G: Isoäitiesi ammatit?
Millaisesta taustasta av-mammat ponnistavat? Mitkä olivat isoäitiesi ammatit?
Kommentit (54)
Millaisesta taustasta av-mammat ponnistavat? Mitkä olivat isoäitiesi ammatit?
Toinen oli kotiäitinä 9:lle lapselle, toinen myyjätär/siivooja/mitä työtä milloinkin oli tarjolla, usein teki montaa työtä yhtäaikaa.
Isän äiti oli maatilallinen. Lehmiä sun muuta omavaraistaloutta.
Äidin äitistä en tiedä oikein mitään. Jäi nuorena leskeksi, en tiedä mitä se teki työkseen. Varmaan oli täyspäiväinen kotiäiti tjt.
No Lottana se on ollut kumminkin, kun sillä on se Lotan risti.
keittäjä työmaaruokaloissa/elintarviketehtailla, piikomassa ja mitäköhän vielä. Ja toinen mikäköhän olisi oikea titteli, no kuitenkin lasitehtaan työntekijä. Työskenteli tunnettujen suomalaisten lasi suunnittelijoiden kanssa.
kirjoja (?) ja kotirouva, toinen, äh, miten mä nyt just unohdin sen sanan? Siis lehmienhoitaja, sille on oma sanansa, mutta myöhemmin oman pientilan emäntänä oli.
Ylpeä olen juuristani, vahvoja naisia vaatimattomista oloista.
Isän äiti oli tehdastyöläinen sukkatehtaassa (vm. 1917)
yrittäjä, isänäiti kotirouva. Hoiti elukat ka lapset kotona, ei vissiin mitään koulutusta.
kirjoja (?) ja kotirouva, toinen, äh, miten mä nyt just unohdin sen sanan? Siis lehmienhoitaja, sille on oma sanansa, mutta myöhemmin oman pientilan emäntänä oli.
Ylpeä olen juuristani, vahvoja naisia vaatimattomista oloista.
on ollut synnytyslaitoksella harjottelijana ja jossain kartanossa lastenhoitajana. Naimisiin mentyään emäntä. Äidin äiti on käsittääkseni ollut piika ennen kuin hänestä tuli emäntä avioliiton myötä. Myös äitini on ollut piika ja sitten maatalon emäntä.
Äidinäitini oli joku matkojen järjestäjä,hänellä oli matkatoimisto, en tarkkaan tiedä mitä hän teki.
Isänäiti oli kotiäiti ja teki kotona ompelijantöitä.
toinen pientilan emäntä koko työuransa.
Toinen myös pientilan emäntä kunnes vähät eläimet laitettiin pois, sitten tehtaalla emäntänä.
* isänäiti oli tupakkatehtaalla töissä
* äidinäiti oli ompelija
Syntyneet 1916 ja 1918 ja molemmat kuolleet jo 30 vuotta sitten.
Niin kuin myös äitini ja minäkin.
Mummot syntyneet 20 ja 30 luvuilla.
1910- ja 1920-luvuilla syntyneet
Erikoista ettei moni oikein tiedä isovanhempiensa ammatteja
Toinen mummoni oli koulutukseltaan agronomi (s. 1905) ja ison maalaistalon emäntä. Alaisia eli "palkollisia" taisi olla useita. Ja toinen mummoni oli niin ikään ison maalaistalon emäntä. Koulutukseltaan hän oli sairaanhoitaja, tosin ei tehnyt niitä hommia kuin muutaman vuoden.
Isän äidillä oli yliopistokoulutus, mutta tarkemmin en tiedä. Hän oli perustamassa kyläyhteisöä eräässä maassa..
* isänäiti oli tupakkatehtaalla töissä
* äidinäiti oli ompelijaSyntyneet 1916 ja 1918 ja molemmat kuolleet jo 30 vuotta sitten.
Ja on edelleen elossa!!
Olen siitä kyllä tosi onnellinen, että edes yksi isovanhemmistani on nähnyt molemmat lapseni!
oli kotiäiti/rouva vai mikä siishen aikaan kuului sanoakaan.
Toinen suurinpiirtein samoihin aikoihin syntynyt, leskeksi pienten lasten kanssa jäänyt, oli vaatetehtaassa töissä. Evakkomatkalle joutui ja sitten elätti itsensä ja lapsensa tuolla vaatetehtaan palkalla.