Mielenkiinnolla odotan kuinka kovasti teiniä harmittaa
kun alennusmyynnit alkaa ja hän on pa.
Siirryttiin kuukausirahasysteemiin; hän saa runsaammaan kuukausirahan mutta ostaa vastaavasti omat pikkujuttunsa. Isommat hankinnat kuten talvitakit, kengät yms maksamme me.
Nyt on kuitenkin käyttänyt rahansa lähes kokonaan kaikkeen näkymättömään; karkkiin, grillille, pizzeriaan yms.
Luultavasti harmistus on suuri kun tajuaa asian mutta toivottavasti ottaa opiksi.
Kommentit (27)
Mä sain lapsena 2x vuodessa rahaa. Siinä todella oppi säästämään. Muistan jo 16vuotiaana ihmetelleeni, kun kavereilla ei ollut varaa 10x lippuun, vaan ostivat kertalippuja ja loppujenlopuksi maksoivat enemmän.
Hyvä keino oppia elämän realiteettejä.
Itse ainakin sain pilkkoa halkoja, kantaa niitä sisälle (puulämmitteinen talo) joka päivä, siivota (kävin siivoamassa myös muiden vanhempien sukulaisten asuntoja kerta viikkoon), talvisin tehdä lumitöitä, pestä autot, ja käydä kaupassa, josta hyvästä aina sain itselle myös jonkin 5 euroa tms, halonhakkuu-urakasta enemmänkin. Ja marjametsässä kävin kesäisin, ja keräsin marjoja myyntiin tuttavan kautta. Tein kaikkia mahdollisia töitä maatalossa muutenkin.
Ei pidä päästää liian helpolla teinejä, vaikka toki kaupungin kerrostalossa ei ehkä ole niin paljon töitä teinille tehtävänä. Mutta aina on jotain.
Teinillekin voi ehdottaa, että jos säästäisi jotain isompaa hankintaa varten rahojaan.
Itse tienasin 13-vuotiaasta asti rahat, joilla oli ostettava itse myös ne isommat hankinnat pääsääntöisesti. Jos ei ollut kaikkeen rahaa, niin sitten olin ilman. Vanhemmat toki ohjasivat rahankäyttöä, että sanoivat jo etukäteen, että säästä nyt esim. talvitakkia tai talvikenkiä varten...
Tyttö saa 100 e/kk rahaa, siitä pitää maksaa kaikki muu paitsi kotiin liittyvät asiat (siis ruoka, puhtaus jne.) ja kouluun liittyvät (eli bussilippu ja kirjat jne.). Säästi syksyn aikana 300 e.
Tyttö pistää rahat sileäksi nopeaa. On aikonut hommata kovapalkkaisen ammatin, että on sitten joskus rahaa, eikä tarvi kituuttaa.
Veli säästää ja säästää ja pystyy ostamaan sitten isompia ostoksia. Nytkin osti pikkuveljelleen lahjoja yli 100 euron edestä. Eli säästää ja laittaa omistaan sitten toisille.
Pikkuveli sitten istuu tiukasti lompakon päällä. Ei tuhlaa, ei anna toisille. Nauttii kun saa laskea, paljon rahaa on lompakossa. On meidän käteisen rahan automaatti jos tarvitsen käteistä rahaa. Ryökäle on oppinut jo 9vuotiaana perimään lainasta pientä korkoa. Muuten ei anna lainaan jos äkkiä tarvin parikymppisen käteisenä ja itsellä ei ole.
Tyttö saa 100 e/kk rahaa, siitä pitää maksaa kaikki muu paitsi kotiin liittyvät asiat (siis ruoka, puhtaus jne.) ja kouluun liittyvät (eli bussilippu ja kirjat jne.). Säästi syksyn aikana 300 e.
kunhan lähtee opiskelemaan ja noin 400 eurolla tulisi maksaa kaikki vuokrasta lähtien. Siis kun on tottunut, että kaikki välttämättömät menot maksaa koti ja siihen vielä satanen omaa käyttörahaa.
etkä osta mitään mitä ei ole sovittu. On lapsen etu, että tajuaa rahaa olevan rajoitetusti ja sitä on käytäettävä harkiten. Osaa sitten paremmin arvostaa sitä tavaraakin mitä sillä rahalla saa.
seuraavan kuun rahasta tai sit teettää jonkun tosi-extratyön, jolla olisi mahis ansaita ylimääräsitä.