Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluruoka ei oikeastaan ole kauhean hyvää :(

Vierailija
23.12.2010 |

Sianlihaa ja rasvassa lilluvia juuressoseita. Rosolli menettelee, mutta mitä ihmeellistä niissä kaloissakin oikein on?

Keitettyjä herneitä, WOW!

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kinkkua syödään vielä väkisin tapaninpäivänä ja myöhemminkin :(

YÖK YÖK

Vierailija
22/92 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suomalainen jouluruoka on aika erikoista. Porkkanalaatikko on karmeeta, vaikka miten sen tekisi.

Meillä on vähän rikottu perinteitä, ja koska yksi meistä on kasvissyöjä ja minä allerginen kalalle, omassa pöydässä on. mm. sieni-ohrarisotolla täytettyjä punaisia paprikoita, oman maan juureksista tehtyä gratiinia ja uunitomaatteja. Porkkanalaatikkoa, rosollia ja kalapöytää ei näy missään. Vastustan muutenkin jouluista järjetöntä mässäämistä. Ihmiset sekoaa ihan älyttömästi jonkun parin päivän takia. Moniko sekoaa pääsiäisen takia samalla lailla?

Ei ole pakko laittaa sitä mistä ei pidä, vaikka tulisi vieraitakin. Itsellehän ne vastenmielisetkin ruuat jää sitten tähteiksi...ja mun on periaatteesta vaikeaa heittää ruokaa roskiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna syödään perinneruokina vanhoja köyhälistön ruokia, jotka ovat peräisin siltä ajalta kun kaikesta oli pulaa.

Kyllä se on niinq tosi paljon trendikkäämpää tarjota muiden maiden perinteisiä köyhälistön jouluruokia :D Vrt. palsta maman "meillä ei syödä mitään tooosi vanhanaikaista joulukinkkua vaan nykyaikaisesti kalkkunaa niinq jenkeissä"

Vierailija
24/92 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kalaa on tarjolla. Meillä on yleensä monipuolisesti kalaa, nieriää, siikaa, lohta, sillejä. Osa graavattu, osa lämminsavustettu. Salaatteja, mätiä, katkarapuja. Myös lihaa, pateeta, erilaisia leikkeleitä.

Laatikot eivät ui rasvassa, itse tykkään niistä aika kuivakkaina. Kinkku ei meillä ole välttämättä pääosassa, joskus on poroa, joskus fasaania, joskus jänistä, toisinaan kalkkunaa tai ankkaa.

Maksa/lihamakaronilaatikkoa tai lipeäkalaa meillä ei ole.

Vierailija
25/92 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on alkuun runsas kylmä kalapöytä, jossa esim. smetanasilakoita, mätihyytelöä jne. Tuskinpa koskaan olleet köyhälistön ruokaa... Pääruokana hyvän lihakauppiaan kinkku lisäkkeineen. Ihan perinteisiä laatikoita meillä ei ole, vaan bataattilaatikko on ainoa laatikko. Vielä kunnon kakku jälkiruoaksi, tänä vuonna suklaamascarponehyytelökakku. Tietty sopivat ja juhlavat ruokajuomat myös. Kaikki vaan ei ap ymmärrä hyvän päälle ;)

Vierailija
26/92 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Moniko sekoaa pääsiäisen takia samalla lailla?

Kuin joulu. Se näet päättää paaston.

Vierailija
27/92 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin hollantilainen keittiö perustuu aika lailla edulliseen maatalonpojan ruokavalioon, muhennettuihin ylikypsiin kasviksiin. Söimme vastikään yhtä sikäläistä perinneruokaa, perunan kanssa muhennettua lehtikaalia, jonka päällä paistettua pekonia ja savumakkaraa. Kotona teemme usein hutspotia, muhennosta, jossa perunaa, sipulia ja porkkanaa, kaikkia saman verran.

Ei suomalainen keittiö niin outo ole kuin moni luulee italialaisen/ranskalaisten/tms ravintolaruokaan verratessaan. Ei niitä muiden maiden "maalaisruokia" välttämättä lähellekään alkuperäisinä versioina tarjoilla.

Maustamisesta - se on totta, että perinteinen suomalainen ruoka on melko mausteetonta, mutta voihan niitä varioida mielensä mukaan. Toisaalta, on joskus myös kiva maistaa ruoan "aito" maku, vaikka itsekin esim intialaisen keittiönkin ystävä olen.

Vierailija
28/92 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin lihaa ja kalaa en syö, koska olen kasvissyöjä, mutta rakastan laatikoita ja rosollia. Keitettyjä herneitä meillä ei ole koskaan ollut joulupöydässä.

Vierailija
29/92 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on osittain samantapaiset ajatukset kuin ap:lla. En tykkää sianlihasta ja syön sitä oikeastaan vain jouluna ja ne laatikotkin on siinä ja siinä. Syön jouluaterialla pääasiassa kalaa.

Meillä jouluruokaa syödään vain aattona. Joulupäivänä teen jo muuta ruokaa.

Vierailija
30/92 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lakkasin jo lapsena syömästä kinkkua, toistakymmentä vuotta söin jouluisin vain graavilohta +leipää.

Muutama vuosi takaperin äkkäsin sitten, että kinkku +rosolli+lanttulaatikko on ihanaa yhdessä.

Mä en ymmärrä mitä vikaa on sianlihassa, edes siinä kasslerissa. Sehän on parasta lihaa.

Vierailija
31/92 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näistä kaloista, kun he ovat laittaneet kalaa joulupöytään, kun totuus on se, että kalaa ei osata edes fileoida itse saati savustaa.

Kaupasta ne haetaan valmiina ja laitetaan pöytään esille.

Vierailija
32/92 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestisi suorastaan huokui hyvää joulumieltä! :)

Vierailija
33/92 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos laatikoista puhutaan, niin juurekset kuuluvat meillä ihan normaaliin ruokavalioon, tuntuu ettei moni niitä syö kuin jouluna laatikoissa...

Juurekset ovat edullisia, ja niistä saa aivan ihania ruokia ja lisukkeita, esim. punajuurivuoka, hunajalla maustetut uunijuurekset +tietenkin keittoissa ja pataruuissa maistuvat hyviltä. Monella on esim. riisiä/perunaa/makaronia lisukkeena, meillä yleensä vihanneksia kuten kukka- tai parsakaalia, paprikaa ja sipulia, tomaattia jne. tai niitä juureksia jossakin muodossa. Ja ei, emme ole karppeja tmv. ja perunaakin aika paljon käytämme, mutta pidämme enenn vihanneksista ja juureksista lisukkeina vert. makaroni tmv.

Vierailija
34/92 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näistä kaloista, kun he ovat laittaneet kalaa joulupöytään, kun totuus on se, että kalaa ei osata edes fileoida itse saati savustaa.

Fileoida osaan, kala tosin näyttää aika raiskatulta sen jälkeen, joskus jopa graavaan itse. Mutta se on totta etten savusta, ei ole savustuspönttöä eikä muitakaan tarvittavia vempeleitä.

Vierailija
35/92 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä väitä laittaneeni niitä itse. Ei oikein viitsi kun olen ainoa joka meidän perheessä kalaa syö, muut ovat allergisia. Eli valmiina ostan kalani ja syön ne suurella nautinnolla :)

Vierailija
36/92 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä väitä laittaneeni niitä itse. Ei oikein viitsi kun olen ainoa joka meidän perheessä kalaa syö, muut ovat allergisia. Eli valmiina ostan kalani ja syön ne suurella nautinnolla :)

väitätkö, että syöt kalaa vain jouluna?

Vierailija
37/92 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikinä tykännyt jouluruuista, paitsi pasteijoista, tortuista ja pipareista.. Kinkkua syön vähän, mutta en osta sitä ikinä kotiin. laatikoista syön ainoastaan perunaa ja sitäkin vähän. Kalat on herkkuani..

Yksi joulu en ostanut mitään jouluruokia kotiin ja kyllä siinä hävis puolet siitä joulufiiliksestä.. että vaikka se ruoka olis kuinka pahaa, niin kyllä se kummasti tuo vaan sen joulun.

Tänä jouluna meillä on isäni luona ensin perinteinen jouluruokailu ja joulupäivänä kotona syödään pernalooraa :), pihvejä, salaatteja, kalaa ja torttuja :)

Hyvää Joulua kaikille :)

Vierailija
38/92 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..makeista juureslaatikoista, säilötyistä herneistä saati kalapöydästä. Niinpä meillä syödäänkin uunijuureksia, pakasteherneitä (hehheh) ja savukalaa noiden tilalla! Keitettyjä perunoita myös. Kinkku on pöydän kruunu, laatikot eivät pääse lähellekään (vaikka onkin muotia väittää niin).

Vierailija
39/92 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululaatikoissa ei ole mitään juhlavaa! En ymmärrä, miksi ne on muka juhlaruokaa!

Vierailija
40/92 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanttulaatikosta tykkään. Meillä jouluna syödään sitä mistä tykätään, välillä on kalkkunaa, välillä ankkaa, ens jouluna lammasta, loimulohta on joka joulu. Kinkut syödään anopin joulupäivän lounaalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi