Synnytyksistä ja repeämisistä:
Mun molemmat lapset on syntyneet keskosina nippa nappa. Eli viikkoja vähän vajaa 36, esikoinen painoi alle 2,5 kg, toinen lapsi vähän yli.
Ekassa synnytyksessä tehtiin välilihanleikkaus, mutta siitä huolimatta repesin, vaikka vauva oli alle 2,5 kg.
Toisessa synnytyksessä vauva 2,8 kg, ei tehty välilihan leikkausta ja repesin kunnolla.
Mä en voi edes käsittää, kuinka kukaan voi synnyttää tosi isoja vauvoja, eli nelikiloisia ja ylikin niin, ettei repeä?
Miten teillä?
Kommentit (23)
Mitä ihmettä, olen aina kuvitellut että jakkarasynnytyksen yksi hyöty on se ettei episiotomiaa leikata vaan vauvan pää venyttää kudoksia tasaisesti emättimen aukon ympäriltä (toisin kuin puoli-istuvassa, jossa lapsi painaa just emättimen ja peräaukon väliin). Jakkarasynnytyshän on yksi aktiivisen synnytyksen muoto, joten jo on kummallista että siinä nimenomaan sitten mennään väkivalloin puuttumaan luonnolliseen syntymään!
ei leikata rutiinisti välilihaa. Seurataan ja jos tuntuu että on pakko auttaa hieman loppusuoralla, esim sydänäänten takia, silloin leikataan. Imukuppisynnytyksessäkään ei välttämättä leikata enää. Riippuu myös sairaaloista, toisissa paikoissa on korkeampi epis-%. Repeämän riski kasvaa esim
-jos iso vauva
-jos vauvan pään asento ei ihan paras mahdollinen
-jakkarasynnytyksessä koska silloin kätilö ei voi tukea yhtä hyvin välilihaa
-jos synnyttäjällä on ollut paljon hiivatulehduksia
-pitkä ponnistusvaihe
-erittäin nopea ponnistusvaihe että kudokset eivät ehdi mukaan
-imukuppisynnytyksissä
Ensimmäinen 4,8kg, josta pieni repeämä johon 3 tikkiä. Ponnistusvaihe 10min.
Toinen lapsi 4,7kg, josta ei repeämää eikä tikkejä. Ponnistus 7min.
Joten kai se kudostyypistä kiinni on. Molemmat lapset myös isopäisiä, 38cm.
ei leikata rutiinisti välilihaa. Seurataan ja jos tuntuu että on pakko auttaa hieman loppusuoralla, esim sydänäänten takia, silloin leikataan. Imukuppisynnytyksessäkään ei välttämättä leikata enää. Riippuu myös sairaaloista, toisissa paikoissa on korkeampi epis-%. Repeämän riski kasvaa esim
-jos iso vauva
-jos vauvan pään asento ei ihan paras mahdollinen
-jakkarasynnytyksessä koska silloin kätilö ei voi tukea yhtä hyvin välilihaa
-jos synnyttäjällä on ollut paljon hiivatulehduksia
-pitkä ponnistusvaihe
-erittäin nopea ponnistusvaihe että kudokset eivät ehdi mukaan
-imukuppisynnytyksissä