Uskaltaisitteko jättää 5-vuotiaanne noin vartiksi yksin kotiin? ev
Kommentit (40)
Esikoisemme oli ekan kerran yksin kotona 6-vuotiaana. Hyvin onnistuivat nuo yksinolot (30 min) ja hän oikein nauttii kun saa olla rauhassa kotona vaikkapa telkkaa katsomassa.
Kirjallisen luvan kanssa saa mennä meidän eskariin itse.
Mutta en halua itse päästää edes lasta, vaikka on kaksi tien ylitystä 40 nopeusrajotuksen alueella mutta ainakin sitä toista rikotaan rankasti ja toisella taas on risteysalue jossa tarttee lapsen muistaa olla tarkkana.
Asutaan pienellä alueella ja minä luotan että jos palohälyytin soi, lapsi menee ulos.
En anna puhelinta, enkä mitään muuta sekavaa opeta. Poistuu pihalle, asutaan ok- talossa.
Minusta tämä on turvallisempaa näin.
Ekaluokalle saatan lasta syksyllä joka nyt siis eskarissa ja tämä meidän nuorempi menee eskariin joka sopivasti matkanvarrella niin voidaan ajoittaa kulkemiset hyvin!
Olen kotiäitinä niin tässä ei ole minusta mitään hankalaa.
Paitsi se että raahaan perseeni joka päivä 2 kertaa ulos esikoululaisen takia, ei teidän muitten tartte tehdä niin jos ette tekisi.
Toinen vaihtoehto olisi raahata 5- vuotias mukaan, mutta menen kyllä saattamaan lapsiani jos vaan mahdollista.
29
siis ei todellakaan täällä 5 vuotiaat liiku yksin missään!! kamala ajatuskin jättää valvomatta noin pieni ulos. ei ei ja ei
siis ei todellakaan täällä 5 vuotiaat liiku yksin missään!! kamala ajatuskin jättää valvomatta noin pieni ulos. ei ei ja ei
Ei siis ulkona kuljeskelusta.
hyvin vähällä valvonnalla. Huomiot lähiöistä ja maaseudulta.
Ulkoilla eivät saa yksin, ei enne koulun alkua.
Minun 5-vuotiaani ei saa vielä jäädä yksin kotiin, eikä ulkoilla yksin eikä kaksinkaan kaverinsa kanssa, ei, vaikka hän on harkitsevainen, rauhallinen ja fiksu poika. Alamme harjoitella näitä asioita, kun hän menee eskariin. En epäile, etteikö hän pärjäisi, mutta en koe vielä tarvetta itsenäistää lasta syytä suotta liian aikaisin.
Kyllä sen ikäinen pärjää jo sen aikaa.
Ja minä kun olen luullut olevani ns. ylisuojeleva äiti...
Riippuu toki asuinympäristöstä, mutta aika ghetto saisi olla etten omia muksujani päästäisi ulos ihan vaan kavereiden kanssa.
Minun 5-vuotiaani ei saa vielä jäädä yksin kotiin, eikä ulkoilla yksin eikä kaksinkaan kaverinsa kanssa, ei, vaikka hän on harkitsevainen, rauhallinen ja fiksu poika. Alamme harjoitella näitä asioita, kun hän menee eskariin. En epäile, etteikö hän pärjäisi, mutta en koe vielä tarvetta itsenäistää lasta syytä suotta liian aikaisin.
Kyllä 6-vuotiaan pitäisi osata jo olla yksikseen ulkona kavereitten kanssa. 5-vuotiaana voi jo harjoitella, kun seuraava syntymäpäivä lähenee.
7-vuotiaana pitää jo osata kulkea kouluun ja takaisin itsekseen ja viimeistään 8-vuotiaana pärjätä yksin iltapäivät kotona.
Alkuperäiseen kysymykseen: riippuu aika paljon siitä 5-vuotiaasta. Reipas ja itsenäinen vai pelokas ja arka? Juuri täyttänyt 5 vai melkein 6? Voisin ehkä jättää hetkeksi tv:n ääreen. 15 minuuttia kyllä ensi kerraksi pitkä aika, ehkä kokeilette ensin joku 5 minuuttia.
Kerro nimesi niin ilmoitan sossuun..
jokaisesta , kenen 5v lapsi ulkoilee ilman aikuista....
Tyttä täytti lokakuussa 5 vuotta, on luonteeltaan rauhallinen, itsenäinen ja oma-aloitteinen vaikka ujohko onkin aina ollut.
Viime kesän pelmusi naapurin samanikäisen kanssa isompien perässä tuolla pitkin lähikulmia, ehtoja oli kaksi: pitää aina tulla sanomaan, kenen pihaan/mihin päin mennään ja että aina pitää ensin kuulostella, tuleeko autoja vai ei (tuo todennäkoisyys autoille meidän kadunpätkällä on pieni, mutta kuitenkin)
Riippuu varmaan täysin asuinpaikasta -täällä meidän kulmilla tuon uskallan tehdä, mutta isompien lähiöiden vilkkaasti liikennöidyillä alueilla ei "reviiriä" yhtä vapaasti tietenkään voisi laajentaa.
Mitä kotona olemiseen tulee, meilläkin on oltu pikku pätkiä (max. 15 min) yksin sisällä ihan omasta tahdosta ja kännykkää osataan käyttää - ekalla kerralla soitti ja kysyi, olenko jo siskon hakenut kun halusi ilmeisesti varmistaa että jos joku hätä oikeasti tulee niin äiti/iskä sitten myös vastaa mutta tuon jälkeen ei ole "perään" soitellut ja on jäänyt mieluummin kotiin katsomaan lastenohjelmaa kuin pukenut kaikki vermeet päälle kymmenen minuutin automatkaa varten.
kun olen pikaisesti piipahtanut lähikaupassa (n. 10 minuuttia). Kännykällä osaa äidille soittaa jos hätä tulee, mutta ei ole vielä tullut...
Osaa myös soittaa iskälle ja mummulle - mies reissuhommissa niin olen varuiksi neuvonut (tietysti asialla pelottelematta) että heille voi myös soittaa, jos joskus hätä tulee (jos vaikka vedän lipat rappusissa tms.)
en tosiaan uskaltaisi jättää. ties mitä saa päähänsä
en jättäisi ikinä. en vaan jättäisi.
Esikoisen olisin voinut varmaan jättääkin, on luonteeltaan niin harkitseva ja rauhallinen, mutta tätä kuopusta en, on enemmän "Vaahteramäen Eemeli" -tyyppiä.
mutta oon jättänyt pesutuvassa käynnin ajaksi, siinä saattaa kyllä mennä vähän enemmänkin aikaa. Kerrostalon pihallakin on ollut itsekseen. Ja pidän itseäni kyllä aika tiukkiksena.
Jos naapurin 4-vuotiaat pärjäävät keskenään pihalla 2 tuntia, niin kyllä 5-vuotiaani pärjää saman ajan yksinään kotona.