voi helvetti, luteita?
Mies kävi Lontoossa työmatkalla lokakuun lopulla. Matkalla ei huomannut mitään erityistä, mutta kotona ensimmäinen yö meni raapiessa: aamulla oli ihan täynnä hyönteisenpuremia.
Oltiin kauhuissamme, mutta toisaalta mies on allerginen tosi monelle asialle, että ehkä vaan allerginen reaktio joka näytti hyttysenpuremilta.
Sit kahteen kuukauteen ei mitään näkynyt.
No nyt ennen joulua, oltiin siis sukulaisilla joulu, hänelle tuli pari puremaa. Ei ajateltu niistä sen enempää, ei ehtinyt joulukiireissä.
Jouluna mies varovaisesti ilmoitti että epäilee vähän, että meillä olisi LUTEITA. Että Lontoosta, jossa niitä on ihan kriisiksi asti, olisi liftannut meille pari. Ja että nyt olisivat lisääntyneet.
Oltiin joulunpyhät poissa ja tultiin takaisin, pariin yöhön ei mitään oireita, ja nyt sitten saatana taas mies on aivan syöty. Ite nukun vieressä mutta mulla ei oo mitään oireita - mutta saatan olla immuuni puremille.. :S Lapsia meillä ei ole. Satunnaiset yövieraat viereisissä huoneissa eivät oo huomauttaneet mitään.
Nyt mulla on kauhea paniikki, vaikka tutkittiin sänky eikä mitään "ludejälkiä" kuten veritahroja tai ulostetta oo näkynyt. Mutta mikä muukaan se voisi olla? Meillä on kaksi kissaa, mutta eihän luteet niitä pure (karvoja), eivätkä myöskään ole ulkokissoja..
Mua hävettää, vaikka ei se luteiden tuleminen siisteydestä oo kiinni, ja ahdistaa kuinka helvetisti tää tulee maksamaan jos taloyhtiö ei korvaa..
Lohduttakaa mua, voiko tää olla mitään muuta kuin luteita? Mies menee huomenna lääkärille, mä en nuku koko yönä..
Kommentit (47)
mutta mulle alko tuleen "itikan puremia" samantein kun kuusi tuotiin sisään. Joten kai siinä kuusessa oli jotain ötököitä tms, mikä mulle aiheuttaa paukamia. Muuhun perheeseen ne ei ole hyökänneet :0, outoa.
Infoan, ihan yleisen hyvän mielessä. Veikkaan, että tästä nimittäin tulee Suomessakin kauhea vitsaus ajan kanssa..
Miehellä aika iholääkärille huomiselle. Ite epäilen ettei mitään hyötyä moisesta, mutta jospa siitä sitten - jos se sitten osais kertoa eri hyönteistenpuremien eroja.
Peruttiin kaikki suunnitelmat ja siivotaan tuo ongelmahuone mahdollisimman hyvin: sänky parvekkeelle pakkaseen, imuroidaan se ja pestään ja kuivataan koneella kaikki petivaatteet, imuroidaan joka ainoa nurkka ja notko.
Puuh.. :( Isännöitsijälle ilmoitus huomenna, jos iholääkäriltä tulee MITÄÄN siihen viittaavaa, edes pieni mahdollisuuden epäily.
ja nuo puremat yms. kuuluvat heidän osaamisalueeseensa. Samaten jossain ihotautilääkäripäivillä oli viime vuonna käsitelty Lontoon lutikkaepidemiaa ja sen näkymistä vastaanotoilla..
Infoan, ihan yleisen hyvän mielessä. Veikkaan, että tästä nimittäin tulee Suomessakin kauhea vitsaus ajan kanssa.. Miehellä aika iholääkärille huomiselle. Ite epäilen ettei mitään hyötyä moisesta, mutta jospa siitä sitten - jos se sitten osais kertoa eri hyönteistenpuremien eroja. Peruttiin kaikki suunnitelmat ja siivotaan tuo ongelmahuone mahdollisimman hyvin: sänky parvekkeelle pakkaseen, imuroidaan se ja pestään ja kuivataan koneella kaikki petivaatteet, imuroidaan joka ainoa nurkka ja notko. Puuh.. :( Isännöitsijälle ilmoitus huomenna, jos iholääkäriltä tulee MITÄÄN siihen viittaavaa, edes pieni mahdollisuuden epäily.
niinhän se miehesi yrittää sinulle vakuuttaa, että näppylät johtuvat luteista. Ettei vaan mies olisi käynyt vieraissa siellä ulkomailla ja saanut sukupuolitaudin? Niin minunkin mieheni teki =)
on mies siellä matkoilla, joten tämäkö on sitten tuliainen? VAi onko vain näisttä halvemmissa majapaikoissa?
Leviävät siivoojien mukana, jotka heittävät keikkaa hotellista toiseen. Mutta ei niitä joka paikassa ole, ja jos hermot kestävät, niin googlaa bed bugs in London hotels, niin löytyy listoja missä hotellissa on havaintoja.. Itse olen niin ötökkäkammoinen, että mulla meni koko matka pilalle, kun pelkäsin herääväni sänky kuhisten luteita, vaikkei niitä ollut havaittu meidän hotellissa nettisivustojenkaan mukaan.
