja näiden "älykkäiden" opettamiseen joita ei nyt vaan satu kiinnostamaan lukeminen yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole KOSKAAN väittänyt lastani neroksi ja aika loukkavasti asiasi ilmaisit, mutta siihenhän sinulla on oikeus.

Meillä on 5 lasta (yksi tosin vielä pieni) ja isommat oppivat lukemaan ekan luokan jouluna, kirjoittamaan vasta myöhemmin, TOKI olen ihastuksissa kun saman sarjan yksi kaivoi aapiskirjan esiin, opetteli itse ensin aakkoset ja nyt lukee kirjoja täyttä häkää ja kirjoittaa, että jos se sinusta ja sinulle on tavallista, niin minulle se ei sitä ole vaan olen ja saankin olla hänestä ylpeä (niin ovat hänen isoveljensäkin), kyseinen lapsi on ollut kotihoidossa aina, koska tosiaan on se yksi pienempi vielä, niin emme ole kokeneen tarpeelliseksi viedä häntä hoitoon.

Me emme missään nimessä ole tuputtaneet ja painostaneet tai edes opettaneet häntä.

Mutta ikävää on se miten lapasesta tämä lähti ja millä sävyllä nyt keskustellaan.

Vierailija
24/31 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

piirtää, maalaa hyvin yksityskohtaisesti, hhämmästyttävän. Ja kyllä nyt kehun häntä, koska ne piirustukset ja maalaukset ovat aivan uskomattomia ja mikä on yhteiskunta jossa OMAA LASTAAN ei muka saa kehua :) Eiköhän jokainen äiti kehu omaansa.

Hän osaa lähes kaikki lintulajit ulkoa ja tunnistaa kuvista ja ulkona, myös kalat.

No, ehkäpä hän on mielestäni lahjakas, mutta ei kai se huono asia ole. Tässä kuitenin pyysin apua teiltä pohtimaan koulujen välillä ja hienoja mielipiteitä olenkin saanut, suurkiitos niistä :)

Vierailija
25/31 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

lapsi joka 5-vuotiaana on kiinnostunut lukemisesta kertoo fiksusta älykkäästä lapsesta ja vastaavsti lapsi jota ei lukeminen kiinnosta kertoo taas jostain muusta...

[/quote]

tää kertoo sun älykkyysosamäärästä aika paljon :)

Vierailija
26/31 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse käynyt sen alusta yo-kirjoituksiin, eli kulkenut koko koulutien. Sen jälkeen kaksi ylempää korkeakoulututkintoa. Lukemaan opin 4-vuotiaana. Nyt aikuisena arvostan tosi paljon sitä, että sain käydä tuon koulun. Siellä oppii monella eri menetelmällä, päällimmäisenä tekemällä oppiminen. On paljon taidekasvatusta (musiikki, kuvataiteet, tanssitaide eli eurytmia, käsityöt ja myöhemmin mm. taidehistoriaa, arkkitehtuuria yms.). Ns. akateemiset taidot ovat ensimmäisinä kouluvuosina sivuroolissa, joten koulun alussa jo lukevatkaan lapset eivät turhaannu vaan oppivat monia muitakin asioita kuin vain lukemista ja laskemista, mihin peruskoulu taasen tuossa alkuvaiheessa kovasti painottuu.

Steiner-koulussa vanhemmat osallistuvat paljon varainhankintaan ja kokonaisuudessaan siellä on vähän sellainen "koko kylä kasvattaa" -mentaliteetti, koska sama lapsijoukko on yhdessä 13 vuotta ja sinä aikana perheet tulevat tosi tutuiksi keskenään. Se on ainakin minulle ollut vain rikkaus. Melkeinpä sanoisin, että minulla on oman lapsuuteni ydinperheen lisäksi 25 siskoa ja veljeä (ne steinerin luokkakaverit. :)

(en lukenut muita vastauksia, joten sorry, jos tuli toistoa tms.)

Vierailija
27/31 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitava jne, mutta kumpi koulusta sinusta hänelle sopisi?

Mun mukelo oli aikanaan samanlainen, kirjoitti satuja tuossa iässä ja kuvitti ne, ihan taviskouluun vain laitoimme, eipä täällä lähellä muita ollutkaan...

Nyt hän on lähellä aikusuutta, edelleen taitava, lahjakas, tykkää opiskella, taiteen puolelle taitaa jämähtää, vaikka siis lukeminen toki oli yksi osatekijä alussa, tosin matikkakkin on kymppiä, edelleen.

Kouluissa on eroja, mutta niin myös opettajissa. Meidän kohdalla on ollut aivan mahtavia opettajia suurin osa.

Ja kiusaamistakin on koettu, sitä tuskin voi välttää vain kouluvalinnoilla.

Onnea ja iloa lapsenne puolesta.

Vierailija
28/31 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa on eroja, mutta niin myös opettajissa. Meidän kohdalla on ollut aivan mahtavia opettajia suurin osa.

Niin steinerissa kuin taviksessakin opettaksi voi tulla upea, innostava ja jokaisen oppilaan yksilönä huomioiva opettaja tai sitten päinvastainen.

Vierailija
29/31 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

steiner-koulu sopisi lapsellesi tosi hyvin. Minulla kaksi steinerissa, toinen ekalla, toinen tokalla. Oppivat lukemaan 6 ja 4-vuotiaina, nyt 5v pikkusisarus lukee ja kirjoittaa ja menee samaan kouluun myös.

Lapseni ovat myös taiteellisia ja asioista kiinnostuneita, mm. luonnosta. Steiner-koulu sopii sellaisille lapsille tosi hyvin koska asioihin paneudutaan perusteellisesti. Kieliä tulee meidän koulussa jo ekalla englanti ja saksa/venäjä valinnan mukaan. Opiskelu on enemmän lapsen ikätasolle sopivaa ja pitää paremmin mielenkiintoa yllä uuden oppimiseen ja opettaa paremmin itse vastuunottamiseen ja tekemiseen.

Lapsiin suhtautuminen on ihanaa, kyllä meillä kuria pidetään koulussa mutta opettajat suhtautuvat ymmärtäväisemmin lapsiin ja ongelmiin puututaan. Meille muuten sanottiin jo haastattelussa että koulu ei sovi jos on keskittymishäiriötä ym. ongelmaa tai diagnoosia koska koululla ei erityisluokkia.

Meillä kokemusta kahden muun lapsen sekä tokaluokkalaisen kohdalla myös peruskoulusta, eikä kokemukset ole hyviä. Kivasti se oppimisen ilo saatu tapettua jo ekoilla luokilla. Erityislahjakkuudestakaan ei ole mitään hyötyä jos opiskelusta tehty vastenmielistä. Monessa peruskoulussa mm. rangaistaan jälki-istunnolla jos menee tehtävissä eteenpäin, lahjakkuudesta palkitaan sillä että annetaan lisää sivukaupalla tylsiä lisätehtäviä siitä aiheesta missä muutkin on menossa sen sijaan että voisi mennä eteenpäin jne.

Vierailija
30/31 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka paljon ap jaksat niiden viiden lapsen kanssa panostamaan koulun oheistoimintaan - steinerissa vanhemmat joutuvat olemaan tosi aktiivisia kaikenlaisessa hommassa mukana, aikaa menee paljon - ainakin mun tutuilla täällä Espoossa

Vierailija
31/31 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi joka 5-vuotiaana on kiinnostunut lukemisesta kertoo fiksusta älykkäästä lapsesta ja vastaavsti lapsi jota ei lukeminen kiinnosta kertoo taas jostain muusta...

tää kertoo sun älykkyysosamäärästä aika paljon :)

että kuulun Mensaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi