Raskaana oleva. Mitä kiellettyä nautit joulupöydässä?
Minä join pikkuisen punaviiniä ruuan kanssa eilen ja aattona, mutta en syönyt riskiruokia. Mieli olisi tehnyt...
Kommentit (45)
Jos syö riskituotteita joka päivä kuin että syö yhden kerran. Lisäksi listeria voi olla muuallakin kuin riskituotteessa.
Listerioosi on harvinainen, mutta harmillinen. Alkuraskaudesta se ei helposti siirty sikiöön, mutta siirtyessään vaikutus dramaattinen. Myöhemmin siirtyy helpommin, mutta sikiö voi selvitä.
Olen ollut kolme joulua raskaana. Joka joulu olen yhden kerran syönyt itse graavattua lohta. Esikoisellani on vaikea vamma. Sillä ei ole mitään tekoa listerian tai toksemian kanssa.
Kuvitteleeko joku oikeasti, että sillä on jotain merkitystä syökö sitä kalaa vähän vai paljon? Eihän se riski siitä mihinkään kasva, vaikka sitten söisi koko kalan, kun kerran aloitti!
'Maalaisjärjen käyttö' sopii perusteluksi siihen, että päättää syödä tai olla syömättä. 'Vähän syöminen' on sitten tyhmyyttä ja ymmärtämättömyttä.
Maksan ja alkoholin kohdalla määrällä taas sitten on suuri merkitys, kun kyse on pitoisuuksista.
Mätiä, savulohta, homejuustoja (pastöroidusta maidosta), maksamakkaraa.
Elämä muuttuu aika vaikeaksi, jos koko ajan joutuu miettimään, mitä vaaroja tavalliseen elämiseen liittyy. Suomessa vammautuu vuosittain noin 50 vauvaa sytomegaloviruksen takia, jota ei voi välttää mitenkään. Paitsi eristäytymällä kaikesta ulkomaailmasta.
Aattoruualla vähän punaviiniä, kahtena iltana ruokalusikallisen konjakkia.
Puoli desiä glögiä joulupäivänä.
Itse kyläsävustettualohta, joka oli tosin ollut hetken vakuumipakattuna.
Itse graavattua lohta.
Pastöroimattomasta maidosta tehtyä leipäjuustoa, se oli vahinko.
Parstöroidusta maidosta tehtyjä homejuustoja ja pehmeitä juustoja.
Mätiä olisin halunnut kovasti ottaa, mutta sitä en uskaltanut.
graavia ja kylmäsavulohta, kun eivät olleet tyhjiöpakattuja. Kaikkia juustoja, kun olivat pastöroidusta maidosta tehtyjä. Söin siis ihan kaikkea mitä tarjolla oli, paitsi mutsin graavilohta, joka oli siis tyhjiöpakattua.
Ainoa ruoka, minkä olen raskausaikana jättänyt kokonaan pois, on maksa. Enkä juo alkoholia, en tippaakaan.
mua häiritsee vain ne jutut joissa vedotaan siihen, miten koko ihmiskunta ei ole kuollut siitä huolimatta että ennen raskausaikana toimittiin hyvin eri lailla kuin nykyiseen tieteelliseen käsitykseen pohjautuen suositellaan. Ennenhän ei myöskään ehkäisty, joten oli suorastaan iloinen asia että aika suuri osa raskauksista meni kesken. Kaikki eivät suinkaan olisi halunneetkaan sitä vauvamäärää.
Se, kuinka paljon sinä haluat välttää keskenmenoa ei ole minun ongelmani. En paheksuisi sitäkään vaikka tekisit abortin saman tien. Mielestäni se on täysin sinun oikeutesi, ja myös koko perheen etu verrattuna siihen että epätoivotut lapset syntyisivät.
En oikeasti tajua miten se on toisen elämästä pois jos minä olen syönyt jotain kiellettyä. En kai ole samalla myrkyttänyt jonkun toisen kohdussa olevaa lasta?! Vai olenko? Ja minä olen vaarantanut jo lapseni hengen käymällä istukkabiopsiassa joka sekin on täysin vapaaehtoinen toimenpide ja keskenmenonriski 1%.
Ainoa ruoka, minkä olen raskausaikana jättänyt kokonaan pois, on maksa.
Ja se kun on just se mitä oikeasti saisi syödä, ei nykyään enää syötetä karjalle A-vitaminoitua rehua!
Pastörointi puolestaan ei suojaa listerialta kuin ihan alussa, sen jälkeenhän juustoa kypsytetään ja se altistuu kaikenlaisille tartunnoille.
En tykkää graavilohesta enkä sinihomejuustosta, ja muut juustot olivat pastöroituja, mutta tilkan (ehkä viisi hörppyä) punaviiniä join jouluaterialla. Muuten en alkoholia käytäkään.
punaviinistä, graavilohesta, kylmäsavulohesta, maksapateesta, homejuustoista. Voi tämä turha hössötys näiden ruokien kanssa. Maalaisjärki on sallittua myös raskausaikana.
Mäti ja graavilohi ja molemmat itse laitettuna :) Mäti oli vielä omista pyytämistäni muikuista. Ai joo ja maksapateeta, mutta eipä tainnu mennä sitä 100 grammaa edes...
kaloja
juustoja
puolilasia punaviiniä
saunaolutta lasillisen
Hesarissahan oli just jouluna iso juttu raskaana olevien joulu- yms. ruuista. Esim maksamakkaraa ei saanut Helsingissä syödä ollenkaan, Turussa sai syödä 200 g ja Tampereella 2 siivua, tai jotain :D. Ja sittenhän se vasta hauskaksi meni, kun vertailuun otettiin mukaan Suomen lisäksi suositukset Ruotsissa, Yhdysvalloissa, Venäjällä ja parissa muussa maassa!
punaviinistä, graavilohesta, kylmäsavulohesta, maksapateesta, homejuustoista. Voi tämä turha hössötys näiden ruokien kanssa. Maalaisjärki on sallittua myös raskausaikana.
Maalaisjärkesi sanoo että sikiölle hengenvaarallisen riskin sisältäviä tuotteita voi syödä. Riski on tosi pieni joten hössötys on turhaa. Kolaririski on yhtä pieni ellei pienempi. Mutta sekä listeriariskin että kolaririskin välttäminen voi säästää lapsen hengen.
Minä hössötän mielelläni kun kyse on lapseni elämästä.
"maalaisjärjestä" puhuvat, kun he eivät ymmärrä, mistä riskeistä milloinkin on kyse. Ovat vähän yksinkertaisia.
Kohtuutta on se, että voi nauttia tilkan viiniä jouluaterialla. Listeriariski taas ei liity mihinkään kohtuuteen. Jos sitä mätiä syö vaikka teelusikallisen ja pöpö sattuu siinä olemaan, niin se voi olla menoa sikiölle. Hesarin jutun mukaan listeriabakteerin esiintyminen on kasvava ongelma Euroopasssa eikä mitään turhaa hössötystä.
Mutta kukin toki taplaa tyylillään. Kaikki eivät voi olla kärkijoukossa älynlahjoja jaettaessa.
graavilohta :)
Ja eräälle. Vaikka pidänkin joitakin suosituksia ruoan suhteen ylireagointina. Nykyäänhän tulee kauheasti rajoituksia! Kohta ei saa syödä oikein mitään. Aika monessa aineessa on varmasti aina jokin pieni asia mikä saattaa jotakin aiheuttaa.
Mutta siltikään en kuskaa lapsiani autossa ilman kunnon istuimia.
Eiköhän se maalaisjärki jo sano ettei lapsia autoon ilman istuimia.
Pienestä määrästä jotakin ruokaa/juomaa ei takuulla ole haittaa sikiölle. Eriasia sitten jos niitä vetää kaksin käsin koko ajan.
"maalaisjärjestä" puhuvat, kun he eivät ymmärrä, mistä riskeistä milloinkin on kyse. Ovat vähän yksinkertaisia.
Kohtuutta on se, että voi nauttia tilkan viiniä jouluaterialla. Listeriariski taas ei liity mihinkään kohtuuteen. Jos sitä mätiä syö vaikka teelusikallisen ja pöpö sattuu siinä olemaan, niin se voi olla menoa sikiölle. Hesarin jutun mukaan listeriabakteerin esiintyminen on kasvava ongelma Euroopasssa eikä mitään turhaa hössötystä.
