IMETYS_ASIANTUNTIJAT HALOO!?!
Kauankohan tuo 'tiheänimunkausi' kenties kestää..? Meillä kohta 3kk vauva, ja päälle kuukauden ajan nyt syönyt tunnin välein, yölläkin.. joskus saattaa jopa 2tuntia nukkua putkeen..alkaa olee vähän väsyväsy.. neuvola kyllä sano että normaalia tän ikäsellä vauvalla että tilailee maitoa kun kasvaa, mutta eiköhän ne olis jo tilailtu pikkuhiljaa..? ;D
Kommentit (55)
on hyvin kasvanut niin ei mitään huolta. Jos jatkat imetystä kantsii myös muistaa, että joskus puolen vuoden kieppeillä suonnilleen imetettyjen lasten kasvu hidastuu ja sekin on ihan normaalia.
Mutta siis asiaan. Katso imetyksen tuen sivuilta vinkkejä imetyksen tehostamiseen. Esim. toisenkin rinnan antaminen sen jälkeen kun on syönyt toisen voi auttaa. Voit myös päiväsaikaan koittaa jos ottaisi rintaa vielä tiuhemmin, esim. 15 minuutin välein. Jos tankkaisi tuolloin kovasti niin ehkä öisin söisi vähemmän.
Vauva ei koskaan ime rintaa turhaa. Hän voi kyllä hakea siitä turvaa, läheisyyttä ym. mutta se on aivan normaalia ja hyvää hoitoa on antaa se lapselle. Mutta jollet jaksa niin ei sekään ole väärin jos annat korviketta tai velliä.
Kai muuten nukut vauvan viekussa (en lukenut ihan kaikkea joten voi olla että se tuli esille). Säästää aika paljon voimia jos vauva nukkuu vieressä ja imettää makuuasennossa kyljeltään niin voi nukahtaa imetyksen jälkeen heti uudestaan.
vauvasi kuulostaa aivan samalta kuin mun poikani - joka oli todellinen tissitakiainen, olisi vieläkin jos en olisi suht tylysti vain lopettanut imetystä.
Täysimetin 6kk, ja koko tuon ajan poika söi 1-3 tunnin välein. Koska pojan lisäksi mulla oli hoidettavana myös oma 3,5 vuotta vanhempi esikoiseni että ystäväni 3- ja 5-vuotiaat (tulivat mulle alunperin kesähoitoon pojan ollessa 7-viikkoinen, mutta jäivät sitten syksystä alkaen pysyvästi hoitoon), kehittelin kaikenlaisia kantoliinassa mahdollistuvia imetysasentoja ja virityksiä, jotta pystyin laittamaan ruokaa, pyyhkimään pyllyjä ja auttamaan käsienpesussa ja niin edelleen. Poika vain halusi tissille, itkuinen oli vain jos ei tissiä saanut, ja rauhoittui vain siihen. Joskus pojan ollessa 3-4-kuinen minä opin nukkumaan siten, etten välttämättä edes herännyt pojan hamutessa rintaa. Helpointa oli antaa tissiä, joten myönnän: oma moka, että pojasta tuli tissitakiainen.
Viime kesänä havahduin siihen, että poika on 1v3kk, ja joka yö hiippailee minun viereeni tissiä lupsuttamaan minun itseni edes heräämättä siihen, kiipeää päivisin syliin ja riuhtoo paitaani ylös tai kaivaa tissiä kaula-aukosta rinnalle päästäkseen, ja huutelee ruokakaupassa, että "äiti, TITSII!" 1v-neuvolassakin kysyttiin, paljonko poika syö rintaa, eikä mulla ollut aavistustakaan, en osannut sanoa mitään imetysmääriä tai muutakaan, koska poika sai käytännössä rintaa ihan juuri niin usein kuin keksi sitä pyytää. Minä kuitenkin vakuutin pyhästi uskovani, että poika vierottaa itse itsensä sitten, kun ei rintaa enää tarvitse, ja niin minä uskoinkin.
Loppukesästä minua pyydettiin töihin erääseen projektiin, ja päätin käyttää tilaisuuden hyväkseni. Tämä oli se varsinainen herättävä tekijä, tajusin, että kotiin jäävä mieheni on täysin nesteessä näin tississä roikkuvan pojan kanssa, ellei imetystä aleta vähentää. Aloitimme yövieroituksen, joka ei auttanut tippaakaan, koska poika ei vain suostunut hyväksymään sitä, ettei yötarjoilua enää ole. Päivän imetykset rajoittuivat aamuihin ja iltoihin, minko poika kyllä varsin pian hyväksyi, mutta yöimetyksestä hän ei suostunut luopumaan. Joulukuussa jouduin lähtemään pariksi päiväksi työmatkalle, ja miehen kanssa yhdessä päätimme, että sen yhteydessä imetys loppuu. Minä kaivoin rintapumpun esiin ja pakkasin sen matkalaukkuun, ja mies osti jääkaappiin kaksi ylimääräistä maitolitraa.
Pojalle tämä taisi olla ainoa tapa luopua rinnasta, eli kerrasta poikki. Ikää hänellä on pian 1v9kk, ja imetys loppui reilu 2 viikkoa sitten. Palattuani matkalta poika ei kahteen päivään edes katsonut minuun päin, kolmantena päivänä kävi taputtelemassa rintoja ja itki, kun sanoin, ettei maitoa enää ole, neljäntenä päivänä vain silitteli paidan kaulusta ja totesi hiljaa, että "oi oi". Joinakin öinä poika on kiivennyt viereeni, muttei yritä edes tissille. Hän hautaa päänsä kylkeeni, sanoo "mam-mam", ja nukahtaa sitten.
Mä kannustaisin myös pyrkimään siihen, että löytyisi muitakin tapoja rauhoitella vauvaa kuin imetys. Kokemuksesta tiedän, että rinnan tarjoaminen on ylivoimaisesti helpoin tapa, mutta uskoisin, että vauvan olisi hyvä oppia, että tyyntyä voi ilman tissiäkin.
sulle 25!
Itsellä melkeinpä samanikäinen tissipoika,joka on alkanut jälleen aamuöisin syömään tisua n. tunnin välein..ja syöttökerta kestää tunnin.Nyt olen myös pulassa ja mietin et miten tää imetys loppuisi pian kokonaan,ku haluaisin kaverin kanssa matkoille;)!?
kasvaa ja äkkiä :)
Se haluaa isoksi ja vahvaksi ja selviytyä :D
jos vielä sais käytännön vinkkejä siihen miten voi opettaa tyyntymään ilman tissiä..?? kun tuttia ei syö, ei sitten millään.
ap
Täällä opittiin tutti kun se vaan aina laitettiin suuhun ja nänni vaihdettiin tutiksi :)
Kyllä vauva oppii, täysimetin 6kk ja vauva lopetti imemisen 6kk 3vko iässä. Olin huvitutti hetkellisesti, ehkä 4kk? mut tuttia vaan mam tutit on hyviä 0-6kk helppo vaihtaa nänni ja tutti päikseen! :)
T: Mamma
Täällä opittiin tutti kun se vaan aina laitettiin suuhun ja nänni vaihdettiin tutiksi :)
Kyllä vauva oppii, täysimetin 6kk ja vauva lopetti imemisen 6kk 3vko iässä. Olin huvitutti hetkellisesti, ehkä 4kk? mut tuttia vaan mam tutit on hyviä 0-6kk helppo vaihtaa nänni ja tutti päikseen! :)
T: Mamma
vaan läheisyyden tarvetta.
Itse olin ruokatankki ja tutti 12 kk enkä päivääkään vaihtaisi pois. Päinvastoin, ikävä on niitä aikoja. Voi kunpa nykyisin hiukan varttuneemman lapsen saisi tyynnytettyä niin helposti...
vaikka minkälaista ja kokosta ja muotoista! ei ni ei! Ei se kaikilla käy niin helposti vaan.. heti menee suu mutrulleen jos yrittää tuttia tarjota. oon jopa nukkuvalle vauvalle yrittäny vaihtaa sen tutin suuhun mut heti yökkää pois. muutenki melkeen kaikki tutit oksettaa, eli heti tulee oksennusrefleksi kun laittaa suuhun.
ap
tunnistan kyllä 'huvilupsuttelun' syömisestä, ja yöllä ei lupsuttele, vaan tosissaan syö joka tunti!
ap
yösyömisten harventamiseen. Meillä auttoi se että maitoa saadakseen piti herätä. Annoin siis hetken ynistä ja sitten yhdessä noustiin sängystä, valot päälle ja istuen tissiä. Kauhean raskasta tietenkin mutta vauvakin halusi mieluumin nukkua joten todella toimi.
viihtyvät rinnalla toisia paremmin. On ehkä hidas syömään tai nautiskelija. Jos vaan jaksat niin jatka samaa rataa. Jos pystyt yöllä pitämään vauvaa rinnalla ja itse nukkua samalla niin se olisi hyvä, että saat hieman nukuttua. Siihen kylkiasennossa nukkumiseen tottuu, kunhan miehesi muistaa hieroa niskaasi aina välillä:) Annat lapsellesi tärkeää ravintoa ja läheisyyttä jota juuri sinun lapsesi tarvitsee. Kaikki eivät tarvitse yhtä paljon läheisyyttä ja rinnalla oloa. Parempaa paikkaa maailmassa ei ole
viihtyvät rinnalla toisia paremmin. On ehkä hidas syömään tai nautiskelija. Jos vaan jaksat niin jatka samaa rataa. Jos pystyt yöllä pitämään vauvaa rinnalla ja itse nukkua samalla niin se olisi hyvä, että saat hieman nukuttua. Siihen kylkiasennossa nukkumiseen tottuu, kunhan miehesi muistaa hieroa niskaasi aina välillä:) Annat lapsellesi tärkeää ravintoa ja läheisyyttä jota juuri sinun lapsesi tarvitsee. Kaikki eivät tarvitse yhtä paljon läheisyyttä ja rinnalla oloa. Parempaa paikkaa maailmassa ei ole
Annat lapsellesi tärkeää ravintoa ja läheisyyttä jota juuri sinun lapsesi tarvitsee. Kaikki eivät tarvitse yhtä paljon läheisyyttä ja rinnalla oloa. Parempaa paikkaa maailmassa ei ole
Jotkut vauvat viihtyvät rinnalla toisia paremmin. On ehkä hidas syömään tai nautiskelija. Jos vaan jaksat niin jatka samaa rataa. Jos pystyt yöllä pitämään vauvaa rinnalla ja itse nukkua samalla niin se olisi hyvä, että saat hieman nukuttua. Siihen kylkiasennossa nukkumiseen tottuu, kunhan miehesi muistaa hieroa niskaasi aina välillä:) Annat lapsellesi tärkeää ravintoa ja läheisyyttä jota juuri sinun lapsesi tarvitsee. Kaikki eivät tarvitse yhtä paljon läheisyyttä ja rinnalla oloa. Parempaa paikkaa maailmassa ei ole
Jos vauva kasvaa hyvin, niin ei kannata missään nimessä kiinteitä aloittaa. Harvemmin se kiinteiden aloittaminen nukkumiseen vaikuttaa, ainakaan positiivisesti.
Muistathan nukkua kun vauva nukkuu? Kotityöt voi jättää illaksi, sinulla on tärkeämpää puuhaa:)Katsele vaikka elokuvia sohvalla samalla kun imetät ja tee olosi lokoisaksi. Siis jos on eka vauva;).
Muistan kyllä oman tissitakiaisen (
täytyy kokeilla tuota kunnon röyhy-hommaa ja sitte lisää tissiä jos söisi enempi..
ap