rv 13+ ja yhtäkkinen verinen vuoto :(
onko enää mitään toivoa? tultiin äsken kävelylenkiltä ja tuntui kuin olisin pissannut housuuni: vertahan sieltä holahti..kirkasta tuoretta verta. laiton siteen, en uskalla katsoa vuodanko edelleen. mahaan ei satu. selkää vähän jomottaa :(
varmaan ihan turha lähteä lääkriin?
Kommentit (25)
Toivotaan, että vuoto lakkaa vähitellen ja kaikki hyvin vauvalla. Ota rauhallisesti ja koeta olla stressaamatta.
Minulla oli tuollaista verenvuotoa toisessa raskaudessani 9. viikolta lähtien. Verta tuli välillä todella paljon, jopa niin paljon, että terveysside oli hetkessä aivan verinen. Lääkärissä sain ravata jatkuvasti, mutta raskaus kuitenkin jatkui, ja lopputulos on nyt jo 7-vuotias.
Keskenmenon ja ennenaikaisen synnytyksen riski on nyt tietysti kohonnut, joten varovainen kannattaa olla. Erityisen tarkkana kannattaa olla hygieniasta, sillä verenvuoto altistaa tulehduksille, jotka voivat aiheuttaa lisäongelmia.
Vuosi ihan kunnolla. Pääsin ultraan vasta parin päivän päästä, siihen asti oli käsketty odotella kotona sikiönkappaleita ulos tulevaksi... Ultraan mennessä vuoto oli niukentunut ja niukkeni sitten entisestään. Kesti viikon verran yhteensä. Ultratessakaan ei löytynyt vuodon syytä, ei ollut hematooma, ehkä istukka oli liian alhaalla (mutta noilla vkoilla se on muutenkin niin alhaalla, ettei lääkäri tohtinut sanoa sitä syyksi). Rakenneultrassa istukka oli kuitenkin ihan ok paikassa, ehkä noussut, ehkä ei.
Sain sairauslomaa ultranneelta lääkäriltä 2 viikkoa ja käskyn vain maata. Muuta ei voi noilla vkoilla tehdä.
Mutta siis rajukin vuoto voi noilla viikoilla enteillä muutakin kuin keskemenoa. Mulla loppuraskaus meni hienosti ja vauva syntyi ajallaan.
paleltaa ja väyttää. onneksi mies on tän viikkoa vielä lomalla. toivottavasti tää vuoto lakkaa pian, tuntuu että pulppuaa aina vain :( no, tärkeintä on ettei vauva näyttänyt olevan millänsäkään.
ap
pakotin itseni päivystykseen. vauvalla on kaikki hyvin, itse vuodan kuin seula :( lääkäri ei osannut tarkkaan sanoa mikä on, mutta epäilee että joku verisuoni on kohdun kasvaessa "revennyt" emättimessä. vuodan edelleen.
jokaisella meistä on oma tapansa reagoida asioihin. se että minä itken ja rääyn vessassa verta valuen ja vauvapalstalle tilaani päivittäen, ei liene keltään pois?
sain kuitenkin teiltä asiallisilta kommentoijilta rohkeuden koota itseni ja lähteä sinne päivystykseen, keskenäni nyyhkisin varmaan vieläkin jossain kylpprin lattialla..
pari päivää tätä tilannetta saan seurailla kotioloissa, huilailen, enkä saa nostella juuri mitään. jossain vaiheessa vuodon pitäisi tyrehtyä.
ap