Mutta kukin toki taplaa tyylillään. Kaikki eivät voi olla kärkijoukossa älynlahjoja jaettaessa.
että kaikkea tuota on syöty ennenkin, ja ihme kyllä, olemme elossa o_O
Maalaisjärkesi sanoo että sikiölle hengenvaarallisen riskin sisältäviä tuotteita voi syödä. Riski on tosi pieni joten hössötys on turhaa. Kolaririski on yhtä pieni ellei pienempi. Mutta sekä listeriariskin että kolaririskin välttäminen voi säästää lapsen hengen.
Minäkin söin graavialohta koska se on vain niin hyvää. Ja maksamakkaraa pari siivua. Mutta siinäpä ne. Punkkua meillä ei edes ollut tarjolla, mies joi olutta ja minä vain nautiskelin sen tuoksusta. Alkoholia ei kyllä ole edes tehnyt mieli koko raskausaikana.
Eviran sivuilta:
Riskielintarvikkeina pidetään myös pastöroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja juustoja, muita pehmeitä juustoja, kuten home- ja tuorejuustot, sekä leikkeleitä ja pateita. Näistä ei Suomessa tehdyissä tutkimuksissa ole juurikaan todettu listeriaa.
Suomessa on tutkittu säännöllisin väliajoin riskielintarvikkeita, erityisesti tyhjiöpakattuja, kylmäsavustettuja ja graavisuolattuja kalajalosteita. Vuosien 2008-2009 kartoitustutkimuksessa listeriaa todettiin 32 %:ssa näytteitä.. Lakisääteinen raja-arvo (100 pmy (pesäkkeenmuodostavaa yksikköä)/g) ylittyi kuitenkin vain 2 %:ssa näytteitä. Listeriapitoisuudet olivat pienentyneet huomattavasti verrattuna edellisiin kartoituksiin.
Jos ensimmäinen, voin vain toivottaa sinulle hyvää onnea hössöttämisesi kanssa sen jälkeen, kun lapsi on syntynyt... Mitä vaaroja tämä elämä tuokaan tullessaan, joihin sinä et valitettavasti pysty millään tavalla vaikuttamaan, vaikka kuinka yrität lastasi suojella. Onnea vain valitsemallesi elämäntyylillesi! :)
"Lähetin lapseni maailmaan,
kuin laivan merelle.
Ompelin purjeet parhaan taitoni mukaan,
mutta myrskyille en voinut mitään."
"maalaisjärjestä" puhuvat, kun he eivät ymmärrä, mistä riskeistä milloinkin on kyse. Ovat vähän yksinkertaisia. Kohtuutta on se, että voi nauttia tilkan viiniä jouluaterialla. Listeriariski taas ei liity mihinkään kohtuuteen. Jos sitä mätiä syö vaikka teelusikallisen ja pöpö sattuu siinä olemaan, niin se voi olla menoa sikiölle. Hesarin jutun mukaan listeriabakteerin esiintyminen on kasvava ongelma Euroopasssa eikä mitään turhaa hössötystä. Mutta kukin toki taplaa tyylillään. Kaikki eivät voi olla kärkijoukossa älynlahjoja jaettaessa.
". Niin tai sitten he ymmärtävät sen
Ei tarvita turvaistuimia kun ei lapsenakaan tarvittu edes takapenkillä turvavöitä, mehän eme kuolleet mihinkään. Voi syödä riskituotteita, kun kukaan ei osannut selvittää 50 vuotta sitten että listeria aiheutti sen naapurin miinan kohtukuoleman. Niin, ennen muuten otettiin viinaa supistuksiin. Ja terveitä lapsia tuli. Kamala tämä hössötysyhteiskunta. Kyllä tällä lasten henkiä säästetään, mutta no, ennenkään ei meidän suvussa kuoltu ilman turvavöitä niin...
En oikeasti tajua miten se on toisen elämästä pois jos minä olen syönyt jotain kiellettyä. En kai ole samalla myrkyttänyt jonkun toisen kohdussa olevaa lasta?! Vai olenko? Ja minä olen vaarantanut jo lapseni hengen käymällä istukkabiopsiassa joka sekin on täysin vapaaehtoinen toimenpide ja keskenmenonriski 1%.