Olisinko minä sellainen kaamea virikehoitoäiti
jota av:lla jatkuvasti parjataan?
Meille syntyy vauva keväällä ja mietin tuolloin 4-vuotiaan esikoisen tilannetta. En usko, että pystyn tarjoamaan tälle kotona tarpeeksi virikkeitä ja aktiviteettäjä. Mm. niistä syistä, että minulla ei ole autoa päivisin käytössä ja lähin leikkipuistokin löytyy hieman yli 5 km päästä ja ystävieni tuon ikäiset lapset ovat hoidossa, joten heistäkään ei ole päivisin seuraa. Joten päivät olisivat kotona lapsen osalta käytännössä minä, vauva, 4-vuotias ja kotipiha.
Mietinkin, että pitäisin lapsen osa-aikaisessa hoidossa vaikkapa 2-3 päivää viikossa. Joten tekisikö tämä minusta sellaisen subjektiivisen päivähoidon väärinkäyttäjän? Vinkkejä siitä miten tilanteen voisi muutoin järjestää otetaan myös vastaan.
Kommentit (89)
Mä en tiedä miten nuo osa-aikaisjutut vaikuttaa muiden lasten käytössä oleviin päivähoitopaikkoihin, joten siihen en osaa ottaa kantaa. Harmittaa kyllä ihan hirveästi että paikkoja on näin vaikea saada, kun pitäisi saada molemmat lapset samaan hoitopaikkaan.
Välitätkö rahasta vai lapsen edusta enemmän? Perustelu osa-aikahoidolle on nimenomaan lapsen etu. Päivähoito ei enää ole pelkkää lasten säilyttämistä sitä varten, että vanhemmat voivat käydä töissä. Kaikille lapsille kyllä on lain mukaan hoito löydyttävä kunnista. Verorahoja voi käyttää paljon huonomminkin kuin virikehoitoon.
Toki eri tilanne, jos kyse esim. äidin väsymyksestä tms perhettä kuormittavasta tekijästä. Silloin lapsen on toki hyvä olla päivähoidossa koko perheen hyvinvoinnin kannalta. Mutta siis pelkän virikkeellisyyden vuoksi (jos ei jaksamisesta tms ole kyse) en veisi päiväkotiin vaan kerhoon ensisijaisesti. :)
olisit juuri sellainen av:lla haukuttu virikeäiti, jos viet isomman lapsen hoitoon vauvan synnyttyä.
Tämä on kaikkien kunnon av-mammojen vankkumaton mielipide, jota et voi millään muuttaa, koska heidän mielestään lapselle on onni ja autuus olla kotona äidin ja vauvan kanssa aina ja ikuisesti -eikä viedä sitä hoitopaikkaa "työssä käyvien" av-mammojen lapsilta. Hehän eivät ehdi kirjoittelemaan tänne ollenkaan samaan tahtiin provojaan, jos pitää hoitaa lapsensa itse, eikä voi keskittyä tähän päivätyöhönsä täysillä.
Mutta laita vaan se lapsi hoitoon, jos tuntuu että hän kaipaa enemmän tekemistä ja itsensä ikäistä seuraa. Siihen riittää kyllä tuo muutama päivä viikossa, loppu aika menee varmasti ihan mukavasti sitten kotonakin, kun välillä on vähän erilaista ohjelmaa ja rytmiä päivissä.
Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta en olekaan kunnon av-mamma :)
Kyllä minua ainakin ärsyttää että lapsemme hoitomatka on yhteensä 30 km päivässä sen vuoksi että keskustan alueella kaikki hoitopaikat on täynnä ja ylikin. Tietysti on kunnan tehtävä huolehtia hoitopaikoista, mutta PELKÄN virikkeellisyyden vuoksi on kerhoja joissa lapsi saa ikäistään seuraa. Eri asia jos perheessä väsymystä tms. vaikeuksia, sitten päivähoitoon.
ei kunnallinen päivähoito.
Mitä muita kerhoja on kuin srk:n kerho (johon en lasta halua uskonnollisuuden takia) ja avoinkerho? Meillä tosiaan se huono, että miehellä on auto päivisin ja minun pitäisi viedä lapsi reilu 5 km kävellen kerhoihin.
ap
hankkia toinen auto?
Esim. sillä rahalla jonka säästäisitte päivähoitomaksuissa?
Silloin voisitte käydä esim. puistoissa ja jos aktiivisuutta riittää vaikka olla perustamassa perhekerhoa, jos sellainen kerran paikkakunnaltanne puuttuu.
Ei ne ole yhtäläiset kaikkialla. Jos kerhoihin vieminen on sula mahdottomuus niin saat ainakin minun siunaukseni viedä päivähoitoon virikkeellistymään.
vain lapsen virikkeellisyyden vuoksi. Päiväkodeissa on yleensä isot ryhmät ym. Paljon mieluummn veisin lapsen kerhoon. Vaikka sielläkin on paljon lapsia, niin niiden tarkotuksena on juuri nimenomaan antaa virikkeitä ei huolehtia ns. perushoidosta sillä aikaa kun vanhemmat ovat töissä. Neljä-vuotiaalle riittää mielestäni mainiosti kerhossa käyminen virikkeeksi. Muutoin yhteistä puuhaa kotona, tavallista arkea. Mikä sen mukavampaa lapselle!
Päivähoitoon siinä tapauksessa 2-3pv viikossa jos olisi perhepäivähoitopaikka ja se olisi mahdollista pitää. Eli aika jyrkkä ei päiväkodille virikehoidon suhteen.