***KESÄNUPUT ma-ke***
Kommentit (96)
Joo, eipä tullut eilisestä käynnistä synnytystapa-arviossa mitään jälkimaininkeja. Yöllä heräsin yhteen supistukseen ja se oli siinä, illalla ennen nukkumaanmenoa tuli myös yksi.
Täytyy vain odottaa...ei muu auta. Olen kyllä jo ihan kypsä tähän odottamiseen. Toisaalta myös synnytys pelottaa...mutta luotan siihen, että kaikki menee omalla painollaan kun kerran pääsee alkamaan.
Taidan mennä pienille päikkäreille nyt kun kuopuskin nukkuu. Olen aivan tajuttoman väsynyt. Yökin meni ihan pipariksi valvoskellessa.
Odotellaan...
Kanelisokeri 39+4
Ääh, nyt sitten kinastellaan nuoremman pojan kanssa syömisistä (syöminenhän on ollut näiden kanssa jatkuvasti enemmän tai vähemmän vaikeaa, kumpikin poika on liian laihoja ja niitä on vaikeaa saada syömään). Nyt vielä lisäksi nuoremmalla on kasvupyrähdys, mutta on vain laihtunut ja lääkärikin oli huomauttanut asiasta, pitäisi siis jotenkin saada ruokaa uppoamaan enemmän alas. Äsken se sitten keksi että tuo voilevi on pahaa eikä siksi voi syödä aamupalaleipiä, ja makkaratkin piti poimia leivän päältä pois (eilen vielä kelpasivat). Juusto leivän päällä ei kelpaa ollenkaan. Jogurttia sentään söi pienen kupillisen. Pistin sitten pleikkarin pelikieltoon kunnes ruoka maistuu, ei mulla riitä voimat tehdä vaivalla ensin ruokaa joka sitten nakellaan vain pitkin pöytiä. Mulla itsellä kun on koko ajan nälkä niin söin jo äsken hernekeittoakin mutta ei se näkynyt poikaa kiinnostavan. Kai sille ennenpitkää nälkä tulee??
Muillakin näkyy nuita vihlaisuja olevan, tietääkö joku tarkoittaako ne jotain tiettyä vai kuuluvatko vain yleensä asiaan? Välillä juilii alas tosi kipeästikin, tuntuis että kyllä siellä jotain tapahtuu.
Ostin työkaverilta sen hoitopöydän + lipaston 20e, ja sieltä tulikin vaikka mitä tavaraa mukana! Täysin uusi pöytään kiinnitettävä syöttötuoli, laatikollinen vaatteita, vauvanleluja, tyyny, makuualusta jne... Ja sieltähän tuli sininen hoitoalustakin, onneksi ei siis mies sitä ostanut :D :D
Sukulaiset tulossa taas pihahommiin, ja pyykkiä löysin kellarista vinon pinon ja rupesin niitä pesemään.
Toisaalta vaikka pelko ja jännittäminen lisääntyy, niin aina välillä välähtää mieleen jotenkin semmoinen varmuus että kyllä tästä selvitään ja niin tahtoisi saada sen käärön jo syliin...
Miehen kanssa oltiin niiiiin halipusi eilen että, se auttoi tallihommissa ja laittoi tiskikonetta jne :) Kävivät 3h taas mikroautolla ajamassa illalla ja olivat jo kerenneet hajottaakin sen (runko poikki), heh heh...
Mulla on edelleen koirat käyttämättä jossain juoksemassa ja nuorempi kyllä räjähtää justiinsa. Sillä on nyt joku puolivuotisuhmaikäkin, että haukkuu ihan kaikelle, jatkaa haukkumista sittenkin kun on jo tunnistanut tulijan ja sitä pitää olla koko ajan komentamassa.
Alcatraz 38+4
Teillä on aikamoista menoa ja vilskettä, Alcatraz. Täällä istun yksin kotona, eikä kuulu juuri mitään ääniä, joten aika erilaista on odotella täällä.
Koko aamun on jomotellut menkkamaisesti, melkein yhtäsoittoa. Vauva on ollut tänään tosi unelias, ei ole juurikaan jaksanut liikkua, vaikka olen tökkinyt ja syöttänyt makeaa. Toiveethan tässä alkaa nousta, että lähipäivinä tapahtuisi jotain, kun jomottaa ja supistelee välillä ja vauva on rauhallinen. Ei kyllä pitäisi ajatella asiaa ollenkaan, koska ajattelemallahan se menee ohi, eikö ;)?
Lonkkakipuja ja vihlaisuja on täälläkin aika paljon.
Energiaa ei ihan kauheasti ole, välillä oikein hävettää, miten vähän sitä saakaan aikaiseksi, vaikka istuu kotona. Eipä tule pestyä pyykkiä eikä juuri muutakaan puuhailtua. No, ripset sain värjättyä, joten nyt kehtaa lähteä sairaalaan ;)
Poltsi, 38+2
tyttelillä ja rouva80 on varmaan pikkuiset jo kainalossa ja maarmeladillakin varmaan kohta :)
mun kaverilla oli la 20.5,mut saikin vasta 1.6 käärön kainaloonsa :) mulla varmaan menee kans yli la!! yritys oli kova et oltais samaan aikaan päästy synnärille,mut ei niin ei :) vaik muutto oli ja siivottua tuli oikein urakalla!! pitäis alkaa laittaa loppuja tavaroita paikoilleen, mut on niin tuskasen lämmin ettei jaksa!!
on mennyt pari viime yötä heräilessä tuskanhiestä märkänä!! pitäis päivällä yrittää nukkua ku yöt menee valvomiseksi, mut ei oikein ole kerennyt!!
ruokakaan ei oikein maistu!! pitäis sitä jotain yrittää syödä!?
tintti82 39+2
Vihdoinkin päästi mut tänne! Hirmuisen monella alkaa jo olla jännät paikat! Onnea kaikille matkaan lähteville, tulkaahan sitten kertomaan miten meni! Olenkohan mä kohta jo ihan yksin täällä, kun la on vasta 24.6. ja varmaan menee yli... Viimeyönä muuten, kun vihloi taas tuonne alapäähän, niin tuli ihka ensimmäinen kipeä supistus! Siis yksi vain, mutta jotakin mullakin kai tapahtuu. Aika monilla on vielä loppumetreillä ultria ja kokoarvioita, mulla ei ole mitään. Plääh!
Ollut kiva päivä tänään, heti huomaa eron, kun nukkuu itse hyvin. Jaksaa paremmin noitten muksujenkin kanssa ja marjapiirakankin laitoin uuniin. Tässä tää kevyt ruokavalio sitten taas mennee...
Mutta pyykkien laittoon, jospa ehtis hetken hengähtää, kun annoin lapsille luvan katsoa yhden videon.
Selma 37+0
Hei,
Eli Tyttö syntyi 30.5 painoa 2540g pituutta 48cm. Tyttö syntyi 36+6 ja sai 10 pistettä heti syntymän jälkeen! eilen päästiin kotiin ja molemmat voidaan tosi hyvin.
Lapsivedethän mulla meni sillon 28.5 klo 17.00 .Eli 40 tuntia siittä eteenpäin alkoi vasta säännölliset supistukset.. Sai epiduraalin ja ilokaasua ja tyttö syntyi 2min ponnistuksella :) Tuli todella helposti. En revennyt juuri lainkaan, ihan vain pari pinta naarmua tuli johon pari tikkiä! Oli ihana synnytys.
Kotona isoveli 3v on ottanut tytön hyvin vastaan :) Nyt pitää alkaa tyttöä syöttämään
mariatar 84
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=5a28ec83-3157-11dd-a840-…!
hei,
Eli Tyttö syntyi 30.5 painoa 2540g pituutta 48cm. Tyttö syntyi 36+6 ja sai 10 pistettä heti syntymän jälkeen! eilen päästiin kotiin ja molemmat voidaan tosi hyvin.
Lapsivedethän mulla meni sillon 28.5 klo 17.00 .Eli 40 tuntia siittä eteenpäin alkoi vasta säännölliset supistukset.. Sai epiduraalin ja ilokaasua ja tyttö syntyi 2min ponnistuksella :) Tuli todella helposti. En revennyt juuri lainkaan, ihan vain pari pinta naarmua tuli johon pari tikkiä! Oli ihana synnytys.
Kotona isoveli 3v on ottanut tytön hyvin vastaan :) Nyt pitää alkaa tyttöä syöttämään
mariatar84
Kirjoittelinkin jonkun rivin lauantaina ja iloitsin teille muutamista aamuisesta supistuksestani - ja niinhän siinä sitten kävi, että lähtö synnärille tuli samana päivänä - poika syntyi siis tasan tarkkaan laskettuna aikana! :)
Supistukset alkoi siis heti yhdentoista pintaan aamulla, olivat heti noin 10min välein. Neljältä aloin jo uskoa että ehkäpä onkin lähtö edessä, silloin supparit tuli 5min välein. Kuudelta kirjauduttiin sairaalaani sisään, jolloin supistukset 3min välein - kohdunsuu 7cm auki. Menin suihkuun, jossa menikin sitten lapsivedet. Samantien alkoi kauhea ponnistamisen tarve, ja niimpä jakkaralle päästyäni sainkin alkaa melkein heti ponnistaan. Ponnistusvaihe kesti 11 minuuttia, ja tuloksena ihan luomulla, ilman repeytymiä tai leikkauksia tai kipulääkkeitä ihana, 3640 kiloinen ja 50 senttinen poika :)
Tunti sairaalaan tulon jälkeen siis poika jo maailmassa, kokonaiskestoltaan synnytys 3h 25min.
Ja tänään päästiin kotiin, kaikki hyvin!
Ajan kanssa tulen lukemaan teidän kuulumiset tarkemmin, nyt syömään ja sitten tissihommiin :)
Sakariini
Tänne kun vielä lauantaina kirjoitin, niin en todellakaan uskonut, että vauva on muutamaa tuntia myöhemmin sylissä.
Eli supistuksia tuli koko päivän sen 15 minuutin välein, mutta ne ei tihentyneet siitä. Kipeämpiä alkoi olla, mutta ei mitään hirmuisia. Ajateltiin miehen kanssa lähteä näytille (todellakin uskottiin vielä tulevamme kotiin, mieskin jätti eväät jääkaappiin). No siellä sitten olin käyrällä ja tuli kolme napakkaa supistusta siinä vajaan tunnin aikana. Kätilö tokaisi, että kyllä noilla supistuksilla vauva syntyy tänään. Katsoi sitten kohdunsuun tilanteen ja olin 2cm auki.
Sen jälkeen sain peräruiskeen, mikä pistikin ihan kunnolla vauhtia masiinaan. Supistuksia alkoi tulla jatkuvalla syötöllä ja ne oli tosi kipeitä. Istuin varmaan tunnin pöntöllä ja tyhjensin mahaa. Sen jälkeen menin tunniksi ammeeseen. Pärjäsin supistuksien kanssa laulamalla matalalta ja hyräilemällä. Siitä sitten siirryttiin saliin ja olin 4cm auki. Sen jälkeen supistukset muuttuivat yhtäkkiä sietämättömiksi. Sain ilokaasunaamarin ja pian myös kohdunkaulanpuudutteen. Terävin kärki lähti pois kivusta, ilokaasun avulla selvisin niistä ihan kunnialla. Noin puoli tuntia myöhemmin alkoi tuntua taas kovempaa kipua. Pyysin lisää puudutetta. Kätilö tokaisi, että et sinä varmaan tarvitse, alat kohta ponnistamaan. Olin että häh? Hän tarkasti kohdunsuun ja olinkin täysin auki. Tuli kaksi supistusta ja sitten tuntuikin että vauva tulee ulos. Kolmella supistuksella ponnistin tytön maailmaan. Se oli ikävin vaihe kun piti jarrutella ettei paikat repeä.
Välilihahieronnoista oli apua, en revennyt yhtään eikä tehty epparia. Siis ei nirhauman nirhaumaa. Koko synnytys kesti 3h 50 minuuttia, tyttö syntyi 20.50. Pituutta 49,5cm ja painoa 3370g. Oli ihan uskomaton fiilis, miten helposti se kävi, esikoista tein 28 tuntia ja se oli täyttä tuskaa. Nyt tuli oikeastaan vain kolme sellaista sietämätöntä supistusta, muuten ne oli hallinnassa.
Maito nousi rintoihin eilen illalla, sitä ennen vauva sai lisämaitoa. Nyt maitoa tulvii ovista ja ikkunoista, imetys on lähtenyt hyvin käyntiin. Äsken just tultiin kotiin. Vielä vähän hassu olo, että makuuhuoneessa on joku uusi asukas.
Arvatkaa vaan, oliko ihanaa päästä mahasta eroon. Jalkoja ei särje, ei tarvitse tukisukkia. Yllän lakkaamaan varpaankynnet. Alapää tuntuu ihan omalta, ei ole enää turvoksissa eikä ainakaan näppiin tunnu mitenkään oudolta.
Nyt en ehdi lukemaan enempää juttuja, tulen paremmalla ajalla (jos sitä nyt muutamaan päivään löytyy...)
Tytteli-83 ja typykkä 3pv.
Ompas vaan taas monella alkanut tuntumaan, että vauva tulee sittenkin vielä ulos : )
Täällä ollaan edelleen kokonaisena... Eilen illalla nukahdin sohvalle ja heräsin ensimmäistä kertaa kipeään supistukseen ja niitä tulikin sitten reilu tunnin ajan 5-10min välein. Tuntuivat selässä, mahalla ja reisissä, olin jo ihan varma, että yöllä lähetään. Mutta siihempä ne supistelut sitten loppui ja sain yön nukuttua kohtalaisen hyvin. Hikeä vaan tahtoo aina jossain välillä yötä alkaa pukkaamaan. Mulla on kans mahassa ollut nyt jo parin päivän ajan rauhallisempaa ja sitten kun liikahtaa, niin melkein tuskanhikeä pukkaa kun niin sattuu...
Tänään kävin kaupungilla ja puutarhoilla kiertelemässä ja kuluttamassa aikaa : ) Ja nyt on selkä ihan tulessa ja joka askeleella tuntuu kipua lonkissa ja selässä... Kotia kun tulin olin näkevinäni limatulppaa housuissa, sellaista paksua ja vähän kellertävää... Mutta saapa nyt nähä mitä oli.
Mua on toisaalta alkanut kovasti jännittämään synnytys. Mutta kaksi muutakin ovat menneet alun jälkeen omalla painollaan, joten jospa se tämäkin menisi.
Toivotaan niin...
Täällä on ihana ilma ja aurinkoinen, tuulee kylläkin. Pitäisi lähteä istuttamaan haetut kukat ja sisälläkin pitäisi siivota. En kyllä tajua miten tämä kämppä voi aina olla kuin sikolätti, vaikka joka päivä siivoan, aika toivotonta hommaa. Imuroidakin taas pitäis ja vaatteita ja leluja on joka paikassa. Jätesäkille olis vissiin käyttöä, huomaiskohan kukaan edes mitään jos vähän katoais tavaraa...
Pitää lähteä nyt hommiin, ei ne valittamalla katoa...
Tuikku rv 39+1
nythän kesänuppuja alkaa puhkeileen ihan kunnolla :) toivotaan et me muutkin saadaan pian oma käärö syliin :)
nyt ostaan keittiöön lamppuja..
Onnittelut koko sydämestäni nyyttinsä saaneille! Tuli tosi hyvä mieli teidän puolesta :)
Ja Selma, mie tulen olemaan siun seurana piiiitkään. Mutta kukas on sitten miun seurana, kun siun nyytti on sylissä?! :D
Piia rv 37
Hurjaa, noin niitä vaan käy tiuhaan tahtiin putoilemaan kesänuppuja, kuulosti niin ihanan inhimillisiltä ja hyvin onnistuneilta teidän synnytykset.
Itsellä ei kyllä oikeastaan mitenkään lupaile vielä mutta laskettu aikakin on tosin vasta 26.6. joten otan ihan iisisti, jopa hieman kaukaiselta tuntuu vielä ajatus että kohta olisi nyytti sylissä.
Ma 9.6 on synnytystapa-arvio kun edellinen kaveri tuli perätilan takia maailmaan leikkauksella, nyt toivon viimeiseen asti että vältyn leikkaukselta. Ainakin vielä ollut kaveri oikein päin...ja toivon ettei paljon mahtuisi enää kääntyilemäänkään.
Vauvalle on periaatteessa kaikki tarvittava jo hankittu, vähän tahtoisin tosin vielä olkkariremppaa tehdä joten pysyköön masussa vielä, ei meillä kiire...tosin odotan kyllä et tää järkky turvotus ja tukisukkien jalkaan änkeminen loppuu...
36+5
Ihanaa lukea täältä näistä synnytyksistä. Luo uskoa siihen, että itsekin vielä hommasta selviää :)
Onnea kovasti kaikille nyyttinsä saaneille :) Tyttelin varpaankynsien lakkaamiset sai meikämamman ihan kateelliseksi...hyvä kun tässä oman pyllynsä yltää pyyhkimään ja toinen lakkailee siellä kippurassa varpaankynsiään :)
Mitäs Mansikkapirkolle kuuluu? On ollut hiljaista...
Alcatrazilla näytti olevan vähän seesteisempi aika meneillään miehen ja poikien kanssa. Koeta jaksaa niitä poikia, taitavat olla siinä iässä, että kaikesta niskuroidaan ja otapa kunnia-asiana se, että niskuroivat myös sinulle, sillä se kertoo siitä, että ovat hyväksyneet sinut osaksi perhettä kun uskaltavat myös kiukutellakin. Laita paistovaiheessa ruokaan lisää rasvaa niin johan alkaa tulla lihaa pojille luiden päälle, ihan huomaamatta :)
Mariattaren pieni tytöntylleröinenkin oli kuvassa niin suloinen. Onnea. Täällä tippa linssissä luen noita teidän kokemuksianne ja toivon, että pääsisin viimeistään viikonloppuun mennessä eroon omasta masustani...pääsisi mieskin lomailemaan kun töissä on niin ankeata kuulemma ja ressukka on muutenkin ihan rättipoikkiriekaleina.
Nyt unohdin mitä kaikkea vielä piti kommentoida. Olette kaikki mielessäni kuitenkin, vaikken kommentoikaan :D Nappulalle vielä toivottelen jaksamista, pidähän jalat ristissä vielä hetken aikaa, minä sitä vastoin yritän tehdä toisinpäin ;)
Omaan napaan ei kuulu mitään ihmeitä. Suolta on täälläkin tyhjennetty ahkerasti jo muutama päivä...keltaista tahnaa pukkaa housuun, olisiko sitä limatulppaa sitten vai vaan ihan tavallista valkkaria? Eilinen sisätutkimus sai aikaan vain pientä rusehtavaa vuotoa ja ne kaksi vaivaista supparia, joilla oli väliä about 8 tuntia...ei niillä vielä synnytetä, ei...
Kanelisokeri 39+4
Ihanaa! Tulin niin hyvälle mielelle kun luin tarinoitanne. Ehkäpä minäkin siitä synnytyksestä taas selviän;) Tämä on aika hienoa aikaa saada vauva, kun pääsee heti uloskin, ja yöt ovat valoisia niin jaksaa valvoa.
Ananasnektari, ajoitetaan me synnytykset samaan aikaan, on se hyvä, että on muitakin täällä perää pitämässä! ;)
Kyllä on ihana ilma! Mä olen tänään vain lukenu kirjaa pihalla ja toisella silmällä katsonut, ettei lapset karkaa pihalta tai nirhaa toisiaan. Nyt mun äiti nappas ne niillä käymään ja tulin heti tänne naputtelemaan. Toisaalta tosiaan olotilan puolesta ja kaiken muun muuttohässäkän takia toivoisi, että vauva jo syntyisi. Toisaalta, kun tiedän melko varmasti tämän olevan viimeinen lapsi meidän perheessä, niin haluan nauttia tästä rakaana olosta. (nautinto on vaan ollut jo vähän aikaa kadoksissa;))
Kesänuppuja tippuu siihen tahtiin, että pitäisikö noista syntyneistä pitää myös jotain kirjaa. Ja siirrymmekö yhdessä sitten tuonne vauvapuolelle? Te olette niin ihana vertqaistuki, etten halua teitä menettää. VArsinkin, kun me vielä muutetaan sinne ulkomaille, niin olis ihana höpistä suomea teidän kanssa.
Selma rv 37
Ihanaa kun olette saaneet nyyttinne ja kaikki on hyvin. Luo tosiaan toivoa, että kyllä me muutkin perässä tullaan : )
Tuikku
Onnea, onnea ja onnea nyyteistänne!!!!
Liikuttuu ihan kun lukee synnytyskertomukset, kiva että kaikilla oli sujunut noin hyvin koko homma.
Nyt vaan vauvantuoksuista arkea ja lepoa mahdollisuuksien mukaan!
Nappula 40+0
PS. Mariattaren Rinsessa oli aiks söpöliini :-)
Toivottavasti pian tulee lisää, minun vaavi kans...
Tänään oli neuvolaa vaihteeksi. Sf-mitta pysynyt samassa, painoa tullut viikossa 1,9 kg, tutki paikat kohdunkaula 1 cm, sisäsuu sormelle auki, elikkäs tilanne sama kuin viikko sitten. Ainoa mihin puuttui oli tuo paino, kyseli josko on turvotusta, mutta eipä sitä juuri ole. Sovittiin seuraava käynti ensi maanantaille, jolloin sovitaan yliaikaiskontrolli OYS:iin tod.näk. torstaiksi 12.6, jos synnytys ei sitä ennen ole tapahtunut.
Mää oon niin kateellinen niille joilla on jo vauvelit tai tuntuu että pian vois tulla. Mulla ei supistele tai mitään muutakaan ennusmerkkejä ole. Tänäänkin kaksi ihmistä ronkki siellä neuvolassa paikkoja, mutta muutamaa supistusta lukuun ottamatta ei mitään vaikutusta. Huomenna rupeen kyllä touhuamaan ihan hulluna kaikkea. Ikävä kyllä mun äiti on meillä toppuuttelemassa mua.
Mahaikävästä. Mä en oikein osaa suhtautua tähän mahaan tai sen menettämiseen. Mun mieshän on sitä mieltä että meidän lapsiluku on tämän jälkeen täysi. Mä haluaisin vielä yhden, joten elättelen toiveita että tämä ei ole viimeinen kerta. Mut jos on, niin ei voi mitään. Liikkumaan mä haluaisin...
Huomenaamulla olen menossa naapurin pojan ja äitinsä kanssa läheiseen päiväkotiin tutustumaan. Meidän neiti ja naapurin poika sai sieltä virikepaikat syksyksi, joten käydään vähän kattoon millanen paikka on. En kyllä tiedä vieläkö tässä kunnassa silloin vaikutetaan, mutta hyvä tutustua.
t. SannaNu ja tiuhti rv jo 40+1
nuppunsa lunastaneille eli Mariatar, Sakariini ja Tytteli, hieno homma ehkäpä muutkin nuput "aukee" kun toiset näyttää mallia. Kiva lukea että kaikki meni noin hyvin ja nopeasti.
Täällä pesty pyykkiä ja joka ilta miettii että jokohan ens yönä tulis lähtö.. sisko laitto viestiä aamulla, oli nähnyt unta että minä laitoin yöllä viestiä että supparit tulee 3,5min välein =) Että josko ensi yönä sitten... Ei oikein voi kauas lähteä kun ei koskaan tiedä, pyöritään siis tässä kotosalla.. Vaikkei kyllä mitään merkkejä ole, mutta niin moni sanonut että on alkanut sillai ettei oo ees osannut aavistaa että seuraavana yönä tulee lähtö.
Tämä masukaveri ainakin hytkyy ja liikkuu ettei tarvii olla huolissaan, ehkä vähän liikaakin melskaa, kai se johtuu että on latinoverta suonissaan =)
Eilen oli neuvola ja laittoi uuden ajan jo perjantaiks, kädet ristissä täällä ettei tarvis enää mennä.. Mulla taitaa olla suurimmat lukemat täällä... =(
Forever pregnant... 40+2
-Zurite
Tuossa aloin ihmettelemään kun tuli jotai märkää housuihin ja sittenhän se selvis kun kurkkasin! Verensekaista limatulppaa on tullut ihan reilusti ja jonkin verran kipristelee masua. Taisi eilinen kohdunsuun rävellys jotai tehdä, eilenhän mulla supisteli tunnin ajan 5min välein. Katotaan nyt miten käy, voihan se olla et menee vielä kakski viikkoa ennen kuin syntyy..
Kauris ja pulla.