Kuulutko mielestäsi kastiin bättre folk?
Kommentit (17)
vaikka kaksikielinen ´perhe ollaankin.
Saan olla ja mennä mieleni mukaan. Kukaan ei uhkaa eikä tarvitse pelätä. Pystyn liikkumaan omin voimin ja hoitamaan omat asiani.
vaikka olen varakkaan suomenruotsalaisen perheen tytär :)
Mulla ei vielä ole ammattia ja asun lähiössä :D Ja lapsillani on J- ja C-nimet, joten se siitä sitten ;D
exäni kuului.
näistä syistä:
- isänsä professori
- myös äitinsä hyvässä asemassa kulttuurialalla
- suvuissa useammassa polvessa mm. professoreja
- vanhaa rahaa
- sukulaisista n. puolet omalla alallaan tunenttuja, haastatellaan usein tiedotusvälineisiin asiantuntijoina jne
minä omien sukujeni ensimmäinen (ja toistaiseksi ainoa) maisteri, ei rahoja, vanhaa sen paremmin kuin uutta yms
Suku on vanhastaan sitä stereotyyppistä Bättre Folkia, tosin ei suomenruotsalaista. Mutta kuitenkin sitä piiriä, joka 100v sitten hengasi yhdessä. Sukurahaa on vähän, mutta kaikki, siis Kaikki ovat vähintään maistereita.
Yritin joskus herättää suvussa keskustelua että mitäpäs jos pikkuveli menisikin amikseen... hurja tyrmäys. Meidän Suvussa jne...
Mutta perinteet ja normit jatkuvat, itse nain samantyylisen ihmisen ja olemme ilmeisesti keskiluokkaisia tulojen perusteella.
Kristallikruunut on, samoin oletus, että kirkkiherra tunnetaan etunimeltä ja tulee 60v-päiville. Tyypillistä bättre folkia siis. *sigh* Oma maailmankatsomukseni on kyllä hiukan stereotyypistä poikkeava, pyydän merkittävän pöytäkirjaan.
Olen professorin tytär, koko elämäni olen ollut kiinteästi yhteydessä yliopistomaailmaan ja sama jatkuu nyt oman työni kautta. Asuimme lapsuuteni kaupungin keskustassa arvotalossa, meillä on myös kakkosasunto Etelä-Euroopassa ja mökki järvenrannalla. Rahasta ei ole koskaan ollut pulaa, vaikka emme mitään miljonäärejä olekaan. Olen nähnyt paljon maailmaa jo pienestä pitäen. Ruokakulttuuri perheessäni on aina ollut kansainvälinen ja isäni kokkasi meille mm. intialaista kanaa ja kiinalaista wokkia jo 80-luvulla. Olemme hillittyjä ja hallittuja, huoliteltuja ja etäisen kohteliaita vieraille. Silti pidän taustaani ihan tavallisena - joskin hyväosaisena - keskiluokkaisena suomalaisena kaupunkilaisperheenä. Emmekä todellakaan ole ruotsinkielisiä. Eli se siitä bättrefolkkiudesta...
Kuulun kastiin "luuserit".
perustelut: mielenterv.ongelmia, työttömyyttä, köyhyyttä, mm.
Vanhaa rahaa ei ole, eikä uuttakaan kovin merkittävästi. Hyvin keskiluokkaista, jopa ehkä alempaa keskiluokkaa varallisuuden perusteella.
Vaikka olen YH! Olen suomenruotsalaisten lääkärien lääkäritytär. Rahaa suvussa ja itse tienaan yli 100 000€ vuodessa. Meillä on tyttären kanssa velaton uusi kivitalo Kaskisaaressa, uusi Audi-maasturi ym. ulkoista varallisuutta paljon. EN tuo sitä esille tai tyrkylle vaan minulla on paljon ystäviä, jotka ovat vähävaraisia. Jotkut ajattelee, että kun harrastamme esim. oopperaa, teatteria ja taidetta olemme jotenkin "olevinamme", mutta niihen olen pienestä saakka tottunut. Eli ulkoista varallisuutta riittää, mutta töitä teen yli 50h/kk ja joskus toivoisi itselleen myös parisuhdetta... Kaikilla on huolensa...
Tietenkin ! Koska käyn joka keskiviikko fennian bättre folk klubbenilla !! halpaa viinaa
työn teon vuoksi
ruotsalaista termiä en ymmärrä, vai onko kyse suomalaisen 5 % vähemmistön peritystä rahasta ja statuksesta?
Jos olisi nainut omaan luokkaansa/ylemmäs (ruotsinkielinen pappisperhe) niin sitten olisi mahdollisuuksia.
Ectectbehho