T. aiemmin kirjoittanut Lontoon-kävijä hysteerikko
on mies siellä matkoilla, joten tämäkö on sitten tuliainen? VAi onko vain näisttä halvemmissa majapaikoissa?
kuolevat pakkaseen. Eli sänky ulos jos sitä epäilet.
En muista kuinka monta päivää pitää pakastaa.
Meillä oli luteita. Imurointi, raid ja jalkalistojen poisto tuhosi nuo tuholaiset. Ihme kyllä.
niinhän se miehesi yrittää sinulle vakuuttaa, että näppylät johtuvat luteista. Ettei vaan mies olisi käynyt vieraissa siellä ulkomailla ja saanut sukupuolitaudin? Niin minunkin mieheni teki =)
puremajälkiä kehossa?
:D hohhoh, av ei petä koskaan. Odotinkin ensimmäistä sukupuolitauti -epäilyä.
Aika jännä tauti olisi jos KASVOHIN tulisi jälkiä, ja vartaloon, mutta ei intiimialueelle..
Uutta ällöttävää tietoa: kissojen korista löytyi pohjimmaisesta viltistä ällöttäviä pieniä matoja.. Siis matoja, ei mitään lutikoita, niistä ei vieläkään ole mitään jälkeä. Samantien lähti koko helvetin kori roskiin. Hyi helvetin vittu oikeasti, ja me ollaan suhteettoman siistejä ihmisiä noin normaalisti. Ihan normaalilta vaatekoilta tuo näyttää, eli en enää IKINÄ osta MITÄÄN villavaatetta kirpputoreilta. En sitten tiedä voivatko ne aiheuttaa puremajälkiä, tuskin, mutta hyi helvetti silti.
Sänky vietiin ulos (samoin patjat ja vierassänky), mutta kun pakkasta on -10, se tuskin auttaa mitään.
Iholääkäriin laitan toivoni nyt.. ja menen vähän oksentamaan ja suihkuun.
mielenkiintoinen otus et se yleensä on utelias. Isä oli joskus käynyt yhden kaverinsa luona jolla oli luteita (vuosikymmeniä sitten)ja ne penteleet olivat tulleet koloistaan kurkistelemaan vieraita. Kun kahvipöydässä oli sitten ollut pullaa, niin isäni oli ensin tarkistanut ettei pullassa olevilla rusinoilla vaan ole tuntosarvia! Hyi....kolua ap nyt kaikki ne jalkalistat ja sumuta topakkaa myrkkyä jokaiseen lutikan mentävään koloon.
Ilmottele sit oliko ne luteita vai mitä on meneillään.
elää kissoissa ja niitä kulkeutuu niitten mukana välillä sänkyyn. Ja yöllähän ne pääsee puremaan kun yöllä nukutte.
Karkoteaineet kissoille ja petivaatteen pesuun! Onneksi eivät lisäänny ihmisissä :)
mielenkiintoinen otus et se yleensä on utelias. Isä oli joskus käynyt yhden kaverinsa luona jolla oli luteita (vuosikymmeniä sitten)ja ne penteleet olivat tulleet koloistaan kurkistelemaan vieraita. Kun kahvipöydässä oli sitten ollut pullaa, niin isäni oli ensin tarkistanut ettei pullassa olevilla rusinoilla vaan ole tuntosarvia! Hyi....kolua ap nyt kaikki ne jalkalistat ja sumuta topakkaa myrkkyä jokaiseen lutikan mentävään koloon.
Ilmottele sit oliko ne luteita vai mitä on meneillään.
mut yhtä vittumaisia elikoitahan ne on molemmat! ;)
hesas on vanha talo joka tunnettiin lutikkalinnana. onhan niit ruoholahdessa, suvelassa. jne. kukaan ei oikeen kehtaa puhuu niist. heti kun näette tuholaisfirman auton pihalla tai hyväkuntosii huonekaluja roskikses niin siellä niitä ehkä voi olla. Ja kirpputorilt ne levii tavarois ja vaatteis.
Sänkyyn ei kyllä välttämättä jää mitään jälkiä. Ei ainakaan meillä jäänyt, vaikka luteita oli http://tuholaiset.com/luteet/
Iholääkäri sanoi, ettei voi tarkasti tietää, mutta että selvästi hyönteisenpuremia.
Kuulemma VOI olla luteita, mutta todennäköisemmin juurikin noita viemäri/lintuhyttysiä. Mikä sinänsä on ihan järkevää, koska en ole häpeäkseni pessyt suihkun/vessan kaivoja pariin kolmeen kuukauteen.. :(
Eilen laitoimme ongelmahuoneeseen jesseteippiä lattiat täyteen: reunat ja nurkat ja pimeiden paikkojen eteen, teippipuoli ylöspäin ja suljimme huoneen. Tällä tavalla pitäisi nähdä onko luteita vai ei, jos ne siis piileskelevät seinässä. Mitään ei kuitenkaan näkynyt.
Annan kuitenkin olla vielä pari yötä, sillä en nyt suostu vaipumaan mihinkään auvoiseen helpotukseen ennen kuin olen IHAN varma.