Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

rv 39+0 ultran kokoarvio 4200 g

Vierailija
30.12.2010 |

Olen ensisynnyttäjä ja hirvittää jo nyt että mihin lukemiin tuo paino vielä kasvaa etenkin jos tässä menisi vielä kolmekin viikkoa ennen synnytystä. =( Lääkärin mukaan tulee ainakin yrittää alakautta synnytystä.

Nyt kannustavia kokemuksia ja kommentteja isojen vauvojen synnytyksistä!! Onko teillä muuten tässä vaiheessa raskautta pitänyt ultran kokoarvio paikkansa? Pelottaa, että vauva todellisuudessa vieläkin isompi.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätilö sanoi kopeloimalla mahan päältä 80 gramman tarkkuudella oikein

Vierailija
2/24 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voivat heittää molempiin suuntiin.

Itse sain kakkosesta noilla viikoilla koko arvioksi noin 3,5 kiloa, poika painoi liki main kilon enemmän.

Mutta tiedän myös tapauksen, jossa painoarvio oli yläkanttiin.

Käsittääkseni tosiaan isomman lapsen synnyttäminen (jos ei nyt ihan viisikiloinen ole) ei välttämättä eroa vaikkapa kolmikiloisen synnyttämisestä. Yksi kaveri sai esikoisena hieman yli kolmikiloisen lapsen ja repesi tosi pahasti, vastaavasti toinen kaveri kilon isomman ja vain kaksi tikkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan hiilarit ja sokeroit pois loppuajaksi. Äiti pystyy vaikuttamaan lapsen syntymäpainoon viimeisen 4 viikon aikana. Pyydä myös tsekkaamaan, että lapsi mahtuu ulos jos on iso. Minullakin arvioitiin yksi lapsi reilusti yli 4-kiloiseksi, mutta olikin 3,5kg

Vierailija
4/24 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voivat heittää molempiin suuntiin.

Itse sain kakkosesta noilla viikoilla koko arvioksi noin 3,5 kiloa, poika painoi liki main kilon enemmän.

Mutta tiedän myös tapauksen, jossa painoarvio oli yläkanttiin.

Käsittääkseni tosiaan isomman lapsen synnyttäminen (jos ei nyt ihan viisikiloinen ole) ei välttämättä eroa vaikkapa kolmikiloisen synnyttämisestä. Yksi kaveri sai esikoisena hieman yli kolmikiloisen lapsen ja repesi tosi pahasti, vastaavasti toinen kaveri kilon isomman ja vain kaksi tikkiä.

noinkin iso, oli hänen synnyttämisensä paljon helpompi kuin ykkösen, joka oli noin 1,3 kiloa pienempi. Eli minulle ei tullut minkään sortin tikkejä ja olin melkeinpä maratonkunnossa jo seuraavana päivänä =D

Vierailija
5/24 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas pojan painoarvio heitti hurjan 1,5kiloa! Pojasta piti tulla 5kilonen ja syntyessään paino melkein 3,5 :D Arvio siis tehtiin noin 2 viikkoa ennen syntymistä :)

Vierailija
6/24 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt synnytyksestä 2 vuotta, korjausleikkaukset edessä

painoarvioksi vauvalle sanottiin 3500g

Vierailija
7/24 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan hiilarit ja sokeroit pois loppuajaksi. Äiti pystyy vaikuttamaan lapsen syntymäpainoon viimeisen 4 viikon aikana. Pyydä myös tsekkaamaan, että lapsi mahtuu ulos jos on iso. Minullakin arvioitiin yksi lapsi reilusti yli 4-kiloiseksi, mutta olikin 3,5kg

Pitääkö tämä tosiaan paikkansa? Lääkäri sanoi, että jos äidillä ei sokereissa mitään häikkää, on aika vaikea lihottaa vauva mahassa.

Vierailija
8/24 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla viimeisen kanssa suurin heitto: arvio 2300 - oikea 4200. Keskimmäistä laskettiin 4500, mutta oli 4100.

Jokainen synnytystä hoitava kätilö on arvioinut painon tunnustelemalla oikein.

Vierailija
9/24 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen arvio tehtiin päivää ennen syntymää. Painoa piti olla 3200g ja pieni siro pää. Poika painoi 4kg ja päänympärysmitta oli 37cm! Lapsi syntyi sektiolla.

Toinen lapsemme painoi 4200g ja synnyts oli siis ensimmäinen alakautta kokemani synnytys. Ei ollut kamalaa. 8 tuntia kesti kaikkineen ja epiduraalilla mentiin. Missään vaiheessa ei tullut sellainen olo, että en selviä tai että koko alapää repeää (vaikka se repesikin). Ei sitä repeämistä tunne kun kiristää ja polttaa jo valmiiksi paikkoja.

Kolmas syntyi kahdessa tunnissa ilman epiduraalia (olisin sen saanut jos olisin tahtonut) ja oli todella helppo synnytys. En revennyt yhtään ja istuin heti synnytyksen jälkeen synnytyspedille ja riensin suihkuun :) Vauva painoi 4500g.

Itse olen hoikka, enkä ulospäin mitenkään erityisen leveälanteinen. Sisämitat merkkaavat. Pituutta minulla on 173cm ja lääkäri oli sitä mieltä, että pitkät on kropaltaan "parempia synnyttäjiä", eli siis väljempi lantio.

Tsemppiä sulle! Kaikki menee varmasti hyvin!

Vierailija
10/24 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain saan isoja vauvoja. EI liittynyt minun sokereihini tai syömisiini millään tavalla. Terveellisesti elin ja ihan normaalit sokeriarvot oli minulla ja myös vauvalla syntyessään.

Vierailija
11/24 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannustavista kommenteista. Ultran painoarvio tuli pienenä järkytyksenä, sillä neuvolassa on arvioitu vauva puolisen kiloa pienemmäksi. =(

Minuakin kiinnostaisi, että onko muka ruokavaliolla loppuviikoilla isokin merkitys vauvan kasvuun, sokereissa ei ole ollut mitään häikkää - arvot päinvastoin erinomaiset..

Vierailija
12/24 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

heittää usein ääripäissä, eli pienillä ja isoilla vauvoilla. Mikä on sikäli huono juttu, kun niillä sillä on oikeasti väliä. Kätilön arvio on tosiaan tarkempi (siis paljon painoarvioita tekevä kätilö, taito ruostuu, jos ei niitä pääse tekemään). Ja jos kätilö epäilee isoa lasta tai epäsuhtaa, niin pyytää kyllä vielä toisen mielipiteenkin. Ei nyt kannata murehtia vauvan kokoa, nelikiloinenkin voi syntyä aivan mutkattomasti. Vauvan asennolla on itse asiassa enemmän väliä. Ja voithan päästä uudelleen kokoarvioon esim. viikon päästä, jos neuvolassa ollaan sitä mieltä, että vauva kasvanut vielä paljon. Itse repeämistä ei kannata pelätä, siihenkin vaikuttavat enemmän synnytysvauhti, oma kudostyyppi ja vauvan asento. Jos vauva todella on liian iso, niin sektiopäätös tehdään sitten siellä synnytyssalissa. Tsemppiä!

Vierailija
13/24 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli helpompi kuin 3500g. Eikä 4500g tullut tikin tikkiä, muutenkin helppo synnytys.

Vierailija
14/24 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannustavista kommenteista. Ultran painoarvio tuli pienenä järkytyksenä, sillä neuvolassa on arvioitu vauva puolisen kiloa pienemmäksi. =(

Minuakin kiinnostaisi, että onko muka ruokavaliolla loppuviikoilla isokin merkitys vauvan kasvuun, sokereissa ei ole ollut mitään häikkää - arvot päinvastoin erinomaiset..

merkitystä on jos ei tosiaan arvoissa ole häikkää, Tokihan on ihan itseäsikin ajatellen parempi jättää sokeri vähemmälle, mutta en usko että sillä suurempaa vaikutusta on.

Ymmärsin yh:n puheista kakkosen kohdalla (joka siis painoi liki main sen 4,5 kiloa), että tuossa vaiheessa lapsi kerää ympärilleen enemmänkin sitä rasvaa, joka toki tuo painoa lisää. Mutta ratkaisevinta on se pään koko, joka puskee ekaksi ulos tehden tilaa muulle kropalle. Ja siihen pään kokoon ei tietenkään voi mitenkään vaikuttaa.

Vierailija
15/24 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei todellakaan kannata paastota. Mitään överimässäillyä ei nyt kannata harrastaa muutenkaan, mutta et voi paastoamalla yrittää pienentää vauvaasi;) Älä ainakaan sitä nyt stressaa.

Vierailija
16/24 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivaa ponnistusvaihetta vaan ;D

Vierailija
17/24 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivaa ponnistusvaihetta vaan ;D

ponnistusvaiheeseen vaikuta. Se voi olla jopa nopeampi.

terv. se, jolla 4,5 kilon lapsen synnyttäminen oli helpompaa kuin reilun kolmikiloisen. (+ yksi nelikoinen lapsi).

Ja muuten, kaikki olen synnyttänyt luomuna.

Vierailija
18/24 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

harteikas lapsi, jolloin pää syntyy, muuta hartioiden ulosautto on tiukka. Tämä ei kyllä pelkästään liity painoon, eli pienempikin harteikas kaveri voi jäädä jumiin ja iso syntyä ongelmitta. Pään suuri koko ei nyt tietenkään helpota ensisynnyttäjän työtä, mutta jos se on liian iso, niin koko vauva ei mahdu laskeutumaan, synnytys ei edisty ja päätetään tehdä sektio. Vauva voi siis olla myös iso, täysin sopusuhtainen ja hienosti raivotarjonnassa, jolloin suurella koolla ei ole niin merkitystä.

Mulla ensimmäinen painoi 3300g, py 33cm (pieni), mutta syntyi avosuisena (eli nenä häpyluun puolella). Tässä siis seikka ensisynnyttäjä + hieman hankalampi asento heiman vaikeuttivat ponnistamista. Hienosti kuitenkin kaikki sujui, ei mitään valittamista. Toinen oli 4200g ja pää 36cm, takaraivotarjonta ja synnytys huomattavasti helpompi. Kaveri oli hiukan harteikkaampaa sorttia, mikä ihan vähän vaikeutti hartioiden ulosauttoa, ei kuitenkaan vielä missään nimessä puhuttu dystokiasta. Kätilökin sanoi, että vaikea arvioida mahtuisiko kuinka paljon isompi vielä mahtua, voi hyvinkin mahtua, jos ei ole kovin paljon harteikkaampi. Eli jos vielä kolmannen joskus saan, niin älähdän vasta paljon isommasta kokoarviosta ja perätilaa en ehkä uskaltaisi tuon toisen lapsen jälkeen synnyttää.

Vierailija
19/24 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että vauvan iso koko on mieheni puolelta, sillä olen itse ja omat sisarukset ollut suht pieni/normipainoinen vaikka meni yliajallekin reippaasti. Mies ja veljensä ovat olleet isoja syntyessään. Poikavauva meillekin tulossa.. Vauvan harteikkuudesta ei tietty tässä vaiheessa tiedä, mutta harteikasta ja rotevaa väkeä on miehen sisarkatras ainakin nykyisin.

Toivottavasti sitten ajoissa huomataan synnytyksessä, jos ei tilaa ole ettei väkisin runnota. =/

Vierailija
20/24 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle annettiin 39+3 kokoarvio 4270g ja olin ihan paniikissa, koska pelkäsin, että arvio heittää alaspäin ja vauva onkin viisikiloinen. Lääkäri vielä totesi, että tuskin ainakaan alaspäin heittää.

Lapsi syntyi alateitse 40+0 ja painoi 3960g. Pää oli iso 37cm, mutta ponnistusvaihe (19min) ei ollut mitenkään kamala. Eppari tehtiin, mutta siitäkin olen toipunut hyvin. Synnytin vielä käytännössä luomuna, koska kivunlievitys epäonnistui.

Kokoarvio ei ole mikään virallinen totuus, vaan se voi heittää reilustikin. Eikä isonkaan lapsen synnytys ole välttämättä kauhean rankka, jos lantiossa on tilaa ja tarjonta on hyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan