Mitä sinä olet mieltä näistä rahalahjoista?
Minulla on yksineläviä siskoja. Itselläni on viisi lasta. Siskoillani on hyvä taloudellinen tilanne, meillä taas eletään niukasti lainojen keskellä. Vanhempani eivät osta minulle tai lapsilleni koskaan mitään, mutta antavat aina rahaa jouluksi. Se on tosi hieno juttu, ja olen siitä kiitollinen. Yleensä lapset saavat 20 euroa per nenä ja minä viisikymppiä. Siskoni saavat 150 euroa kukin.
Mitä sinä olet mieltä, onko oikein, että siskoni saavat saman summan kuin meidänkin koko perhe, vai pitäisikö meidän kaikkien kolmen sisaruksen lahjan vanhemmilta olla samansuuruinen keskenään? Joku varmasti sanoo heti, että olen kateellinen, ja on siinä oikeassa, kyllä vähän olenkin, kun itselläni ei ole tuollaisia summia. Mutta toisaalta en itse osaa sanoa, mikä on oikein tai mikä väärin.
Kommentit (22)
Jos lahjoissa pitää noudattaa jotian perinnönjaon periaatetta. Lahjat ovat lahjoja! Syyt miksi mitäkin keneleekin annetaan pitäisi perusta johonkin ihan muuhun. Rahalahjat on muutenkin huonoja.
AP mä olen huolissani sun asuntolainasta. Nyt korot on vielä alhaset, mitäs sittne kun ne kohta kumminkin nousee?
vähän sama tilanne. Meillä kolme lasta, miehen siskolla yksi. Kaikki alakoululaisia. Appivanhemmat ostaa meidän lapsille esim. 20e lahjan/lapsi ja tälle tyttären lapselle 60e maksavan lahjan. Että menee tasan heidän mielestään. Aiemmin oli ihan sama kun lapset oli pieniä, mutta kyllä tuollainen 12 v jo tajuaa, että serkku saa aina kolme kertaa arvokkaamman lahjan. Ei lapset vielä tajua tuollaista jakoa, vertailevat vain mummolta saamiaan lahjojaan ja tulleet siihen tulokseen että mummo pitää varmaan tästä heidän serkustaan paljon enemmän. Suoraan voin sanoa että ovat siis kateellisia. Ollaan kyllä puhuttu, että ei mummo sitä niin tarkoita ja että muistaminen on tärkeintä, mutta paha mieli noille näkyy useimmiten silti tulevan kun lahjojaan vertailevat joulun aikaan.