Ruskea kastike - ikuinen kompastuskiveni :(
Olen varmasti ihan ainoa av-mamma laatuani, en siis saa ruskeaa kastiketta millään onnistumaan ikinä. Ja tarkoitan siis sitä wanhanaikaista, missä käristetään jauhot rasvassa jne. Joko on klimppejä ja/tai sitten muuten vaan kastike ei maistu MILTÄÄN, ei siis YHTÄÄN MILTÄÄN - oikeasti. Lihaliemikuutiota käytän joskus, toisinaan suolaa ja pippuria, mut mautonta tulee silti. Senvertta oon edistynyt, ettei nykyisin niin usein tuu klimppistä koska lisään soosiin kiehuvaa vettä aiemman kylmän veden sijaan. Tykkäisin joskus syödä sellasta vanhanaikaista ruskeaa jauhelihakastiketta, mutta kun en osaa, niin en. Muitten ruokien kanssa ei samanlaisia ongelmia tule, pidän kyllä ruoanlaitosta muuten :). Rohkeasti kyselen, onko mulla kohtalotovereita?
Kommentit (15)
enkä minäkään sitä kunnolla osaa.
Juju piilee siinä että jauhot miltein poltetaan. Siitä se maku tulee. Mutta siis jos ne oikeasti polttaa, maistuu kastike pahalle... Yleens minulla jää jauhot liian vaaleiksi eikä makua siis tule :/
Ja vispaat koko ajan sitä soosia.
Makua saa mausteista, itse lorautan joskus myös ketsuppia ja kermaa laitan aina.
Niin, siis mä laitan aina joko suolaa&pippuria tai lihaliemikuution. Toki tajuan, ettei pelkkä rasva ja jauhot miltään voisikaan maistua. Nykysellään ei toi klimppisyys niinkään olekaan se ongelma, vaan mauttomuus.
t. ap
Mulla sama ongelma. Muuten tykkään ruanlaitosta ja paljon kokkailen, mutta tuo ruskean kastikkeen teko on vaan jotenkin ylitsepääsemättömän vaikeaa. Silloin tällöin onnistuu vahingossa :P Mutta en uskaltaisi alkaa kokeilemaan jos on vieraita tulossa syömään, pilalle menee kuitenkin.
chiliä, ketsuppia, sinappia...vain mielikuvitus rajana
että jauhojen pitää antaa melkein palaa- ei ihan, mutta ihan siihen rajoille. Siitä tulee se maku. Ja valurautapannu on paras.
Rasvaa (VOITA, ei mitään paskaa margariinia), jauhoja, lopuksi vettä ja sekoitat sen tasaiseksi.
Käytä oikeaa voita ja öljyä vähän. Sitten kun rasva kuumaa jauhoja reilu pari rkl ja sitten kun jauhot on aika ruskeita sipulia, pippuria minä laitan lihaliemikuution. Jos on keittetyä kahvia loraus. Vettä tietysti myös.
en ole ikinä onnistunu pilaamaan ruskeaa kastiketta. Eli: Ota voita sellainen reilu pala n. 50g. Laita kuumalle pannulle ja ruskista vähän. Lisää vehnäjauhoja pari ruokalusikallista, sen verran että kaikki jauhot imeytyy rasvaan ja tulee löysä seos. Jos laitoit liikaa jauhoja ja tulee kökköjä, niin lisää rasvaa. Ruskista koko ajan sekoittaen ja kun seos tarpeeksi ruskeaa niin ota pannu pois liedeltä. Sitten kaada vettä(lämpötilalla ei ole väliä) pikku hiljaa ja sekoita koko ajan reippaasti. Siirrä pannu liedelle takaisin ja jatka sekoittamista. Lisää tarvittaessa nestettä jotta saat oikean paksuista. Mausta suolalla ja pippurisekoituksella. Tää ei voi mennä pieleen. Epäilen että ap on käyttäny kastikkeessa jotain muuta rasvaa kuin voita ja sitäkin liian vähän. Kunnon kastike vaatii riittävästi rasvaa onnistuakseen.
enemmän suolaa. Muuten ei maistu mlltään, vaikka mausteita lisäät, muista suola!
Se mille kastekkeen teen paistan ensin siinä pannulla, enkä pese sitä välissä. Lihan kanssa yleensä ruskistan sipulia ja lisään muitakin mausteita. Sitä voita kannattaa laittaa tarpeeksi. Jos sitä liian vähän, niin varmasti klimppejä. Koko ajan hienonnnan ja sekoittelen jauho-voi seosta sitä ruskistaessa, jotta on tasainen väri kaikissa jauhoissa. Veden lämpötilassa ei juuri eroa, mutta sitä kaadan pikkuhiljaa koko ajan sekoittaen. Sekaan esim se lihaliemikuutio tai knorr-fondi(silloin ei suolaa tarvitse). Pippuria ja joskus jos haluaa pehmeämpää, nii kermaa. Kokoliha kastikkeisiin voi pistää maustepippureita ja laaakerinlehti ja hauduttaa pitkään. Makkarakastikkeisiin ei tarvitse kuin kuution, pippuria, sipulia, ketsuppia ja sinappia(loraus kermaa).
Jos on kiire, eikä tarvitse niin ruskeaa kasteiketta, voi jauhon lisätä suoraan esim paistetun jauhelihan/suikaleitten päälle ja hetki ruskistella. Taas muistaa että sitä rasvaakin on pannulla ja vesi sinne sekaan hetken päästä sekoittaen. Maustetaan ja annetaan jonkin aikaa porista.
ja maustepippuri on myös hyvää siihen.
kuten äitinikin ja aina on tullut hyvää, tosin teen ainoastaan lihapullakastikkeeksi tuota.
Valmista kastikepohja uunissa ja lisää sieltä tarvittava määrä kastikkeen liemen joukkoon saostamaan ja antamaan makua!
T: kokki
eihän pelkkä rasva ja jauho miltään maistu, jos vain joskus käytät suolaa ja mausteita