Sijoitatko osakkeisiin?
Millaisella summalla aloitit? Kuinka kauan olet sijoittanut? Millaisia tuottoja olet saanut?
Kommentit (16)
Kyllä sijoitan. Aloitin loppuvuodesta 2008, alkusumma oli 300 euroa, suurin osa sijoituksistani on tehty kuitenkin heinäkuun 2010 jälkeen. Salkku tällä hetkellä noin 24% plussalla. Viime keväänä sain noin 4,5% osinkoja ja uskoisin, että tänä keväänä tulee myös samaa luokkaa osinkoja.
Aloitin pienillä summilla seuraavista syistä:
1) oli vielä asuntolainaa ja tonttilainaa, joten ei ollut ylimääräistä rahaa tileillä
2) mieheni oli tuolloin hoitovapaalla -> ei tullut edes kassavirtaa talouteen, päinvastoin syötiin säästöjä, kun elettiin minun huonolla palkallani
3) en osannut vielä sijoittaa eli olin vasta aloitellut opiskellut sijoittamisesta, silloin all in olisi minusta ollut typerää
4) mielestäni ajallinen hajautus on tärkeää
5) liityin silloin Nordnettiin, jolloin toimeksiannot olivat 3e kpl eli sain pienillä kaupankäyntikuluilla laajan hajautuksen
6) ostin useampia noita 300 euron eriä silloin kyllä, täten sain myös toimialallista hajautusta salkkuun
Ensimmäinen ostos oli kuitenkin tosiaan 300e. Mielestäni kaupankäyntikulut ovat aivan ok tasolla silloin kun ne eivät ylitä 1%, olen tosin kehittyvien etf:ää ostanut jopa suuremmillakin kuluilla.
Niin ja itse en ole opiskellut lainkaan taloustieteitä varsinaisesti, mutta sieltä 2008 lähtien olen taloutta seurannut/harrastanut tiiviimmin myös muun kuin asuntojen osalta. Luen nettisivuja, keskustelupalstoja, blogeja, kirjallisuutta ja kouluttaudun eli käyn sijoituskursseilla.
Salkun sisältöön pyrin valitsemaan hyviä firmoja eri aloilta ja ajallisesti hajauttaen. Katson usein firmoista esim. p/e- ja p/b-arvoja sekä osinkotuottoa. Tutkin myös aktiivisesti esim. Liisan listaa, Balancen listaa ja Timon listaa, sillä mitäpä sitä itse kaikkea työtä tekemään, jos jotkut minua fiksummatkin niitä pyörittelevät paljon.
Minulla myös tarkka sijoitussuunitelma, jota noudatamme. Se tosin vaihtelee käytettävissä olevien rahavarojen mukaan, mutta on kuitenkin looginen joka tilanteessa.
Pankista en ole kysynyt apua, mutta olen kyllä käynyt kuuntelemassa lukuisia pankeissakin työskenteleviä sijoittamisen kanssa työskenteleviä ihmisiä. Käyn siis kaikki mahdolliset kurssit, jotka vain löydän.
Ei sijoittaminen mitään rakettitiedettä ole, mutta uskon, että tieto on aina valtaa.
Ovat niin pitkän aikavälin sijoituksia, etten ole tuottoja jaksanut kauhean tarkkaan seurata. Itselläni tällä hetkellä noin 20 000 euron salkku, alle kouluikäisillä lapsilla molemmilla suunnilleen saman verran.
isä aloitti aikanaan laittamalla lapsilleenkin sijoituksia.
nyt osakkeiden arvo jotain reilut 500 000€. osinkoja tuli viime keväänä nettona n. 20 000€.
en tee aktiivisesti kauppaa. nuo ovat juuri pitkäaikaisia sijoituksia. toki ehkä noin kerran vuodessa ostan jotain lisää. harvoin olen myynyt.
Itse ajattelin, että voisin sijoittaa noin 5000 euroa alkuun ja katsoa, kuinka käy.
Millä tavalla teitte päätökset salkun sisällöstä? Opiskelitteko osakesijoittamista kirjoista, kysyittekö pankista apuja vai miten?
t. ap
Ostin kun ne syöksyi alimmilleen silloin pari vuotta sitten eli meni vastavirtaan, kuten pitää uskaltaa tehdäkin. No, ostin erilaisia osakerahastoja n 10000 eurolla ja riippuen osakerahastosta, niin olen tienannut ihan kivasti. Nyt on vielä yksi lunastamatta eli olen sijoittanut 5000 eurolla ja siellä on nyt voittoa kertynyt 1500 euroa ja kohta taidan laittaa lunastukseen tämän. Odottelen sitten seuraavaa syöksyä ja ostan taas, nyt ei kannata enää kun ne on jo niin korkealla. Niin, ja olen ollut töissä rahoitusalalla, joten tieto on sieltä peräisin, minkä lisäksi olen lukenut alan kirjoja ja lehtiä jne
että tällaisina nousuvuosina kuin 2010 on sijoittaminen ja tienaaminen helppoa.
Pääindeksit plussasivat v. 2010 19 ja 25 prosenttia.
Välillä on myös laskuvuosia.
Teemme suoria ostoja, noin 800€-2000€ yleensä samaa osaketta kerralla. Olemme välillä kotiuttaneet voittoja ja ostaneet niillä taas lisää jotain toista. Tällä hetkellä olemme hajauttaneet vain 5 eri osakkeeseen. Eniten on Nokiaa, joka hieman miinuksella, muut osakkeet tällä hetkellä plussalla ja salkku kokonaisuudessaan nyt vain muutaman prosentin plussalla. Kotiutimme tosin hieman voittoja juuri ennen joulua ja ostimme itsellemme ja lapsille hieman arvokkaammat joululahjat. Tällä hetkellä salkun arvo hieman yli 30 000€.
Mieheni on lukenut paljon kirjallisuutta (lähinnä englantilaista) ja seuraa tiiviisti myös englanninkielisiä lehtiä suomalaisten lisäksi. Itse lähinna vaan seuraan suomalaisia talousuutisia.
Suomussalmen talkkihanke ylihuomenna (22.6.2022) Suomussalmen kunnanhallituksessa:
http://suomussalmi.oncloudos.com/kokous/20211775.PDF
Tässä Pöyryn (Afry) lähes 100 sivuinen "Suomussalmen talkkivarantojen hyödyntäminen" -YVA-ohjelma:
http://suomussalmi.oncloudos.com/kokous/20211775-8-2.PDF
Kun talkin tuotanto Suomussalmella aloitetaan, Tulikivi siirtää verhouskivituotannon Suomussalmelta Juukaan ja Juuan tehtaan käyttöaste saadaan täyteen kukoistukseen.
Esimerkiksi direktiivi- ja asetusmuutokset ovat kaikkien tiedossa jo etukäteen ja näistä sijoittaja voi hyötyä huomattavasti. Tässä esimerkki:
1.1.2022 tulee voimaan Ecodesing-direktiivi. Tulikivi, jonka uudet mallistot täyttävät tuon direktiivin hyötyy, eikä Suomeen enää muita valmistajia kuin Tulikivi jääne. Modulaarisuus tekee sen, että 1.1.2022 Tulikivi voi myydä samoja takkoja Eurooppaan ja Suomeen, joten pääomaa sitoutuu vähemmän. Ei taida muiden suomalaisten valmistajien kuin Tulikiven mallistot olla testattu 1.1.2022-kelpoisiksi. Tulikiven ja Jøtulin liitto oli nerokas.
Tulikivi on kasvanut Saksassa noin 20%/v viimeiset kaksi vuotta ja on erittäin hyvissä asemissa hyökkäämään Saksassakin uusilla Karelia- ja Pielinen-mallistoillaan. Saksassa joudutaan vaihtamaan BimSchV-asetuksen takia 31.12.2024 mennessä 6-7 miljoonaa takkaa, eli tasaisella taulukolla noin 150 000 takkaa joka ikinen k u u k a u s i vuoden 2024 loppuun saakka. Ymmärrättekö kuinka iso mahdollisuus tässä on Tulikivelle?
Katso Pörssi-ilta alkaen 1h 5 min:
Harvian P/S (markkina-arvo/liikevaihto) on tänään 7,46 ja Tulikiven vastaava on 0,77. Harvia on siis liikevaihdolla mitattuna noin 10-kertaa kalliimpi kuin Tulikivi. Jos Harvia olisi vain kaksi kertaa kalliimpi Tulikiveen verrattuna (P/S), Tulikiven osakkeen tulisi nousta nykyisestä 0,384 eurosta 1,87 euroon, eli 387 prosenttia.
Tulikiven käyttökate (rullaava 12 kk):
Q1/19 5,3 %
Q1/20 9,4 %
Q1/21 13,8 %
Käytän tässä käyttäkatetta, koska Tulikiven investoinnit ja suuret poistot ovat vihdoin loppuneet ja voidaan alkaa nauttimaan työn tuloksista.
Tulikiveltä on saatu posarit 18.12.2020 ja 5.5.2021 (liikevaihto kasvaa 6-13%). Kuitenkin Q1/2021 tilausvirta kasvoi +20,5% (v/v) ja Q1/2021 tilauskanta kasvoi +18,2% (v/v), mikä lupaa noin 9,2 m€:n Q2/2021-liikevaihtoa (liikevaihto kasvaisi Q2/2021 24%:a (v/v)). Ei kahta ilman kolmatta, joten seuraava posari saataneen ennen Q2/2021-raporttia.
Aloitin heti 2020 alussa kun arvo-osuustilit tilit tulivat. Laitoin koko summan 50 000. Helmikuussa koronan nostaessa päätään myin kaikki osakkeet pois ~+10%. Huhtikuussa aloin ostamaan takaisin. Ostin viidessä noin 10 000 euron bumpseissa kahdessa kuukaudessa salkkuuni. Nordeaa, Metsää, Kemiraa, Nokiaa, Nestettä. Nyt salkun arvo on 102 700€.
Tosin olen välillä myynyt ja ostanut muita osakkeita, osallistunut IPO:hin jne.... sijoitus taustaa pienillä summilla on jo 1900-luvun puolelta.
Kyllä.
Tulikiven Q2/2021-osavuosikatsaukseen aikaa enää 10 pörssipäivää. Tulikiven parhaat kvartaalit ovat aina Q2-Q4.
Tulikiven Q1/2021 tilauskanta kasvoi 18,2 % (4,4m€ -> 5,2 m€), mikä lupaa Tulikiven Q2/2021-liikevaihdoksi historiallinen tilauskannan kehitys ja vahva tilausvirran kehitys huomioiden 9,2 m€:n liikevaihtoa (liikevaihto kasvaisi Q2/2021 24,3%:a).
5.5.2021 posarissa luvattiin vuoden 2021 liikevaihdon kasvavan 29,2 m€ -> 31-33 m€, eli vain 6-13 %:a, joten seuraava posari tullee ennen Q2/2021-katsausta, joka on 20.8.2021. Tulikivellä on tapana tiedottaa yleensä perjantaisin.
Tulikiven Q2/2021-osavuosikatsaus julkaistaan tämän viikon perjantaina, eli 4 pörssipäivän kuluttua 20.8.2021 ja tuolloin Tulikivi nousee vihdoin pois senttikerhosta. Tämän jälkeen rahastotkin saavat ostaa sen osakkeita sääntöjensä mukaan. Tulikiven parhaat neljännekset ovat aina Q2-Q4.
Siis näihin, jotka osaksi sijoittaa osakkeisiin, osaksi korkotileille. Vuosia säännöllisesti pieniä summia. Ihan positiivista, malyillista tuottoa on tullut.