Jos lapsesi käytösnumero olisi 7, mitä ajattelisit?
Kommentit (72)
Hyvä poika tuo on, mutta minkäs se itselleen voi. Itsellänikin oli käytös aina huonoin numero todistuksessa ja tuli kuitenkin sittemmin kirjoitettua 5 ällää eikä muutenkaan ole koulun jälkeen vaikeuksia ollut...
kouluaikana kärsimään käytösongelmien vuoksi?
on muutettu. Nykyinen kasi vastaa entistä kymppiä. Kympin saa nykyään vaan todella harvat ja siihen vaaditan jo aika paljon "ylimääräistä". T. luokanope
Minun periaatteeni eivät salli muuta. Pidän itsestäänselvänä, että ne kriteerit, jotka kympin käytösnumeron saamiseen vaaditaan, täytetään. Kymppi sieltä on toki tullutkin.
Millä tavalla lapsesi on esimerkiki aktiivisesti nostattanut luokkahenkeä (mitä mm. vaaditaan kympin arvosanaan)?
Hyvä poika tuo on, mutta minkäs se itselleen voi. Itsellänikin oli käytös aina huonoin numero todistuksessa ja tuli kuitenkin sittemmin kirjoitettua 5 ällää eikä muutenkaan ole koulun jälkeen vaikeuksia ollut...
kouluaikana kärsimään käytösongelmien vuoksi?
Ei oikeastaan kiinnosta. Itse en koskaan kiusannut muita oppilaita, mutta opettajia kylläkin. Esim. yläasteen uskovainen uskonnonopettajani on vieläkin minulle vihainen 15 vuotta yo-kirjoitusteni jälkeen. Enkä häpeä lainkaan - se nainen ei käynyt täysillä silloin eikä käy vieläkään ;-)
niin silloin "syyttäisin" opettajia.
Jos lapsesi sattuu olla villillä luokalla, jota kaikki opettajat ihmoavat, he antavat yleensä koko luokalle huonot numerot
Minun lapseni koulussa on annettu vain yksi kymppi käytöksestä, Seiska kin on jo hyvä kanta-hämeessä
Kyllä niitä numeroita lätkitään ihan pärstän mukaan tänäkin päivänä. Kaikki on suhteellista ja opettajan asenne sekä näkökulma ratkaisee paljon.
Olen nähnyt, näin se menee.
Koulun tai opettajan vaihto voi saada ihmeitä aikaan! Itse olen antanut numeroita oppilaille, ilman ennakkotietoa heistä, täysin pohjautuen oman aineeni kriteereihin/omiin havaintoihin. Yllätys on ollut melkoinen kun luokanopettaja tulee yllättäin puhumaan jessestä, joka on niiiin vaikea ja tyhmä, että miten sen kanssa oikein pärjään. Minun tunneillani Jesse on ihan kuin kuka tahansa, ei ongelmia. Eli kyllä se naama ratkaisee. Kun on yhteistä historiaa, kstsotaan kaikki omien värillisten lasien läpi, eikä pysyyä enää objektiivisina.
Opettaja
Olisin tyytyväinen. Minun lapseni käytösnumero oli kuusi.
Yläkoulun ekassa vanhempainillassa jo heti kerrottiin käytösnumeron arvioinnista. 8 on kuulemma se yleisin, ysiin yltää jotkut mutta 10:iin tarvitaan jo jotain extraa. 7 tulee jos on muutana läksyunohdus, muuutama myöhästyminen ja tietty jos häirikoi ja metelöi liikaa tunnilla. Seiskakaan ei ole kuitenkaan mikään toivoton tapaus:)
Kymppiä ei saa nykyään enää pelkällä hyvällä käytöksellä, vaan kymppiin vaaditaan myös muiden oppilaiden käytöksen ohjaaminen parempaan suuntaan.
Ajattelisin, että jos sen suurentaa 1500%, kääntää ympäri ja 3D-printtaa, tulisikohan siitä hyvä putteri....
Outoa mihin käytöksen arviointi on mennyt. Itsellä oli vain kerran 8 ja äitini haukkui pataluhaksi. Se olikin ala-asteen ope. Seuraavilta sain 9 ja 10. Minusta todellista nolaamista antaa 7 tai 8 lapselle :( Eihän 8:a voi pitää normaalina käytösnumerona!
että miks mulle ei ole tullut viestiä koulusta, koska ollaan aiemminkin pystytty luottamuksella puhumaan mahd. ongelmista siellä.