Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana oleva. Mitä kiellettyä nautit joulupöydässä?

Vierailija
26.12.2010 |

Minä join pikkuisen punaviiniä ruuan kanssa eilen ja aattona, mutta en syönyt riskiruokia. Mieli olisi tehnyt...

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että alkoholin käyttö on noinkin monen mielestä raskausaikana ihan ok, vaikka "turvallista" riskirajaa ei voi tietää. Se on hassu juttu, kun sitten mammat kauhistelee kaikkien muiden päihteiden vaikutuksia sikiöön, mutta alkoholi ei vaikuttaisi olevan mitään.

Joo, en tullut saarnaamaan, kukin tehköön raskaana ollessaan ihan mitä huvittaa, mutta täällä kohtuujäyttäjien ja raivoraittiiden getossa luulisi ihmisten osaavan pidättäytyä alkoholista raskauden ajaksi.

Vierailija
22/45 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemme kyllä elossa (aika ontuva argumentti), mutta monet muut eivät.

Ennen ei ollut suosituksia, mutta sikiö- ja lapsikuolleisuuskin olivat ihan eri luokkaa.

On ihan sama syökö graavilohta tai juustoa vähän vai paljon. Jos listeria iskee, se iskee pienestäkin määrästä. Se on ihan tuurista kiinni.

Sen viinin kanssa sen sijaan pitää muistaa kohtuus. Kannattaa miettiä, mikä riski on minkäkin ruoka-aineen kohdalla kyseessä ja toimia sen mukaan eikä vain niputtaa kaikkia suosituksia yhdeksi isoksi hysteriaksi.

"maalaisjärjestä" puhuvat, kun he eivät ymmärrä, mistä riskeistä milloinkin on kyse. Ovat vähän yksinkertaisia.

Kohtuutta on se, että voi nauttia tilkan viiniä jouluaterialla. Listeriariski taas ei liity mihinkään kohtuuteen. Jos sitä mätiä syö vaikka teelusikallisen ja pöpö sattuu siinä olemaan, niin se voi olla menoa sikiölle. Hesarin jutun mukaan listeriabakteerin esiintyminen on kasvava ongelma Euroopasssa eikä mitään turhaa hössötystä.

Mutta kukin toki taplaa tyylillään. Kaikki eivät voi olla kärkijoukossa älynlahjoja jaettaessa.

että kaikkea tuota on syöty ennenkin, ja ihme kyllä, olemme elossa o_O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

punaviinistä, graavilohesta, kylmäsavulohesta, maksapateesta, homejuustoista. Voi tämä turha hössötys näiden ruokien kanssa. Maalaisjärki on sallittua myös raskausaikana.

Maalaisjärkesi sanoo että sikiölle hengenvaarallisen riskin sisältäviä tuotteita voi syödä. Riski on tosi pieni joten hössötys on turhaa. Kolaririski on yhtä pieni ellei pienempi. Mutta sekä listeriariskin että kolaririskin välttäminen voi säästää lapsen hengen. Minä hössötän mielelläni kun kyse on lapseni elämästä.

Jos ensimmäinen, voin vain toivottaa sinulle hyvää onnea hössöttämisesi kanssa sen jälkeen, kun lapsi on syntynyt... Mitä vaaroja tämä elämä tuokaan tullessaan, joihin sinä et valitettavasti pysty millään tavalla vaikuttamaan, vaikka kuinka yrität lastasi suojella. Onnea vain valitsemallesi elämäntyylillesi! :) "Lähetin lapseni maailmaan, kuin laivan merelle. Ompelin purjeet parhaan taitoni mukaan, mutta myrskyille en voinut mitään."

Voi luoja. Ihan kuin en tajuaisi mitä vaaroja elämässä on. Siksi minimoin selkeät riskit. Sinä siis et ilmeisesti käytä niitä turvaistuimia? Vai käytätkö vain siksi ettei tulisi sakkoja? Mihin vedät välittämisen rajan? Vai saako sikiön hengellä leikkiä muttei syntyneen lapsen? Sinulle ihan oikeasti toivotan onnea valitsemallasi tiellä sillä sitä sinä todella tulet tarvitsemaan.

Vierailija
24/45 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on jo kolmas lapsi tulossa, onko aivan hirveää jos en hössötä joka asiasta?

Maistan graavilohta jos halua, nautin lasillisen viiniäkin. Ajatella kerran koko raskauden aikana. Eli ei ole edes viikottainen tapa.

Minä olin kamala hössöttäjä esikoista odottaessani. Hysteerinen melkeinpä. Kyllähän siinä jo ihmisetkin kyllästyivät. Mutta sitten huomasin että hei, mähän voin ottaa rennommin tän homman kanssa.

Molemmat lapset ovat terveitä mukeloita. Kuopuksenkin aikaan join yhden lasillisen viiniä jouluna. Ja taisinpa syödä sitä graavilohtakin. Esikoisen aikaan en, olin aikamoinen hössöttäjä. Kyllä se ampui minulla yli ja pahemman kerran. Vieläpä kun alkoin muille selittämään miten heidän pitää elää, kuten tälläkin palstalla osa teistä kertoo muille. Ylihän se ampuu!

Vierailija
25/45 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemme kyllä elossa (aika ontuva argumentti), mutta monet muut eivät.

Ennen ei ollut suosituksia, mutta sikiö- ja lapsikuolleisuuskin olivat ihan eri luokkaa.

On ihan sama syökö graavilohta tai juustoa vähän vai paljon. Jos listeria iskee, se iskee pienestäkin määrästä. Se on ihan tuurista kiinni.

Sen viinin kanssa sen sijaan pitää muistaa kohtuus. Kannattaa miettiä, mikä riski on minkäkin ruoka-aineen kohdalla kyseessä ja toimia sen mukaan eikä vain niputtaa kaikkia suosituksia yhdeksi isoksi hysteriaksi.

"maalaisjärjestä" puhuvat, kun he eivät ymmärrä, mistä riskeistä milloinkin on kyse. Ovat vähän yksinkertaisia.

Kohtuutta on se, että voi nauttia tilkan viiniä jouluaterialla. Listeriariski taas ei liity mihinkään kohtuuteen. Jos sitä mätiä syö vaikka teelusikallisen ja pöpö sattuu siinä olemaan, niin se voi olla menoa sikiölle. Hesarin jutun mukaan listeriabakteerin esiintyminen on kasvava ongelma Euroopasssa eikä mitään turhaa hössötystä.

Mutta kukin toki taplaa tyylillään. Kaikki eivät voi olla kärkijoukossa älynlahjoja jaettaessa.

että kaikkea tuota on syöty ennenkin, ja ihme kyllä, olemme elossa o_O

Eiköhän jokainen täällä eron huomaa itsekin!!!

Kaksi aivan eriasiaa. Ja sakot napsahtaa jos et käytä turvaistuinta, mutta miten on ruuan kanssa. Ja koska ei alkoholillakaan ole mitään rajoja ei voi tietää onko se vähänkin liikaa. Itse en ole alkuraskauden (kun en tiennyt olevani raskaana) jälkeen juonut tippaakaan, en ole edes kaivannut alkoholia. Mutta kyllä nyt jouluna otin riskin ja söin niitä hyi niin kiellettyjä ruokia.

Vierailija
26/45 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tupakoinut olen koko raskauden ajan 5-10 savuketta per päivä.

Vierailija
27/45 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämä asia ole loppuun käsitelty! Meitä on jokaiseen junaan, kaikilla on omat arvonsa elämälle ja oma elämäntyylinsä. Tähän on hyvä lopettaa. Hyvää odotusta jokaiselle!

Vierailija
28/45 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja. Ihan kuin en tajuaisi mitä vaaroja elämässä on. Siksi minimoin selkeät riskit. Sinä siis et ilmeisesti käytä niitä turvaistuimia? Vai käytätkö vain siksi ettei tulisi sakkoja? Mihin vedät välittämisen rajan? Vai saako sikiön hengellä leikkiä muttei syntyneen lapsen? Sinulle ihan oikeasti toivotan onnea valitsemallasi tiellä sillä sitä sinä todella tulet tarvitsemaan.

Sinä teet miten teet, toiset tekevät miten tekevät.

Aivan oikeasti, vaikka sinä nyt elät näin, ei tarkoita sitä ettei jotakin tapahtuisi. Järkeä nyt hei peliin. On paljon vaaroja mitä voi tapahtua. Se että jouluna syö graavilohta ja juo lasin viiniä, ei tarkoita etteikö joku välittäisi lapsistaan tai ei pidä heitä autossa turvaistuimissa. Kunnon dramatiikkaa, jos syö graavilohta, ei kuskaa lapsia autossa turvaistuimessa koska hän on paska äiti ja ei välitä lapsistaan :D :D Kunnon fiktiota :) Jospa alettaisiin puhumaan ihan faktaa.

Vierailija
29/45 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on jo kolmas lapsi tulossa, onko aivan hirveää jos en hössötä joka asiasta?

Maistan graavilohta jos halua, nautin lasillisen viiniäkin. Ajatella kerran koko raskauden aikana. Eli ei ole edes viikottainen tapa.

Minä olin kamala hössöttäjä esikoista odottaessani. Hysteerinen melkeinpä. Kyllähän siinä jo ihmisetkin kyllästyivät. Mutta sitten huomasin että hei, mähän voin ottaa rennommin tän homman kanssa.

Molemmat lapset ovat terveitä mukeloita. Kuopuksenkin aikaan join yhden lasillisen viiniä jouluna. Ja taisinpa syödä sitä graavilohtakin. Esikoisen aikaan en, olin aikamoinen hössöttäjä. Kyllä se ampui minulla yli ja pahemman kerran. Vieläpä kun alkoin muille selittämään miten heidän pitää elää, kuten tälläkin palstalla osa teistä kertoo muille. Ylihän se ampuu!

Olen samaa mieltä kanssasi! Mukavaa odotusta sinulle!

Vierailija
30/45 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jännä, miten moni nykyään viittaa kintaalla tieteellisille tutkimuksille ja niihin perustuville suosituksille. Näin taitaa olla erityisesti terveyteen liittyvissä asioissa. (raskauden ruokasuositukset, rokotukset, kovat rasvat...)

Tämä sitten perustellaan "maalaisjärjellä" ja "omilla aivoilla ajattelulla" ilman, että taustalla on mitään muuta pohjaa suositusten vastaisesti toimimiselle. Korkeintaan jonkun tavis-blogistin tai jenkkiläisen muka-tieteilijän teksteihin tulee linkkiä, kun pitävämpää perustelua pyytää.

Nämä on näitä nettiajan ilmiöitä. Kaikilla on mielipide ja joitain niistä aletaan sitten kollektiivisesti pitää "faktoina".

Vierailija
31/45 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteleeko joku oikeasti, että sillä on jotain merkitystä syökö sitä kalaa vähän vai paljon? Eihän se riski siitä mihinkään kasva, vaikka sitten söisi koko kalan, kun kerran aloitti!

'Maalaisjärjen käyttö' sopii perusteluksi siihen, että päättää syödä tai olla syömättä. 'Vähän syöminen' on sitten tyhmyyttä ja ymmärtämättömyttä.

Maksan ja alkoholin kohdalla määrällä taas sitten on suuri merkitys, kun kyse on pitoisuuksista.

Vierailija
32/45 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden kiellettyjen tilalle tein sovellettuja versioita. Ja täysin yhtä hyvät jouluruuat tuli näinkin. Joten miksi syödä kiellettyjä, kun mistään luopumatta voi syödä sallittujakin.

