Kummi unohdettiin... taas
Jos lapsenne on vielä niin nuori, ettei itse pysty/osaa/ymmärrä hankkia kummille jouluksi jotain, jätättekö kummin muistamatta?
Itselläni 3 x 1-3 vuotiasta kummityttöä. Itse tapani mukaan vein lahjat, mutta ei edes kortilla muistettu, pien joulukukka ei varmaan ehkä olisi vienyt perikatoon ketään. En mitään isoa lahjaa odottanutkaan, mutta minä vien vieläkin kummilleni kukan jouluna tai muistan edes kortilla ja olen 25 vuotias... Ajattelemattomutta, vai eikö nykyajan äitejä kiinosta muu kun, että oma kullannuppu saa taas uusia tavaroita.
Kommentit (42)
"ap- aikuistu- kummille ei kuulu lahjat"
Sanoo huonostikäyttäytyvien lapsiensa kiittämätön ja kiukkuinen äiti. Voi lapsiparkoja, kun ei aikuisena osaa edes käytöstapoja...
ja eiköhän aloittajan jutussa ollut kyse kiittämisestä enemmänkin, edes kortista, eikä niinkään lahjoista. Lukemisen ymmärtättömyyttäkin?
etten odota keneltäkään mitään ihmeitä.
Lapseni saavat kummeiltaan lahjoja jouluna, jos olemme heidän luonaan, muuten eivät. Synttäritkin tuppaa unohtumaan. Omia kummilapsia muistan kyllä aina, mutta ei sieltä kiitosta tule, en kyllä odotakaan.
Nyt tein päätöksen, että kummius lahjoineen päättyy ripillepääsyn jälkeen, on helppoa ja selkeää näin.
Meitä kummeja, kummilapsia yms on moneen junaan, ja hyvä niin, harmi, jos kovin ristiin menee kaikkineen.
on tapana, että lähetän omille kummitädeilleni joulukortit joka joulu, pääsiäisenä, juhannuksena jne laitan yleensä tekstiviestin.
Minun lapseni 1v taas antoi kummitädeilleen joulukääreessä studiovalokuvan. (lisäksi kummit saivat erikseen lahjan myös minulta, ovat minulle läheisiä ihmisiä). Aattoiltana laitoin vielä kummeille tekstiviestin ja kiitoksen lahjoista, mitä lapsi oli saanut.
Ei kyllä kävisi pienessä mielessäkään, että odottaisin vain yhdensuuntaista yhteydenpitoa ja muistamista!
Koska halusin kummeista muutakin kuin vain lahja-automaatin niin lapsellani on vain 2 kummia, ihmisiä, joiden kanssa minulla ja lapsellani on läheiset välit ympäri vuoden.
ja on jo 12v.
Toki yleisesti joulukortti tulee,mut ei muuta.
Asuvat muutaman sadan kilsan päässä,joten ei tavata kovinkaan usein.
Aina olen synntäreinä ja nimppareina sekä jouluna muistanut kummityttöäni.
Tänä vuonna jätin sitten kaiken hässäkän keskellä syntärilahjan lähettämättä.
Kutsu tuli pari päivää ennen tekstivoestinä ja ilmoitukseeni etten pääse ei tullut mitään vastausta. TUli jotenkin tunne ettei minua sinne ihan tosissaan kaivattukkaan.
Joululahjan nyt toki lähetin. Mitään kiitosta ei siitä ole tullut. Eipä kuyllä ole muistakaan lahjoista ´moneen vuoteen tullut mitään kiitosta.
Jos olen päässyt käymään on toki sanonut kiitos kun on lahjan saanut,mutta lähetetyistä lahjoista ei ole mitään perästäpäin kuulunut.
Sen sijaan kun lähetin lapsemme pikkuserkun lapselle lahjan sieltä tuli jo kitosviesti.
Pienni kiitos olisi paikallaan. Antaisi lahjan antajalle hyvän mielen ,kun tietäisi lahjan saapuneen perille.
mutta minusta on aina ollut ihan itsestään selvää, että muistamista on molemmin päin. Olen itse muistanut kummejani pienellä lahjalla jouluisin aina tähän päivään saakka (nyt sovimme, että lakataan ostelemasta toisillemme lahjoja). Samoin lastemme kummeille lähtee aina joulumuistamiset.
Lahjoista kiitellään puolin ja toisin eikä vaatimuslistoja esitetä.
Huh, kerrankin jokin aihe, jossa saan tuntea olevani aidosti muita parempi. ;)
Jos olisin kummi, en kyllä ottaisi nokkiini, jos en lahjoja saisi, mutta kiittämättömyys rassaisi kyllä. Ehkä vielä enemmän rassaisi lahjojen "tilaaminen".
Siis en ole ikinä ajatellut tai ei ole tullut mieleenkään, että kummilapsen(tai hänen vanhempien) tulisi ostaa lahja kummille. Itselläkin kaksi kummilasta ja kiitos lahjasta on se mitä odotan... Ei omassakaan lapsuudessa annettu kummeille lahjoja. En ole edes ikinä kuullut, että kukaan olisi saanut lahjaa kummilapselta, paitsi täältä nyt tietenkin. Kaikkea sitä AV:ltä oppii.
Kummeja yhteensä 5 x 4. Lisäksi omia kummilapsia 12, joten ihan ostetaan lahjat vain lapsille.
ostetaan kummeille pieni muistaminen, suklaata tai viiniä tms. ja usein on annettu kummilapsen kuva mukaan. TIETENKIN lapsi haluaa muistaa hänelle tärkeää ihmistä :-O. Ei se nyt mikään kallis juttu tarvitse olla... Kummin synttärinä kummilapsi soittaa kummille, jouluna soittaa myös kiittääkseen lahjastaan. Ihan itsestäänselvyyksiä, höh. Kaikkea sitä onkin, opettajille pitää ostella lahjoja mutta kummit on unohdettu. Huh huh.
mulla ei olisi kuvailemasi henkilön kanssa mitään yhteistä.
En voi uskoa että olet tuollainen nysvykkä ettet saa suutasi auki ja sanottua että olisi kiva tavatakkin lasta jolle lahjat menevät.
Jos eivät anna ja vetoavat siihen että sulla ei ole biologisia lapsia muista seuraavan lahjalistan tullessa mainita vaan takaisin että kun sulla ei ole biologisia lapsia et osaa lasten lahjojakaan ostaa.
viinipullot, alkon glögit tms. Kiitokseksi muistamisesta synttäreinä ja jouluna. Pullojen mukana olevissa korteissa hyvän joulun toivottelijana on kummilapsen vanhemmat, ei kummilapsi itse.
Sain itse 0,5 vuotiaalta kummitytöltä punaviinipullon :) Ensin nauratti, mutta vanhemmat olivat viitsineet muistaa minua :) Hyvä mieli tuli! Aloittaja! Ymmärrän täysin, hyväksikäyttöähän tuo on. Kyllä meidän suvussa on ollut aina tapana muistaa kummia jotenkin. Lapsena piirrettiin itse kortti tai annettiin vaikka valokuva. Kun vanhenin, vein joulukukan. Nykyajan äidit oppivat jostain nämä kiittämättömät tapansa.. Pelottaa mitä heidän lapsistaan tulee.
ihan sivistyneistä perheistä, joissa on silti eri tavat.
70-luvun lapsenakaan en ostanut kummeilleni lahjoja eli minä sain heiltä lahjat ja niistä kiitin. Kun muutin aikanaan omaan kotiini jouluisin lähetin oman joulukortin.
Nyt minulla on oma lapsi, jonka kummeja en erikseen muista kuin joulukortein ja minulla on kolme kummilasta, joista yhden vanhemmilla on myös tapana muistaa kummia eli varmaan sen suvun tapa. Muissa tapauksissa tulee toki myös se kiitos ja kuten mekin, laittavat hekin, toki sen joulukortin.
Siis en ole ikinä ajatellut tai ei ole tullut mieleenkään, että kummilapsen(tai hänen vanhempien) tulisi ostaa lahja kummille. Itselläkin kaksi kummilasta ja kiitos lahjasta on se mitä odotan... Ei omassakaan lapsuudessa annettu kummeille lahjoja. En ole edes ikinä kuullut, että kukaan olisi saanut lahjaa kummilapselta, paitsi täältä nyt tietenkin. Kaikkea sitä AV:ltä oppii.
Aloittaja vastaa. Hyvä että opit jotain ;) Meinaan käytöstapoja. Lapselle on hyvä opettaa kohteliaisuutta ja myös sitä ettei kaikki lahjat (siinä vaiheessa kun ei usko enää joulupukkiin) ole itsestäänselvyyksiä. Ja ne lahjat mitä oma kummini sai, oli siis kortteja, piirustuksia, valokuvia tai pieni joulukukka. En tykkää että sanojani vääristellään, vaikka lapsella oli 4 kummia, heistä jokaista voi muistaa, jos he muistavat lapsesi. Väitän, että ketään ei kiinosta sinun kullannuppusi niin paljon kun itseäsi, suurinosa kummeista varmaan suostuu olemaan kummi, koska he eivät kehtaa kieltäytyäkään. Minä taas pidin kohteliaisuutena saada olla kummi, voikun lapsilla ei olisi niin typeriä vanhempia.
mulla ei olisi kuvailemasi henkilön kanssa mitään yhteistä.
En voi uskoa että olet tuollainen nysvykkä ettet saa suutasi auki ja sanottua että olisi kiva tavatakkin lasta jolle lahjat menevät.
Jos eivät anna ja vetoavat siihen että sulla ei ole biologisia lapsia muista seuraavan lahjalistan tullessa mainita vaan takaisin että kun sulla ei ole biologisia lapsia et osaa lasten lahjojakaan ostaa.
Kiitos tästä! Oikeasti! Olen luonteeltani hyvinkin sovitteleva..joskus se harmittaa itseäni.. Kai minua on helppo hyväksikäyttää, luonteeni taitaa olla hyvin tiedossa muillakin.
Avaisiko se kummilasten vanhempien silmät, jos kertoisin että arvostaisin kovasti kiitosta lahjoista. VARSINKIN ENNEN kun ne avataan! Onko vaikeata laittaa 2 vuotias piirtämään sotkua paperille ja kirjottaa itse reunaan "Kummille, hyvää joulua" :D Tulisi tippa linssiin - jopa tuollaisesta!
mulla 4 lasta ja kummeja siis aika paljon. aikoinaan ostin joakiselle kummielle joululahjan. Nyt on sovittu useimpien kanssa, ettei aikuisille osteta. Joulukortin laitan kaikille. Ja 2x vuodessa laitan valokuvia ja 2x vuodessa laitan viestillä minkälaiset todistukset ovat saaneet ja mitä harrastavat ym.
nelosen itsenäisyystansseista laitan videon kummeille. Joitakin muistan myös heidän syntymäpäivinään.
Mutta meillä on kummeja, jotka eivät anna lahjoja, vastaa viesteihin, kiitä kuvista ym
lapsella 2v kolme kummKahden kummin kanssa erikseen sovittiin ettei aikuisille osteta. Yhden muun kanssa ei ole aikaisemminkaan osteltu joten jäi. Kortit on pistetty joka vuosi ennen lapsen syntymääkin.
Yhdellä kummeista 25.pvä synttärit ja kun satutaan näkemään juuri silloin niin saa yhteis joulu- ja synttärilahjan tottakai:).
En odota itse kummina saavani lahjoja,ainakaan kummin roolin vuoksi. Olen kummilapsen äidille hyvä ystävä joten saan kyllä toisinaan synttäri yms lahjoja kyllä.
Tykkään ostella läheiselle kummilapselle lahjoja muutenkin kuin merkkipäivinä,ei tunnu velvollisuudelta
Minulla on 15-vuotias kummipoika ja hänet on opetettu sellaiseksi,että hänelle pitää aina antaa vain rahaa lahjaksi tai jotakin kalliimpaa. Lahjat ja raha kyllä kelpaavat, mutta kiitoksen sanaa ei kuulu. Ja jos näen häntä kaupungillakin niin ei eides terve voi sanoa. Vituttaa tuollainen lahjojen kalastelu.
kun meidän lapsia kyllä kummit muistavat, mutta esim. tänä vuonna kuopus sai kympin piirustusvälinesetin (joka tarkoitettu 3+, lapsemme 2..) ja me ostimme kummille yli 20 euroa maksavan keraamisen kukkaruukun (sekä annoimme studiovalokuvan), kun viime käynnillä huomasimme heidän sellaista kaipaavan.. Kun kummi löysi tyttöystävän, niin lahjat on huonontunut, eikä kummi enää meillä oikein ehdi käymäänkään, kun kaikki aika menee tyttöystävän sisarusten ja heidän lastensa luona..
Harmittaa kovin. Ennen tätä avovaimoa olimme aina vierailulistalla yläpäässä. :(
että kummit ovat niitä ainoita, joilla on muistamisvelvollisuus. Ikävä kyllä. Olisi onnellista, jos kummi ja kummilapsi olisi osa toimivaa yhteisöä, jossa ollaan tekemisissä ja muistetaan muita vapaaehtoisesti ja omasta halusta muutenkin.
Sinua pitäisi muistaa! Mutta, taitaa asia olla niin että "Niin metsä vastaa, kun sinne huudetaan" Olisin onnellinen jos lapsillani olisi tuollainen kummi. Muistaisin varmasti enempi kun robbarin hyasintilla!