Perhepäivähoitajan arkea!
Maanantaina ja tiistaina on hoitolapsi haettu 30-45min myöhässä. Kuinkahan käy tänään?
Varaudunko tunnin myöhästymiseen?
Jouluvalmistelut täytyy tehdä hoitoajanpuitteissa, perhana!
Vaikka vanhemmille sanoo tuosta niin ei mitään vaikutusta. Koska olen kunnallinen pph niin eivät joudu maksamaan mitään korvausta.
Ei mitään järkeä, kyllä minäkin töiden loputtua riennän jouluvalmisteluiden kimppuun!
Kommentit (73)
Vaikka te maksoitte päivähoitomaksun yli 7h hoidosta niin hoitaja sai palkan vaan toteutuneista tunneista. Eli veitte kokopäivälapsen paikan ja palkan!
että hän laittoi kuriin niin lapset kuin vanhemmatkin :) Ei tod. uskallettu myöhästyä, ellei ollut suunnilleen maailmanloppu. Muuten mukava pph kyllä... Ei olisi tullut mieleen väittää vastaan niin kuin nämä eräät täällä. Sillä sanoohan sen järkikin, että pph:llakin on työaika, vaikka palkka onkin niin pieni että se on pikemminkin korvaus harrastuksesta.
hoitaja aloitti ruuan a:sta alkaen, ei mitään esivalmisteluja ed. iltana kun tätä joskus kysyin.
Päivä taitaa olla aivan tarpeksi pitkä jo sinällään, ilman että niitä sinun pilttisi ruokia pitäisi edellisenä iltana valmistella.
t. itse lapsena pph:lla ollut
Lapset pph:lla. Onneksi pph ymmärtää, jos myöhästyn 5-10 minuuttia lasten hakemisesta. Tätä tapahtuu kyllä harvoin, mutta silloinkin harvoin syy on työt tai linja-auton myöhästyminen. Yleensä laitan viestiä hoitajalle heti, kun huomaan etten ehdi, että olen tulossa ja myöhästyn hiukan. Olen kiitollinen siitä, että pph joustaa tarvittaessa. Samoin yritän itse joustaa, jos pph:lla on joskus tavallista aikaisemmin menoa johonkin.
Vaikka te maksoitte päivähoitomaksun yli 7h hoidosta niin hoitaja sai palkan vaan toteutuneista tunneista. Eli veitte kokopäivälapsen paikan ja palkan!
Vaan pph:n toiveista/pyynnöstä allekirjoitin kuukausilistat, joihin oli laittanut täydet tunnit. Kovasti selitti, että oli esimiehen kanssa näin sopinut enkä lähtenyt asiaa tarkastelemaan. Eli pph sai täyden palkan vaikka lapset olivat vain 3 tuntia päivässä hoidossa. Silti jaksoi valittaa, jos en oikeasti päässyt lähtemään töistä ajoissa ja myöhästyin 5-15 minuuttia.
Hakiko siis kello 17 jälkeen? En ymmärrä sitä että jotkut pph:t niuhottavat kun lapsi haetaan klo 16:15 yleisimmän esim. kello 16:00 sijaan..EIkös se valmius pitäisi olla kello 17 asti, ja sen jälkeen voisi sitten valittaa. Itsellä on liukuva työ ja palavereja on joskus klo 15-16:30.. Aika kamalaa jos lapsi pitää hakea aina tietyllä kellonlyömällä..
Hakiko siis kello 17 jälkeen? En ymmärrä sitä että jotkut pph:t niuhottavat kun lapsi haetaan klo 16:15 yleisimmän esim. kello 16:00 sijaan..EIkös se valmius pitäisi olla kello 17 asti, ja sen jälkeen voisi sitten valittaa. Itsellä on liukuva työ ja palavereja on joskus klo 15-16:30.. Aika kamalaa jos lapsi pitää hakea aina tietyllä kellonlyömällä..
Meillä oli usein hakuaika klo 15.30 kun muiden lapset haettiin vasta tuntia myöhemmin. Sen takia harmitti, että viiden minuutin myöhästymisestä vedettiin *aina* herne nenään. Myöskään yhtään aikaisemmin ei saanut hakea. Ihan hullua touhua.
Jos työt loppuvat klo 16 ja työmatkaan menee puoli tuntia, niin hakuaika on klo 16.30, ei varmuuden vuoksi klo 17. Ei meillä mitään valmiusaikaa ole, vaan työajan määrittää vanhempien työaikojen perusteella tehty hoitosopimus. Jos joskus tulee poikkeuksia, niin niistä sovitaan hyvissä ajoissa etukäteen.
Ja sama aamulla. Pääasia ettei ketään tuoda esim. ennen klo 7:30..
Itse pystyn hakemaan monesti klo 15..15:30 ja joskus harvemmin klo 16:30. Työ on sen luonteista että en tiedä itsekään kuin tuntia ennen että koska pääsen myöhempään. Menee kyllä hankalaksi jos osuu joustamaton hoitaja, koska täällä syrjässä ei ole päiväkotejakaan :(
Meillä oli usein hakuaika klo 15.30 kun muiden lapset haettiin vasta tuntia myöhemmin. Sen takia harmitti, että viiden minuutin myöhästymisestä vedettiin *aina* herne nenään. Myöskään yhtään aikaisemmin ei saanut hakea. Ihan hullua touhua.
Jos työt loppuvat klo 16 ja työmatkaan menee puoli tuntia, niin hakuaika on klo 16.30, ei varmuuden vuoksi klo 17. Ei meillä mitään valmiusaikaa ole, vaan työajan määrittää vanhempien työaikojen perusteella tehty hoitosopimus. Jos joskus tulee poikkeuksia, niin niistä sovitaan hyvissä ajoissa etukäteen.
Sillä vaikka kaikkeni yritän niin en voi koskaan olla 100% varma, että pääsen juuri silloin töistä kun haluan. Eikä silloin onnistu, että sovitaan hyvissä ajoissa muutoksista jotka 5-15 minuuttia eri kuin sopimus. Päiväkodissa ei tullut ikinä moitteita siitä jos hain lapsen 5 minuuttia aikaisemmin tai myöhemmin. Itse sanoivat, että tunnin tarkkuudella riittää. Ei enää ikinä lapsia pph:lle.
Minä en ainakaan tiedä tarkalleen siis minuutilleen koska työpäiväni loppuu. Aika kohtuutonta jos pitää 5 minuutin tarkkuudella hakea. Itse käyn töissäkin 30 km päässä,joten keliolosuhteistakin PELKÄSTÄÄN tulee helposti kymmenen minuutin heittoja. Ne pitää vissiin ennakoida jottei pph:n työaika vaan veny 5 minuuttia. Jotain kohtuutta..
Naisten keskustelun lukeneena täytyy sanoa että olette te aika niuhottajia ja sanoisin jopa yksinkertaista porukkaa.
Eiköhän jokaisen pph kanssa voi sopia koska lapsensa hakee tai laittaa viestiä tai soittaa jos myöhästyy ja jos myöhästyy niin tulee sitten toisena päivänä aikaisemmin.
Se onkin eri asia jos ei uskalla suutaan avata...
Ja kaikki kunnia ketjun aloittajalle oli sitten provo tai ei, pph tekee helvetillistä työtä joka täytyy olla kutsumusammatti, palkka paskaa, työajat venyy miten tahansa, hoitoon tuodaan puolisairaita mukuloita, jatkuvaa rääkymistä ja kitinää, ei helvetti tuota kukaan voi jaksaa, no ehkä 5000 liksalla.
Sanoi että tämä on koiran virka ,saa kaikki haukut vielä päälle teetpä niin tai näin.
olisi vapaata näin joulun alla, että saa sitten kivasti järjestettyä sitä joulua. Mitä sitten jos pph:lla loppu työt 23.12. klo 17.30. *sarkasmia*
Tosin onhan ammatteja, joissa ollaan jouluaattonakin töissä, mutta onhan tuo myöhästyminen todella pitkä aika.. Ja onhan se niin, että kyllä joskus varmasti voikin joustaa, mutta että toistuvasti pitäisi, huhhuh.
Olen pph ja itsekin 2 alle kouluikäisen lapsen äiti, minunkin tulee ehtiä tehdä kaikki joulujärjestelyt! Aloitan työt sovitusti ja lopetan sovitusti.
Ei ap
Olen itse joskus myöhästynyt lapsen hoidosta hakemisesta, vaikka minullakin on työaika en voi lyödä asiakkaalle luuria korvaan tai lähteä kesken palaverin ja sanoa sori nyt loppui työaika. Saattaisi sitä menoa loppua työt kokonaan. Tämän työelämässä joutu pakosta joustamaan, ainakin jos on kansainvälisessä firmassa tekemississä asiakkaiden kanssa, niin jo aikaerot ja kulttuurierot on otettava huomioon.
Vaikka se kuinka valitettavaa onkin ja harmittaa niin joskus ei voi mitään myöhästelyille.
Kun lapsen vanhempi myöhästyy niin voi alkaa 13. tunti töitä ja ilman taukoja jos porukassa joku ei nuku päiväunia.
ap päivähoidon ohjaajaan yhteys ja kerro tilanteesta. Toivottavasti suostuu siihen, että aina kun k.o. vanhemmat ovat 5 minuuttia myöhässä niin saat luvan kiikuttaa lapset lähimpään päiväkotiin. Ja jos päiväkotikaan ei ole enää auki niin päivystävän sosiaalityöntekijän luokse! Kovat keinot käyttöön tuollaisille jos ei asiallinen puhe tehoa!
Siinähän sitä saavat tehtyä joulun smaalla kun hoitolapset leikkivät ja katsovat videoita.
Juuri tämä epäkohta mua sapetti lapsemme pph:lla olossa. Aamulla suoraan telkun ääreen, siitä piakseen muroille ja kertoi itse että ulkoilun jälkeen taas omin päin leikkiä ja dvd:tä kun hoitaja aloitti ruuan a:sta alkaen, ei mitään esivalmisteluja ed. iltana kun tätä joskus kysyin.
Ruualta unille jolloin pph voisi valmistella keittiön jälkeen esim. askartelua tms. mutta ei, unilta taa stelkun ääreen ja siitä jugurtille ja ulos. Ei mitään ohjattua toimintaa sisällä, eikä pihalla. Kyllä siinä jää pph:lle aikaa väsätä lanttuloora jos toinenkin tai koristella kuusi ja pestä ikkunat jos niin haluaa. Ainakaan hoitolapset eivät pääse rasittamaan.
ja valitusta tuli aina, jos myöhästyin vaikka vain 5 minuuttia.
Ikinä enää en laita lapsiani pph:lle hoitoon. Onneksi sain vaihdettua lapset päiväkotiin, jossa kukaan ei ole heti herne nenässä jos myöhästyy 5 minuuttia hakuajasta. En ikinä käynyt kaupassa tms ennen lapsen hakua vaan myöhästyminen johtui omista ylitöistäni.
Ja lasten hoitoaika oli suurimman osan ajasta vain 3 tuntia päivässä vaikka hoitosopimuksessa luki yli 7 tuntia (itse olin iltavuorossa ja vein lapset vasta päiväunille sinne ja mies haki klo 16). Silti aina sai vain valitusta :-(