Vierailija
33/45 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muitakin kaloja ja kalaasia. Olen tehnyt saman synnin kahden aikasemmankin kanssa. Söin vähän ihan hyvällä omallatunnolla :)

Vierailija
34/45 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä, että graavikalan, home- ja tuorejuustojen, huonosti kypsennetyn lihan ja muiden listeria- ja toksoplasmoosiriskin sisältävien ruokien kanssa määrällä ei ole väliä. Ei myöskään sillä, syötkö sitä kerran vai viisi. Se yksi kerta riittää pahimmassa tapauksessa tappamaan sikiön, jos käy huono tuuri. Se, että olette syöneet näitä ei-suositeltavia ruokia ja kaikki on hyvin, kertoo ainostaa siitä että teillä on käynyt hyvä munkki. Onnittelut siitä. Itse en voisi elää itseni kanssa, jos sitten sattuisi se paska mäihä omalle kohdalle ja se jouluna syöty listerian saastuttama graavikala tappaisi lapseni. En sitten millään. Mikäli ruoka-aine on saastunut, se yksi kerta riittää aiheuttamaan listeriabakteeri- tai toksoplasmoositartunnan. Ja se siitä. Game over.

Toinen asia – kuten joku jo sanoi – ovat ne ruoka-aineet, joissa määrä ja pitoisuudet ratkaisevat: maksa, kenties alkoholi (riskirajoja ei tunneta), pellavansiemenet, merilevä jne. jne. jne. Niitä voi maistella ilman mainittavaa riskiä ja kohtuus ratkaisee paljon.

On myös naurettavuuden huippu perustella omaa leväperäisyyttä entisaikojen huolettomalla meiningillä. Silloin kohtukuolemat ja lapsikuolleisuus olivat AIVAN eri luokkaa. Ei ole kovin montaa kymmentä vuotta siitä, kun melkein joka perheessä oli joku raskaus päättynyt huonosti, syntynyt vammainen lapsi joka oli myöhemmin kuollut jne. Ihan omien isovanhempieni ikäluokasta näitä tapauksia löytyy pilvin pimein. Tietääkseni aikanaan ei myöskään maalaistuvissa syöty graavilohta tai maksapateeta, tehty tuorejuustoja joita olisi säilytetty kuukausia tai pakattu ruokaa vakuumipakkauksiin. Ruoka oli kai kuitenkin pääsääntöisesti tuoretta (tai kuivattua / säilöttyä) lähiruokaa ja pastöroimattomat tuotteet nautittiin samantien. Listeria vaatii kasvualustan ja esim. pehmeä, pitkään säilytettävä juusto on oivallinen sellainen.

Jotta maalaisjärkeä itse kullekin vain. Ja onnea noihin harrastamiinne listeria- ja toksolottoihin.

Vierailija
35/45 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

korostan, että riskihän on pieni, todella pieni. Mutta tieto riskin pienuudesta ei lohduta sitä, jolle se nakki napsahtaa. Jonkun kohdalle osuu, Suomessakin vuosittain.

Vierailija
36/45 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkea mitä teki mieli. Pari lasia kuohariakin join, toisen päivällä ja toisen illalla.

Vierailija
37/45 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun niistä löytyy listeriaa tai salmonellaa. Varsin usein ne on noita graavi- ja vakuumipakattuja kaloja. Viimeisen vuoden aikana oon nähnyt sellaisen kaloja koskevan poisvetoilmoituksen moneen kertaan. Toki muitakin on ollut, mutta puolet noista varmaan kaloja.

Että kyllä sen ihan maalaisjärjelläkin näkee, että ne ruokasuositukset raskaana oleville perustuu ihan siihen, että riski on näiden ruokien kohdalla suurentunut.

Vierailija
38/45 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoindeksini oli ennen raskauden alkua 27 ja painoa ei neuvolan mukaan saa juuri tulla.

Joten noi olivat tarpeettomia, mutta ah, niin hyviä.

Kävin tosin sitten eilenkin kaksi kertaa lenkillä.

Vierailija
39/45 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vadin pari henkosta mieheni bongista. En kyllä tupakoi lainkaan. Sai hetkeksi rennomman fiiliksen ja PALJON turvallisempaa kuin edes se lasillinen viiniä.

Vierailija
40/45 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä nykyaikaa... onneksi omat lapset ovat jo kouluikäisiä. Ja terveitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan