Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuuko täällä olemaan paikalla endometrioosia sairastavia?

Vierailija
26.12.2010 |

Olisi mukava vaihtaa kuulumisia.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 20-vuotias. Minulta löydettiin alkuvuodesta endometrioosia, jota sitten leikattiin puolisen vuotta sitten ja hoidettiin hormonaalisella lääkkeellä, joka aiheutti keinotekoiset vaihdevuodet. Jouluna vihdoin alkoi kauan odotetut kuukautiset, joka tarkoittaa sitä, että tammikuussa päästään aloittamaan yritys saada raskautta alulleen. Vähän jännittää, tullaanko onnistumaan. Kyseessä siis ensimmäinen lapsi.

Kertokaahan muutkin tarinoitanne ja kokemuksianne!

Vierailija
2/4 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se sairaus?

Joo, kyl voidaan pitää sairautena. Se periytyy äidiltä tyttärelle. Se voi olla oireeton tai sitten minkälaatuinen tahansa, olemattomasta tosi hankalaan.

Minulla on siinä keskivaiheen pahemmalla puolella, on leikattu 3 kertaa ja hedelmöityshoitojen avulla sain lapsen vuosi sitten.

Nyt kun olen laihtunut melkein 30 kg, on endo helpottunut. Toisaalta raskaushan näivettää Endon, mutta sehän ei koskaan poistu eli hyvänlaatuiset kasvaimet sisälläni ovat jo kasvamassa...

Mulla on aina ollut tosi kivuliaat kuukautiset, ja PITKÄT (melkein 3 viikkoa vuotoa pahimmillaan), paitsi laihduttuani: nyt vain 7 päivää eikä ruskeata vuotoa juuri nimeksikään.

Raskaus ja keltahormonihoito ovat ainoa hoito. Raskaus on tietty se parempi vaihtoehto. Olen jo pitkälle 3-kymppinen, ja haluisin lisää lapsia. Endo väijyy nurkan takana. Mutta haluisin edes vähän enemmän ikäeroa lapsilleni, kuin se "tavallisin" 1,5 vuotta.

Menen ehdottomasti Endotarkastuksiin ennen seuraavan lapsen yrittämistä.

Käykää tarkistuttamassa itsenne, Endo lopulta TUHOAA munasarjat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää tarkistuttamassa itsenne, Endo lopulta TUHOAA munasarjat!

minulla jo 1/3 munasarjoista tuhoutuneet ja toinen munajohdin poistettu. Siksi jännittääkin, tullaanko ikinä saamaan lasta.

3

Vierailija
4/4 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitosen viesti oli vähän harhaanjohtava. Endometrioosi todellakin on sairaus ja hyvin yksilöllinen oireiltaan.

Tässä asiallista tietoa:

Tietoa endometrioosista

Mitä endometrioosi on?

Endometrioosi on kohdun limakalvon pesäkesirottumatauti, jota sairastaa arviolta joka viides hedelmällisessä iässä oleva nainen. Endometrioosissa kohdun limakalvon (endometrium) kaltaista kudosta kasvaa kohdun ulkopuolelle esimerkiksi munasarjoihin, munanjohtimiin sekä kohdun, suolen ja virtsarakon pinnoille.

Endometrioosipesäkkeet käyttäytyvät samantapaisesti kuin kohdun limakalvo. Ne reagoivat kuukautiskierron mukaiseen estrogeenitason nousuun ja laskuun. Estrogeenitason kohotessa pesäkkeet paksuuntuvat, mutta väärässä paikassa kasvava kudos ei pääse poistumaan elimistöstä vuotona. Vatsaontelossa vuotava veri ärsyttää ja tulehduttaa viereisiä kudoksia, jonka seurauksena voi muodostua arpikudosta ja elimiä toisiinsa liimaavia kiinnikkeitä.

Endometrioosi aiheuttaa kroonista kipua, heikentää sitä sairastavan elämänlaatua ja aiheuttaa lapsettomuutta. Endometrioosi on uusiutuva, krooninen sairaus. Lopullista parantavaa hoitoa ei sairauteen ole vielä löytynyt, mutta oireita voidaan hoitaa muun muassa tulehduskipulääkkeillä, hormonilääkkeillä tai leikkauksella.

Oireet

· runsaat ja/tai kivuliaat kuukautiset (dysmenorrhea)

· kipu ja/tai tiputteluvuoto ennen kuukautisia

· välivuodot

· krooninen kipu alavatsan, sukupuolielinten ja/tai lantion alueella

· yhdyntäkipu (dyspareunia) tai kipu välittömästi yhdynnän jälkeen

· tärinäkipu

· selkäkipu

· iskiaskipu

· tihentynyt virtsaamistarve ja/tai kipua virtsatessa (dysuria)

· suolen toiminnan häiriöitä ja/tai kipua ulostaessa

· pahoinvointi

· hiivatulehdukset

· krooninen väsymys

· lapsettomuus

Diagnosointi

Endometrioosi voidaan todeta vain laparoskopisesti eli vatsan tähystysleikkauksella. Munasarjan endometrioosikystat voidaan havaita ultraäänitutkimuksessa.

http://www.endometrioosiyhdistys.fi/index.php?section=12

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi