Onko osittainen hoitovapaa työntekijän oikeus vai voiko työnantaja evätä sen?
Minulla on lapsi ekalla luokalla ja tänä vuonna ei ole ollut ongelmaa iltapäivähoidon kanssa, mutta ensi vuonna tilanne on eri, koska meillä tokaluokkalaiset eivät pääse iltapäiväkerhoon. Suunnittelin, että alkaisin tekemään 75% työaikaa, jolloin arkipäivä vapaani lisääntyisivät ja lapsen ei tarvitsisi olla niin monena päivänä yksin. En ole vielä työnantajan suhtautumista kysellyt, joten jos täällä on joku jolla on kokemusta niin olisin kiitollinen.
Kommentit (10)
ja kauemminkin, jos teillä on pienempiä sisaruksia. Työnantaja voi kyllä (todellisesta syystä) kieltäytyä antamasta sitä päivittäisenä työajanlyhennyksenä ja antaa sen viikottaisena. Harvempi työnantaja aiheesta tappelee, jos se ei oikeasti vaikeuta yrityksen toimintaa. Itse olen tehnyt seitsemän vuotta lyhennettyä työaikaa (lyhennettyä viikkoa) ja aion tehdä vielä aika kauan jatkossakin.
Osittaisen hoitovapaan toteuttaminen
Osittainen hoitovapaa toteutetaan työnantajan ja työntekijän sopimalla tavalla työajan lyhennyksenä siten, että työaika on kuusi tuntia vuorokaudessa ja 30 tuntia viikossa, jollei muusta ole sovittu.
Osittaisen hoitovapaan sijoittamisesta on sovittava työnantajan ja työntekijän kesken. Jollei muusta ole sovittu, osittainen hoitovapaa on annettava päivittäisen työajan lyhennyksenä ja se on sijoitettava työpäivän alkuun tai loppuun. Milloin työaika on määrätty viikkoa pitemmältä ajalta, osittainen hoitovapaa voidaan kuitenkin antaa siten, että työaika on keskimäärin 30 tuntia viikossa.
Työnantaja ei voi kieltäytyä sopimasta 34 d§:ssä tarkoitetun työntekijän kanssa 1 momentissa mainitusta osittaisesta hoitovapaasta ilman painavaa syytä. Tällainen syy voi olla vain osittaisesta hoitovapaasta työnantajalle tai liikkeen, laitoksen taikka viraston toiminnalle työpaikan koko ja käytetty tuotanto- ja palvelutekniikka huomioon ottaen aiheutuva merkittävä haitta. Työnantajan on perusteltava syy, johon hän vetoaa.
Sinä et ole tarpeeksi usein paikalla huoneessasi kun kävelen ohi, niin että se lyhennetyn työajan tekeminen saa loppua mä en sitä enää kattele
Sanoi naispuolinen pomoni
eli sama määrä töitä tehtävä, vaikka palkka putoaa. Tuttu sairaanhoitaja ei saanut lyhennettyä työpäivää vaan päivän vapaata viikossa, koska muuten ei onnistunut töiden jakaminen.
Nimenomaan ajattelenkin saavani lisää vapaapäiviä viikolle. Ei meillä oikein onnistu kesken päivän lähteminen, mutta itse hyötyisinkin kaikkein eniten siitä, että saan lisää arkivapaita. Pienemmätkään eivät sitten tarvitsisi niin paljon päivähoitoa.
Sinä et ole tarpeeksi usein paikalla huoneessasi kun kävelen ohi, niin että se lyhennetyn työajan tekeminen saa loppua mä en sitä enää kattele
Sanoi naispuolinen pomoni
Nimenomaan ajattelenkin saavani lisää vapaapäiviä viikolle. Ei meillä oikein onnistu kesken päivän lähteminen, mutta itse hyötyisinkin kaikkein eniten siitä, että saan lisää arkivapaita. Pienemmätkään eivät sitten tarvitsisi niin paljon päivähoitoa.
tee osaviikkoa. Sehän on ihan sovittavissa esimiehen kanssa. Eli työpäivät on täysiä, mutta työpäiviä on vähemmän. Kelasta saa/voi anoa osittaista hoitorahaa, noin 90 e brutto/kk, jos on max 30 h / vko töissä. En tiedä mikä se on prosenteissa.
Toimin asiantuntija/tukitehtävissä ja olen ainoa henkilö koko yrityksessä omalla erikoisalallani. Voisin tehdä lyhennettyä työaikaa, mutta käytännössä tekisin samat tehtävät lyhyemmässä ajassa pienemmällä palkalla. Ei kiitos!
eli sama määrä töitä tehtävä, vaikka palkka putoaa. Tuttu sairaanhoitaja ei saanut lyhennettyä työpäivää vaan päivän vapaata viikossa, koska muuten ei onnistunut töiden jakaminen.
Mitään mitä olisi jäänyt tekemättä ei tullut esiin.
.
Joten kun näin palkitaan, sehän ilman muuta lisää lintsarityöntekijän motivaatiota.
Merkittävää haittaa yrityksille aiheuttaa huono johtaminen
käsittääkseni jostain tosi painavasta syystä työnantajan voi siitä kieltäytyä, mutta periaatteessa ei voi kieltäytyä.
Esim. meillä henkilöstöosaston ohje on, että asiasta sovitaa esimiehen kanssa. Jos työajan pituudesta ja siitä, miten lyhennykset otetaan, ei päästä yksimielisyyteen, työntekijä voi tietyn aikaa olla osittaisella vapaalla oman ilmoituksensa mukaan.